Robogó tunning – egyszerűen

Robogó tunning – egyszerűen

- Kategória: Karbantartás, Kiemelt cikk
3

70-es henger, egy gyűrűs dugattyú, könnyebb görgők, rezonátor kipufogó, variátor, Stage6, Malossi, Tábori stb… Mielőtt nekiállnák szétfurkálni az egyébként – nagyjából – jól működő robogónkat, vizsgáljuk meg az alapvető alkatrészeit, hogy milyen állapotban vannak. Sokszor ez is elég a teljesítmény növeléséhez.

Meglátogattuk a szervizt, hogy a téli pihenő alatt szedje rendbe a Talma-robogót, így tavasszal már csak a kulcsot kell elfordítanunk, és gond nélkül száguldhatunk a motorral.

1, Erőátvitel:

A variátor a legfontosabb eleme a hajtásláncnak, hiszen hiába erős a motorblokk, ha az erőátvitel nem juttatja a főtengelyről a hátsó kerékre a vonóerőt. Nem is lehetett kérdéses, hogy ezzel kezdjük az átvizsgálást. Egy röpsúlyos kuplungból, két tárcsából, egy keresztbordás szíjból, és a tárcsák pozícióját meghatározó rugókból áll a képlet, melyek a robogó aktuális sebességét hozzák összhangba a fordulatszámmal. Maga a szerkezet nem bonyolult: a sebesség emelkedésével helyezi a szíjat elöl egyre nagyobb, hátul pedig egyre kisebb keresztmetszetre, így befolyásolva a pillanatnyi áttételt. Ha valamiért nem fut ki az első tárcsa széléig a szíj (pl. kopott), akkor nem lesz megfelelő a végsebesség. Ha a tárcsákat mozgató görgők illetve rugók koptak el, akkor nem a megfelelő fordulaton történik a “váltás”, így vagy feleslegesen forog, vagy ami még rosszabb, túl alacsony fordulaton, erőtlenül mozog a motor. Lássuk, mi vár ránk a megbontás után!

Robogo variator
A légszűrőház és a váltómű fedelét kell csak eltávolítanunk

Robogo variator kuplung
Már első ránézésre is látszik: a szíj biztosan cserés lesz...

Robogo variator tarcsak
Íme a komplett váltómű: a hajtáslánc ezen része alig húsz alkatrészből áll

Robogo elso variator tarcsa
A szíj, vagy a tárcsa a hibás? Jól látszik, hogy nem fut ki a széléig, tehát a robogó nem tud végsebességre gyorsítani

Variator bontas legkulcs
Nem árt, ha kéznél van egy légkulcs...

Variator es a gorgok
Szögletesre kopott görgők: alapvető hiba, a szíj mellett új görgőkre is szükség lesz

Variator a mosoban
Összeszerelés előtt alaposan mossuk el az alkatrészeket: a kosz pont úgy gátolhatja a futást, mint a hibás alkatrész

Robogo variator szij
Legalább három milliméterrel keskenyebb a használt, Honda variátor-szíj. Gates gyártmány kerül a helyére
Variator gorgok
Használt és új variátor-görgők: nem csak átmérőben, de formájukban és súlyukban is különböznek
Ronbogo variator kuplung
Az alapvető hiba: nullára kopott kuplung és rugók. Sem elindulni, sem gyorsulni nem lehet ezek cseréje nélkül

Megrendeltük az összes alkatrészt, melyek 48 órán belül megérkeznek. Két nap múlva visszatérünk a szervizbe, és összerakjuk a Talma-Hondát – következik a számolás: mennyibe is került mindez, és mennyivel lett gyorsabb/rugalmasabb a robogó a beavatkozástól?

quicksteel motorszerviz
A motor alkatrész-hátterét, és a szervizt a Quicksteel motor biztosította (további információért katt a képre!)

  • Minél nehezebb a görgő, annál kisebb fordulatszámnál kezdi meg a variátor a váltást (fokozatmentesen). Ha könnyű a görgő (pl: 5g) akkor jóval nagyobb fordulatszámon, vagyis naygobb nyomaték és teljesítmény mellett kapcsol össze. A változtatáshoz persze tudni kell, h milyen volt benne gyárilag, és a kuplung- illetve nyomórugót is hozzá kell állítani.

    • ThomAce

      Azt úgy hívják, hogy kontrasztrugó… A kuplungot akkor szokás bazirgálni, ha nagyobb hengerszett, nagyobb varriátor került bele. Ha gyári a szett, akkor fölösleges babrálni. Könnyített szettet, “lazább” feszítőrugókat a kuplungba tenni nem minden esetben érdemes. A kontrasztrugóval meg aztán érdemes óvatosan bánni, mert könnyen az lehet a vége, hogy az ékszíj idő előtt használódik el. A mátrixban, ha 50-es, akkor olyan 8 vagy 8,5 grammos görgők vannak ha emlékezetem nem csal.

      Egyébként mit értünk dinamikus alatt egészen pontosan? Az, hogy mennyire “ugrik” álló helyzetből a robogó, az elsősorban a kuplungszett és a görgők könnyűségének függvénye. Az, hogy mennyire tud dinamikusan gyorsulni, az már kipufogó, kontrasztrugó, görgők függvénye.

      Apropó… sok robogóba tesznek szívó oldali folytást is, mint ahogy a kipufogóba is szoktak beépíteni egy szűkítőt. Ha gyári a készülék és nem akarja valaki tuningolgatni, akkor max ez utóbbiakat ellenőrizném, hogy kicsit fickósabb legyen.

  • malagutti f15-re mijen tuning viariator szij mene? elore is koszi ha tudjatok.