Nyitott sisakban? Megőrültél?

Nyitott sisakban? Megőrültél?

- Kategória: Kiemelt cikk

– Milyen sisakot szeretnél? – Nyitottat és csinosat! Legyen olyan színe, mint az új motoromnak! – vágta rá csípőből… Tetszik vagy sem, nem így választunk fejvédőt.

 

Nyitott sisakban motorozni jó dolog. Feldobsz egy napszemüveget, és élvezed, hogy a legnagyobb melegben is hűsít a szél. Rámosolyoghatsz a buszmegállóban ácsorgó csajokra, kúton sem kell levenned, és a meki kiadóablakában is érteni fogják, hogy melyik felesleges kalóriát szeretnéd elfogyasztani nagy kólával.

Nyitott sisakban esni nem jó dolog. Semmi nem védi az arcod, beleértve a szemed és a fogad, amit – tökéletesen – hiába akarnál pótolni, miután megtörtént a baj. Mi több, még esned sem kell: elég egy autó kerekéről felverődő kő, és máris belekóstolhatsz, hogy mint éreznek a hanyag paintball- vagy airsoft-harcosok, akik maszk nélkül mennek a csatatérre.

A sisak annyit ér, amennyit az arcodból véd

A Bikers Technél nem voltak restek, és bemutatták, hogy a sisak mely része kap ütést eséskor (Az adatok forrása Dietmar Otte munkája volt – kösz a kiegészítést, Nickmack!). Nos, rossz hírünk van a nyitott – vagy felnyitható és úgy is használt – bukó híveinek, ugyanis a vezető álla és homloka van leginkább veszélyben. Nézzétek csak!

Az áll és a homlok „kapja a legtöbbet, az oldalsó és hátsó részt érő ütések szinte elenyészőek mellettük”

Az ütések több mint fele, 52,9 százaléka ott éri a fejet, ahol a nyitott fejvédők pont semmit nem védenek, vagyis az állon és a homlokon. Ha valaki esetleg kételkedne, hogy a felnyitható sisakok nem tartoznak ide, kérem, olvassa el a hozzászólásokat – akad ellenpélda több is, ráadásul egyenesen a mentőktől.

Értem, hogy egy klasszikus café raceren vagy trendi robogón bután mutat a zárt sisak, de ez nem stílus vagy divat kérdése. A díszesen varrt nyereg és a kormányvégtükör az dizájnelem, a bukó meg életmentő felszerelés.  Ha sisakot választasz, jusson eszedbe a régi mondás, amit immáron a számok is alátámasztanak: annyit ér, amennyit az arcodból véd!

Kapcsolódó: Az öt leggyakoribb bukósisak-tévhit

Continental 2019

Facebook Comments

14 Comments

  1. meg a roham-bili

    Van aki ezzel is úgy van mint kocsiban a biztonsági övvel.

  2. Az egy szál f*szban motorozók tömegét elnézve ez a harc már régen elveszett. Sebaj, minden halállal a Föld zöldebb lesz!

  3. 444.hu által kitiltott

    Én itthon a kertben felveszem a nyitott sisakomat. Amikor az utcára megyek akkor viszont a zártat. 🙂

  4. Nem vitatva, hogy egy zárt sisak biztonságosabb, talán álljunk meg egy szóra:

    “A Bikers Technél nem voltak restek, és kigyűjtötték, hogy a sisak mely része kap ütést eséskor.”

    Mivel nincs megadva forrás, nem tudom, mit gyűjtöttek, de ezen a sisakon az Otte-féle eloszlás van, az pedig Dietmar Otte munkája, és 11 éve készült, de nagyrészt 1996 és 1998 között az Egyesült Királyságban gyűjtött adatok alapján. Az viszont nem csak eséseket, hanem ütközéseket is tartalmaz, és ez az ábra pontosan arra az esetre vonatkozik, amikor a motoros ferdén nekimegy egy teherautó sarkának.

    “Az ütések több mint fele, 52,9 százaléka ott éri a fejet, ahol a nyitott fejvédők pont semmit nem védenek…”

    Régen tanultam összeadást, de szerintem 34,6 + 9,9 az 44,5. És ez ugye egy esetre igaz.

    “Ha sisakot választasz, jusson eszedbe a régi mondás, amit immáron a
    számok is alátámasztanak: annyit ér, amennyit az arcodból véd!”

    Azt, hogy a zárt biztonságosabb, régen alátámasztják a számok, azt, hogy mennyivel, meg nem. Ez a mondás nekem új volt, azt ismertem, hogy egy dolláros sisakot az vesz, akinek egy dolláros feje van, de az mondjuk igaz is.

    1. ” azt ismertem, hogy egy dolláros sisakot az vesz, akinek egy dolláros feje van, de az mondjuk igaz is.”

      Ezt szándékosan hagytuk ki 🙂 Az egyik leggyakoribb üres, buta lózung motorozás kapcsán, hogy “olyan drága bukót vegyél, amennyit a fejed ér…”

      Ennyi erővel akkor mindenki adja el a házát, és vegyen rajta sisakot, mert a feje mindennél fontosabb neki…

      1. Azért mintha hagytatok volna benne pár tévedést.:)

        Ez szerintem semmivel sem butább, mint amit végül leírtatok. Főleg, mert vannak olyan nyitott sisakok, amiknek a plexije csúszáskor jól védi az arcot, de persze az állat (aminek a sérülési esélye ilyenkor egyébként jelentősen alacsonyabb, mint azoknál az ütközéseknél, amiről az ábra szól), az sem.

        (Ugyanakkor azért nézhetjük onnan, hogy egy baleset nem feltétlenül úgy kezdődik, hogy a motoros beleáll a földbe/fába/autóba. És itt már jelentős szerepe lehet annak, hogy mennyire lát, mennyire párásodik a sisak, mennyire tompult el a szélzajtól, mennyit küzd a plexivel, meg persze ilyen melegben elsőrendű szempont lesz, hogy mennyire szellőzik a sisak és milyen a bélése. Akkor pedig előjön, hogy azért van egy egyébként nem is vészesen drága minimum szint, ami alatt sokkal nagyobb lesz az esélyünk elkottázni valamit.)

        1. Intruder Jani

          “vannak olyan nyitott sisakok, amiknek a plexije csúszáskor jól védi az arcot”

          Ha van plexid, az már nem nyitott sisak. Pont azért veszek “kiskőrösi mosolygóst”, hogy ne legyen egy undormány, folyton tiszta dzsuva plexi a pofám előtt.

          1. Én amúgy meg szoktam tisztítani azt a plexit időnként, bár én egyébként ritkán hordok nyitottat.

  5. Csaba Papp

    Minden bizonnyal most mindenki rohan zárt sisakot venni. Értem én a lényeget, de talán mégsem “őrült” az, aki a motorjához öltözik. Lehet, hogy kellő magabiztossággal tud motorozni és a maradék kockázatot vállalja a stílus javára.
    Egyébként egyszer próbáltam nyitott bukót és bár jól szellőzik, az összes bogár az arcodon köt ki. Én ezért nem tartom túl praktikusnak.
    Ha valaki minimálisra szeretné csökkenteni az esélyét annak, hogy egy motoros balesetben megsérüljön, az üljön kocsiba! 🙂

    1. Hülyeség. Ha a minimálisra akarod csökkenteni az esélyét annak hogy egy motoros balesetben megsérülsz, akkor repülőre vagy hajóra kell ülnöd. 😀

  6. Tamás Zoltán

    A barátom ment nyitott sisakban első fogsor ugrott álla platinából van egy év volt mire kimondta a nevét…

    1. Imre Tálos

      Ez így csak felolvasva is kurvára fájt… szegény ember…

  7. Imre Tálos

    Csak és kizárólag zárt sisakban tudom elképzelni a motorozást… mondjuk a nyitott sisakot amúgy is rondának tartom, de ez már egyéni megítélés kérdése. 🙂 még felnyitott plexivel is k.rva szar, mikor berepül egy (vagy kapásból 5) muslica, darázs, vagy a legrosszabb esetben dongó. Valami repülő szar talált már szemkörnyéken, egy hétig volt feldagadva, és alig láttam arra a szememre. Mondjuk rajtam nem volt szemüveg. Azóta csak lehajtott plexivel indulok el.

Válasz