Tényleg a robogózás menti meg a nagyvárosokat?

Tényleg a robogózás menti meg a nagyvárosokat?

- Kategória: Vélemény

Nagy öröm volt hallani, hogy a motorozás, a motoros baleset-megelőzés és a hazai motorsport fejlesztése szerepelt a kormány hétvégén bejelentett tervei között - végre komoly változás várható a magyar motoros életben. A motorozás népszerűsítése révén pedig élhetőbbek lesznek a nagyvárosok, megmutatjuk, hogy miért.

Hogy ne csak a levegőbe beszéljünk, visszatekintettünk az elmúlt egy évünkre, hogy miben és miként változtatta meg mindennapjainkat, hogy autó vagy tömegközlekedés helyett egy kiváló motorral ingáztunk. Igyekszünk egyszerű, mérhető érveket felsorakoztatni a motorozás mellé, de nem hagyhatjuk ki a „nem objektív” részt sem, hiszen élménynek sem utolsó, hogy a buszmegálló helyett a garázsban kezdődik a nap.

Az első találkozásunk az SH-val. Tény, hogy vannak ennél szebb robogók, de kevés ilyen gyors, sokoldalú és főleg megbízható akad közöttük

Motorral ingázni? Bonyolultnak tűnhet, de nem az...

Rendre két érvet hoznak fel a motorral ingázással szemben, nevezetesen, hogy drága és sok időt vesz el az öltözködés. Ezért aztán pénzt és időt sem spórol az ember.

Hihetetlen: kocsival és busszal is közel egy óra alatt lehet leküzdeni a légvonalban alig tíz kilométeres távot. Szerintem Usain Bolt gyorsabban lefutná... (Kép: MTI/Máthé Zoltán)

Szerencsére mindkettőt rendkívül könnyű megcáfolni, és ehhez még statisztika sem kell: elég, ha visszapillantunk a saját szezonunkra. Tavaly még napi két órámat vette el, hogy autóval vagy tömegközlekedéssel járjak dolgozni és haza - mondanom sem kell, milyen „remek érzés” este hétkor még egy órát zötykölődni a légvonalban kb. 8-10 kilométeres táv miatt.

Végre egy őszinte gyártó? A Honda szerint három litert eszik százanként, ha szabályosan közlekedünk. Nálam sok-sok teligázas gyorsítással, kicsit sem kímélve jött ki 3,3 L/100 km...

Több mint háromezer kilométert töltöttünk együtt idén, ennek jó részét városban, jártunk kötelező szervizben, kiválogattuk a télen beszerzendő felszereléseket, kiegészítőket, szóval tényleg teljes képünk van arról, mennyibe kerül a robogózás és mennyit spórolunk vele.

Ne az öltözködés, a parkolás miatt aggódj!

Jöjjenek hát a számok! A Honda SH300i fogyasztása tehát 3,3 liter százanként, azaz 13 Ft/kilométer. Az átlagos karbantartási költség 25-30 ezer forint között mozog hatezer kilométerenként, azaz 5 Ft/km. A kötelező biztosítás elenyésző, de azért ne hagyjuk figyelmen kívül, mondjuk legyen 2 Ft/km, de a valóságban nincs annyi.

Erre mondják az autóknál, hogy „full extra”. A színrefújt hátsó doboz idén már alapáras, csakúgy, mint a kulcsnélküli indítás és a Honda saját fejlesztésű kipörgésgátlója

Vagyis a benzinköltséget nézve 400 forintot „emészt fel” a napi ingázás, a harminc kilométeres táv: ennyiből két buszjegyet se tudnék venni. Tudom, vannak járulékos költségek, mint tárolás (saját garázs, így ez nálunk nem tétel) vagy a casco, amit mindenki maga dönt el, hogy szüksége van-e rá. Utóbbi egyébként ma már szintén filléres tétel, havi öt rugó körül, szóval ennyit igazán megér.

Az átlagosnál sokkal jobb értéktartás is egyfajta spórolás, még ha nem is azonnal kézzelfogható: nagyon nem mindegy, hogy hány éven át használod a gépet és utána milyen áron adod el... Ilyen szempontból kifejezetten jól teljesít a Honda SH300i - éppen most hirdetnek egy ilyen ezüstszínű, 11 éves példányt kereken egymillióért a használtautón, pedig újonnan is 1,8-1,9 között mozog az ára

A költség tehát - biztosítással és értékvesztéssel együtt - egy átlagos, ötezer kilométeres szezonban 170-180 ezer forint, azaz 36 Ft/km. Ez máris kevesebb, mint az autó parkolása volt anno (legolcsóbb lehetőség: 25 ezer Ft/hó, ideális parkolóhely: 58 ezer Ft/hó), és akkor még a kocsi szervizeléséről, tankolásáról nem is beszéltünk. A naponta megspórolt kereken egy óra (30-35 perc oda és vissza) már csak ráadás, hiszen így havonta gyakorlatilag két-három munkanapot megtakarít az SH a sok-sok költség mellett.

Egy dolog biztosan eldőlt az első „robogózós” szezonomban: addig járok vele, amíg az időjárás csak engedi, és jövő tavasszal is mielőbb nyeregbe pattanok - viszlát buszozás, viszlát dugók!

Az pedig külön öröm, hogy immáron nem hizlalom, hanem csökkentem a dugókat, torlódásokat, mióta autó helyett motorra ültem. Hamarabb célba érek, feleannyi benzint pöfékelek el, mint kocsival és nem állok a lámpáknál a többi rostokoló vezető között - megérte váltani.

A sorozat korábbi részei: Így lettem robogós - a Honda SH300i-sztori

Continental 2019

Facebook Comments

1 Comment

  1. Jó lett ez a cikk is, köszönet érte!

    Én a kevésbé racionális oldaláról fogom meg a dolgot – család, gyerekek mellett a hétvégéim foglaltak, akkor inkább velük vagyok, mint hogy elmenjek egyedül motorozni. Így az ingázás az az időszak, amikor kiválóakat tudok csapatni. Ennek megfelelően kevésbé racionális géppel, egy 150 lóerős csupasszal járok munkába. Csodálatos élmény reggel-este, még az untig ismert utakon is.

    Tény, hogy a cikkben említett költség-, és károsanyag-csökkentés így kevésbé érvényesül, hiszen egy ilyen gépre nem olcsó a biztosítás és csak néhány literrel eszik kevesebbet, mint az autóm. Ám a dinamizmus miatt még több időt lehet spórolni és a parkolás így is ingyen van.

    Az autómentes, mindent motorral megoldó életről alább egy szórakoztató cikk:
    https://themotorcycleobsession.com/2019/09/26/living-that-no-car-life-what-its-like/

Válasz