Egy nap a Balatonon. Ötvenezerér’?!

Egy nap a Balatonon. Ötvenezerér’?!

- Kategória: Ajánló, Karbantartás, Kiemelt cikk
59

Mennyibe kerül a motorozás? Mi összeszámoltuk. Ha félsz az eredménytől, akár meg se nyisd… mi is megijedtünk.

Hétvégén lemegyünk Szigligetre? – kérdezte, én pedig rögtön rávágtam: Persze, mehetünk! Van 50 000 forintod a karikára? – Micsoda?!

Évekig motoroztam én is úgy, hogy – egy túra távolságát az aktuális fogyasztással felszorozva – zsebre tettem annak az ötven/száz liter benzinnek megfelelő összeget, és elindultam. Mígnem egy téli estén, a motor tavaszi felkészítését számolgatva előkerült egy meglepő összeg: a várhatóan 5-6000 kilométeres szezon, egy nagyjából százezer forintos összeggel fog indulni, és ez csak az első szerviz költsége lesz. Egy táblázat segítségével összeadtam, hogy egy kilométerre vetítve, mennyibe kerül a motor fenntartása és működtetése.

Amikor olyan számok, mint az éves szinten százezres nagyságú adók és motortárolási díjak, illetve a hasonló nagyságú értékvesztés (igen, ilyen is van) is előkerültek, már egészen eltorzult képpel bámultam a monitort: úristen, miből fizetem én mindezt?

A példaként felhozott motorok, középkategóriájú (600-750), kettő és nyolc éves gépek, nagyrészt utcai használatban. Feltételezzünk, hogy öt éves időtartamra vásároltuk a motort – az olcsóbbat készpénzre, a drágábbat hitelre – és úgy alakult, hogy egy kisebb összeget a gépünk tárolásra is el kellett különítenünk.

Az olajcsere – bármennyit motorozunk – éves költséget jelent, munkadíjjal együtt sem több húszezernél. Az olcsóbb túrasport motor szezononként kér első és hátsó gumit, a sportmotor ugyan hasonló időtartamon, de kevesebb megtett kilométer alatt fogyasztja el ugyanezt az első-hátsó készletet. Minden második szezonban fékbetéteket cserélünk, a fiatal életkor miatt most a tárcsák állapotát és kopását figyelmen kívül hagyjuk. A láncszett nagyjából két-három nyarat szolgál ki alattunk, legalább ilyen időközönként az összes folyadékot (hűtő- és fékfolyadék, teleszkópok kenőanyagai stb.) cserélnünk kell. Még korántsem értünk a végére, pedig a legfajsúlyosabb tételt, a fogyasztást még fel sem emlegettük. A mai benzinárak mellett, egy digitális csuklóval megáldott motoros abból is elcsorgat két-háromszázezer forintnyi mennyiséget egy szezon alatt. Szándékosan eltekintettünk olyan élethelyzetektől, amikor nagyobb javításra szorul a motorblokk, vagy baleset miatt kell önrészt fizetnünk.

Ha egy helyben áll, akkor is pénzbe kerül

A tél – kigondolta volna – igazi áldás: nem kopik a gumi és a fékbetét, nem fogy a benzin, és nem költünk autópályadíjra sem. Mennyire borzasztó, hogy ettől még a casco, a motortárolás, a hitel részletei és az értékvesztés ugyanúgy jelen vannak. Szinte fél év telik úgy el, hogy a motor végigsimítása az egyetlen örömünk, miközben újabb százezrekkel lettünk könnyebbek.

Motor fenntartási költségei.xls

Íme a táblázat: saját költségeit behelyettesítve bárki kiszámolhatja, mennyi is az annyi. Két motorral ötvenezer forintba kerülne az alig kétszáz kilométerre lévő balatoni nevezetesség.

És ez nem egy túra – csak egy kellemes délután, amit motorozással töltünk. Áldom azt a kevés eszemet, hogy nem egy új, behitelezett sportmotort vettünk…