Teszt: Yamaha MT-03 – Ki a kicsit nem becsüli…

Teszt: Yamaha MT-03 – Ki a kicsit nem becsüli…

- Kategória: Kiemelt cikk, Teszt

Az MT-03 nem csupán egyik tagja az A2 kategóriának, hanem sorkettes motorjával és megjelenésével a géposztály oszlopos tagja. Kipróbáltuk, és nem csalódtunk benne…

 

A Yamaha MT „Hyper Nakedek” jövőbemutató megjelenésükkel és kiélezett teljesítményükkel közúton és pályán is megállják helyüket. A család kisebb, fiatalabb tagja, a Yamaha MT-03 elsősorban városi közlekedésre, illetve hosszabb-rövidebb túrákra ajánlott – mi is ilyen környezetben tettük próbára.

Városi motornak mondják ugyan, de a kéthengeres R3 erőforrásával közúton, sőt autópályán is virgonc – ezzel nem kell lehúzódnod a belső sávból…

Éppen hét éve, 2013-ban az MT-09 bemutatásával indult el az új korszak a Yamahánál, amit „Dark Side” fantázianévre kereszteltek. A stílus filozófiáját a „The dark side of Japan” szlogennel kötötték egybe, ami Japán dicsőségére, illetve a Yamaha eredetére utal. A stílusirányzat azóta sok rajongót gyűjtött, és mostanra az egyik legnépszerűbb távol-keleti motorcsaláddá nőtte ki magát. Az új irányzatot – a nemrég bemutatott MT-09 mellett – többek között az új, 2020-as Yamaha MT-03 formatervében érezhetjük igazán a sajátunknak. A futurisztikus, középpontosan befelé döntött helyzetjelző lámpapár és a közé ékelődő LED-fényszóró ragadozó jellegével megosztó, ugyanakkor felejthetetlen megjelenést kölcsönöz a ruhátlan gépnek. Ha a tükörben látnám meg, tuti azt hinném, hatszázas vagy ezres vas készül lenyomni…

Váltója úgy általában véve pontos, de a kar nem túl szép kidolgozású, és néha előfordult, hogy egyes és kettes között lyukat váltottam vele

A fényszórók kicsinek tűnhetnek, de feladatukat a vártnál sokkal jobban teljesítik. Éjszakai sötétségben, kivilágítatlan útszakaszon sem volt az az érzés bennem, hogy nem fognak látni, vagy én nem veszek észre valakit, valamit. Éppen csak lebukóban volt a nap, amikor a lámpa éles fényét már láttam az előttem haladó járművekről visszaverődni.

A cseppet sem hétköznapi fényszóró akár a Transformers egyik karakterének alteregója is lehetne. Egy biztos: senki nem hagyja szó nélkül ezt a pofát

Kiforrott, 321 köbcentis, soros, kéthengeres, folyadékhűtéses erőforrása a YZF-R3-ból lehet ismerős. A pörgős kis kéthengeresben kovácsolt dugattyúk nyújtják azt az élményt és teljesítményt, melyet az R3-ban is, mely kategóriája egyik legfürgébb modellje. Kétség sem fér hozzá, hogy az MT-03 az MT-család teljes jogú tagja, de talán az idei formatervvel és a hozzá társuló műszaki háttérrel lett igazán méltó a névre. Első blikkre sokkal nagyobbnak hat a fent említett megoldásoknak hála, de itt még nem ér véget a sor. Azért, hogy a legkényelmesebb utazási élményt nyújthassa nekünk, a Yamaha mérnökei 37 mm-es csúszószár-átmérőjű, fordított teleszkópokat építettek be, valamint hátul 573 mm hosszú, aszimmetrikus lengőkarral érték el az optimális stabilitást a kanyarokban.

A kéthengeres erőforrásnak hála az sem okoz nehézséget, ha utassal közlekedünk, egyedül pedig kifejezetten fürge a több mint 40 lovas gép

Az új LED-fényszóró, a merész légbeömlők és a szélesre formált üzemanyagtartály mind hozzájárulnak az utakat hódító A2-es vas vonzó megjelenéséhez. A külső jegyeknél maradva a japán „naked” háromféle színkombinációban kapható: Ice Flou (mattszürke, fekete, rikító narancssárga), Icon Blue (Yamaha királykék, fekete) Midnight Black (fekete, mattfekete).

A feláras extraként vásárolható Akrapovic kipufogót egyedi R3 logóval látják el, sportos és egyedi megjelenés kölcsönözve az MT-03-nak

No, de milyen is az MT-03 a mindennapokban? A 42 lovas teljesítménnyel és 29,6 Nm forgatónyomatékkal a kis kéthengeres ugrik, ha kell, ugyanakkor igazi kezes bárány, nem hoz frászt a kezdőkre sem. Már egyesbe kapcsoláskor feltűnik, hogy a váltókar amúgy „yamahásan” pontosan, kis erővel, csendesen jár, de sajnos könnyen megakad üresben, amikor kettesbe húzzuk. Lassításkor elöl 298-as tárcsa, hátul pedig egy 220-as diszk van segítségünkre, természetesen ABS-szel.

A fékek teljesítménye több mint elegendő, de – a kezdőkre is gondolva – az adagolhatóságra sem lehet panasz

Az előretolt súlypontú gyémántváz lehetővé teszi a tökéletes „naked” élmény megtapasztalását: igazi támadó pozícióban csücsülünk rajta. Az új formatervvel és tankkialakítással az ülésmagasságot 780 milliméteresre szabták a mérnökök, de a rendkívül karcsú váznak köszönhetően már 160 centis magasságtól könnyen földet ér róla a láb.

A széles, de ívelt tank hatalmas előnye, hogy 180 cm-es magasságommal meglepően kényelmesen tudtam combból tartani, terelgetni, mely a szűk kanyarokban volt kimondottan nagy előny

Igaz, csupasz mivoltából kiindulva az időjárás viszontagságai elleni védelem nem a legjobb, de felárért rendelhető hozzá gyári kis légterelő, ami pont annyit segít a szélvédelmen, hogy a tankra hasalva bátran gyorsíthatunk. Márpedig itt szükség is van a szélvédelemre, ugyanis még 120-ról is szépen kilő a gép, de 140-nél már cibálja a menetszél a sisakot. Óra szerint 180-nál, GPS-szel mérve 164-nél szakad vége a gyorsulásnak, ami nem kis teljesítmény – anno a 400-as, csupasz sornégyesek is rendre 180-190-et tudtak. Annak ellenére, hogy csupán egy 321 köbcentis erőforrás lapul a vázban, a kéthengeres motorkonstrukciónak köszönhetően utassal is kényelmesen lehet közlekedni vele. Szerencsére az elöl 130, hátul 125 mm-es úton járó rugózóelemek kétszeméllyel is tökéletesen betámasztanak kanyarokban, és a városi közlekedés alkalmával az Andrássy-Astoria kereszteződésben sem rázza le vesénket az egyenetlen aszfalt és villamossíneknek köszönhetően keletkezett ugratók tömkelege. Az újratervezett üzemanyagtartály befogadóképessége 14 liter lett, ami a papíron ígért, 3,8 l/100 km-es fogyasztással karöltve egész jó hatótávot ad ki. Igaz, csak a legkedvezőbb esetben fogyasztott ennyit a masina,

ugyanakkor a maximális fogyasztás sem kúszott 4,0-4,1 l/100 km fölé, míg a Spritmonitor tagjai egészen parádés, 3,89 literes átlagot mértek.

Ne feledkezzünk meg arról sem, hogy felár ellenében méretpontos, közúton használható (EU4), szénszálas Akrapovič kipufogót kérhetünk, mellyel a kéthengeres gyárilag buta szuszogása igazi vérmes, de nem bántóan hangos morajlássá fokozható.

Az LCD-panel kellően világos volt, a napsütés sem okozott gondot, minden körülmény között tökéletesen látszott

Hol érdemes elhelyezni az MT-03-at a piacon, kinek ajánljuk a modellt? Nos, ehhez fel kéne térképezni a közvetlen vetélytársakat, amiből – lássuk be – szinte egy sincs… A hengerűrtartalmat alapul véve a BMW G 310 R (1 766 300 Ft), a KTM 390 Duke (1 649 000 FT), Kawasaki Z400 (1 990 000 Ft) és a Honda CB300R (1 789 000 Ft) jöhet szóba. Viszont ha ezek közül kiválasztjuk azokat, amelyek szintén kéthengeresek, akkor csak a Kawasaki Z400 marad, mint lehetséges rivális. Két út áll tehát az univerzális, A2 jogsival vezethető gépet keresők előtt: lecsapnak a kedvező árú egyhengeresekre vagy kihozzák a maximumot, amit vezetői engedélyük és az abba pecsételt 48 lovas korlátozás megenged. Utóbbiak boldogok lesznek az MT-03-mal, hiszen a pörgős, izmos sorkettes, a remek felfüggesztés és persze a felejthetetlen formaterv is a hangvillások nakedje mellett szól. Ha jobban megismernéd a gépet, itt további műszaki részletekről olvashatsz, míg az interaktív konfigurátorral tetszés szerint összeállíthatod a neked legjobban tetsző MT-03-at.

Műszaki adatok – Yamaha MT-03

Motorkonstrukció: Folyadékhűtésű, kéthengeres

Összlökettérfogat (cm3): 321

Hengerek/szelepek száma: 2/4

Furat x löket (mm): 68 x 44,1 mm

Csúcsteljesítmény (kW/LE/min): 30.9/ 42 / 10750

Legnagyobb forgatónyomaték (Nm /min): 29.6 / 9000

Sebességváltó: Állandó áttételű, 6 sebességes

Futómű és fékrendszer

Váz: cső váz

Első felfüggesztés: 37 mm -es csúszószár-átmérőjű teleszkóppár

Hátsó felfüggesztés: 573 mm hosszú aszimmetrikus lengőkar

Gumiméret elöl/hátul: 110/70-17M/C/140/70-17M/C

Fékrendszer elöl: Egy 298 mm-es tárcsa kétdugattyús

Fékrendszer hátul: 265 mm-es tárcsa egydugattyús

Méretek, árak

Tengelytáv (mm): 1380

Ülésmagasság (mm): 780

Kormány szélesség (tükrükkel, mm): 745

Üzemanyagtartály térfogata (l): 14

Menetkész tömeg: 168 kg

Vételár: 1 848 000 Ft

 

Continental 2019

Facebook Comments

Válasz