Olvasói: „Szeretnéd, ha csak 70-nel motorozhatnál? Jó úton jársz!”

Olvasói: „Szeretnéd, ha csak 70-nel motorozhatnál? Jó úton jársz!”

- Kategória: Hírek

Milyen lenne, ha a Mátrában mindenhol csak 70-nel motorozhatnál, de az autók továbbra is 90-nel előzgetnének téged? Sajnos ez nem csak egy rossz vicc... 

 

Csaba levele már vagy négy napja postafiókban pihent, de most különös apropót kapott: hosszú idő óta nem volt ilyen fekete hétvége az utakon, hogy 24 óra alatt három motoros veszítse életét. Tegnap délután Bakonyjákónál nézte el egy motoros a kanyart, este Öttömösnél traktornak ütközött egy SRAD, ma pedig a hetes úton hunyt el egy társunk.

Az öttömösi baleset helyszínelése (MTI/Donka Ferenc)

A tragédiák önmagukban is szörnyűek, de Csaba szerint a következményeikkel is számolnunk kell - pár ilyen eset, és itthon is gyorsan „Ausztria” lesz...

Sziasztok Hegylakók! Elnézést, hogy fogadatlan prókátorként ugatok bele, de láttam már ilyen helyzetet, ami otthon megy mostanában. Igen, otthon, én jelenleg Alsó-Ausztriában lakom, motorozom. Itt is kenik neki  ezerrel (főleg a supermotósok!), de korántsem úgy, mint a Mátra vagy Héreg lovagjai.

2017 óta ismét nő a motorosforgalom az utakon, és ezzel együtt az okozott balesetek száma is

Gondoltam, szólok: tudjátok, mi történt itt Ausztriában, mikor sorra törték magukat a motorosok?

- Először minden hétvégén megszállták a zsaruk a szerpentineket (Ismerős? Csesznek, Héreg... soroljam?)

- Elkezdtek minden apróságért kötözködni az erre járó motorosokkal (Fékkar, CO-kibocsátás, öreg fékfolyadék... Nahát, pont mint otthon az utóbbi egy évben.)

- Végül megelégelték, hogy Alsó-Ausztriában történik az osztrák motoros balesetek negyede (!), ezért egyszerűen kitáblázták a szerpentineket: „70-es sebességkorlátozás csak motorkerékpároknak”.

- Idén pedig egyszerűen lezártak egy csomó utat márciustól novemberig a motorosok elől - majd jöhetnek karácsonykor szerpentinezni...

Milyen szép szerpentin! Igazán kár, hogy csak télen motorozhatsz rajta, hála a korábbi baleseteknek (Forrás: regionalwolfenbuettel.de)

Szeretnél Gyöngyöstől Egerig hetvennel cammogni? Esetleg egy behajtani tilos táblát Héregre? Jó úton jársz, Ausztriában ide vezetett a sok botcsinálta Marquez-mutatvány.

Ideje az önmérsékletnek, mielőtt mások mondják meg: hol és mennyivel motorozhatunk.

Hegylakók különvélemény:

Sajnos tagadhatatlan, hogy idén az átlagosnál több tragikus kimenetelű baleset történt az utakon, csak az elmúlt egy napban három. Tegyük hozzá: az utóbbi években ugrásszerűen nőtt a motorok száma és a benzinfogyasztás, tehát várható volt, hogy több incidens történik.

Ha valaki kételkedne Csaba szavaiban: ilyen szigor van a „Motorral csak 70” szakaszokon Ausztriában...

Már csak az a kérdés, hogy év végén milyen szám áll majd a „motoros által okozott” ütközések rubrikában, és mennyi lesz a „motoros részvételével történt” eset. Még két-három hónap, szóval azt javaslom, várjuk ki, és akkor törjünk pálcát akár az autósok, akár „Héreg lovagjai” felett.

Continental 2019

Facebook Comments

20 Comments

  1. Kis Turul Károly

    Igaz én cruiserrel nyomom – bár a sebesség határokat azzal is át lehet lépni – de nem értem azokat,akik közúton feszegetik a határaikat. Szívesen járnék a Mátrába,mert gyönyörű táj. A magam tempójában motorozva fel,és le is juthatnék. Meg is tettem 2-3 alkalommal. De mi van akkor,ha egy önjelölt Marqez elkottáz egy ívet és a helyszínen kinyír. Igen! Tudom! Ne menjek ki az útra,mert veszélyes! Bárhol,bármikor jöhet egy hiba bárki részéről,és vége.
    Nem túl rég óta motorozom. 3.szezonomat zárom. Idén nyáron mögöttem motorozott egy barátom és azt mondta,hogy nagyobb sebességgel is vehetném a kanyarokat,ha “bátrabban” dönteném a vasat. Kipróbáltam. Majdnem kotta lett. Ekkor jöttem rá,hogy sosem a másoknak való megfelelés alapján kell motorozni,hanem a saját komfortzónánk határain belül,a biztonságos,és élményt adó keretek között. Számomra,ebbe nem fér bele a közúti,nagysebességű kanyarvadászat,ahogy azt a fentebb említett helyszínen teszik sokan. Nem törődve úgy a maguk,mint mások testi épségével. Mert a majré csík a fontos,és,hogy 1 perccel hamarabb érjek le/fel mint a cimbora! Erre volna hivatott a pálya nap,ami simán fizethető lenne az esetlegesen bezsebelt büntetések díjából.

    1. Lakatos Imre

      Szervusz! Javaslok egy vezetéstechnikai tréninget, az segít a komfortosnál dinamikusabban irányt, ívet váltani, ezzel elkerülhető sok veszélyes helyzet. Én sem voltam még, de mások tanácsait megfogadva sokkal magabiztosabb lettem, mint a jogsiszerzés alatt megszerzett tudástól.

      1. Kis Turul Károly

        Köszönöm a tanácsot! Én már jártam néhány tréningen. Elértem a saját határaimat. 🙂

        1. András Káldor

          Ez esetben lehet hogy inkább más hobbit kéne választani.

          1. Kis Turul Károly

            Csak azért,mert nem “lapolom” a motort mint a seggrakètàsok? Nem gondolom,hogy csak úgy lehet motorozni,vagy csak az a motoros aki így tesz! Szóval … majd én eldöntöm,hogy mi a nekem való hobbi!

          2. Kis Turul Károly

            Közben megnéztem a “kolléga” profilját. Hát nem csak én küzdök kihívással a “majrécsík” ügyében. Azzal a különbséggel,hogy én nem szégyellem belátni,hogy ezen a téren elértem a határaimat és nem osztom az észt! Motorozzon mindenki ahogy jónak látja … a másikat meg hagyja békén!

          3. Gyula Vörös

            Egyetértek veled!!!

          4. gorcsevivan

            Miért válasszak, válasszunk más hobbit? Mert – jórészt – betartjuk a sebességhatárokat, szabályokat? Vagy mert a menőzés helyett fontosabb a biztonságunk? Az utasunkról, illetve a többi közlekedőéről nem is beszélve?!
            Ha olyan állapotban vagyok, s a körülmények (útviszony, idő, forgalom stb.) is olyanok, picit lehet, hogy feszegetem a határokat, de ésszel.
            Ha mögöttem jössz és zavar, előzz meg – még lassítok is, mi több lehúzódok – ahogy adott esetben autónak is lehúzódok, hogy elengedjem…

    2. Nem kell a sok hülyére hallgatni, motorozz csak a saját komfortzónádon belül. Közúton kanyarvadászat = orosz rulett. Ha a kanyarodást akarod biztonságosan gyakorolni (láttam már jártál tanfolyamokon), menj ki a kakucs ringre…

  2. Orosz József

    Múlt hátvégén ha jól emlékszem valami 10 körüli autós halt meg, ahhoz meg azért jó sok baleset kell mert a kaszni védi a hülyéket , szóval akkor le lesznek tiltva az utakról?

    1. Zoltán Kárpáti

      Ez azért onnan nem állja meg a helyét, hogy a kórházban donorjáratként aposztrofálják a motort, mert sajnos kevesebben tudnak felülni újra azok közül, aki eldobja vagy telibevágják alatta a motort…

  3. Perjés Mihály Tibor

    Minden törvény (szabályzat) annyit ér, amennyit betarta(t)nak belőle. Lehet korlátozni a sebességet a Mátrában, vagy bárhol, aki nem látja be a saját korlátait, úgysem fogja a kitáblázott sebességkorlátozást betartani, ha nincs a helyszínen kilométerenként sebességmérés és annak következményeként jelentős bünti. Nem a levegőbe beszélek, 1978 óta van jogsim “A” kategóriára, azóta többször bejártam motorral az országot. MZ TS125-tel kezdtem (10 évig mentem vele), nekem elég volt a teljesítménye (akkoriban). A motorozás adta élményhez szerintem ma sem kell sokkal nagyobb gép (persze nekem is volt sok pacis és köbcentis Hondám is, manapság mégis egy 34 lóerős BMW G310-zel motorozom, nekem elég), de ennyi balesetmentes év után sem állítanám, hogy akár a Kékestetőre fel, akár Nógrád, Pilis, Borsod, vagy a Mecsek tájain ne lenne elég ez a harmincnéhány paciszufla. Szóval szerintem nem a sebességet kellene korlátozni, hanem a motorok erejét és az azokhoz tartozó jogosítványok kategóriáit, meg a vizsgáztatás rendjét. Ez a 70-es általános sebességkorlátozás már csak azért sem tetszik, mert sok helyen tudok olyan kunkort, ahol a 40-es tábla mellett simán 55-60-nal be lehet venni motorral, vagy személyautóval a kanyart (egy jól megpakolt 25-30 tonnás kamionnal mondjuk nem merném megpróbálni). Másik érvem ellene, hogy az egyik legnagyobb baleseti forrás a rosszul felmért előzés. Azt is megfontolandónak tartanám ebben az esetben, vajon hány szabályosan közlekedő motorost fognak szabálytalanul (akár úgy, hogy leszorítják) megelőzni a szintén szabályosan, 90-nel közlekedő “türelmetlen” autósok?

    1. A 40-es tábla mellett 60-nal simán kanyarodás azért nem mindig bölcs dolog. Közúton a maximális sebességet általában nem a kanyar sugara korlátozza, hanem a beláthatóság. Lehet, hogy a térded még nincs lent, és van bőven tartalék a tapadásban, de vajon sikerülne-e egy jól bedöntött motorral vészfékezve megállni a saját sávodban a belátható szakaszon? Egy ABS-es autóval sem triviális vészfékezés közben tartani az ívet, motorral pedig nagyon komoly tudás kell hozzá. Hány olyan balesetes videót látni, ahol a motoros a szögegyenes úton akkorát markol a fékre ijedtében, hogy esik is el rögtön… 🙁

    2. Mindenféle kötekekés nélkül kérdezem, hogy mégis hogy kellene a kategóriákat a teljesítményhez igazítani? Szerintem már így is eléggé tagolt, felesleges tovább bővíteni. Arról nem is beszélve, hogy “B” kategóriával a kétütemű, 26 lovas Trabantot ugyanúgy vezetheted mint a 700 lovas Lambo-t…

  4. Vannak nagyon jó helyek, kanyarok, de nem közúton kéne a határokat feszegetni.
    Engem a 70-es tábla sem zavarna, úgy is legalább 80 lesz az alsó tempó.

    Nem divat a sebesség határok betartása.

    Egyébként mindenkit nem tudnak megmenteni a szabályok.

    1. Orosz József

      Igy van, aki Rossinak képzeli magát eddig is 120 al ment a 70 es táblánál, az 50 es tábla miatt se fog lassabban menni…

  5. És szerintetek hányan fogják betartani a hülyék közül a 70-et? Ebből megint az lesz hogy otthon “felejtik” a rendszámot meg jönnek a trükkös rendszámok………

  6. Mindenki “nagy motoros” aki bőrszerkót vesz fel és gyorsaságival megy.. Ez vitathatatlan.

    Én azt nem értem csak hogy minek csinálja magának valaki ezeket a nagy mutatványokat?

    Valaki majd megtapsolja az út végén vagy egy autós fog neki éljenezni?

    Ennyit ér elesni motorral?.

  7. Nagy Tibor

    Sziasztok, alapvetően egyet értek az előttem szólókkal, de akkor már emlitést kellene tenni a gyorsan romló autós közlekedési morálról is. Ez nem Pilis- vagy Mátrafüggő. Miszerint, ha az országúton, ahol 90-nel lehetne menni és mondjuk én 90-100-zal megyek túraendúróval, előbb utóbb ott fog a motorom mögött lihegni egy fehér furgon vagy egy céges Octavia, hogy az első adandó alkalommal beleőzzön és 120-130-cal vágtasson tovább. Ha sor van elől és nem tud végigmenni, akkor bevág elém, sebaj, érdemes volt…Ez nem veszélyes a többiekre nézve? Tegnap is Dobogókőről Esztergom felé lefelé a hegyen próbáltam tempósan, de azért még prudensen lejönni, de nemsokára ott lihegett a sarkamban egy KN-es rendszámú Octavia, meg is előzött, de nemsokára már se hire se hamva nem volt. Ment mint az állat, lefelé éles kanyarokkal. Ezeket miért nem veszik ki a közlekedési rendőrök (akikról személy szerint lesújtó véleményem van, mert nincs következetes szigor és intézkedés, csak marketingelhető EU-s közlekedésbiztonsági kampányok, de végül mindez a mi bőrünkre is megy).

  8. Kis Turul Károly

    Lentebb szóba került a kategorizálás,teljesítmény korlátozás és a kanyar sebesség. Igazából mindenkinek a saját fejében kéne rendet rakni. Azt meg “kintről” nem lehet. Vannak a max sebesség határok. Igaz sok helyen találkozhatunk értelmetlen korlátozó táblákkal. Adott forgalmi helyzetben el lehet dönteni,mi lehet az ésszerű ,biztonságos sebesség. De ha Marqez vagyok,úgy is letojom. Előbb utóbb meg is lesz az eredménye. Tudok olyan motorost,aki friss jogsival,kerékre rántotta az “ezredest”. El is dobta a vasat. Az egyik lába egyszerűen leszakadt a másikat amputálni kellett. Pár hét,hónap motorozás után harminc egynéhány évesen kerekes szék. Szóval … tényleg megéri ugye? Ja … az elszállt motor pedig ráesett és a helyszínen megölt egy embert,aki az árok parton kaszálta a füvet. Számomra a fenti eset tanulsága:
    Mindenkinek meg kéne ismerni úgy a saját,mint a gépe határait,és ennek a vonalnak a belső szélén maradni. A feszegetés NEM KÖZÚTRA VALÓ!
    Legalább is azok számára akik felelősséggel élnek a maguk,családjuk,és a többi közlekedő felé! A többi hülyétől pedig mentsen meg az ég mindnyájunkat!

Válasz