Magyarország kedvencei – V. rész – A legnépszerűbb új chopperek, cruiserek

Magyarország kedvencei – V. rész – A legnépszerűbb új chopperek, cruiserek

- Kategória: Kiemelt cikk, Teszt

A Magyarország legnépszerűbb új motorjait bemutató sorozatunk mai részében, a chopper és cruiser kategória legjobbjait láthatjátok. Ezúttal Mónika lesz segítségünkre, aki tavaly vett egy új Rebelt, és még nyáron 25 ezer (!) kilométert gyűjtött vele Európa útjain…

 

2019-ben összesen 229 darab új choppert és cruisert értékesítettek idehaza – áll a Datahouse felmérésében. Ha ezt a kategóriát említjük, talán az első, ami eszünkbe jut, a Harley-Davidson vagy az Indian. Nem is csoda, hiszen ezek a nagy múlttal rendelkező márkák mára Európában ikonná váltak.

Noha a Harley-Davidson éppen csak felfért a dobogóra, azért meg kell említeni, hogy 2019-ben 31 különböző modellből összesen 109 darabot értékesített a milwaukee-i csapat a chopper-cruiser géposztályban, ami a kategória összforgalmának 47,6%-át tette ki!

Ezért is meglepetés, hogy nem az amerikai nagyágyúk uralják a krómtól csillogó vasak versenyét – lássuk, miként tudott érvényesülni a Honda a tV2-es izomgépekkel szemben!

Az első öt legkeresettebb chopper és cruiser 2019-ben:

1. Honda CMX500 Rebel – 50 db

2. Kawasaki Vulcan 650 – 26 db

3. Indian M Scout – 11 db és Harley-Davidson Iron 883 – 11 db

5. Harley-Davidson Sport Glide – 10 db

(A pirossal jelölt modellnevekre kattintva részletes leírás és árlista nyílik a motorokról.)

A Honda Rebel ötvendarabos mennyiségével ellentmondást nem tűrően hozta el az aranyérmet az ikonikus márkákkal szemben. Második helyen szintén egy neves japán gyártó, a Kawasaki végzett 26 darabbal, illetve harmadik helyen osztozik az Indian M Scout és a Harley-Davidson Iron 883 11-11 darabbal.

 Choppert keresztezni egy nakeddel? Merész, mégis sikeres ötletnek bizonyult…

A Honda 2016 év végén bejelentette a CMX500 Rebel érkezését. Keita Mikura vezetőtervező célja az volt, hogy a húszas évek elején járó fiatalok egy olyan motorra ülhessenek, melynek stílusa ötvözi a klasszikus elemeket a modern irányvonalakkal.

A letisztult forma úgy hat, mint az üres vászon: a tulajdonos saját igényeinek és elképzelésének megfelelően alakíthatja át kényelmesebbé vagy éppen extrémebb megjelenésű, különc vassá. Mi is azt mondtuk anno, a spanyol Rebel 500-teszt végén: ide a flexet, és remek gép lesz belőle!

Egy jó alapból bármit építhetsz… Igen, ez is egy CMX500 Rebel

Noha a bugyuta hollywoodi filmek hatására kialakult az a torz előítélet, hogy csak drogcsempészek járnak chopperrel, a Honda pont az ellenkezőjét szeretné bizonyítani a Rebellel. A 471 köbcentiméteres sorkettes lineáris teljesítményleadása, a gép 690 mm-es ülésmagassága (pontosabban ülésalacsonysága) könnyen kezelhetővé teszi a mindennapokban, legyen szó városi ingázásról vagy hosszabb túrázásról. Tulajdonképpen mi is csak azt tudtuk felróni neki a teszten, hogy túl közel van a lábtartó a nyereghez – a nagyra nőtt pilóták valószínűleg azonnal egy előretolt lábtartó beszerzésével kezdik rebeles karrierjüket. Ugyanez a barátságos karakter jellemzi a felfüggesztést, nem pattogunk az ülésen, mint egy merevvázas géppel, remek az egyenesfutása, egyszersmind könnyen manőverezhető vas – persze észveszejtő döntögetésekre nem alkalmas. Igazi mindenes kezdőmotor a szó legjobb értelmében.

Városi cirkálás vagy túrázás? A Rebel fürgeségéből adódóan mindkettőre jó választás lehet!

Milyen erőforrás lapul a Honda CMX500-ban?

A – fent már említett – 471 köbcentis, 8 szelepes, soros, kéthengeres erőforrás a CBR500R-ből származik, de a Rebelt, stílusából fakadóan inkább az alacsony fordulati használatra igyekeztek hangolni, melynek eredményeképpen a 6000-es percenkénti fordulatszámnál adja le a 43,2 Nm-es forgatónyomatékát. Az erőforrást hordozó csőváz acélból készült, csakúgy, mint a hátsó lengővilla. Elöl 41 mm-es csúszószár-átmérőjű teleszkópokkal, míg hátul hagyományos – tehát nem központi – rugóstagokkal felszerelt, melyek rém egyszerűek, csak az előfeszítés állítható, az is mindössze két fokozatban.

Hátsó, hagyományos rugóstagjaival a klasszikus motorokat idézi a Rebel

Mindent összevetve, egy olyan motort kaptunk a Hondától, mely a kiszámítható, simulékony „jellemének” köszönhetően bárki könnyen elboldogul vele, így ideális akár kezdőmotornak is. Fogyasztása a gyári adat szerint 3,7 liter 100 kilométerenként, kis fantáziával remekül személyre szabható, és Hondához hűen egy megbízható, precíz darab.

Milyen túramotorként a Honda Rebel?

Rendben, ez szinte bármelyik A2-esről elmondható, de mit tud hosszú távon, kifejezetten mostoha körülmények között ez a viszonylag olcsó mindenes? Erről egy kedves motoros társunkat kérdeztük, aki valószínűleg a legtapasztaltabb hazai Rebel-tulajdonos. Az interjúnkban szereplő hölgy CMX250-ről nyergelt át a 2019-es utódra, és egy év alatt több mint 24 ezer kilométert (!) motorozott keresztül-kasul Európa útjain.

Világjáró páros – Mónika és az ő 500-as Rebelje

A tulajdonos, Véghelyi Mónika tapasztalatai a CMX500-zal:

Mióta van jogosítványod és összesen hány kilométert motoroztál eddig?

– Korlátlan jogosítványomat 2004-ben szereztem meg, de alig három éve van saját motorom. Igyekeztem minél több időt nyeregben tölteni, így 2017 augusztusa óta 49 089 kilométert tettem meg – hogy egészen pontos legyek.

Mi volt az oka, hogy a 250-es CMX-et lecserélted az 500-as, fiatalabb Hondára?

– Nos, az 1996-os gyártású CMX250-em mindössze 12 kW-os teljesítményű, ezen felül már sok-sok kilométert futott, ezért úgy döntöttem, egy fiatalabb és egyúttal erősebb motor után nézek, de nem helyette – csak mellé.

Miért döntöttél úgy, hogy nem használt, hanem új motorkerékpárt vásárolsz?

– Mikor el kezdtem keresgélni a következő paripámat, nem néztem, hogy új vagy használt, csak annyit tudtam, hogy Hondát szeretnék. A cél egy körülbelül 40-50 lóerős masina volt, alacsony ülésmagassággal, könnyű kezelhetőséggel és túrázásra alkalmas üléspozícióval, mindez egy hozzám közel álló chopper vagy bobber stílusban. Végül szembejött velem az interneten – ráadásul Rebel megnevezéssel, ami nekem egyébként is vesszőparipám – és azonnal beleszerettem, csak a színe nem volt számomra megfelelő. A legközelebbi kereskedésben körbenézve megláttam, hogy a 2019-es változatban már előrendelhető a matt fekete szín, pont amire vágytam. Feltettem a kérdést magamnak, hogy minek vegyek használtat 150-200 ezerrel olcsóbban, ha létezik álmaim motorja, így azonnal megrendeltem. Azt még el kell mesélnem, hogy szerettem volna, ha 696-ra végződik a rendszámom, noha ezt meg sem említettem a kereskedésben, mégis ez szerepelt rajta, mikor átvettem. Mondanom sem kell, mennyire boldog voltam!

Mennyit mentél idáig az új motorral?

– Tavaly felfedeztem vele a Szlovéniát, megjártam vele Ausztriát, sőt egészen Észtországig elmentem, így 2019-ben gyorsan beleszaladt 24 719 kilométer.

Száz lóerő csak a szomszéd városig elég? Ugyan már – 46 lóval is eljuthatsz Lettországba és az Alpok hágóira is…

Vásároltál valamilyen kiegészítőt, extrát hozzá?

– A motor megrendelésekor csak bukógombát kértem rá. Habár térképpel túrázom itthon és külföldön is, az idei szezonra tervben van, hogy felszerelek egy GPS-aljzatot és kipróbálok egy navigációt, ha már a XXI. században élünk, és ennyi hasznos eszköz közül válogathatok.

Milyen észrevételeket, esetleges negatívumokat tudsz megosztani az eddig tapasztaltak alapján?

– Eleinte túlságosan keménynek éreztem a kuplungot és nagyon elöl van a kuplungkar fogáspontja is. Nem tudom, hogy gyárilag ilyen vagy csak így állították be forgalomba helyezés előtt, de az biztos, hogy hetekig görcsben állt tőle a kezem, mire megszoktam.

Idén még stílusosabb, fejidomos változat is elérhető a Rebelből, ráadásul a „Special Edition” kiadás felára csupán 80 ezer forint

A másik furcsaság, hogy az irányjelzőkapcsoló és a kürtgomb fel van cserélve, amihez külön hozzá kellett szokni. Az egyetlen valódi negatívum, hogy bár kerülöm a szélsőséges vezetési stílust, mégis a gyári lánc 12 ezer kilométer alatt szakaszosan megnyúlt olyan szinten, hogy használhatatlanná vált. A lánc cserélésekor a szerelőm is megjegyezte, hogy nem látott még ilyen szinten elnyúlt láncot, pedig nem „gyilkoltam” és a 46 lóerős teljesítmény sem indokolná…

Mónika akkor se ijed meg, ha már nincs aszfalt a kerekek alatt. Ennyit arról, hogy csak enduróval lehet bejárni a Baltikum murvás, köves útjait…

Összességében mi a véleményed az 500-as Rebelről?

– Csak ajánlani tudom! Valóban jól kezelhető, megbízható, csekély fogyasztású motor, és mint írtam is blogomban, a 163 centiméteremnek megfelel az ülésmagassága. Az ülése mondhatni kemény, mégis elmegyek vele egy nap akár 900 kilométert is, ezzel szemben a hátsó üléssel vallatni lehetne! Szélvédelme nyilván nincs, de engem nem zavar: ha kell ráhasalok a tankra is, már amennyire lehet… A fékeivel elégedett vagyok, főként, hogy remekül működik az ABS, miként azt megszokhattuk a Hondától. Nagyon nem bántam meg, hogy a Honda Rebelt választottam, remek társra leltem benne!

Honda CMX500 Rebel – Műszaki adatok:

Hengerűrtartalom: 471 cm3

Max. teljesítmény: 46,4 LE/ 8500 ford. /perc.

Max. forgatónyomaték: 43,2 Nm/ 6000 ford. /perc.

Fékrendszer elöl/hátul: Szimpla tárcsafék/szimpla tárcsafék (Kétcsatornás blokkolásgátlóval)

Gumiabroncs mérete elöl: 130/90-16M/C-67H

Gumiabroncs mérete hátul: 150/80M/C-71H

Tengelytáv: 1488 mm

Hossz: 2190 mm

Menetkész tömeg: 190 kg

Vételár: 2 249 000 Ft

Continental 2019

Facebook Comments

Válasz