Tényleg a robogózás menti meg a nagyvárosokat?

Tényleg a robogózás menti meg a nagyvárosokat?

- Kategória: Vélemény
1

Nagy öröm volt hallani, hogy a motorozás, a motoros baleset-megelőzés és a hazai motorsport fejlesztése szerepelt a kormány hétvégén bejelentett tervei között - végre komoly változás várható a magyar motoros életben. A motorozás népszerűsítése révén pedig élhetőbbek lesznek a nagyvárosok, megmutatjuk, hogy miért.

Hogy ne csak a levegőbe beszéljünk, visszatekintettünk az elmúlt egy évünkre, hogy miben és miként változtatta meg mindennapjainkat, hogy autó vagy tömegközlekedés helyett egy kiváló motorral ingáztunk. Igyekszünk egyszerű, mérhető érveket felsorakoztatni a motorozás mellé, de nem hagyhatjuk ki a „nem objektív” részt sem, hiszen élménynek sem utolsó, hogy a buszmegálló helyett a garázsban kezdődik a nap.

Az első találkozásunk az SH-val. Tény, hogy vannak ennél szebb robogók, de kevés ilyen gyors, sokoldalú és főleg megbízható akad közöttük

Motorral ingázni? Bonyolultnak tűnhet, de nem az...

Rendre két érvet hoznak fel a motorral ingázással szemben, nevezetesen, hogy drága és sok időt vesz el az öltözködés. Ezért aztán pénzt és időt sem spórol az ember.

Hihetetlen: kocsival és busszal is közel egy óra alatt lehet leküzdeni a légvonalban alig tíz kilométeres távot. Szerintem Usain Bolt gyorsabban lefutná... (Kép: MTI/Máthé Zoltán)

Szerencsére mindkettőt rendkívül könnyű megcáfolni, és ehhez még statisztika sem kell: elég, ha visszapillantunk a saját szezonunkra. Tavaly még napi két órámat vette el, hogy autóval vagy tömegközlekedéssel járjak dolgozni és haza - mondanom sem kell, milyen „remek érzés” este hétkor még egy órát zötykölődni a légvonalban kb. 8-10 kilométeres táv miatt.

Végre egy őszinte gyártó? A Honda szerint három litert eszik százanként, ha szabályosan közlekedünk. Nálam sok-sok teligázas gyorsítással, kicsit sem kímélve jött ki 3,3 L/100 km...

Több mint háromezer kilométert töltöttünk együtt idén, ennek jó részét városban, jártunk kötelező szervizben, kiválogattuk a télen beszerzendő felszereléseket, kiegészítőket, szóval tényleg teljes képünk van arról, mennyibe kerül a robogózás és mennyit spórolunk vele.

Ne az öltözködés, a parkolás miatt aggódj!

Jöjjenek hát a számok! A Honda SH300i fogyasztása tehát 3,3 liter százanként, azaz 13 Ft/kilométer. Az átlagos karbantartási költség 25-30 ezer forint között mozog hatezer kilométerenként, azaz 5 Ft/km. A kötelező biztosítás elenyésző, de azért ne hagyjuk figyelmen kívül, mondjuk legyen 2 Ft/km, de a valóságban nincs annyi.

Erre mondják az autóknál, hogy „full extra”. A színrefújt hátsó doboz idén már alapáras, csakúgy, mint a kulcsnélküli indítás és a Honda saját fejlesztésű kipörgésgátlója

Vagyis a benzinköltséget nézve 400 forintot „emészt fel” a napi ingázás, a harminc kilométeres táv: ennyiből két buszjegyet se tudnék venni. Tudom, vannak járulékos költségek, mint tárolás (saját garázs, így ez nálunk nem tétel) vagy a casco, amit mindenki maga dönt el, hogy szüksége van-e rá. Utóbbi egyébként ma már szintén filléres tétel, havi öt rugó körül, szóval ennyit igazán megér.

Az átlagosnál sokkal jobb értéktartás is egyfajta spórolás, még ha nem is azonnal kézzelfogható: nagyon nem mindegy, hogy hány éven át használod a gépet és utána milyen áron adod el... Ilyen szempontból kifejezetten jól teljesít a Honda SH300i - éppen most hirdetnek egy ilyen ezüstszínű, 11 éves példányt kereken egymillióért a használtautón, pedig újonnan is 1,8-1,9 között mozog az ára

A költség tehát - biztosítással és értékvesztéssel együtt - egy átlagos, ötezer kilométeres szezonban 170-180 ezer forint, azaz 36 Ft/km. Ez máris kevesebb, mint az autó parkolása volt anno (legolcsóbb lehetőség: 25 ezer Ft/hó, ideális parkolóhely: 58 ezer Ft/hó), és akkor még a kocsi szervizeléséről, tankolásáról nem is beszéltünk. A naponta megspórolt kereken egy óra (30-35 perc oda és vissza) már csak ráadás, hiszen így havonta gyakorlatilag két-három munkanapot megtakarít az SH a sok-sok költség mellett.

Egy dolog biztosan eldőlt az első „robogózós” szezonomban: addig járok vele, amíg az időjárás csak engedi, és jövő tavasszal is mielőbb nyeregbe pattanok - viszlát buszozás, viszlát dugók!

Az pedig külön öröm, hogy immáron nem hizlalom, hanem csökkentem a dugókat, torlódásokat, mióta autó helyett motorra ültem. Hamarabb célba érek, feleannyi benzint pöfékelek el, mint kocsival és nem állok a lámpáknál a többi rostokoló vezető között - megérte váltani.

A sorozat korábbi részei: Így lettem robogós - a Honda SH300i-sztori

Continental 2019