Új KRESZ: Viszlát, járdán, fülhallgatóval rollerezők!

Új KRESZ: Viszlát, járdán, fülhallgatóval rollerezők!

- Kategória: Hírek

Végre itthon is rendezik a rollerek helyzetét, de ennek aligha örülnek majd a bérlők és tulajdonosok. Az új szabályok egyértelmű helyzetet hoznak és komoly szigorítást jelentenek.

 

– Az elektromos rollerekre, Segwayekre egyelőre nem vonatkozik a KRESZ, ezért hónapokon belül módosíthatják a jogszabályt. Egyértelmű: a gyalogosok jogosan kérik, hogy az elektromos rollerrel ne száguldozzanak a járdán – mondta el Révész Máriusz InfoRádiónak.

Rollerek: Fejlődik a technika és a KRESZ is

Szabályozni kell, hogy melyik eszköz mehet a járdán, melyik az úttesten, melyik a kerékpárúton – tette hozzá, azt is megemlítve, hogy reményei szerint már a következő szezonban életbe lépnek az új rendeletek.

Komoly gond, hogy tucatszám rohangálnak rollerek a városban, de nincs kötelező biztosításuk, ezért ütközés után csak a vezetőn hajthatja be a károsult a javítás összegét

További égető probléma, hogy csak áttételesen szabályozza a KRESZ, hogy viselhet-e fülhallgatót a vezető, így ezt is pontosítják az új rendeletekben.

Bezzeg nyugaton?

Nyugat-Európában már előrébb járnak a szabályozásban, de ez sem hozott megoldást. Németországban ugyanis június óta motoros járműként tartják nyilván a rollereket, vagyis hasonló szabályok vonatkoznak rájuk, mint a segédmotorokra.

Sokkal részletesebb, a ma életszerű helyzeteket (pl. fülhallgatóval járdán rollerezés) is szabályozó KRESZ jöhet 2020-ban

Ennek dacára továbbra is félvállról veszik a bérlők a jogsi és a piás vezetés kérdését: csak az Oktoberfesten négyszáz részeg rollerest igazoltattak a zsaruk és több mint 250-nek be is vonták a jogosítványát.

Képek: MTI/Balogh Zoltán és Hegylakók Motoros Magazin/Pulai László

Kapcsolódó anyagok: Rendőrségi állásfoglalás az e-bringákról, rollerekről

Continental 2019

Facebook Comments

11 Comments

  1. Kicsit nekem azért furcsa ez a fejetlenség, ugyanis erre az eszközre remekül passzítható a kerékpár KRESZ szerinti definíciója – feltehetőleg nem véletlenül lett anno így kitalálva -, ennélfogva legfeljebb az erre vonatkozó szabályozás alóli esetleges kivételeket kellene tisztázni (és nem túltolni a szabálykócolást).

    Hasonló példaként a trolibuszt lehet felhozni, ugyanis a KRESZ szerint a Trolibusz: elektromos felsővezetékhez kötött gépkocsi, ez mégsem zárja ki azokat a modern típusokat, amelyek felsővezeték nélkül is képesek helyváltoztatásra; ily módon a roller is olyan, legalább kétkerekű jármű, amelyet emberi erő hajt, és ezt legfeljebb 300 W teljesítményű motor segíti, ezalól pedig nem kizáró tényező, hogy a használója ténylegesen beletol-e lábbal. Nincs itt semmi bonyodalom, máris a helyére került mind az elektromos, mind a benzines (<300W) roller, aki meg nem a vonatkozó szabályozásnak megfelelően közlekedik vele, az fizessen, mint a kisdiák.

    1. Sajnos ez itt nem áll meg, mert ha gázadásra önállóan elindul a jármű, akkor a motor nem segíti az emberi erővel zajló gyorsítást, hanem önmagában mozgatja a járművet. Vagyis használhatjuk a gázmarkolatos e-robogót is úgy, hogy néha lökünk lábbal rajta egy kicsit, de attól még nem emberi erővel hajtott jármű.

      Egyébként a rollerkérdésnek is az lenne a megfejtése, ha normális felfüggesztésű, fékű (min. 8-10 colos, rugózó kerék) lenne az emberi tempóra képes (500-800 W) rollerekben. Egyből alkalmassá válnának a közúti közlekedésre. De mivel így már sisak-jogsi-bizti kell rá, a fene se venné meg… Ördögi kör 🙁

      1. Ellenkeznem kell, Lacimester. 🙂

        Teljesen mindegy, hogy önállóan elindul-e a jármű. Láttam a rendőrség közleményét, de az a helyzet, hogy butaságot írtak – ők is tévedhetnek és véleményem szerint tévedtek is ezzel a kérdéssel kapcsolatban.

        Minimum az alábbiak támasztják alá a rendőri tévedést és a villanyroller “kerékpárságát”:
        – A hagyományos roller egyértelműen legalább kétkerekű jármű, melyet emberi erő hajt, tehát a KRESZ szerint kerékpár, még ha ez így szokatlannak is hat.
        – Nem szerepel a szabályozásban, hogy a legfeljebb 300W-os rásegítés önállóan mozgásba hozhatja-e a járművet, különösképpen nincs kikötve a rásegítés módja, mechanizmusa.
        – Az emberi erővel történő hajtás roller esetén by design része a konstrukciónak, tervezési sajátosság.
        – Az e-robogó üzemszerűen nem hajtható lábbal, a motoros hajtás nélkül nem használható, egyértelműen nem is így lett tervezve, így az nem kerékpár. Nem a pedál a mérvadó, hanem hogy kifejezetten emberi erővel hajthatóra lett-e az eszköz tervezve.
        – Az e-roller az akku lemerülését, vagy az elektromos hajtásrendszer meghibásodását követően is mozgásképes marad hagyományos rollerként*
        – Ha a felsővezeték nélkül haladni képes Solaris minősülhet** felsővezetékhez kötött gépkocsinak, akkor a lábbal hajtható, de szükség esetén anélkül is haladni képes eszköz is emberi erővel hajtottnak minősül.

        Ezeken felül praktikusabb is az e-rollereket villanybicajokként kezelni, mint így-úgy toldozni-foltozni feleslegesen a KRESZ-t. Ha van egy alkalmas jogi absztrakciónk, amely képes befogadni egy adott helyzetet, akkor nem gondolnám, hogy egy párhuzamos szabályt kellene mellékókányolni.
        És pláne nem kéne csak azért ilyen-olyan alternatív szabályozásokat rittyenteni, mert pár vadbarom nem hajlandó mások figyelembevételével használni a rollert. Szépen is néznénk ki, ha jövőre meg beletoldanák a KRESZ-be a gördeszkát, meg a görkorit, meg a kismaci f***át. Apropó, motor nélküli rollerrel is lehet durván ámokfutni (meg is tetszik), nehogy az meg ne legyen baj csak mert nem delej viszi. Ugyan, kérem, hát nem nonszensz? Dehogynem!

        Egy egylovas roller szvsz rossz koncepció, főleg az általad is leírt problémák miatt, illetve mert úgy már nem közlekedhet ott, ahol pl. bringával kényelmesen elkarikázhat az ember.
        Amennyibe meg kerül az ilyen technika, annyiért endurót is lehet kapni 😉

        * !!! Tulajdonképpen itt van a kutya elásva (LOL, sorry, véletlenül jött ki így)
        ** és minősül is, ezért nincs rajta rendszám és ezért vezethető Tr engedéllyel

        1. “de az a helyzet, hogy butaságot írtak”
          Akkor ajánlom a figyelmedbe a KRESZ ide vonatkozó részét:
          “r/1) Kerékpár: olyan, legalább kétkerekű jármű, amelyet emberi erő hajt, és ezt legfeljebb 300 W teljesítményű motor segíti. ”
          Szeretném kihangsúlyozni a 2 kiemelt szót ami megerősíti a rendőrség közleményét. Ezek alapján a villanymotor csak segítheti a tekerőt, önálló hajtásra nem lehet alkalmas.

          1. A rásegítés sokféleképpen manifesztálódhat, annak módját pedig a szabály nem definiálja, így te se tedd. Amennyiben a gondolatmeneted helytálló volna, úgy az értelmező rendelkezések közt szerepelne az ezt alátámasztó definíció. Azonban amíg a rendeletben nincs egyértelműen leírva, addig ilyen feltétel nem létezik, a rendőrségnek pedig nem hatásköre értelmezésében implicit kitételekkel megtoldani jogszabályokat.

            Valahogy mindenki szeretné a dolgot utólag belelátni a történetbe, mert (jogosan) haragszunk a rolleren ámokfutó holdkórosokra, közben meg jól elfelejtjük, hogy egy baltás gyilkos miatt sem minősítjük át fegyverré, illetve tiltjuk be a baltákat.

            Arról nem is beszélve, hogy ez az egész cirkusz annyit ér, mint sz*rnak a pofon. Rég nem állna a bál, ha a biciklisekre vonatkozó szabályokat rendesen be is tartatnák, de ezt valahogy b*szik bárki is észrevenni. Most a bringás, rolleres, e-rolleres egyformán tör az életemre a járdán, és mindenki igyekszik úgy tenni, mintha ez a farzsebből előrántott gázkaros-pedálos majomparádé megoldana bármit is.
            Köszi, de az agyatlan szabálycsipkézés helyett inkább gázkartól függetlenül takarodjon mind a bringaútra, meg ne vágódjon elém a jobbkezes utcából forgalommal szemben balról (kivilágítatlanul ugyebár)…

          2. Olvasd addig az előző kommentemet amíg fel nem fogod. Az “és” kötőszó miatt az emberi erő hiányában nem indulhat el. Ha nem lenne tiszta nézz utána mit is csinál az “és” logikai kapu.

        2. Dr. Töviglöki

          És ugyanakkora a súlya mint egy kacsának, tehát boszorkány

        3. Rendben, legyen kerékpár…
          Akkor jöhetnek rájuk a jól ismert kötelető felszerelések is.

          1. Ez teljesen természetes. Ahogyan a többi a kerékpárosokra vonatkozó szabály betartatásának is annak kellene lennie. Deal?

    2. semmiképp nem kerérpárok ezek az elektromos xarok, gondolj az egykereküre!

  2. Koko Witus

    Én alapból nem értemm ezt.
    Uniós szabályozás kellene a E rollerekre és hasonlókra, úgy mint a roki kocsikra van.
    Nem mehet 8-10km/h nál többet, max akkor közlekedhetne járdán.
    Mivel ezek mennek 25 van ami 45km/h val, ezekre már külön kategóriás jogsi kéne és megfelelő felszereltség és kressz oktatás.És nem járdára való hanem városban vagy megy az út szélén vagy a bicikli úton de a gyalogosok járda szakaszára tilos lenne közlekednie mivel egy sem tarja be az ottanra vonatkozó elvárásokat . Még azt a fáradtságot sem veszik hogy csöngőt felszerelve közlekedve csöngessen ha hátulról jön és nehogy véletlen elé lépjek.
    Ezek szabályozására kéne az EU és a jogalkotás. És egy külön kategoria jogsi néven hisz nem tart semeddig hisz atyáink igy is 2 új kategóriát basztak oda nekünk külön véve az SM quadot az Sm kategóriából kivéve meg a B125 öt amit alapban a B hez adhatott volna ha már mellette bezzeg B vel 300ccm es 15kw os quadot meg vezethetnek 😀

    Eleve a gyártóval kellene egyeztetni hogy az EU ba csak leszabályozott E roller kerülhet ami fojtott sebességgel bír azaz max 10km/h.. ugyan úgy mint az SM motoroknál csinálják..

Válasz