Túrasztorik – II. rész – Biztonságos motorrögzítés öt lépésben

Túrasztorik – II. rész – Biztonságos motorrögzítés öt lépésben

- Kategória: Események, Kiemelt cikk, Túra

Új sorozatunkban a motoros túrázáshoz kötődő, vicces, egyben hasznos történeteket osztunk meg, hogy feldobjuk a napod és segítsük a felkészülést az idei túrákra. Második témánkat a messzebbre utazóknak ajánljuk: miként kötheted le biztonságosan egy utánfutón vagy furgonban a motorod? Noha ördöngösségnek tűnhet, csak öt egyszerű lépést kell betartanod, hogy tuti a helyén maradjon a gép.

 

Számtalan hajmeresztő módszerrel találkozhatunk a világhálón: ülésnél lekötött vagy bukkanón elszabadult vasak árulkodnak róla, hogy valaki nem volt elég alapos. Más tárgyakkal ellentétben különösen nagy odafigyelést igényel a motor lekötözése, hiszen viszonylag nehéz és formája okán nem áll meg magában, mint például egy raklap vagy egy autó. Mivel már hosszú évek óta szállítjuk motorjainkat távolabbi célpontokra (pl. Szardínia, Korzika), összefoglaltuk tapasztalatainkat, beleértve azt is, milyen rossz példákat látunk néha útközben.

Utánfutón vagy furgonban szállítsd a motort?

Nem kevesen hagyományos utánfutóval vinnék a gépet, ám ez számos veszélyt rejt magában. Gondoljunk bele, egy kertészkedéshez, építkezéshez rendszeresített, magas tömegközéppontú eszköz hogyan viselkedik menet közben a keskeny, magas teherrel! Ráadásul a lefogatási pontok hiánya is megnehezíti a dolgod, ha pedig mégis „kiékeljük”, bizony az első nagyobb fékezésnél vagy hirtelen manővernél elszabadulhat a nem épp ideális felületen lekötött gép.

A motorszállító futó ismérve, hogy könnyű, alacsony tömegközéppontú és bármilyen méretű vasat biztonságosan rögzíthetünk rajta. Arra senkit sem biztatunk, hogy menet közben ponyvával védje kedvencét, tudniillik még a jól lefogatott vászondarabot is lerángathatja a szél, ráadásul a takaró hatalmas zajt csap

Ezzel szemben a furgon már kecsegtetőbb, mivel így illetéktelenek nem látják, mit cipelünk, valamint a lemezruha megvédi a motort az időjárás viszontagságaitól. A mai modern áruszállítók raktere tele van rögzítőfülekkel, nem mellesleg az oldalfal, a plafon és a padló lyuggatott merevítőibe is beakaszthatjuk a hevederek végeit. Ha gyakran szállítunk furgonnal, érdemes beruházni egy olyan, 30-40 ezer forint közötti összegért megvásárolható, az első kereket megtámasztó tartóba, ami nagyban megkönnyíti a rögzítést, egyszersmind a biztonságos szállítást.

Már összecsukható motorszállító is kapható itthon, ami szétszerelve egy kocsi csomagtartójában is elfér

A két megoldás, azaz a futó és a zárt furgon erényeit egyesíti a kifejezetten motorok szállítására gyártott tréler, melyen – jó esetben – eleve ott találjuk az első kereket körülölelő konzolt, nem utolsó sorban az alacsony platómagasságnak hála a nehezebb vasakat is viszonylag egyszerű feltolni a a platóra. Utóbbi művelethez nem muszáj feltétlenül két ember, hiszen a gép saját erejéből is felmegy az enyhe lejtésű rámpán: egyesben, finom kuplungkezeléssel, a motor mellett lépdelve a helyére irányíthatjuk, ha nincs segítségünk.

Motorszállítás? Ne spórolj a spaniferen!

Aki még nem szállított motort, valószínűleg nem sejti, hogyan lehet egyedül véghez vinni a lefogatást, mivelhogy embert próbáló feladatnak tűnik egyensúlyozni a 150-250 kilós testtel és a hevederekkel. Nos, a művelet egyszerűbb, mint gondolnánk.

Túrasztori II. – a mindenható gumipók

Honnan ugrott be, hogy a vonatos motorszállítás után a rögzítés legyen a következő rész? Nos, egyik túratársunk úgy érkezett anno a találkozópontra, hogy a jó 200 kilós motort – ülsz? – gumipókok (!) tartották a helyén. Mindenki falfehéren nézte, hogy ezzel már megtett vagy nyolcvan kilométert, míg ő értetlenkedett, hogy mi ezzel a baj… Mivel közelgett a születésnapja és volt egy szerszámcentrum a közelben, nyomban összedobtuk a pénzt egy szett racsnis hevederre. Azt hiszem, ő volt az első ember a Földön, aki spanifert kapott születésnapjára…

Visszatérve a rögzítésre: először is válasszunk ki egy masszív pontot a vas baloldalán, például a bukócsövet vagy a villahidat! Ide akasszunk be egy spanifert (és véletlenül se a kormányba, nyeregbe!), miután a rakományrögzítő heveder másik végét befűztük a platón kialakított szembe! Akkor járunk el helyesen, ha közben a járgány enyhén jobbra dől, mert így megfeszül a balról beakasztott heveder, s nem kell tovább tartani a súlyos motort. Ezután annyi a dolgunk, hogy négy spaniferrel egyenesbe állítjuk és rögzítjük, mégpedig úgy, hogy felülről nézve „X”-et mintázzanak – elöl a villahídhoz, hátul pedig a segédvázhoz fogassuk az azonos hosszúságúra hagyott köteleket!

A csörlős, mozgatható sínes megoldás a legkényelmesebb, egyben legdrágább

Sokan nem húzzák le kellő erővel a hevedereket, mert „féltik” a motort. Nos, ennél rosszabbat nem is tehetnének, hiszen ha nem húzod le, akkor tartalékok maradnak a felfüggesztésben, és a rugózó gép nemes egyszerűséggel lerázhatja magáról a spanifereket. Éppen emiatt nem tanácsoljuk senkinek, hogy egyszerű, klipszes lefogatókat használjon, mivel az kevésbé alkalmas a futómű összeültetésére, ellenben a „gépes”, más néven racsnis spaniferrel ez egyedül is megoldható. Tegyük hozzá, érdemes az első 10 kilométer megtétele után megállni és ellenőrizni a kötelek feszességét, s ha úgy látjuk, hogy nincs eléggé „lehúzva” vagy bármi más anomáliát tapasztalsz, akkor kattinthatsz még néhányat a racsnin. S még egy jó tanács: ha nyitott utánfutón visszük a járművet, semmi olyan kiegészítőt, alkatrészt stb. ne hagyjunk rajta, amibe belekaphat a szél vagy ami lerázódhat menet közben!

Minden használat után bogozzuk ki és tekercseljük fel a spanifert. Azzal is jót teszünk, ha néhanapján szappanos vízzel kimossuk a szőttest, a fém reteszt pedig finoman beolajozzuk

A jó minőségű hevederkészletek ára egyébként nem eget verően magas, négy strapabíró gurtnit már 10 ezer forintért vehetünk, ami hosszú évekig megbízhatóan szolgál. Ezzel szemben a nagyáruházak filléres hevederei néha megmakacsolhatják magukat: saját szemünkkel láttuk, ahogy a klipszes spaniferben eltört egy apró rugó, és a krosszmotor úgy dőlt el a platón, mint egy sózsák… Belegondolni is rossz, hogy mi történt volna, ha a másik oldalra, az aszfaltra dől, esetleg egy idomos motor borul így fel.

Fontos, hogy a kötelek mind a négy irányban tartsák a motort, és annyira feszítsd meg őket, hogy összeüljön a futómű, azaz ne tudjon rugózni, mozogni a motor. Viszont a képen látható, kormányra kötött kötél nem túl jó ötlet – idomos gépeken is érdemes a villahidat lehúzni, mert az – a kormánnyal ellentétben – nem tud elgörbülni

Megéri tehát néhány órát rászánni a kínálat feltérképezésére, merthogy se szeri, se száma a gagyi, de látványos portékának. Ha egy mód van rá, vásárlás előtt próbáljuk is ki a racsnit, nehogy belefussunk egy vacak példányba, ami megnehezíti, esetleg lehetetlenné teszi a biztonságos rögzítést. Használat után lehetőleg száraz helyen, szétszedve, feltekercselve tároljuk a készletet, így lesz hosszú időn át megbízható társunk a motorrögzítésben.

Kapcsolódó anyag: a Túrasztorik eddig megjelent részei

Continental 2019

Facebook Comments