Technika: milyen károkat okoz a túl feszes lánc?

Technika: milyen károkat okoz a túl feszes lánc?

- Kategória: Karbantartás, Kiemelt cikk

Újabb látványos és hasznos videóval jelentkezett a MAMI csapata – ezúttal egy gyakran elbagatellizált problémát, a szakaszosan nyúlt lánc megfeszítését vették górcső alá.

 

Azzal – talán – mindenki tisztában van, hogy berugózáskor megfeszül a lánc, ezért rendkívül káros, ha nyugalmi állapotban úgy állítod be, hogy már eleve feszül. Ez különösen akkor okoz gondot, ha szakaszosan nyúlt a lánc, hiszen, ha éppen a leglazább állapothoz lövöd be az előírt lógást – ami rendszerint 25-35 mm -, akkor a feszesebb részek berugózáskor kárt tehetnek az első lánckerék tengelyének csapágyában, csapágyfészkében is.

motorkerekpar-lancszett-csere-cimlap
A láncszett – jellemzően – húsz-harmincezrenként szorul cserére, de a futásteljesítmény utolsó negyedében-ötödében már sok gondot okozhat, ha egyenetlenül nyúlt

A túl feszes lánc káros hatásai

Kifejezetten extrém esetben az is előfordulhat, hogy nemes egyszerűséggel a feszülő lánc nem engedi összeülni a rugóstagot, hiszen egy idő után nem tud már tud felfelé mozdulni a lengőkar vagy lengővilla. Ráadásul ez viszonylag gyorsan bekövetkezik, mivel – ahogy az a videóból is kiderül – félig összeült motornál kerül a legmesszebb a hátsó tengely az első lánckerék kihajtásától:

Mit tehetsz, hogy ne nyúljon meg vagy ne legyen szakaszosan nyúlt a lánc? Először is ne feledd: nem elég befújni a láncspray-vel, hanem rendszeres időközönként a tisztításra is rá kell szánnod pár percet! Legjobb, ha beruházol egy láncolajozóra, ami mindkét feladatot ellátja, és a tesztek alapján legalább kétszer-háromszor hosszabb élettartamot biztosít a láncszettednek.

Hét tipp, amivel hosszabb életű lesz a láncszett

  • Soha ne feszítsd túl a láncot, mert – mint a fenti videóból is kitűnik – ez tönkreteheti a láncszettet, sőt más alkatrészeket is!
  • Ne hanyagold el a lánc tisztítását! Használhatsz hozzá kifejezetten lánctisztító spray-t, de a petróleum ugyanúgy megteszi.
  • Aszfalton motorozva legkésőbb ötezer kilométerenként végezd el a takarítást, de ha sokat terepezel, akkor sokkal gyakrabban, akár 1500-2000 kilométerenként is szükség lehet rá!
  • Mosás után tiszta vízzel – de nem nagy nyomással – öblítsd le, és hagyd teljesen megszáradni!
  • Miután tiszta és száraz lett, fújd be, de lehetőleg ne a hátsó lánckeréknél!
  • Sokkal hatékonyabb, ha felülről lefelé, az alul futó szálat fújod be, igaz, ehhez nem árt mögé tenni egy darab papírt, hogy ne koszold össze az abroncsot.
  • Érdemes megérkezéskor, a nap végén befújni, mert a meleg láncon sokkal könnyebben szétterül a kenőanyag, és jobban eljut a csapokig, görgőkig.

 

Continental 2019

Facebook Comments

2 Comments

  1. Ortó Zsolt

    Hát én nem hogy 5000 km megtétele után tisztítom és kenem hanem minden héten ami ha 300 km guriga akkor annyi ha 500 akkor annyi és így is olyan mennyiségű retek jön ki belőle hogy nem igaz. 😀

  2. Németh Zoltán

    “Fényesebb a láncnál a kard(án)”

Válasz