Használtmotor – XIV. rész – Honda CB500, a japán igásló

Használtmotor – XIV. rész – Honda CB500, a japán igásló

- Kategória: Kiemelt cikk, Teszt

A középkategóriás modellek előnye az olcsó fenntarthatóság mellett, hogy ideális kezdőmotorok, ám rutinosabb pilóták sem unatkoznak a nyergükben. Nincs ez másképp az örök favorit CB500 esetében sem. A tulajdonos, a tesztelő és a szerelő mesél a modell legfontosabb előnyeiről és hibáiról.

 

Hondáék 1994-ben piacra dobtak egy soros, kéthengeres nakedet, mely akkori szemmel sem a csúcstechnikát képviselte, sokkal inkább a praktikus, indulásra kész hűséges igáslovat. Méretéből adódóan kiváló társnak bizonyult a nagyvárosi forgalomban, és a hosszabb-rövidebb túráktól sem ijedt meg – pontosan ilyen egy jó értelemben vett mindenes. A minőség nem is lehetett kérdéses, mi több, inkább az okozott gondot a Hondának, hogy a tulajdonosok 8-10 éves korban sem akartak megválni az elnyűhetetlen CB-től.

Mint a faék: egyszerű, városban és hosszabb távon is használható, ráadásul könnyen javítható gép. A motor, amivel a világ végére is elindulnék, mert Pakisztán-külsőben is simán meg tudnák javítani…

499 cm3-es, soros, kéthengeres, folyadékhűtésű erőforrása legendásan megbízható, 57 lóerős csúcsteljesítménye közúton mindmáig elegendőnek bizonyul, már ha nem utassal és egy halom csomaggal vágsz neki a végtelennek. Motorkarakterisztikájából fakadóan nem szereti az alacsony fordulatszámtartományt, inkább háromezertől felfelé van elemében. Gyorsulása 0-100 km/h-ra gyári adat szerint öt másodperc körül alakul, mellyel a 10-20 évvel fiatalabb autók nagy részét is képes állva hagyni. Üzemanyag kapacitása 18 liter, melyhez átlagosan 4,5-5 liter/100 km-es fogyasztás társul használattól függően, de például a Spritmonitoron nem ritkák a 3,8-3,9 l/100 km-es értékek sem.

Rendkívül megbízható, karburátoros technika lapul a CB500 vázában, így nem csoda, hogy a hirdetésekben rendre előfordulnak 100-200 ezer kilométert futott példányok is – igazi kiforrott gép

Ami a futóművet illeti, a lehető legegyszerűbb technikát kapjuk: elöl a 37 mm átmérőjű teleszkópok, míg hátul a két darab, öt fokozatban állítható rugóstag felel az úttartásért. Hiába, ez még a kilencvenes évek – akkor közlekedni akartak a csupaszmotorokkal, nem pedig superbike-okat alázni, mint manapság.

Habár a srác sokszor kirívóan megy a videóiban, mégis ékes bizonyíték arra, hogy jó kezekben egy CB is tartja a lépést a 600-as sornégyesekkel…

Fékrendszere elöl egy 296 mm átmérőjű szimpla tárcsafékből áll kétdugattyús féknyereggel, míg hátul eleinte 160 mm-es dobfékből, majd 1996-tól egy 240 mm átmérőjű tárcsából és egydugattyús féknyeregből állt a szett.

Honda CB500 modelltörténet – melyik évjáratot érdemes megvenned?

1994 – Megkezdődik a CB500 sorozatgyártása, még dobfékes hátsó fékkel.

1996 – Tárcsafék váltja a hátsó dobféket

1998 – Bemutatkozik a CB500S, a fejidomos változat

2002 – Év végén befejezik a CB500 és CB500S gyártását a 2003-ban életbe lépő emissziós normák miatt.

CB500S – már-már túramotorrá tette a fejidom, de az időjárás-védelmét mindenképpen fokozta

A tulajdonos véleménye: Schneider Szilárd – Honda CB500

  • Mióta van motorjogsid és mennyit motoroztál eddig?

2009 óta rendelkezem jogosítvánnyal, és eddig valamivel több mint 50 ezer kilométert motoroztam.

  • Miről váltottál a jelenlegi motorodra és miért?

Egy Kawasaki KLX 650 C-m volt, melyet kevéske tapasztalattal, első motornak vásároltam. Nem kellett sok hozzá, hogy rájöjjek, ez a motor nekem sok és valami kezesebb után kezdtem nézelődni. Így jött képbe a GS500, ER-5N és a CB500. Rengeteget bújtam az internetet, és végül a Honda mellett döntöttem, amit a mai napig nem bántam meg.

  • Mit szeretsz legjobban a motorban?

Azt hogy megbízható, nagyon kezes, munkába és túrázni egyaránt tudom használni. Egyszerűsége ellenére rendkívül minőségi szerkezet – úgy érzem, ha az üzemanyag nem fogyna ki belőle, akkor az idők végezetéig folyamatosan menne.

  • Mit alakítottál át rajta?

Szükségem volt egy USB-aljzatra, illetve egy bukócsövet szereltem fel rá, amivel megóvhatom a motort a sérülésektől. Egyébként teljesen gyári állapotban van.

Szilárd gépe (itt már bukócsővel)
  • Mi az, amit esetleg nem szeretsz benne?

A kapcsolatunk elején megszokást igényelt, hogy fordulaton kell tartani, ugyanis 2500 alatt csak rángat, darabosan jár. Emiatt a vezetéstechnikai tréningek is nehézkesen indultak, így hamar meg kellett tanulni az emelt fordulat és a hátsó fék közös használatán alapuló kanyartechnikát, de utána már játékká vált vele a motorozás.

  • Mennyit fogyaszt?

Sokan írják az interneten, hogy 4 literes fogyasztással eljárnak a CB500-zal, de nekem 5 liter körül mozog az étvágya, viszont rendesen hajszolva is beéri hattal százanként.

  • Van-e állandó utasod és ő miért szereti/nem szereti a motort?

Igen, a párom, aki viszonylag sűrűn velem tart motorozni. Ő egyszerűen csak szereti az érzést, amit a motorozás ad. Különösebbet nem tudok elmondani a hátsó ülésről, ám ha kényelmetlen lenne, biztos nem tartana velem ennyiszer.

Noha már vagy ötvenezer kilométert motorozott, Szilárd minden tavasszal vezetéstechnikai tréninggel kezdi a szezont
  • Volt-e valamilyen meghibásodás (kötelező szervizeken felül)?

Csak egyszer akadt probléma a feszültségszabályozóval, amit egy csere megoldott. Ezen kívül jár, mint a Doxa, ahogy az egy Hondától elvárható.

  • Mire cseréled le, ha egyszer megválsz tőle, és miért?

Nem szeretném eladni, ugyanis amire nekem kell, arra tökéletesen megfelel. Esetleg mellé gondoltam valami bokorugrót, amivel néha terepezhetnék is. Amennyiben mégis lecserélném, akkor egy MT-09 Tracert vennék helyette.

Milyen típushibák jellemzőek a Honda CB500-ra?

Hiába faggattunk szerelőket és tulajdonosokat, csak néhány típushibáról meséltek a CB500 kapcsán, de azért jó, ha ezzel a pár aprósággal is tisztában van az ember. Miként Szilárd is említette, a feszültségszabályozó megadhatja magát, ezen felül hidegen zöröghet a vezérműlánc. Emellett jobbára a tengerpart környéki motorok korróziója, rozsdafoltjai okozhatnak fejtörést, és persze a korábbi elcsúszások, balesetek nyomait is érdemes keresgélni, ami szerencsére egészen könnyű a csupasz, könnyen átlátható gépen.

Gyakorlatilag nem volt gond Szilárd motorjával az együtt töltött évek alatt, leszámítva a feszültségszabályozót, ami szinte minden ilyen korú Honda Achilles-sarka

Amennyiben valaki ilyen motor vásárlásán töri a fejét, akkor némi alkudozással félmillió forint környékétől már szert tehet egyre, de akkor már ajánlott kicsit hozzátenni, és 5-600 között az 1996 utáni, Brembo fékes és hátul is tárcsás változatra beruházni. Meglepően olcsók az igazán megkímélt darabok is, például éppen hirdetnek egy CB500S-t 18 ezer (!) kilométerrel 745 ezerért. Itthon egy időben 25-30 eladó CB-t találhatsz a hirdetésekben, vagyis tulajdonképpen jónak mondható a kínálat. Ha mégsem találsz megfelelő CB500-at, az alábbi riválisok is szóba jöhetnek, melyeket szintén bemutattunk korábban (a modellnevekre kattintva részletes leírás nyílik a motorokról):

– Suzuki GS500E, vételár: 300 ezer forinttól (Részletes használtmotor-bemutatója itt)

– Kawasaki ER-5N, vételár: 330 ezer forinttól (Részletes használtmotor-bemutatója itt)

Mennyibe kerül az alkatrész a Honda CB500-hoz?

Cikkünk végére összegyűjtöttük nektek azokat az alkatrészeket és felszereléseket, melyeket legtöbbet kerestetek a Honda CB500 modellhez. Ebből kitűnik, hogy jobbára csak kopóalkatrészekre van szükség, s ezek ára kifejezetten kedvező, miként azt megszokhattuk a hasonló korú japán motorok kapcsán.

– Olajszűrő 1950 Ft

– Légszűrő 3920 Ft

– Gyújtógyertya 3160 Ft/db

– Első/hátsó fékbetét: első 6550Ft-tól, hátsó 6550 Ft-tól

– Akkumulátor: 11 750 Ft

– Láncszett: 33 900 Ft

– Kormánycsapágyszett, kúpgörgős: 10 960 Ft

– Féktárcsa (első): 27 120 Ft

– ABUS féktárcsazár: 6990Ft

– Láncspray 2000 Ft-tól

A használtmotor-rovat támogatója a Motoralkatresz.eu

További alkatrészek és hasznos felszerelések a Honda CB500-hoz az alábbi linken elérhetőek.

Előttem az utódom – a Honda CB500 napjainkban

Amennyiben tetszik a CB, viszont szeretnéd ezt fiatalabb köntösben megkapni, akkor érdemes szemügyre venni a CB500F-et, melynek legfrissebb változata már Euro 5-ös, ABS-es, azaz ideális városi ingázómotor, de akkor sem jön zavarba, ha messzebbre indulsz vele.

Műszaki adatok – Honda CB500F

Hengerűrtartalom: 471 cm3

Max. teljesítmény: 35 kW (47,6 LE)/8600 f./perc

Max. forgatónyomaték: 43 Nm/6500 f./perc

Fékrendszer (elöl): Szimpla, 320 mm-es, hullámos peremű tárcsa, kétdugattyús féknyereg

Fékrendszer (hátul): Szimpla, 240 mm-es, hullámos peremű tárcsa, egydugattyús féknyereg

Gumiabroncs mérete (elöl): 120/70ZR-17M/C

Gumiabroncs mérete (hátul): 160/60ZR-17M/C

Tengelytáv: 1410 mm

Hossz: 2080 mm

Continental 2019

Facebook Comments

Válasz