GumiGuru: Ezért butaság a guminyomással játszani...

GumiGuru: Ezért butaság a guminyomással játszani...

- Kategória: Gumiguru

DOT-szám? Helyes guminyomás? Eltérő méretek? Minden kérdésre válaszolnak az R17.hu szakértői, Szabó Roland és Soltész Norbert!

Szeretnél Te is kérdezni tőle? ITT megteheted - Hamarosan jelentkeznek a részletes, mindenre kiterjedő válasszal!

KÉRDÉS

Kedves Gumiguru! A következő a kérdésem: Kawasaki Z750-nel járok, és nem tudom, mi lenne az ideális guminyomás érték. Mármint úgy értem, megtalálható a neten a gyári adat,

de ha nagyobb tapadásra vágyom, akkor leengedhetek belőle egy kicsit? Például 0,4 barral az eredeti alá?

A lényeg, hogy jobban tapadjon, stabilabb legyen a motor tőle.

Köszönöm a választ előre is!

VÁLASZ

Kedves Kérdező! A gyári adat az első kerékben 2,5, míg a hátsóban 2,9 bar. Egyértelmű, ez egy könnyű naked bike, sokan a fejükhöz kapnak a fenti számokat olvasva. Gyakorlati tapasztalatból én is azt mondom, hogy ha egyedül motorozol, nincs csomagod stb., akkor nem feltétlenül kell hátsóba ennyi. Itt nyugodtan alkalmazhatod a 0,4-el kisebb értéket. Hogy ettől nő majd a tapadás és jobban fordul a motor?

Nos csak annyira, ahogy olajcsere után is azt érzed, hogy erősebb lett...

A jobb tapadáshoz nem alacsony nyomás, hanem minőségi köpeny és remek, a vezetőhöz hangolt futómű kell, majd ezután jöhet a helyes testtartás, vezetéstechnika, és ha ez mind megvan, akkor érdemes a guminyomással játszani. Önmagában nem attól leszel gyorsabb, hogy kiengedsz egy kis luftot...

Tanulságos sztori a guminyomásról

A hátsónál tehát variálhatsz, de az első keréknél semmiképpen! Hadd mutassam meg egy rém egyszerű, tanulságos példával! Emlékszel, mikor azt mondták fizikaórán, hogy a csúszósúrlódás mértéke nem függ a felület nagyságától? Nos, nagyobb felülettel itt sem feltétlenül érsz el nagyobb tapadást, mivel az adott érintkezési felületre kevesebb erő fog hatni. Nézzük erre az ékes példát: Moto3 kontra MotoGP!

A kétszer szélesebb abroncstól nem kanyarodik gyorsabban a motor - máshol keresd a megfejtést...

A használt gumiméretről és az elérhető kanyarsebességről érdemes néhány szót ejteni. A kis gépeken igen vékony abroncsokat használnak, elöl 90/80-17, hátul pedig 115/75-17. Ezzel szemben a GP motoron közel kétszer szélesebb az abroncs, mégsem gyorsabb a kanyarokban. A 200-as gumival sem fordul tempósabban, mint a 115-össel? Akkor meg mi értelme?

Hiába szélesebb az érintkező felület az alacsonyabb nyomástól, az önmagában még nem jelent nagyobb kanyarsebességet

Nos, Te érintkezési felületet akarsz növelni a kisebb nyomással, de ezt a sportban inkább azért alkalmazzák, hogy a súrlódásból eredő hőt jobban és egyenletesebben elvezesse az abroncs, kevésbé melegedjen túl, s ebből fakadóan tovább nyújtson megfelelő tapadást. Tudom nagyon elkanyarodtam az eredeti témától, de talán ezzel tudom legjobban bemutatni, hogy miért nem leszel gyorsabb a kanyarban, ha szélesebb papucsot teszel fel, vagy 2,5-ről 2 bar alá engeded a nyomást.

Egy olyan hétköznapi csupaszmotoron, mint a Kawasaki Z750, nincs értelme a drasztikusan elállított guminyomásnak - legtöbbször csak ártasz vele...

Röviden tehát közúton nincs értelme kísérletezésnek, mint írtam, sokkal többet nyersz jó gumival, futóművel, helyes testtartással és a vezetéstechnikai fogásokkal. Részemről maradnék a gyártó által megadott értékek közelében, amitől ugyan eltérhetsz egy kicsit, de nem ez a gyors kanyarodás kulcsa!

Continental 2019

Facebook Comments

Válasz