Első a biztonság: új, átfogóbb sisaktesztszabványt vezettek be

Első a biztonság: új, átfogóbb sisaktesztszabványt vezettek be

- Kategória: Kiemelt cikk

Búcsúzunk a „jó öreg” ECE 22.05 szabványtól és megnézzük: miről árulkodnak a sisakon feltüntetett betűk és számok?

Noha minden motoros ezerszer látta már az állszíjra varrt kis bilétát, a többségnek semmit nem mondanak az ott szereplő betűk, számok. Ezért kezdésként arra kerestük a választ: mit tudhatsz meg a sisak jelzéseiből?

Mire utal a bukósisak E-jele és száma?

Először is az EU-ban árult fejvédőket muszáj bevizsgáltatni, s az E betű utáni szám arról árulkodik, hogy melyik ország engedélyezte a terméket. Ha a közeledben van, vedd kezedbe a sisakod, és fedezd fel velünk, mire utalnak az ott szereplő betűk, számok!

Az E1 például Németország, E2 Franciaország, E3 Olaszország, E4 Hollandia és így tovább (egyébként az itthon tesztelt termékek E7 jelzést kapnak). Persze a gyártók nem azért „válogatnak” az egyes államok között, mert jobb/rosszabb lenne a tesztlabor, hanem egyszerű gazdasági szempontok miatt, ugyanis az E-minősítés rendkívül drága, így keresik a lehető legjobb, legkedvezőbb árat ígérő országot.

E3, tehát Olaszországban vizsgálták be, és P, vagyis zárt állrészű, teljes védelmet nyújtó modell

Ha kezedbe vetted a bukód, az E-jelzés alatt újabb betűket találsz: a J (azaz Jet) arra utal, hogy állrész nélküli, nyitott modell, a P annyit tesz, hogy az állad is védő, zárt konstrukció (P mint protective), illetve lehet NP, melynek van állrésze, de az nem védi a motoros arcát a sérülésektől. Ne lepődj meg, ha a felnyitható állrészű bukódon J és P betűt is találsz – mutatjuk, mit jelent a kettős betűkód.

Nyitott és zárt állapotban is biztonságos

Baleset-megelőzési rovatunk támogatójától, a Fokt Motortól megtudtuk, hogy a többféle módon viselhető sisakoknál jellemzően nyitott és zárt állapotban is végeznek egy-egy töréspróbát. Elvégre azért választ ilyet a motoros, mert például városban, kis tempónál felhajtaná a nyári kánikulában, míg lakott területen kívül úgy használná, mint egy „sima” zárt bukót. Ezért kapott a januárban közel húszezer forintos kedvezménnyel kínált Shark EVO ES egyszerre J (nyitott) és P (zárt) minősítést, hogy igazolják: felnyitva és zárva is megfelel az előírásoknak.

Nyitott és zárt állapotban is tesztelve: ez a Shark EVO ES

Szintén a Shark háza tájáról érkezett hír, hogy egész hónapban komoly kedvezménnyel kaphatóak a francia cég fejvédői. Most több mint 30 ezer forintot spórolhatsz, ha sportos Race-R Pro-t vásárolsz, a túrázóknak/ingázóknak ajánlott, felnyitható Openline 56 015 forintért lehet a tiéd, míg a pillekönnyű Carbon széria modelljei szintén 30 ezer forinttal kerülnek kevesebbe.

A baleset-megelőzési rovat támogatója a Fokt Motor

Mi több, a közkedvelt, beépített LED-es Skwal 2 is komoly kedvezménnyel kapható (már 79 900 forinttól), és a kiárusítás dacára széles métetválasztékot találsz: jellemzően XS-től L-ig, XL-ig terjed a skála.

Miként tesztelik a motoros bukósisakokat?

Többféle tesztmódszer létezik, és bár ugyanarra keresik a választ, mégis merőben eltérőek a különböző töréspróbák. DOT, ECE, Sharp és Snell, ezek a legismertebbek, s a legfontosabb különbség közöttük, hogy például az ECE általános biztonsági szintet határoz meg, míg a Snell célzottan a „leggyengébb láncszemet”, azaz a bukó legsérülékenyebb pontját keresi és terheli:

A tengerentúli DOT- és az európai ECE-teszt legfontosabb különbségei

A nálunk elterjedt ECE-módszerrel 1972 óta vizsgálják a fejvédőket, s a mérési szabvány jelenlegi, ECE 22.05 jelölése arra utal, hogy ötször módosítottak a teszten, ahogy fejlődtek a sisakok és persze a motorok. Ezzel el is érkeztünk a legfontosabb változáshoz, ugyanis nemrég életbe lépett az új ECE 22.06 szabvány, ami merőben új, és jelentősen eltér az eddigi módszertől.

Miben más az ECE 22.06, mint a 22.05?

Két évtizede nem változott érdemben az ECE-teszt, ideje volt hát felzárkózni a modern technikához. Ezért tavaly életbe lépett az új ECE 22.06, mely egyelőre ajánlás, ám 2023-tól csak ilyen teszten átesett bukókat lehet forgalmazni az EU-ban.

Talán a legfontosabb különbség az ECE 22.05 és 06 között, hogy előbbi a frontális becsapódás utáni sérülésre összpontosított, azaz lapos felületre esett a bukó, míg a 22.06 sokkal életszerűbb. Immáron többféle sebességgel és szögben, valamint érdes felületre csapódik be a sisak, így az is mérhető, milyen sérüléseket okozhat az erőhatástól perdülő, torzuló fejvédő, amit a héjra rögzített jeladókkal állapítanak meg

Szintén újítás, hogy a bukókkal együtt a gyári kiegészítőket is vizsgálják, elvégre a beépített akksi, kamera, sisakbeszélő, napszemüveg stb. plusz tömeg és veszélyforrás lehet, így ezek is részt vesznek a töréspróbán. Végül pedig jó hír

a tükrös, füstös stb. plexik rajongóinak: a kizárólag nappal használható plekók minimális fényáteresztő-képességét 50-ről 35%-ra csökkentették,

vagyis aki eddig nem volt elégedett a „túl világos” plexivel, ezentúl bátran választhat sötétebben is, teljesen szabályos lesz.

Itt a lényeg: a sisak szinte soha nem frontálisan csapódik az aszfalthoz vagy másik járműhöz, ezért az új, 22.06 tesztben is többféle irányból és szögből vizsgálják az ütközés hatásait

Röviden tehát sokkal életszerűbb, részletesebb az ECE 22.06, mint elődje, hiszen nem elsősorban a fizikai sérülésre (pl. koponyacsonttörés) összpontosít, hanem azt vizsgálja, hogy milyen egyéb veszélyeket rejt a becsapódáskor elforduló, torzuló sisak. Egyértelműen azt szolgálja, hogy biztonságosabbak legyenek a fejvédők, és a gyártók új szempontok szerint tervezzék meg a jövő bukóit, hogy azok hatékonyabban védjék a motorost és utasát.

Continental 2019

Facebook Comments

Válasz