Mit tehetsz, ha kátyú miatt sérül meg a verda? Az FBAMSZ tanácsai

Mit tehetsz, ha kátyú miatt sérül meg a verda? Az FBAMSZ tanácsai

- Kategória: Hírek

A kátyúkárok jelentős részét, egészen pontosan kétharmadát az első negyedévben, tehát január és április között jelentik az autósok, motorosok – derült ki a Független Biztosítási Alkuszok Magyarországi Szövetsége (FBAMSZ) közleményéből. Röviden összefoglalta a szervezet, hogy mit (ne) tegyél, miután megsérült a felnid.

 

A kátyúkárok nagy része defekt, az ilyen esetek egy részében a felnit is javítani kell. Emellett gyakran előfordul, hogy a futómű is sérül, sőt, szélsőséges esetben személyi sérülés is bekövetkezhet, ilyenkor pedig a kártérítés összege már többszázezres vagy akár milliós tétel is lehet – szögezték le.

Mit tehetsz, ha kátyú miatt sérül meg a verda? Az FBAMSZ tanácsai

Alapvetően kétféle módon térülhet meg a károd: vagy eleve kötsz speciális biztosítást ilyen esetekre – ennek költsége szerény, általában évi 2-3 ezer forint –, vagy az illetékes útkezelőn próbálod behajtani az összeget. Ezt hol kell bejelentened? Nos,

  • lakott területen kívül ez a Magyar Közút Zrt,
  • míg lakott területen belül ilyen ügyekben az adott önkormányzat megfelelő szerve, illetve Budapest fő- és tömegközlekedési útjain a Budapest Közút Zrt. az illetékes.
Ha így csinálod, tuti elutasítják a kérelmed… A tapasztalat azt mutatja, hogy ha nem megfelelően dokumentálod az esetet (nincs helyszínelés vagy elegendő számú tanú stb.) esetleg tábla jelezte az úthibát, akkor hiába is kilincselsz

A megfelelő dokumentáció a bizonyítás kulcseleme. Fontos, hogy maradj a helyszínen, mert tanúkat vagy hatósági jegyzőkönyvet csak így tudsz szerezni. Autópályán lehetőség szerint a legközelebbi biztonságos helyszínen kell megvárni az útellenőrt. Célszerű minél több fényképet készíteni a kátyúról és a sérülésről, ügyelve arra is, hogy a helyszín ezek alapján jól beazonosítható legyen. A fényképek mellett érdemes az esetleges tanúk elérhetőségét is megszerezni, a kártérítés folyósításáig pedig meg kell őrizni a sérült alkatrészeket is.

„A kátyúbiztosítások akár évi 2-3 ezer forintért megköthetők. Ezeket jellemzően kgfb vagy casco mellé kötik kiegészítő biztosításként, de önállóan is elérhetők egyes biztosítóknál – magyarázza Papp Lajos, a FBAMSZ Gépjárműszekciójának elnöke. – Casco mellett is érdemes külön gondoskodni ilyen védelemről, mivel egy kátyúkár csak kirívó esetben ugrik 100 ezer forint fölé, legtöbbször tehát a casco önrészének mértékén belül marad. Emiatt ezekben az esetekben nem a casco, hanem a kátyúkár-biztosítás nyújthat gyakorlati védelmet.”

Bármennyire is problémásnak érződik, tény, hogy „kátyúbiztosítással a tapasztalatok szerint jóval kedvezőbb a sikeres kárrendezések aránya”. Vagyis hiába a rossz minőségű, feltört aszfalt okozta a sérülést, ahhoz a jelek szerint még külön biztosításra lesz szükséged, hogy „sikeres legyen a kárrendezés”, legalább is így nagyobb az esély rá. Persze valódi előnye is van a biztosításnak, hiszen olyan esetekben is fizet (pl. figyelmeztető táblával jelzett útszakaszok), amikor másként nem juthatnál a pénzedhez, ráadásul ez a fajta biztosítás önrész nélküli, vagyis az összes felmerülő költségedet fedezi.

Sajnos az FBAMSZ összefoglalójából csak a lényeg maradt ki: pontosan kinél, milyen linken, telefonszámon és milyen módon jelentheted be, hogy kátyúkárt szenvedtél? Szerencsére a Magyar Közútnál gondoltak erre, és egy helyre, érthetően, konyhanyelven összeszedték, hogy miként/hol kell jelezned, ha veszélyes kátyút láttál vagy megsérült az autód-motorod egy ilyen úthiba miatt. A részletes leírást a Magyar Közút – Kátyúkár, kátyúbejelentés oldalán találod.

Continental 2019

Válasz