Olvasói: kevés a motoros, de sok balesetet okoz – hogy is van ez?

Olvasói: kevés a motoros, de sok balesetet okoz – hogy is van ez?

- Kategória: Hírek
10

Lám, a statisztika önmagában mit sem ér: ez a négy százalék nem az a négy százalék…

Érdekes levél landolt a postaládánkban a nemrég közzétett, 2018-as baleseti statisztikákkal kapcsolatban. A – nevét titkoló – levélíró számon kérte a motorosokon, hogy miért okoznak ilyen sok balesetet. Ezt arra alapozta, hogy jelenleg 3,6 millió személyautó és nagyjából 170 000 motor fut itthon, vagyis a motorok 4-5%-ot tesznek ki, míg a balesetek 4-4,5 százalékát okozzák. Az ostorozás abból fakadt, hogy a panaszos szerint a motorokat csak fél évig használják, feleannyit mennek velük, mint az autókkal, tehát adott futásteljesítmény mellett kétszer annyi baj van velük.

Tudod te, hogy mi az a személyi sérülés?

Kezdjük rögtön azzal, amit sikerült eltalálni: a rendszámos motorok aránya hozzávetőleg 4-5%, azaz megegyezik a baleseti statisztikában elfoglalt helyünkkel. Az persze hasra ütésre született, hogy a motorok átlagosan feleannyi kilométert futnak, mint az autók – erről nincs nyilvántartás, sőt személyesen ismerek jó pár embert, akiknél ez éppen fordítva van.

A motorosok – egészen pontosan – a balesetek 4,19%-áért felelősek, míg a robogósok 3.98%-kal zárták 2018-at. Ha már a kétkerekűeknél járunk, érdemes megnézni a bringásokat, akik sokat fejlődtek az elmúlt években, de így is több balesetet okoznak, mint a robogósok és a motorosok együtt

Viszont azt elfelejti a kedves levélíró, hogy a statisztikákba csak az kerül be, amit a rendőr is lát. Ha egy városi terepjáró árkot fog vagy hússzal belemegy valakibe, csak kinyílik a légzsák, hívnak egy autómentőt és előveszik a betétlapot. Ellenben motorral jó eséllyel megsérülsz ilyenkor, és a szirénázó mentő nyomában máris ott a yard, aki húz egy újabb strigulát.

Igen, az is „motoros által okozott baleset”, ha a kanyarban ráfut egy vízfoltra vagy a platóról leszóródott sóderre, és egyszerűen elcsúszik. Ilyenek szaporítják a mi feketelistánkat…

Ideje hát rendet tenni a fejekben, hiszen nem nem motorbalesetből van sok, hanem sérülésből. Azt pedig csak halkan teszem hozzá, hogy a többjárműves, vagyis autós-motoros ütközések 72-75%-ában vétlenek vagyunk, bár ez csak saját statisztikánk az ORFK-adatok alapján. A motorosrendőrökkel szóba elegyedve az derült ki, hogy az utcán látottak miatt ők inkább 80-90%-ra saccolnak.

„Az elavult, mai technikához méltatlan motoros képzés is hozzájárul, hogy évente 6-700 balesetért felelnek a bukósisakosok – egyszerűen felkészületlenül kapnak jogosítványt. Ezért életbevágóan fontos, hogy még jobban elterjedjenek az ingyenes, illetve fizetős vezetéstechnikai tréningek, ahol megtanulhatják a motorkezelés csínját-bínját…”

Szóval jól mondja a kedves levélíró, van baj a motorosok háza táján. A legnagyobb baj, hogy hiába vesznek drága védőfelszerelést és igyekeznek defenzívek lenni, ha négy ütközésből háromban vétlenek, és legtöbbször esélyük sincs elkerülni a karambolokat.

Ha már felemeljük a hangunkat, szerintem emiatt tegyük, mert a balesetben elütött, megsérült motorosoknak fontosabb a megelőzés, mint bármelyik statisztika.