Téli mókák 100 felett, száz körül…

Téli mókák 100 felett, száz körül…

- Kategória: Ajánló, Kiemelt cikk, Teszt, Vélemény
5

November – Március. Az év ánuszrózsája, a motorosok fekete lyuka. Ebben az időszakban a ponyva alatt pihen a hátasjószág, gazdája pedig a bejglievés-lerészegedés-TV nézés szentháromságba bujdokolva próbálja meg átvészelni a nehéz időszakot. Próbálja, de kevés sikerrel: a TV-ben csak sífutást és műkorcsolyát adnak, a hiányérzetet megfelelően jelzi, hogy a negyedórás jégmotor összefoglaló is heves erekciót vált ki ilyenkor az emberből…

[wp_bannerize group=”cikkek” limit=”1″]

Muszáj ennek így történni? – tettük fel a kérdést. Hát persze hogy nem! Elindultunk százezer forinttal a zsebünkben, hogy motorizált téli elfoglaltságot, és a hideghez passzló öltözéket keressünk magunknak.

Nem adtuk lejjebb: száz köbcentiben húztuk meg az alsó határt, hiszen jó móka tud lenni a tuningolt ötvenes robogó, vagy a benzines roller is, de lássuk be, hogy a hétötvenes/ezres vasról visszaülve, a nyüzöge huszadliteres motorka nem épp a motorozás kánaánja… A kerékpározás – bár nyaranta gyakran hajtjuk a drótszamarat – szintén kihullott a rostán, hiszen a csúszós, latyakos úton épp elég veszélyes a motorral közlekedni, nem szükséges pedálozással és lassú nyolcasok hóba vésésével tovább növelni a rizikó-faktort.

Lássuk hát, miből élünk, vagyis milyen téli vasat találtunk a piacon százezerből?

1, Quad vagy másnéven ATV

ATV winter snow

175 centis magasság esetén is elegendő helyet biztosít az olcsó négykerekű

Nem kell pfújolni: a téli időszakban igenis motornak nevezhetjük ezt a négykerekű öszvért, főleg, hogy télen a kisebb és ezzel együtt elérhetőbb árú masinák pont olyan szórakoztatóak tudnak lenni, mint izmosabb társaik. A hátsó differenciálmű hiánya és a robogókról ismert CVT-automata valódi mókává teszi a pehelykönnyű gépeket, azonban arra figyeljünk, hogy legalább 150 köbcentis verziót válasszunk: ez már kényszerhűtéses és erősített erőátvitellel készül, szemben a 110-es blokkal, mely olcsóbb ugyan, de sokkal sérülékenyebb és persze gyengébb is. A 150-es egy felnőttel is képes 65-70 kilométeres óránkénti sebességre, ami terepen – főleg a keskeny építési mód miatt – több mint elegendő.

Költségek:

Százezer forintért találtunk már működőképes, nem teljesen leharcolt 150-es verziót, 110-est már hetvenezerért is kínáltak. Ráadásul a cégek karácsonyi akcióiban már 135 ezer forintért vadonatúj, hátramenettel felszerelt, 150-es ATV-re ülhetünk – lássuk be, ez tényleg a téli mókázás legolcsóbb formája… Ha tavaszig megunnánk, akkor sem tudunk igazán nagyot bukni az üzleten: egy kötelező szerviz munkadíjjal sem több ötezernél (ha magunk végezzük, akkor pont a fele) és ha rendbe tennénk eladás előtt, az sem egy érvágás, ugyanis a futómű és az erőátvitel alkatrészei nevetségesen olcsók.

Élvezeti faktor:

 

China ATV Alibaba.com

A motorozással ellentétben, itt a fogyasztás vajmi keveset számít. Míg kétkeréken pár óra alatt lezavarunk akár háromszáz kilométert  – ami nem egy nagy távolság -, itt inkább üzemórában mérjük a futásidőt, ugyanis az átlagtempó (valódi terepen) max. 20-25 km/h lesz. Így a tankolás is viccesen olcsó: amíg a motorba egy délután simán beletankolunk öt-hatezer forintot, addig a quad óránként 1-2 literrel elporoszkál, vagyis a kimerítő, 4-5 órás csapatás sem kerül többe kétezer forintnál. És ötórányi száguldás a kőkemény terepen egy egész hétre elegendő adrenalint termel… az izomlázról nem is beszélve. Azt hiszem erre mondják a szakácsok hogy “kiadós”…

2, Robogók 100 köbcentitől:

Félmegoldás – vágják rá azonnal, hiszen a „robogó az nem motor”, ugye. Igazuk is van, de a január sem az a kimondott motoros-szezon csúcsidőszak, szóval valamit valamiért. Robogózni pedig jó dolog, hiszen elfelejtjük a kuplungot, a váltó kezelését és egyszerűen csak élvezzük, hogy – viszonylag jól – haladunk, egyszerűen, gázadással. Kényelmesen elférünk, és egy bójákkal teli placcon igenis pallérozhatjuk a tudásunkat, így tavasszal a szezonkezdés nem lesz olyan megterhelő, és főleg: a reflexeinket sem a száz/kétszáz lovas motoron kell újra formába hoznunk.

Robogoval a hoban
A sítalp – Magyarországon – erős túlzás: két terepgumi éppen elég lesz a téli gyakorlásokhoz

Költségek:

Két út áll előttünk, melyből az egyik járható… Vagy lázas és reménytelen keresésbe kezdünk, hogy egy rendszámos darabot vadásszunk a múlt évezredből, mely kis szerencsével megcsíphető százezer környékén, vagy egyszerűen feladjuk, és a többi suhanchoz hasonlóan a helyi dekoros hölgy (csókoltatom Marika!) fogja az Aprilis SR 50 feliratot elkészíteni a valóságban kétszer, háromszor nagyobb hengerűrtartalmú motorunkra. Ez utóbbit persze nem igazán javasoljuk, viszont ha kimondottan a közutakon kívüli gyakorlásra, bohóckodásra kell a motor – és most erről van szó –, akkor nyugodtan belevághatunk a projektbe. Mindkettő megáll száz körül – az előbbi kicsit felette, a másik alatta -, és a tankolás-alkatrészellátás-javítás trojkában is az üzemanyag lesz a középső ló, vagyis a benzinkutas fogja a legnagyobb szeletet harapni a költségek feliratú tortából.

Élvezeti faktor:

Egy motor, ami ötvenig jobban gyorsul, mint a legtöbb autó, és alig egy mázsát nyom? Ennél ideálisabb nem is lehetne! A januári holtszezonban valószínűleg az egyetlen fizetővendége leszel a gokartpályának ezzel a vassal, és a  magas bérleti díjtól sem kell tartanod: nem valószínű, hogy a tulaj a zsúfoltságra hivatkozva felsrófolná az árat… Ha tehetjük, akkor kétütemű verziót válasszunk, mely pörgőssége és nyers ereje miatt sokkal jobb partner a bohóckodásra – az egyszerű tuningolásról nem is beszélve.

Mikulas robogo
Nem csak móka és kacagás: munkaeszköznek sem rossz a robogó, ahogy a fenti ábra is mutatja…

Amennyiben hosszú távra gondolkodunk, akkor keressünk egy frissen importált darabot, melyet tavasszal forgalomba állíthatunk, így nyaranta egy fürge és praktikus közlekedési eszközt is nyerünk a vásárlással.

Pitbike – motorizált Gulliver az óriások földjén!

Ha a robogó nem motor, akkor ez semmiképp nem az: már csak méreteiből kifolyólag sem. Az összehasonlításban mégis helye van, ugyanis ez az apróság a terepmotorok „teszkó-kólája” – aprópénzből nyújt a motorozáshoz egészen közeli élményt. Különben is:  kit érdekel a gúnyos megnevezés, ha nyolcvanból már kétéves, szép állapotú darabot kaphatunk, 125-ös blokkal? Egyszerűen terepképes a kis szutyok, és ez pont elegendő indok, hogy bekerüljön az tesztbe.

Költségek:

A rendszerint kínából származó apróságok nehezen viselik a kemény terepet, így a futóműelemeket cserélgetnünk kell, ha valóban sokat és keményen csapatunk vele. A javítás itt is a Simson/ETZ korszakot idézi, vagyis fillérekért kapunk bármit hozzá, és az alkatrészek cseréje sem bonyolult feladat. Elfér egy családi egyterű hátuljában, így nem kell utánfutón cipelnünk a legközelebbi homokbányáig: újabb jó pont.

pitbike a krosszpalyan
Pitbike: a krosszpálya-élmény még soha nem volt ilyen olcsó és egyszerű

Élvezeti faktor:

Egyszerűen jó. Teszed-rakod, elfordul, esetleg felborulsz – őszintén, kit érdekel? Hiszen pont erre van kitalálva, a felhőtlen sarazásra és bohóckodásra. A csajod panaszkodik, hogy nem ér le a lába a krosszmotorodról/Gixxeredről? Itt az alkalom, ennél egyszerűbben sehol nem pattanhat nyeregbe, így ő sem fog nyafogni, amikor szombat reggel vadul csomagolni kezded a protektoringet és a vastag endurós kabátot a céges furgon hátuljába… És ki tudja: ha kellő mennyiségű izomlázat és kék-zöld foltot szed össze a siratón, akkor talán az esti diszkóval sem fog nyaggatni, örül, ha vízszintesen fekhet, és nem száguldanak felé mindenféle bokrok és vizesárkok…

Felszerelés, ruházat:

Alapvető igazság, hogy nem a legmelegebb, és nem a legvastagabb ruha lesz az ideális: jól szellőző (igen!) és minél több mozgást engedő ruházatot kell választanunk, hogy ne szenvedés legyen  a téli motorozás. A lényeg, hogy a végtagok kiemelt védelmet kapjanak, így robogón a lábtakaró (egyéb vasakon kimondottan téli használatra javasolt motoros csizma), a kezekre pedig kézvédő zsák és kormányfűtés szükséges, ez utóbbi csak párban működik tökéletesen!

noi_motoros_ruha
Nyárra csinos darab (mármint az öltözék), de télen inkább a praktikum vezérelje választásunkat

A ruházat legyen vízhatlan, de jól szellőzzön, különben a saját izzadtságunk miatt fogunk megfázni – gyorsabban, mint gondolnánk. Apróság, de sokat segíthet, ha a kesztyűnk kézfej részére egy vizes/mosószeres szivacsot rögzítünk, így bármikor eltávolíthatjuk a felverődő hólét, nem kell megállnunk a tisztításhoz. A téli leárazásokban a csizma-kesztyű-nadrág-kabát együttest már kb. 200 EUR-ból összerakhatjuk, ha ügyesen válogatunk a kínálatból.


Csak az emlúlt két hétben 150 (!) olyan hirdetést adtak fel, ami megfelel a keresési paramétereknek (kepesmotor.hu)

Százezer forint. Nem kevés pénz, sokunknak egy havi fizetés. Mégis azt mondom, kondíciónk, reflexeink – és persze jókedvünk – megőrzése megér ennyit, pláne, ha a nagymotort kivonatjuk a forgalomból a téli pihenő idejére: így egy-két év alatt megspórolhatjuk kis szöcskék árát a be nem fizetett teljesítményadón és kötelező biztosításon, vagyis semmibe nem kerül  a gondtalan téli motorozás.

Arról nem beszélve, hogy a tavasz is sokkal hamarabb eljön, ha a holtszezont nyeregben töltjük.