Canesten helyett

Canesten helyett

- Kategória: Kiemelt cikk
3

A tudomány jelen állása szerint nagyjából négyféle gombásodást tapasztalhat meg a motoros élete során: a finom, levesnek való termést, a szintén ízletes, de kórházi beavatkozást igénylő pörköltet, a kenőcsért kiáltó uszodai szerzeményt illetve a motor drága idomait védő, u.n. bukógomásodást.

Kell -e mondanom, mi az utóbbiról fogunk értekezni a következőkben.

Profi megoldásokat a mai sportmotorokra 50 – 100 euró / pár áron kaphatunk, de a házilagos gyártmányok ennek a feléből/harmadából is kijönnek, ha van jó kezű esztergályos a közelünkben. Persze a drágább, gyári holmik nagyobb védelmet is adnak, hiszen a tervezőmunkának köszönhetően nagy sebességnél is hatásosan védenek, illetve engednek, ha a bekötési pont úgy kívánja.

A mi esetünkben egy tanulómotorként használt, teljes idomos, hatszázas sportgépről van szó, és ehhez méretezett a védelem is: a vékony csavarok a kis tempónál történő eldőléseket kibírják, a bóják között szlalomozva úgy is első, esetleg második fokozatban fognak csak körözni a Kawával. A hossza átlagon felüli, hogy a tapasztalatlanságból adódó hibákat (pl. eldőléskor a motor alá szoruló láb) is kivédje: az 50 x 75 milliméteres hengereket süllyesztett fejű hatos imbuszcsavarok rögzítik a vázhoz.

Az elhelyezés is olyan, hogy a kormányvég és az első/hátsó bukógomba gyakorlatilag a “levegőben” tartja a felborult motor, így a drága, fényezett idomok megmenekülnek, amikor beüt a krach.

Az ideiglenes borítás egyszerű, öntapadós fekete bevonat – a végleges megoldás egy karbonmintás VTN-fólia lesz, ami jól fog passzolni a motor sötétszürke fényezéséhez.

A gyártás és az anyagszükséglet mindössze 2500 Ft volt darabonként, vagyis az első karcolást okozó bakinál már megtérül a szerény befektetés.