Kérdezz-felelek a januárban érkező E10-benzinről

Kérdezz-felelek a januárban érkező E10-benzinről

- Kategória: Kiemelt cikk
23

Sok a félreértés januárban érkező, magasabb etanoltartalmú benzinnel kapcsolatban kapcsolatban, ezért egy helyre összeszedtük a leggyakoribb kérdéseket, és most válaszolunk is rájuk.

Mielőtt belevágnánk, érdemes leszögezni, hogy a fiatal, öt-tízéves járművekkel gyakorlatilag nincs teendőnk, hiszen tervezésükkor az E10-benzin bevezetése már a küszöbön állt, így ehhez alakították ki az üzemanyagellátó rendszert.

Rozsda, dugulás és leállás az E10-től?

Most pedig láttuk a Ti kérdéseiteket, melyek a csütörtöki cikk kapcsán érkeztek hozzánk!

– Tényleg megmarja az etanol az öreg benzincsöveket?

– Gyakori tévhit, és abból fakad, hogy léteznek biometil és metil üzemanyagok (pl. robbanómotoroknál), melyek valóban képesek rá, ezzel szemben az etanol (más néven: etil-alkohol) nem. Az etanol még „tiszta” E85 tankolásakor sem okoz ilyen tünetet, E10-ben meg pláne nincs esély rá. Tehát a gyakorlatban amelyik alkatrész benzinálló, abban az etanol sem tesz kárt. Ezt bizonyítja, hogy több gyárilag E85-üzemű járművön is csak az üzemanyagellátó rendszer kis része (pl. befecskendező) módosított, a többi egy az egyben megegyezik a benzines modellel.

– Valóban kicsapódik a víz az etanolból, és rozsdát okoz?

– Pont fordítva. A benzinből könnyedén kicsapódik a víz, az etanollal viszont pont ilyen könnyedén vegyül. Ebből fakad, hogy ha korábban tiszta, etanolmentes benzinnel jártál (pl. OMV 100), akkor a tank alján összegyűlhetett némi víz, ami magasabb etanoltartalmú benzin tankolásakor feloldódhat az üzemanyagban.

Nem előírás, de mi minden szezonban egyszer „átmossuk” az üzemanyagellátó rendszert, hogy ne gyűljön össze a tankban a nedvesség és a rozsda. Többféle megoldás is elérhető, mi a Pro-Tec FLC-t (Fuel Line Cleaner) használjuk – négyezer forintba kerül és két-három motorhoz elegendő

– Nehezebben indul a motor etanollal?

– Érdemes szétválasztani a kérdést: E85-tel tényleg nehezebben indul hidegen, mivel az alkohol – alacsony hőmérsékleten – lassabban ég, mint a benzin. Viszont az E10-ben olyan csekély az aránya, hogy elméletileg nem okozhat ilyen gondot.

Így nézett ki a három-négy évre leállított, hideg, párás helyen tárolt Kawasaki üzemanyagpumpája, pedig nem volt benne etanol. Cseréje drága mulatság, vagyis E10-től függetlenül is érdemes odafigyelni az üzemanyagellátó rendszer tisztaságára

– Nő a motor fogyasztása?

– A gyakorlatban 18-25 százalékos fogyasztásnövekedést okoz tiszta 100 oktánosról E85-re váltani, vagyis a mostani, alig kétszázalékos növekedés nem okoz érezhető fogyasztásnövekedést, legfeljebb egy-két deci lehet a különbség.

– Érdemes üzemanyagszűrőt beépíteni?

– Ha gyárilag nincs a motorban, akkor mindenképpen. Az alkohol olyan lerakódásokat, szennyeződéseket is feloldhat, amit a 95-ös vagy 100-as benzin nem, ezért jó hasznát veheted egy átlátszó előszűrőnek, amin látod is, hogy mennyi kosz jött ki a tankból.

A nagy hőingadozás miatt télen más keverékű, illékonyabb a kutakon tankolható üzemanyag. Többek között ennek köszönhető, hogy gyorsabban párolog a karburátorból, és megnehezíti a tavaszi indítást

– Tankoljak külföldön, ha „tiszta” benzint szeretnék?

– Ezért nem kell külföldre menned, főleg, hogy ott is ugyanilyen üzemanyagot találsz… Az Innovációs és Technológiai Minisztérium (ITM) szerint egyelőre nem fenyegeti semmilyen veszély az etanolmentes naftákat, ugyanis a januári módosítás csak a hagyományos benzinre és gázolajra vonatkozik, a prémium üzemanyagokra (pl. 100 oktános) nem. Vagyis megengedik, hogy legyenek etanolmentes benzinek, de az egyes társaságok maguk döntik el, hogy élnek-e a lehetőséggel.

Gyakorlatilag tehát nincs teendőd, ha egy átlagos, 10-15 éves nagymotorba vagy kocsiba tankolsz E10-et. Amennyiben veteránkorú vagy karburátoros géped van, a biztonság kedvéért feltehetsz egy előszűrőt, hogy megelőzd a dugulást, de ez a mostani, 6,2%-os etanoltartalom mellett is erősen ajánlott.

4sr HUngary