Még sincs elsőbbsége a gyorshajtónak?

Még sincs elsőbbsége a gyorshajtónak?

- Kategória: Baleset-megelőzés, Cikkek

Többen is beküldtétek nekünk a nemrég készült videót, amiben egy motoros balesetét elemezték. Ő a megengedett sebesség két-háromszorosával ment, az autós pedig bekanyarodott elé, mégis a sofőrt marasztalták el. Most szakértők mutatják be, miért téves azt hinni: mindig elsőbbsége van a gyorshajtónak.

Komoly visszhangja volt néhány hete dr. Herpy Mikós videójának, amiben az 50 helyett 130 km/órával haladó motor és az elé kanyarodó autó ütközését elemezték:

Persze a „komoly visszhangot” úgy kell érteni, hogy az internet népe, kiváltképp a motorosok nyakra-főre megosztották a videót, miközben „ügyvédek, közlekedési szakértők vitatták az ügyvéd állításait” - áll a Közlekedéstudományi Intézet honlapján. dr. Jankó Domokos szakértő tollat ragadt, és összefoglalta, miért téves abban bízni, hogy mindig a gyorshajtónak adnak igazat a bíróságon.

Ismerkedjünk a fogalommal: megtévesztős sebesség

„A vizsgálat során abból kell kiindulni, hogy a megengedett sebesség túllépése fokozza a baleset kockázatát, és csökkenti a baleset elhárításának lehetőségét. Ha az elsőbbséggel rendelkező a megengedett sebességet jelentősen túllépi, általában nem számíthat arra, hogy az elsőbbségadásra kötelezett ezt idejében észleli, sőt arra kell számítania, hogy a jelentős sebességtúllépés az elsőbbségadásra kötelezettet megtévesztheti.”

A lényeg tehát, hogy a „megtévesztő sebesség” nem pontosan meghatározható fogalom, nincs állandó szorzója - mindig az ügy körülményei döntik el, hogy az adott tempó „megtéveszthette-e az elsőbbségadásra kötelezettet.” Innentől - tetszik vagy sem - bármikor kihozhatják vétkesnek az egyenesen vagy védett úton haladó autóst, motorost, ha bizonyítható, hogy tempója „megtévesztette” a másikat.

Akkor is elsőbbségem van, ha „hétszázzal” megyek?!

Több olvasói levelet kaptunk az elmúlt években, ahol azt próbálták bizonygatni, hogy a szabályok nem egyenrangúak. Legtöbbször úgy vélték, az elsőbbségadás „erősebb”, és másodlagos, hogy a védett úton haladó motor mennyivel ment. Nos, ezt is csípőből cáfolta dr. Jankó:

az egyes speciális közlekedési szabályok nem állnak egymással hierarchikus viszonyban, egyik közlekedési szabálynak sincs olyan abszolút elsőbbsége, amely feltétlenül kizárná vagy korlátozná egy másik szabály alkalmazhatóságát.(Legfelsőbb Bíróság 6/1998. számú jogegységi határozat)

(A kép illusztráció - forrás: Police.hu)

Részünkről csak annyit tennénk hozzá, amit egyébként korábbi olvasói válaszainkban is írtunk, és ez - talán - fontosabb ránk nézve, mint bármilyen szabály:

Lehet, hogy jogilag az autós a hunyó, de ne legyünk álszentek... Ötvennél sem vesznek észre minket, szóval városban százzal szakítani egyszerűen oroszrulett. Vagyis bírói ítélet ide vagy oda, adjuk meg a lehetőséget a sofőröknek, hogy legyen idejük meglátni, észlelni minket, és csak utána kérjünk számon bármit! Tudjátok, ez is csak egy társasjáték, és ha autóval ütközünk, tuti, hogy utána mi maradunk ki pár dobásból...

Végül már csak az a kérdés, hogy milyen esetekben áll fenn ez a bizonyos megtévesztés? Mekkora sebességtől lesz vétkes az egyenesen haladó motoros? A válaszért kövessétek a Baleset-megelőzés Facebook-oldalát, illetve a KTI honlapját, ahol hamarosan folytatják a témát, bemutatva az ilyen esetek tanulságait.

Continental 2019

Facebook Comments

Válasz