Három kerék, és nem trike!

Három kerék, és nem trike!

- Kategória: Hírek, Kiemelt cikk
5

A motorok mai konstrukciója – sok szempontból – tökéletlen megoldás. Az első villa berugózásával pont a legrosszabbkor, a féktávon változik meg a kétkerekű utánfutása, és ezzel menettulajdonságai is. A hátsó kerék – egyensúly szempontjából – nem tökéletes a motor meghajtására, ezért az első kerék megemelkedik intenzív gyorsításkor, tehát megszűnik az irányváltás lehetősége. Julien Rondinaud kitalálta, hogy lehetne egy csapásra kiküszöbölni ezen problémákat: három kerék, egymás mögött!

A kísérlethez az egyik legvadabb naked motort, a KTM Superduke-ot választotta, és alakította át ötleteinek megfelelően. Hogy a motor súlypontja ne kerüljön túl magasra, a kereken csak 14 coll átmérőjűek, a motor lánc segítségével hajtja meg a középső tengelyen – de fura kimondani egy motor kapcsán 🙂 – forgó felnit, melyre hagyományos lánckereket szereltek. A tökéletes úttartás érdekében független felfüggesztést alkalmaznak mindegyik keréken, és három tárcsafék lassítja a – feltehetően – súlyos szerkezetet. Az első kerék kormányzása – a Yamaha GTS-hez hasonlóan – agykormányzással történik, és a hátsó kerék is képes fordulni oldalirányban, de nem közvetlen kormányzással, hanem az erőhatásokat észlelve, egy szenzor irányításával.

Forradalom vagy hóbort?

Bizonyos, hogy számos zsákutcát rejtene a konstrukció (pl. a kisméretű kerekek okozta billegés) de kipróbálásra mindenképp érdemes lenne. Kíváncsian várjuk, hogy Julien megalkotja -e ezt a triciklit (?), mindenesetre az utóbbi évtizedek egyik legnagyobb újítása lenne a kétkerekűek világában – melyeket talán háromkerekűeknek kellene hívnunk a bevezetés után…

Nehezen eldönthető, hogy a háromkerekű motor innováció, vagy csak egyszerű hóbort – te kipróbálnád?