Az ösztönös manőver ára: egy év letöltendő…

Az ösztönös manőver ára: egy év letöltendő…

- Kategória: Cikkek

Mi a különbség, hogy vészhelyzetben ösztönösen vagy tudatosan cselekszel? A most hozott ítélet alapján egy év fogház…

 

Középméretű motorral, a megengedett sebességnél lassabban gurult a motoros a zebra felé, mikor egy teherautó takarásából kilépett elé egy járókelő. Jóllehet, a furgon eltakart vagy másfél métert a zebrából, a történet szempontjából sokkal fontosabb, mit tett ezután a gyalogos és a motort vezető Dénes.

Vészfékezés helyett kikerülés?

Dénes – látva a közeledő gyalogost – gázt adott, és balra kormányozta Kawasakiját, hogy elkerülje az ütközést – írja a Vezess.hu. Igen ám, de a gyalogos is úgy gondolta, hogy „elmenekül” a helyzetből, és átszaladt az úton, pont az érkező motor elé. Sajnos a gyalogos nem élte túl az ütközést.

Azért ítélték el a motorost, mert fékezés helyett gázt adott és megpróbálta kikerülni a teherautó takarásából kilépő gyalogost (A kép illusztráció. Forrás: MTI/Lakatos Péter)

A motoros azzal védekezett, hogy ha vészfékezés közben elcsúszik, akkor garantáltan eltalálja a gyalogost, ezért döntött a gyorsítás és kikerülés mellett. A bíróság viszont úgy látta, hogy „50 km/órás sebességgel, zebrán gázolt halálra egy gyalogost, azaz nem fokozott óvatossággal, és nem mérsékelt sebességgel ért a gyalogátkelőhöz, és járművezetőként rossz döntést hozott. Mindezek miatt másfél év letöltendő fogházbüntetést kapott, és két évre bevonták a jogosítványát is.”

Végül fellebbezés után egy évre csökkentették a büntetést, de ez aligha vigasz, főként, hogy számtalan tragikus kimenetelű motorosgázolást láttunk már, ahol felfüggesztett szabadságvesztést kapott a vétkes autós. Az indoklás szerint amennyiben gázadás helyett lassít a motoros, talán ugyanígy elüti a gyalogost, de kisebb sebességgel esetleg életben maradhatott volna az áldozat.

Ösztönös manőver helyett tudatos döntés

Utólag persze könnyű okosnak lenni, de a fenti ítélet a bizonyíték rá, hogy ma már igenis megkerülhetetlenek a vezetéstechnikai tréningek, ahol pont az ilyen helyzetek elhárítása a legfontosabb cél. Valószínűleg merőben más ítélet született volna, ha a motort vezető Dénes megpróbál a lehető legkisebb sebességre lassítani, hiszen úgy már nem vádolhatták volna azzal, hogy nem próbálta elkerülni az ütközést, és a zebránál előírt „mérsékelt sebesség” is meglett volna.

Egyebek mellett pont az ilyen helyzeteket szimulálják a vezetéstechnikai tréningeken, ahol megtanítanak a vészfékezés + kikerülés manőverre. Ezzel talán elkerülhető lett volna a fenti gázolás is vagy legalább enyhítette volna a következményeit

Mindenkinek azt javasoljuk hát, hogy jogsiszerzés után legalább egyszer próbálja ki valamelyik képzést (itt találja a legfontosabb hazai sulikat), hogy hasonló helyzetben higgadtan, tudatosan döntsön. Ezzel duplán nyer, hiszen utána jobban élvezi majd a motorozást és elkerülheti az ilyen baleseteket, illetve azok következményeit.

Continental 2019

Facebook Comments