A kismotorok Teslája? Kipróbáltuk a NIU NQi GT Prót

A kismotorok Teslája? Kipróbáltuk a NIU NQi GT Prót

- Kategória: Kiemelt cikk, Teszt

A NIU márka igyekszik zöld alternatívát kínálni az 50-es és 125-ös, benzines motorokkal szemben. Jóllehet, a rövid próbára fogott NIU NQi GT Pro gyári végsebessége 70 km/óra, így A1-es vezetői engedély szükséges hozzá, cserébe a hétköznapok során, akár városok közötti utazáshoz is remekül használható.

Sokakban az a kép él az elektromos motorokról, hogy csekély hatótávúak, emellett nem elég gyorsak és töltésük is rengeteg időt elvisz. Nos, érdemes levetkőzni előítéleteinket, amire remek lehetőség, ha a hétköznapokban is kipróbálunk egy ilyen gépet. Elég néhány nap a hangtalan gépek nyergében, hogy kiderüljön, az előítéletek többsége megalapozatlan, és egyébként is: a környezetbarát és fillérekbe kerülő használat igazán megér egy kis odafigyelést.

Gyors és jól manőverezhető a GT Pro, melyhez érdemes hátsó dobozt választani, különösképp, ha sok csomagot viszünk magunkkal. Temérdek újdonságot várhatunk a NIU-tól a közeljövőben, hamarosan felbukkan majd egy háromkerekű, zárt utasterű modell is a kínálatban, amit kifejezetten négyévszakos közlekedésre terveztek

Kezdjük rögvest az akksival, hisz’ sokan erre kíváncsiak leginkább. Két 60 voltos, 35 Ah-s, 2,1 kWh-s (azaz összesen 4,2 kWh-s) lítium-ion akkumulátort illeszthetünk a divatos idomzatba: egyet az ülés alá, egyet pedig a lábtartó alatt kialakított rekeszbe. Egy akkumulátorral a NIU NQi GT Pro össztömege mindössze 87 kg, de kettővel is alig haladja meg a százat, ennek okán parkolás közben pofonegyszerű vele manőverezni, és akkor sem izzadunk meg, ha netán arrébb tolnánk. Hatótávolságára azok sem panaszkodhatnak, akik elővárosból ingáznak: a 130-140 kilométeres érték akkor is megteszi, ha valaki a Velencei-tóról járna Pestre nap mint nap…

Hagyományos módon, hétórás töltéssel 130-150 kilométerre elég áramot pumpálhatunk a telepekbe. A GT változatokhoz gyárilag gyorstöltő is jár, azzal 2,5-4 órára csökken a két akku töltési ideje. Ez különösen futároknak lehet érdekes, akik így naponta 250-300 kilométert megtehetnek mindössze 2-300 forintos „üzemanyag-költséggel” – jól hangzik, nem?

A NIU modellpalettájának mindegyikét a Panasonic lítium-ion akksijával táplálják, s elismerésre méltó, hogy a gyár adatai alapján kétezer teljes feltöltési ciklust követően is 70 százalékos kapacitással büszkélkedhet. Kiszámolhatjuk, hogy így 280 ezer (!) kilométert tehetünk meg akksicsere nélkül – hát ennyit arról, hogy mi lesz, ha tönkremegy a telep…  Természetesen a meghatározott érték elérését követően sem kell aggódnunk, hiszen az akkupakk egyes cellái külön-külön is cserélhetőek.

A kényelmes ülés mindkét oldalára egy-egy kapaszkodót szereltek, míg a hátul ülők kihajtható lábtartóra tehetik cipőiket, ugyanis a GT Pro hivatalosan utast is szállíthat

Az elektromos autók rákfenéje a hosszú töltési idő, hiszen a mai modern, nagy kapacitású akkuval felvértezett típusok otthoni hálózatról jellemzően 20-24 óra alatt kapják össze magukat. Nos, a NIU egész „emberi” időt fut, tudniillik hagyományos, 230 V-os hálózatból 6-7, míg a GT modelleknél széria gyorstöltővel 2,5-4 óra alatt „csurig” pumpálhatjuk a telepeket, nem mellesleg mindkét egység kivehető a motorból, így azokat gyakorlatilag bárhol rádughatjuk a konnektorra, akár munkahelyen vagy lakásban is.

12 colos átmérőjű papucsaival viszonylag jól boldogult a NIU kátyús utakon is, fékrendszere pedig kombinált, azaz mindig a tapadásnak megfelelően oszlik el a fékerő az első és hátsó kerék között. Háromféle menetüzemmódból választhatunk: a Sport kihozza a csúcsteljesítményt a motorból, a Dinamikus a mindennapos használathoz ajánlott, míg az E-save-vel érhetjük el a legnagyobb hatótávot

Ne menjünk el szó nélkül a Boschsal közösen fejlesztett, 3500 W névleges teljesítményű agymotor mellett, mely – a ma megszokott módon – nélkülözi a szénkefét, így lényegesen nagyobb élettartammal büszkélkedhet, mint hagyományos társai. Miként az elektromos autóknál megszokhattuk, az erőforrás nemcsak hajtóműként, hanem generátorként is viselkedik, azaz fékezéskor energiatermelésre áll át, s visszatáplálja az akksiba a lassítás során felszabaduló energiát. A rövid próba során meggyőződhettünk róla, hogy a kéttárcsás fékrendszer meggyőző erővel lassítja a 12 colos kerekekre ültetett robogót, s egyébként is ritkán van szükség a tárcsákra, mert a motorfék is hatékonyan lassítja a gépet. A futóműtől ne várjunk csodát, hiszen az apró robogók felfüggesztése – már csak a méret és a felépítés miatt is – tükörsima aszfalton teljesít jól, de a teszt alatt bejárt, változatos minőségű utakon sehol nem éreztem azt, hogy elkélne a hosszabb rugóút vagy a nagyobb tartalékokkal rendelkező csillapítás.

Első fényszórója és hátsó lámpája is LED-es, s mivel az irányjelző hangot ad, így a körülöttünk felbukkanó gyalogosak is hallhatnak minket kanyarodás közben

Örömmel vettük a 790 mm-es ülésmagasságot, így az alacsony pilóták lába is leér a pirosnál, ugyanakkor a nyúlánk testalkatúak sem összegörnyedve ülnek, mert a lábdeszka kényelmes a colosoknak is. Kézre állnak a kormány precízen kattanó kezelőszervei – és szerencsére a kezelőszervek sokkal jobbak, mint a filléres, távol-keleti robogókon –, ebből kifolyólag bárki könnyen elboldogul az 1800 mm hosszú és 160 mm-es szabad hasmagassággal dicsekedő NIU-val, aki hagyományos robogóról ül át. Azt se feledjük, hogy a 740 mm-es szélességű, apró motor remekül elfér a kígyózó autósorok között, ezáltal pillanatok alatt magunk mögött tudhatjuk a dugókat.

Közeleg a zord időjárás? Készülj fel a télre!

Megannyi motoros a kedvezőtlen téli időjárási viszonyok ellenére sem mond le arról, hogy nyeregbe pattanjon. Egyszerűen téli abroncsokra, fűtött, meleg kesztyűre és motorosruházatra váltanak, s akár derékig érő hóban, latyakban is kitartóan űzik az ipart. A ruházat kapcsán sokan bele sem gondolnak, milyen fontos apróságokra érdemes odafigyelni vásárláskor. Első és legfontosabb az anyagminőség. A legkedveltebb téli ruházatok túlnyomó többsége erősített textilből készül, mely ellenáll víznek és szélnek.

A Bronko különlegessége a nyakat védő, sálszerű öv, valamint az alsó zsebekbe rejtett egy-egy utaskapaszkodó

Az sem mellékes, hogy minden testrészünket megfelelően védje az időjárás viszontagságaitól. Különösen fontos a nyakrész kialakítása, ezért érdemes magasított gallérral kialakított változatra szavazni. Ilyen például a Bering Bronko keresztelt textilkabát, melynél állítható SafeTech CE protektorok is védik a motorost.

A NIU okosrobogóként jellemzi az NQi GT Pro modellt. Ez annyit tesz, hogy GPS-es helymeghatározóval és mozgásérzékelős riasztóval látják el az apróságot, mi több a sebességrögzítő – azaz tempomat – is az alapfelszereltség része. Mindemellett az ingyenesen elérhető NIU E-Scooter mobilalkalmazás segítségével beállíthatjuk, hogy kanyarodást követően kikapcsoljon-e az irányjelző, vethetünk egy pillantást az útvonalunkra vonatkozó időjárás-jelentésre is, továbbá hozzáférhetünk telemetriai adatokhoz, s meghatározhatjuk azt is, hogy ki jogosult a járgány vezetésére. Ha kedvünk tartja, visszakereshetjük a jármű napi, heti vagy havi futásteljesítményét, s listát kapunk a megtett útvonalakról, amiket aztán térképen is megjeleníthetünk. Nagyvonalú ajánlat, hogy a hazai forgalmazó három évig ingyen adja az internetkapcsolatot, mi több, a beépített SIM-kártyának köszönhetően SMS-ben értesít minket a magára hagyott motor, ha felborult vagy például lopás kísérletet észlel.

A színes, folyadékkristályos kijelzőről könnyen leolvasható többek között az akku töltöttségi szintje, az aktuális sebesség és hogy milyen üzemmódban használjuk a gépet. Noha az 52 Nm-es forgatónyomaték nem kevés, sőt messze több, mint a 400-as robogók nyomatéka, így is 130-150 kilométert tehetünk meg egy töltéssel

A rövid menetpróbán gyűjtött tapasztalatok alapján úgy gondoljuk, az NQi GT Pro jó alternatíva az autóból motorra ülőknek, sőt az 50-es és 125-ös robogók kiváltására is tökéletes. Noha a tisztán elektromos járművek többe kerülnek a hasonló benzineseknél, gondoljunk csak a személyautók árára, a NIU ilyen téren is jól áll. A 26 Ah-s akksival 1,35, míg a 35 Ah-sal 1,7 millió forintba kerül, vagyis pont annyiba, mint például egy 125-ös Vespa, csak jóval könnyebb annál és az üzemeltetése is kevesebbe kerül. Aki sokat használja, például minden nap ingázik vele, annak gyorsan megtérül a különbség, hiszen

a NIU-val évente tízezer forintba fáj a „tankolás” átlagos, napi 30 kilométeres használat mellett, míg a benzines riválisokkal ugyanez 110-120 ezret kóstál, és akkor a szervizköltséget nem is említettük.

Ha úgy tetszik, ez kettős befektetés: egyszerre válik olcsóbbá a közlekedés, miközben nem terheljük tovább kipufogófüsttel a városok amúgy sem kristálytiszta levegőjét.

Műszaki adatok – NIU NQi GT Pro

Motorkonstrukció: Állandó mágneses, szénkefe nélküli villanymotor

Csúcsteljesítmény (kW): 3,5

Legnagyobb forgatónyomaték (Nm): 52

Futómű és fékrendszer

Első felfüggesztés: 31 mm-es csúszószárátmérőjű teleszkóp

Hátsó felfüggesztés: dupla rugóstag

Gumiméret elöl/hátul: 90/90 12/120/70 12

Fékrendszer elöl: háromdugattyús tárcsafék

Fékrendszer hátul: kétdugattyús tárcsafék

Méretek, árak

Hosszúság/Magasság/Szélesség (mm): 1815/1185/725

Tengelytáv (mm): 1290

Ülésmagasság (mm): 790

Akkumulátor kapacitása: 26 Ah vagy 35 Ah

Menetkész tömeg: 90 kg

Vételár: 1 349 990 Ft (26 Ah), 1 729 990 Ft (35 Ah)

Extrák

Nagyméretű hátsó doboz: 69 990 Ft

 

Facebook Comments

Válasz