Technika: milyen károkat okoz a túl feszes lánc?

Technika: milyen károkat okoz a túl feszes lánc?

- Kategória: Karbantartás, Kiemelt cikk
2

Újabb látványos és hasznos videóval jelentkezett a MAMI csapata – ezúttal egy gyakran elbagatellizált problémát, a szakaszosan nyúlt lánc megfeszítését vették górcső alá.

Azzal – talán – mindenki tisztában van, hogy berugózáskor megfeszül a lánc, ezért rendkívül káros, ha nyugalmi állapotban úgy állítod be, hogy már eleve feszül. Ez különösen akkor okoz gondot, ha szakaszosan nyúlt a lánc, hiszen, ha éppen a leglazább állapothoz lövöd be az előírt lógást – ami rendszerint 25-35 mm -, akkor a feszesebb részek berugózáskor kárt tehetnek az első lánckerék tengelyének csapágyában, csapágyfészkében is.

motorkerekpar-lancszett-csere-cimlap
A láncszett – jellemzően – húsz-harmincezrenként szorul cserére, de a futásteljesítmény utolsó negyedében-ötödében már sok gondot okozhat, ha egyenetlenül nyúlt

A túl feszes lánc káros hatásai

Kifejezetten extrém esetben az is előfordulhat, hogy nemes egyszerűséggel a feszülő lánc nem engedi összeülni a rugóstagot, hiszen egy idő után nem tud már tud felfelé mozdulni a lengőkar vagy lengővilla. Ráadásul ez viszonylag gyorsan bekövetkezik, mivel – ahogy az a videóból is kiderül – félig összeült motornál kerül a legmesszebb a hátsó tengely az első lánckerék kihajtásától:

Mit tehetsz, hogy ne nyúljon meg vagy ne legyen szakaszosan nyúlt a lánc? Először is ne feledd: nem elég befújni a láncspray-vel, hanem rendszeres időközönként a tisztításra is rá kell szánnod pár percet! Legjobb, ha beruházol egy láncolajozóra, ami mindkét feladatot ellátja, és a tesztek alapján legalább kétszer-háromszor hosszabb élettartamot biztosít a láncszettednek.

Hét tipp, amivel hosszabb életű lesz a láncszett

  • Soha ne feszítsd túl a láncot, mert – mint a fenti videóból is kitűnik – ez tönkreteheti a láncszettet, sőt más alkatrészeket is!
  • Ne hanyagold el a lánc tisztítását! Használhatsz hozzá kifejezetten lánctisztító spray-t, de a petróleum ugyanúgy megteszi.
  • Aszfalton motorozva legkésőbb ötezer kilométerenként végezd el a takarítást, de ha sokat terepezel, akkor sokkal gyakrabban, akár 1500-2000 kilométerenként is szükség lehet rá!
  • Mosás után tiszta vízzel – de nem nagy nyomással – öblítsd le, és hagyd teljesen megszáradni!
  • Miután tiszta és száraz lett, fújd be, de lehetőleg ne a hátsó lánckeréknél!
  • Sokkal hatékonyabb, ha felülről lefelé, az alul futó szálat fújod be, igaz, ehhez nem árt mögé tenni egy darab papírt, hogy ne koszold össze az abroncsot.
  • Érdemes megérkezéskor, a nap végén befújni, mert a meleg láncon sokkal könnyebben szétterül a kenőanyag, és jobban eljut a csapokig, görgőkig.