Milyen akksit vegyek a motorba?

Milyen akksit vegyek a motorba?

- Kategória: Kiemelt cikk
13

A legtöbben tél végén szembesülnek vele, hogy a kényszerpihenő megviselte az akksit, és hiába is teszik töltőre, a modern, zselés (helyesen: AGM) telepek már nem veszik fel az áramot. Gyuri is így járt...

- Érdemes gyári akksit venni (állítólag az 6-8 évet is kibír), vagy vegyem meg harmadáron az olcsót, és cserélgessem gyakrabban? - kérdezte, amire aligha lehet egymondatos választ adni.

akkumulátor
Az a bizonyos legolcsóbb: csupán hét-nyolcezer forint, vagyis negyede a gyári minőségnek, de a tesztünkből az derült ki, hogy nagyjából annyit is ér

Kezdjük azzal, hogy nincs szoros összefüggés az akksi márkája és élettartama között. A jól csengő nevek szinte egytől-egyik kínai üzemeket takarnak (esetleg tajvanit), ahonnan díszes matricákkal érkeznek a különböző matricát viselő akkumulátorok.

Mi az, hogy gyári akkumulátor?

A motorgyárak nem készítik, hanem veszik az akkumulátorokat, tehát félrevezető a „gyári” elnevezés. Támpont lehet, hogy mit tesznek a motorba újkorában, de ez gyakran nem minőségi, hanem pénzügyi kérdés, szóval nem szentírás.

Mielőtt továbblépnénk, gyorsan szögezzük le: a motorosok többsége úgy emlegeti a fekete, zárt telepeket, hogy zselés akkumulátor, de ezek valójában zárt rendszerű, AGM (gondozásmentes, felitatott elektrolitos) rendszerűek. Tehát a legelterjedtebb áramforrásokban az elektrolit továbbra is folyékony kénsav, vagyis ugyanúgy „savas”, mint a fehér, áttetsző házas elődei, csak itt a folyadékot felitatják, hogy megakadályozzák a párolgást, illetve sérülés esetén a szivárgást.

akkumulátor
A Yuasa a köznyelvben egyet jelent a minőségi telepekkel, de egyáltalán nem biztos, hogy mindenkinek megéri a drágábbat választania. Márkanév helyett inkább a műszaki jellemzőkre koncentrálj: a méret és a kapacitás adott, ám legalább ilyen fontos az indítóáram, mert azonos árú telepek között is 20-30%-os eltérések lehetnek teljesítményben

Visszatérve a konkrét kérdésre: ha a gyártó AGM, azaz zárt, fekete akksit ajánl a géphez, ragaszkodj hozzá Te is, ez alap. Hogy mit válassz? Nos, ez elsősorban használat kérdése, azaz ha valaki nap mint nap ingázik, dolgozik a motorral, sokat indítja, megéri az elérhető legjobbra beruházni.

Ez a nem mindegy - a Li-ion változatok akár négy-öt kilóval könnyebbek azonos teljesítmény mellett

Szóba jöhetnek az AGM-ek felsőkategóriás márkái (pl. az említett Yuasa), illetve harmadával-felével többért már Li-ion telepet is vehet.

Hogy konkrét számokkal is szolgáljunk: egy tízéves Hornet zárt, 360 fokban forgatható áramforrása (YTZ10S) Yuasában 28-30 000 forintot kóstál, ezzel szemben a Li-ion rendszerűek 40-42 ezret.

A csere előnye, hogy a Li-ion telep kisebb, könnyebb, igaz, itt „csak” 2,3 kilót spórolsz vele, ugyanakkor egy nagyobb gépben (pl. BMW F 800 GS, Kawasaki ZX-12 és 14R) az eredeti akksit (YT14-BS) kiváltva máris négy-öt kilóval csökken a motor tömege.

akkumulátor
Tesztünkben Jász akku (JP Moto) másfél évet bírt, 2017. januártól 2018. augusztusig bírta. Nyolcezer forintért ez tisztességes teljesítmény,  de nyilván kényelmesebb három-négyszer drágábban egy háromszoros élettartamút választani

Látva, hogy például egy sportmotoron vagy könnyű endurón mennyit áldoznak a tulajdonosok hat-nyolckilós tömegcsökkentésre, az akksicsere a legkézenfekvőbb - és legjobb ár/érték arányú - megoldás, hogy „feltuningold” az elektromos rendszert és karcsúsíts a gépeden.

Nem a márkán, a gondoskodáson múlik az akkumulátor élettartama

Ha ritkán használod a gépet, akkor vehetsz bármilyen nagynevű telepet, aligha lesz hosszú életű. Ez ugyanis már nem az ETZ-korszak, hogy „jól kisütjük” az akksit, mert attól lesz tartós. Itt éppen ellenkezőleg, óvni kell a lemerüléstől, vagyis mindenképpen érdemes beruházni egy csepptöltőre, hogy tél végén ne kelljen tél szembesülni vele, hogy elfogyott belőle a szusz.

akkumulátor
Egy akksi árához viszonyítva csekély plusz költség a csepptöltő - érdemes beruházni rá

Szóval röviden: ha sokat nyúzod a motort, és létkérdés, hogy induljon, érdemes a gyárilag ajánlott minőséget választani - bármennyire is túlzás 30 rugó egy Hornet-akksiért. Még jobb, ha rögtön Li-ionra cseréled, így egyszerre lesz erős, tartós és sokkal könnyebb az új telep, ha pedig csak néhanap kerül elő a vas, akkor bátran voksolj valamelyik középkategóriás termékre és persze egy öt-hatezer forintos csepptöltőre, ami sokkal fontosabb, mint az akksi márkája.

Continental 2019