GumiGuru: Az öreg abroncs is használható – ne dobd ki!

GumiGuru: Az öreg abroncs is használható – ne dobd ki!

- Kategória: Gumiguru
0

DOT-szám? Helyes guminyomás? Eltérő méretek? Minden kérdésre válaszolnak az R17.hu szakértői, Szabó Roland és Soltész Norbert!

Szeretnél Te is kérdezni tőle? ITT megteheted – Hamarosan jelentkeznek a részletes, mindenre kiterjedő válasszal!

KÉRDÉS

Kedves Gumiguru! A következő a kérdésem: Kaptam a Jézuskától egy 2010-es Honda CB600F Hornetet. A gumija Pirelli Diablo Rosso Corsa – az első 2014 októberi, a hátsó ugyanakkor született, csak januári. A 6 fokos garázsban keménynek tűnik, amúgy a mintája tökéletes és nem repedezett. A motor tárolásáról nem tudok, olasz vas volt, de kiváló állapotú. A kérdés: a kora miatt cseréljem? Nyáron, melegben visszapuhul? Köszönöm a tanácsot!

Üdv, Kornél

VÁLASZ

Kedves Kornél! Először is gratulálok az új motorhoz! A Rosso Corsa egy jó kis szupersportabroncs, ugyan vannak már sokkal fiatalabb modellek, de erre sem szokott panasz lenni. Esetedben ugye ötéves abroncsokról beszélünk, ami még nem feltétlenül jelent rosszat.

Tudtad?

Az abroncs élettartamát a DOT-számból tudod megállapítani, ami egyébként onnan kapta nevét, hogy a szabványosított dátumjelzést az USA-ban működő Department Of Transportation szervezet vezette be.

Bármerre is járj a világban, ez alapján könnyedén megállapíthatod, hogy mikor készült a gumi: a négy karakter első két jegye a gyártási hetet, míg a második kettő az évet jelöli. Például a fenti köpenyen az látható, hogy 3909, azaz 2009 szeptemberében gördült le a szalagról.

Azt azért érdemes tudni, hogy minél puhább egy abroncs szerkezetileg és az anyagösszetételt tekintve, annál inkább hajlamos megdermedni és kikeményedni. Persze az évek és a használat előrehaladtával egyre jobban veszít a rugalmasságából és puhaságából, de ez is több tényezőtől függ.

Ne dobd ki, amíg nem mentél vele!

A meleg jótékony hatással van rá, tavasszal nyáron biztosan jobb lesz tapintásra is, mint most, a fagyos garázsban. Mivel a gép előéletét nem tudjuk, az sem derült ki, hogy mennyit használták ezeket az abroncsokat. Véleményem szerint – a leírtak alapján – nem valószínű, hogy baj lesz vele. Mindenképpen várd meg a tavaszt, próbáld ki, és ha mégis csúszkálna, akkor ne teketóriázz – cseréld le, de addig felesleges.

Continental 2019