Olajozzam vagy fújjam? – III. rész – Mennyit spóroltam a láncolajozóval?

Olajozzam vagy fújjam? – III. rész – Mennyit spóroltam a láncolajozóval?

- Kategória: Kiemelt cikk

Három éve használom a láncolajozót, és minden túlzás nélkül csak egy szóval tudom jellemezni: csodálatos.

 

Az enyémhez hasonló, 150-160 lovas motorokon általában 20-30 ezer kilométert bír ki egy láncszett, aminek a cseréje munkadíjjal együtt nagyjából hatvanezer forintba fáj D.i.D lánccal és JT lánckerekekkel. Nos, jómagam már 42 ezret mentem a szettel, vagyis bőven cserés lenne, de így, hogy fent van az olajozó, még csak nem is feszítettem rajta!

„Szinte hihetetlen, hogy ezt a pár apróságot beépítem, és talán örökre elfelejthetem a lánchajtás összes nyűgjét.” Ezt írtam három éve, és azóta kiderült: tényleg így van

Eddig tehát jól állunk, még ha tudom is, hogy a láncszett az élettartama végén kezd igazán gyorsan nyúlni, és ekkor kell majd gyakrabban állítani. Mindenesetre a Scottoiler öt-hatszoros élettartamot ígér, ami szerintem túl szép lenne, de a három-négyszeres futásteljesítmény, azaz a százezer kilométer simán elképzelhető.

Mennyit spórolsz a láncolajozóval?

Korábban gondos ápolás mellett nagyjából harmincezrenként kellett láncszettet cserélnem, ami szerintem átlag feletti érték egy ekkora motoron. Szezononként, nagyjából öt-hatezer kilométerenként fogyott el egy-egy doboz láncspray, összesen öt-hat doboz a lánc élettartama alatt. Ebből rövid agymunka után kijön, hogy hozzávetőleg 75 ezer forintba került felszereléssel, fújással együtt egy-egy szett, tehát tízezer kilométerre vetítve 25 000 forintos költséget jelent.

A te láncod és felnid is ilyen tiszta? Ha nem, akkor ideje váltanod…

Ezzel szemben a láncolajozót – akciósan – 22 ezerért vettem, de bármikor megáll 30-35-ből. Mások spórolnak, variálnak a beletöltött kenőanyaggal, de szerintem a gyári Scottoiler is olyan olcsó (20 euró/liter), hogy nincs értelme ezen garasoskodni. Egy liter – jól beállítva – vagy harminc-negyvenezer kilométerre elég, tehát az olajozó és az utántöltés eddig bő harmincezerbe került, cserébe viszont nem kellett megint láncszettet cserélni hatvanért, sőt még nem is kell egy darabig. Ha tegyük fel, csak háromszorosára növeli a Scottoiler az élettartamot, akkor is százezer kilométer után kell láncot vennem, és közben rálocsolni két liter olajat – kézzelfogható a megtakarítás.

Sokkal olcsóbb, mint a láncspray, de nem ez a lényeg

Újabb fejszámolás: ilyen hosszú távon úgy 15 ezerbe kerül az olaj és hatvanezerbe a láncszett, az annyi mint 75 ezer forint százezer kilométerre. Komoly fegyvertény: az eredeti 25 000 Ft/10 000 km költség 7500 forintra csökkent. Beleszámolhatnánk magát az olajozót is (úgy 10 000 Ft/10 000 km jönne ki), de a gép átszerelhető másik motorra és/vagy eladáskor növeli a gép értékét, vagyis nem célszerű beleszámolni.

Tovább tartott a beépítés, mint vártam, de így is megérte rászánni az időt

Ráadásul ez a spórolás szinte mellékes, pedig százezrenként úgy 150 rugó marad a zsebben, de a valódi előny, hogy mindig tiszta a motor. Nem ragad a felni és az idom a poros, odatapadt láncspray-től, és ha van is egy-két pötty a keréken, sima ronggyal egy másodperc alatt eltávolítható.

Tiszta motor és százezer kilométer egy szettel? Csak előnyei vannak az automatikus láncolajozónak…

Akárhogy is, nekem bejött, és neked is csak ajánlani tudom a láncolajozót – sok időt és energiát spórolhatsz vele, a költségekről nem is beszélve.

Continental 2019

Facebook Comments

15 Comments

  1. Évi 5-10 ezer Ft spórolás miatt nem fog a többség váltani, főleg úgy, hogy sokan egy-két évente váltogatják a motorjukat. Ha 3-4 év alatt behozza az árát a cucc, onnan indul csak a spórolás. Aki szezononként sokat megy, túrázik, nem cserélgeti a motorját, annak viszont ésszerű lehet.

    1. Nem a spórolás a lényeg, hanem hogy nem kell vacakolni a lánc fújogatással, meg annak a trutymáknak az eltakarításával.
      A spórolás legfeljebb ott érdekes, hogy 1 láncon megspórolod az olajozó árát.

      1. Orosz József

        Ha jól emlékszem egy napos küzdelem volt mire bereszelte a vasba az olajozót, nekem a lánctisztitás cca 5-7 perc amit nyáron havonta egyet tolok (rápattintós kefés dobozos móka kb kétezerért+olaj), átlag usernek nem hiszem hogy megéri, 4-5 évenkénti vascserével főleg nem.

        1. Drop Table USERS;

          És az a kefés műanyag doboz meg is tisztítja rendesen a motor láncot? Mert még kerékpárhoz el tudom képzleni, de motorhoz?

          1. A láncot biztos, bár azon nagyon nincs is mit tisztogatni, hanem a lánckerekeket és környékét biztosan nem takarítja le, a rágógumi szerű vacaktól.

          2. Nekem a láncot se tisztította le, csak tolja maga előtt a trutymákot…
            Egy hónapja szereltem be lancolajozót – Scottioler xSystem-et. Király. Tényleg igaz minden jó, amit mondanak róla. Sokan vannak, mint én, akik szeretnek bütykölni a motorukkal, és nem adják el egy két szezon után…
            Ajánlom mindenkinek…

        2. Egyszer kell berakni.
          Én már kenni is utálom.
          5-7 perc alatt amit letisztítasz, ennyi erővel le is hugyozhatod 😀
          Aztán annyira nem szokták az emberek 4évente cserélni a motort.
          Szóval az átlag usernek pont megéri.

  2. Egy futárnál lehet értelme, átlagos motorosnál (aki a statisztikák szerint 2-4 ezret megy évente) semmi… A házilag tákolt olajozóknál arra volnék kiváncsi, hogy mennyi jut az olajból a láncra és mennyi az utakra.

    1. Attila János Thiesz

      Az a “házilag tákolt” olajzó sokunknak hosszú évek óta kiválóan működik! Valamint kb.8 ezer forintból megvan! Ami meg azt illeti az útra semmivel sem jut több mint a gyári olajzónál ha jól be van állítva és Stihl Synt láncfűrész lánckenő olajjal megy!

      1. Szlajernek csak egy babettája van. Aztán amikor zárva a kocsma jár ide trollkodni.

    2. Minden Sikerül

      Ugyan annyi, mint a boltban vásároltnál. Ugyan az az elv. Tájékozódj.

  3. Hajnáczky Gábor

    “eladáskor növeli a gép értékét, vagyis nem célszerű beleszámolni” Erre ne vegyél mérget 😀

  4. Mácsai Csaba Úr finomította ezt a házilag elkészíthető olajozót:

    Készítettem egy automata láncolajozót 6000. Ft költséggel, egy órányi munkával és már több mint 10.000 km óta használom. A kivitelezésénél törekedtem az olcsóságra, a rendkívül egyszerű működésre és az egyszerűségéből fakadó borzasztó megbízhatóságra.
    Áll egy:
    1. ejtőtartályból
    2. egy üzemanyag mágnes szelepből
    3. egy injekciós tűből.
    Gyújtásra nyit, csepeg, gyújtás levételre pedig lezár.
    Összetevői:
    1. Fékolaj tartály autósboltból 700 Ft
    2. 5 mm átmérőjű szilikongumi tömlő (EÜ: hugyzacskó tömlője)
    3. Üzemanyag mágnes szelep a molnarautogaz.hu oldalról (honlap jobb oldalán webáruház, Lovato, elektromos berendezések, üzemanyag mágnesszelep 6e Ft)
    4. 1 db gyújtógyertya érintkező csavar
    5. 50 cm kéterű kétszínű vezeték
    6. 2 db rozsdamentes acél kábelsaru (réz, horganyzott nem jó, az lágy, kilazul)
    7. 3 mm átmérőjű szilikongumi tömlő (EÜ: infúziós szett tömlője)
    8. 1 cm széles lemezcsík
    9. 1 db 0,45 mm külső átmérőjű injekciós tű.
    Összeállítása a következő:
    1. Felszereled a mágnesszelepet az ülés alá egy tetszőleges csavarhoz ami a vázhoz rögzít. Egyik érintkezőjét alá fogatod, testet adsz neki. Mágnesszelepen lévő kézi nyitásnak zárva kell lennie! Csak villamosan nyisson! Az nem szabályozó, fix nyitás, ha úgy hagyod, maga alá ereszti az olajat!
    2. A fékolaj tartályt elhelyezed a farokban a hátsó lámpa előtt és ötös szilikon tömlővel összekötöd a mágnesszeleppel úgy, hogy ráhagysz kb 20 cm tömlőt. Ennek az az oka, hogy a tartályt a farokból kiemelve, kézben tartva sokkal könnyebb utánatölteni. A fékolaj tartályt szivacsdarabokkal körbe béleled, hogy ne tudjon mozogni a farokban.
    3. A mágnesszelepnek adsz egy kapcsolt pluszt.
    4. A mágnesszelep elmenő oldalára rádugsz egy 5 cm hosszú ötös szilikongumi tömlő darabot és a végébe belenyomsz egy gyújtógyertya érintkező csavart. Ez lesz az átmenet az ötös és a hármas szilikongumi tömlő között.
    5. A gyújtógyertya csavar belső menetes részébe beletekered a hármas szilikongumi tömlőt (szépen belehúzza a fém menet) és a tömlőt tovább fűzöd lefelé a kis lánckerék előtti szakaszig.
    6. Kis lánckerék előtt keresel egy csavart a motorodon, ami alá a lemezcsík alá fogatható. Kifúrod a lemez végét, alá fogatod, majd beméred, hova kell rá a másik 4mm furat a tűnek úgy, hogy pont a görgő közepére cseppentsen. A tű vége 3-4 cm magasról cseppentsen, mert motorfékes üzemben a lánc felső fele laza, hullámzik, ha eléri a tűt, bedarálja. A tű vékony vágókoronggal szépen levágható, a levágott heggyel kisorjázható.
    7. Felszereled a tűtartó lemezt és a hármas szilikon tömlőt körömlakkal, pici ragasztó cseppel forgatva beleragasztod a tűbe. A tűt belenyomod a lemezcsík végén készített furatba.
    8. Feltöltöd a tartályt valami sűrű, viszkózus, ásványi olajjal.
    9. Ha kellően sűrű olajat töltöttél bele, akkor a 0,45 mm külső átmérőjű tű kb percenként fog egy pici mákszemnyi mennyiséget cseppenteni.
    10. Ha a csepegés túl sűrű, a hármas szilikonra ráhúzol egy kisméretű villamos sorkapcsot, más néven csokit és a csavarjának szorításával beállítod a percenkénti cseppszámot. Nekem ilyen nincs.
    11. Ha ez megvan, egy életre elfelejted a láncpucolást. Néha töltesz, amikor eszedbe jut. Szezononként három-négyszer.
    Ennyi. Aki nem hiszi az maradjon hitetlen, pucolgasson, takarítson, költse a pénzét egészen nyugodtan sprére, sok boldog kilométert kívánok mindenkinek.

  5. Attila János Thiesz

    Gyerekek! Aki józan êsszel gondolkodik az megérti hogy mi is a nagy előnye a lánc olajzónak! Aki meg nem annak felesleges bizonygatni hogy miért jó!😉😂

  6. Szevasztok.

    Senkit nem kívánok meggyőzni, kioktatni, véleményét meggyőződését fikázni, és
    ha rám hallgattok, mindenki azt csinál a saját gépével, amit csak akar, 🙂 én mindössze
    elmesélem a témában szerzett tapasztalataim, hátha segít valakinek.

    Az év elején vettem egy E-system lánclóajzót mert tele lett a tököm a láncsprayével.
    Azzal hogy minden ragad a gépen attól a teflonos sz@rtól, hogy lemoshatatlan
    (írta valaki, hogy 5-7 perc, a nagy lóf@szt!!). Nem csak a láncot kell letisztítani,
    mert az első lánckerék környéke, a hátsó lánckerék, a lengőkar, a felni, az
    idomok, a rendszámtábla, az irányjelző, és ha kicsit csapatom a paripát még a hátsódoboz is tele a fekete láncspray foltokkal. Ha sikerült véletlenül belenyúlni
    akkor meg a kezemről nem tudtam leszedni az út szélén azt a kátrányszerű
    mocskot. Szóval értékes, motorozásra is fordítható időt vett el a takarítás rendszeresen,
    és utáltam is csinálni.
    Azzal hogy az én gépemen nincs középállvány (mert egy supermoton kicsit vicces
    lenne 🙂 ) és a fújkálás kicsit nehézkes útközben, még meg tudtam volna birkózni, de igazából az is csak egy macera volt. Márpedig kell fújni útközben is, mert elég, ha
    elkap egy kiadós nyári zápor és már le is mossa a súrlódó felületről a sprayt.
    Persze csak és kizárólag a súrlódó felületről, onnan ahol szükség lenne rá.
    A lánc oldalán és a gép többi részére szétszórt retek persze ottmarad. 🙂
    De egy kicsit tempósabb autópályázás is hamar eltünteti a sprayt a láncról.

    Arról meg már nem is beszélek, hogy mivel a ragad, mint a forró nyári aszfaltra
    köpött rágó, összeszedi az összes port, és aztán ez a poros anyag „keni” (vagy
    inkább rágja) a láncot, lánckerekeket.

    Egy szóval maga az anyag, és a lánc kenésének e módja az én használatom és értékrendem szerint messze volt a jótól!

    Az E-system cucc egy teljesen automata rendszer, ez nem a gép vákuumrendszerére
    csatlakozik, hanem csak az akksira kell rákötni és kész.
    Igaz én elégé műszaki beállítottságú vagyok így nekem kb. 40-60 perc is elég volt, hogy készre szereljem a rendszert.

    Az én használatomhoz illő beállítások megtalálása, csak használat közben
    sikerült finomra hangolni, de miután megtaláltam a megfelelőket, remekül működik.
    Igaz a kormányra szerelhető kijelző egységen még lenne mit faragni a gyártónak,
    mert nem valami szép, de a tudása és működése remek. Nem megyek bele nagyon,
    hogy mit is tud, ha valakit érdekel, majd jól utána olvas. 🙂
    De azért annyit megosztok, hogy az idő kijelzése mellett mutatja a külső hőmérsékletet,
    (hogy tudd a gyártó által kínált két különböző olaj melyikét kell betölteni a
    hőmérsékletnek megfelelően). Kijelzi a tartályában lévő olaj mennyiségét és figyelmeztet, ha kifogyóban a kenőanyag. Teljesen a használatra szabható, állítható a
    mennyisége és intenzitása az olajozásnak. Akár túrázol, pályázol, vagy a
    városban cirkálsz a kormányról pár gombnyomással állítható az aktuálisan
    szükséges kenés, vagy akár le is állítható.

    A takarítása is jóval egyszerűbb a gépnek. Ha megfelelően be van állítva, akkor
    csak annyi olajat juttat, a láncra amennyire szükség van. Hazudnék, ha azt
    mondanám, hogy a láncon kívül sehol nincs olajcsepp, mert azért nem lassan
    forog a lánckerék, így előfordul, hogy ha megcibálom a gép bajszát, akkor
    vannak apró cseppek a felnin, villán, kipufogón.
    Csak a hatalmas különbség, hogy egy sima mosással lejön könnyedén, és nem kell petróleummal, vagy láncspray tisztítóval ecsetelgetni, és sikálni mindenhol. De simán letörölhető egy puha ronggyal is. Így hát nincs többé sem fújkálás, sem motorsikálás, sem lánctakarítás.
    Az olaj betöltése pont 6 másodperc, és kb. 400-600 kilométerre elegendő egy tartálynyi,
    beállítástól függően. Az idei évben 10 000 kilométert mentem el a vassal
    és végig ez a rendszer volt felszerelve. Ez alatt két alkalommal volt kisebb
    hibajelensége a rendszernek. A vezérlő egységbe épített gyorsulásmérő mely érzékeli,
    hogy haladunk-e és mennyivel melynek segítségével adagolja az olajt, valamiért
    nem vette észre, hogy leparkoltunk és nem hagyta abba az olaj adagolását, és
    szépen csöpögtette az olaját a parkoló gép alá.. 🙁 Nem volt nagy gáz és
    egy újraindítással és kalibrációval megoldódott a dolog. Bár itt teszem hozzá,
    hogy általam nem hétköznapi a terhelés mit el kell viselnie az egységnek, mert
    eléggé nagy a csuklóm holtjátéka. 🙂 Így aztán sűrűn nagy a sebesség, és bizony
    az első kerék naponta többször is nézi az eget, majd huppan vissza az aszfaltra.
    A kormányra szerelt vezérlő így extrém rezgéseknek is kivan téve, melyre nem biztos,
    hogy felkészítette a gyártó, de remekül bírja a kiképzést.. 🙂

    A költségekről nem is tudok és nem is szeretnék beszélni. Egyrészt nem
    számoltam utána, mert nem a költségcsökkentés, volt az elsődleges szempont. A
    gép könnyebb tisztántartása, és a lánc élettartamának megnövelése, valamint a felesleges karbantartási folyamatok elhagyása volt a célom. Ezt pedig megoldódott.

    És hogy kicsit megkeverjem, a társaságot kik azon vitáznak melyik jobb vagy rosszabb,
    és melyik az olcsóbban fenntartható, és jobb a láncnak, azt még hozzáteszem…. 🙂

    Mivel maximalista vagyok egy kissé, így még nem teljesen vagyok kielégítve e
    témában. Ezért rendeltem egy úgynevezett száraz kenéses technológián alapuló
    rendszert mely annyira egyszerű, és olcsó, hogy sem a sprayt sem az olajos
    rendszert, egyszerűen nem lehet összevetni vele.

Válasz