Használtmotor – III. rész – Suzuki GS500 – Mi az, hogy kezdőmotor?!

Használtmotor – III. rész – Suzuki GS500 – Mi az, hogy kezdőmotor?!

- Kategória: Kiemelt cikk
1

Sokan kipróbálás nélkül fordítanak hátat a Suzuki kéthengeresének, pedig a kis GS nem csak kezdőknek remek választás. Könnyű, karcsú és megbízható vas, ami akár 180-nal is repeszt, ha kell. Körbejártuk, hogy mire kell figyelned használt GS500 vásárlása előtt.

Egy hónapja indult cikksorozatunkban Magyarország húsz legnépszerűbb használt motorkerékpárját mutatjuk be, méghozzá a legnagyobb darabszámban importált típusokkal kezdve. Listánk harmadik helyén a népszerű Suzuki GS500 áll, ami több szempontból is méltatlanul mellőzött gép.

Milyen technika lapul a Suzuki GS500 idomai alatt?

A Suzuki család alapvetően három tagot számlál, ezek közös jellemzője, hogy azonos, 487 köbcentis erőforrásra épülnek. Az elsőként bemutatott kivitel a GS500E volt, amit 1989-től, gyártottak. Kedvező fogyasztásának, könnyű kezelhetőségének és strapabíróságának köszönhetően világszerte gyorsan népszerűvé vált, kezdők és rutinos motorosok egyaránt ragaszkodtak a megbízható technikához.

A formaterv egyszerűségében szép, nehéz eldönteni a GS-ről, hogy a nyolcvanas években vagy az ezredfordulón született a puritán, mégis megnyerő dizájn

A kéthengeres, léghűtéses, DOHC-vezérelt, karburátoros, dugattyúnként kétszelepes hajtóművel felvértezett Suzuki kezdetben 52 lóerőt tudott, amivel a tulajdonosi mérések alapján 5,9-6,2 másodperc alatt gyorsult nulláról százra az alig 180 kilós száraztömegű motor.

Modelltörténet – Suzuki GS500

Számos forrás szerint a Suzuki GS500 története egészen 1978-ig nyúlik vissza, amikor megjelent az első ilyen nevű modell, ám ez tévedés, hiszen a hetvenes években leleplezett GS500-at a sornégyes GS450-ből fejlesztették ki, azaz semmi köze a kéthengeres névrokonhoz. A sorkettes változat a tengerentúlon mutatkozott be 1989-ben, és nem nyers erejével, hanem sokkal inkább a remek kezelhetőséget ígérő Full Floater felfüggesztésnek köszönhetően lett sikeres. Ez a lengővillára épülő hátsó futómű egyébként a legendás RM krosszmotorokból érkezett a rendszámos modellekbe, így a GS-be is.

Étvágytalan jószág: a tulajdonosi beszámolók szerint 4,5-4,7 literenként beéri százanként a Suzuki sorkettese, míg a legóvatosabb csuklójú motorosok 3,7-3,9 L/100 km-es átlagot mértek

Az évek során nem változtattak sokat a konstrukción, de pár szezononként kicsit átfésülték a vasat, hogy új modellként, még tökéletesebb formában mutathassák be a motorosoknak. 1990-ben például a kormányon finomítottak picit, négy évvel később a felni színe változott fehérről feketére, 2002-ben az ülés formája lett új, és immáron nem nyúlt fel az üzemanyagtartályra, és végül elérkeztünk 2004-be, amikor a Suzuki bemutatta a vadonatúj családtagot, a GS500F-et.

A 2004-től készülő, újabb változat már nem Japánban, hanem a spanyolországi Gijónban látott napvilágot, de a tulajdonosok elmondása szerint ez nem volt rossz hatással a minőségre. Nem mellesleg az ilyen fiatal motorok között már megtalálható a GS500F jelű, teljes idomos kiadás is

A bevált építési filozófia természetesen nem változott, hiszen a vevők imádták a modellt, így a műszaki tartalom szinte változatlanul került át a sokkal szemrevalóbb, sportmotoros köntösbe. A teljes idomzat nyújtotta hatékonyabb időjárás-védelem révén kényelmesebbé vált, javult a túraalkalmassága, mi több, még a fogyasztása is csökkent. Persze az sem mellékes, hogy a városban motorozók ezentúl nyugodtan araszolhattak a kánikulában, ugyanis 2004-től olajhűtő igyekezett megóvni a kenőanyagot, s ezen keresztül a sorkettes blokkot.

Típushibák, visszahívások – Suzuki GS500

Nem könnyű valódi, tényleg szót érdemlő műszaki hibákat találni a GS500 kapcsán, ugyanis a márkafórumokban is olyan apró-cseprő bajokat említenek, mint a szivárgó benzincsap, a korróziótól rakoncátlankodó elektromos hálózat, valamint a zsúfolt, és ezért néha megtörő kábelezés. A 2004 utáni, Spanyolországban született GS-ek hajlamosabbak a korrózióra, főként, ha tengerparti városból importált példányról van szó – ezeken általában a vázat, a kezelőszerveket és a leömlőket támadja meg a rozsda. A modell megbízhatóságára jellemző, hogy olyan „végzetes” hibák miatt rendeltek el gyári visszahívásokat, mint például a rossz szögben álló hátsó fényvisszaverő, amitől nehezebben észlelhető a sötétben álló motor…

Mennyibe kerül a GS500E?

A Suzukik közül talán ennek a motornak van a legjobb ára az első két generációból, megbízhatósága és népszerűsége okán kimondottan csekély értékvesztés jellemzi. A kínálat legalján a külföldről behozott, „fellelt állapotú”, azonnali szervizelést és honosítást igénylő darabok állnak – ezekhez már 250-300 ezerért hozzájuthatsz.

A 15 évnél fiatalabb, félmillió forinttól kapható motorokon felütheti a fejét a rozsda, különösen a váz hegesztési varratai, a leömlők és a burkolatok alatti alkatrészek kényes pontok. Vétel előtt érdemes benézni az idom és az ülés alá, rozsda nyomaira vadászva

Persze ne feledd, hogy az olcsó húsnak ezúttal is híg a leve, vagyis az átírás és az első karbantartás simán elvihet még ugyanennyit… A második generációs, 2004 utáni kivitel ennek pont a duplájába kerül, a nem teljesen reménytelen állapotú GS-ek általában 480-520 ezer forinttól kaphatóak. A kínálat tetején az utolsó szériás, 2008-ban született GS-ek állnak, ezekért rendre 7-800 ezer forintot kérnek – és kapnak – tulajdonosaik.

Mennyibe kerül az alkatrész a Suzuki GS500-hoz?

Cikkünk végére összegyűjtöttük nektek azokat az alkatrészeket és felszereléseket, melyeket legtöbbet kerestetek az ötszázas Suzukihoz. Ebből kitűnik, hogy jobbára csak kopóalkatrészekre van szükség, s ezek ára kifejezetten kedvező, miként azt megszokhattuk a hasonló korú motorok kapcsán:

– Olajszűrő – 1240Ft
– Légszűrő – 3640 Ft
– Gyújtógyertya – 890 Ft/db
– Első (hátsó) fékbetét – 7210 Ft (6230 Ft)
– Láncszett (japán D.i.D lánccal) – 26 400 Ft
– Első féktárcsa (NG) – 49 400 Ft
– Karburátor felújítókészlet (Tourmax, japán) – 4320 Ft
– Kormánycsapágyszett (Tourmax, japán) – 11 860 Ft
A használtmotor-rovat támogatója a Motoralkatrész.eu

– Tanktáska – 11 400 Ft-tól

– Féktárcsazár – 5300Ft-tól- Automata akkutöltő – 6490 Ft

– Túrázóknak ajánlott, patronos defektjavító szett: 6990 Ft

A Suzuki GS500 legfőbb riválisai

Itthon egy időben negyven-ötven eladó GS-t találhatsz a hirdetésekben, vagyis a kínálat tulajdonképpen gazdagnak mondható, de ha mégsem nyeri el a tetszésedet egyik sem akkor a konkurensek következő modelljei jelenthetnek érdekes alternatívát a GS500-al szemben:

– Honda NTV650, (1988-tól), vételár: 450 000 forinttól

– Kawasaki ER-5 (1997-től), vételár: 500 000 forinttól

– Honda CB500F (2004-től), vételár: 750 000 forinttól

Előttem az utódom – a GS500E napjainkban

Ma már sajnos nem kapható a GS500E, helyét a jelenleg 2,25 millió forintért kínált, V2-es Suzuki SV650 vette át. Utódjáról, a 35 kW-os, A2-es változatban is elérhető SV650-ről itt olvashatsz bővebben.

Műszaki adatok – Suzuki GS500

Hengerűrtartalom: 487 cm3

Max. teljesítmény: 1989–1996: 38 kW/52 LE, 1997-2009: 34,3 kW/47 LE

Max. forgatónyomaték: 1989–1996: 41 Nm, 1997–2009: 40 Nm.

Fékrendszer elöl: 310 mm-es átmérőjű tárcsára épülő, hidraulikus tárcsafék kétdugattyús féknyereggel

Fékrendszer hátul: 250 mm-es átmérőjű tárcsára épülő hidraulikus tárcsafék kétdugattyús féknyereggel

Gumiabroncs mérete elöl: 110/70-17

Gumiabroncs mérete hátul: 130/70-17

Tengelytáv: 1410 mm

Hossz: 2075 mm

Végsebesség: kb. 180 km/h

Gyorsulás (0-100 km/h): kb. 6,1 s

A sorozat korábbi részei: Használtmotor-bemutatók és -tesztek a Hegylakók Motoros Magazinban 

Continental 2019