Karbantartás: BMW-kormánykapcsoló és az eső…

Karbantartás: BMW-kormánykapcsoló és az eső…

- Kategória: Cikkek, Karbantartás

Júliusban egy forró nyári napon sikerült belefutni az özönvízszerű esőbe. Kiderült, hogy a vízálló ruhák bírják a strapát és a Michlein Pilot Road 5 is kitűnően vizsgázott, ám hazaérve észrevettem, hogy a kürt megsínylette a dolgot…

 

Első gondolatom az volt, hogy biztos beázott a kürt – egy naked motoron eléggé ki van téve az elemeknek –, de ezt a halvány reményt a másnapi próba eloszlatta. Utolsó mentsvárként tehetetlenségemben próbáltam a kontaktsprayt, és lőn – csodát művelt. Gondoltam, ezt sikerült is megoldani, én vagyok McGyver… Persze a hiba hamarosan újra jelentkezett – nyomozni kezdtem hát, lássam, mivel állok szemben.

A BMW kormánykapcsolók javítása

A 2008 előtti modelleken mai szemmel felfoghatatlanul robusztus kapcsolókat találunk. Alább egy 2001-es évjáratú BMW R 1150 RT kapcsolószektora látható.

Az elpusztíthatatlanság és könnyű szerelhetőség érdekében minden egyes mikrokapcsoló saját kábelcsatlakozással rendelkezett – vastag és jól kitalált LEGO-elem.

A fenti kapcsoló kinyitva, merev műanyagok és vezetékek….

A 2008-ra debütáló új fejlesztések, mint a CAN-BUS fedélzeti és infokommunikációs rendszer az elektronikusan állítható futómű (ESA) és az automatikus menetstabilizáló (ASC) magukkal hozták a kezelőszervek ergonómiájának, funkciójának és kialakításának újra gondolását.

Több funkció, több kapcsoló…

Ebben a folyamatban a gyár partnere, a járműelektronikában piacvezető, minden közlekedési területen megoldásokat kínáló Kromberg & Schubert lett. A K&S elektronikai fejlesztések mellett kiterjedt tapasztalatokkal rendelkezik a különféle műanyagok járműipari felhasználásában is. A megújult kapcsolóknál a baloldali szekció kapta a – megszokottak mellett – a komfortfunkciók elhelyezését, a jobboldalra pedig a markolatfűtés a motorüzemmód (modellfüggő) és a start/gomb került.

Amíg működik, remek dolog kezelni, de…

A motorok ergonómiai változását követve a kapcsolók a korábbi méretük/súlyuk töredékére csökkentek, ennek hátterében pedig egy új technológia állt: vezetékek helyett immáron a kormánykapcsoló belső alapváza funkcionált nyomtatott áramkör hordozójaként. Magát a vezetőt egy átlátszó epoxyréteggel fedve tették ellenállóvá az időjárás viszontagságaival szemben, továbbá a mikrokapcsolók fizikai mérete is jelentősen csökkent.

„Immáron a kormánykapcsoló belső alapváza funkcionált nyomtatott áramkör hordozójaként”

Az idő sajnos nem igazolta ezt a technológiát. Bár a mikrokapcsolók szinte elpusztíthatatlanok a méretcsökkenés ellenére, a vékony áramvezető réteg könnyen sérül a hőtágulás és rezgések együttes hatására, különösen a kapcsolók lábainak környékén. Mivel ezek sorba vannak kötve, egy kapcsoló kontakthibája akár a teljes kapcsoló működését blokkolhatja, illetve a jobboldali kapcsolónál ilyen esetben a motor indíthatatlanná válhat vagy leállhat, tehát nem érdemes elhanyagolni. Az egység javításával több házi módszerrel is próbálkoztak a fórumlakók, ám sem a hőkezelés, sem a nyomtatott áramkört megkerülő vezeték(ek) bekötése nem hozott tartós megoldást. Nincs mese: ez már nem az a szint, ahol két fillérből megmókolhatod a gyári technikát…

A problémát és annak kiterjedését érzékelve a BMW gyár lépéskényszerbe került. Különösen az extrém hideget vagy meleget tartósan tapasztaló piacokon (USA, Kanada, valamint a Közel-Kelet és Ázsia) okozott ez tömeges problémát. Nem is tétlenkedtek, és öt évvel később, 2013-ban piacra is dobták a végleges megoldást: a kapcsolók műszaki alapjait áttervezték, és a nyomtatott áramkör egy rugalmas műanyag hordozóra került. Az így összerakott kapcsolók új cikkszámot kaptak és a korábbi modelleknél visszamenőlegesen is elérhetővé váltak a módosított egységek.

Hát ezért nem érdemes házilag javított vagy bontott darabra cserélni a hibás részegységet, mert hamarosan kiújulhat a hiba, míg a továbbfejlesztett kapcsoló szinte örökéletű.

Viszlát, kontakthiba!

Ezek felderítése után egyértelművé vált az új kapcsoló beszerzése. Cribmoto.hu-tól Bence segített ebben, illetve már új technológiával készült kapcsoló felszerelésében. Itt ért a meglepetés (öröm az ürömben), nem csak a megbízhatóságon javítottak, de a kürtgomb is nagyobb lett. Ennek köszönhetően már nem kell fogást változtatni a markolaton a duda használatához, rövidebb ujjal is lazán elérhető a módosított kürtgomb.

Continental 2019

Facebook Comments

Válasz