Az eldőlés tönkreteheti a blokkot?

Az eldőlés tönkreteheti a blokkot?

- Kategória: Cikkek

A ZZR nem tartozik a legcsendesebb motorok közé – sőt -, de persze van az a mechanikus zaj, ami már aggodalomra adhat okot.

[wp_bannerize group=”cikkek” limit=”1″]
.

Szia!
Tetszenek a cikkek és az egész oldal 🙂 . Lenne pár kérdésem, nekem is ZZR-em van. Téli elrakás előtt ki kell-e járatni a karbiból az üzemanyagot vagy teljesen felesleges?

Tegnap letakarítottam a gépet hogy elrakjam (most már szezonig, de nem tudom sikerül-e), de mikor beindítottam a rendes motor járás a mellett valami fura csattogó kattogó zaj hallatszott a jobb oldala felől a blokkból…eddig sosem volt ilyen hangja…a hang hol hallatszott hol nem. Igazából nem tudom van-e köze hozzá de kb 1 hete eldőlt a motor /megúszta kisebb karcolásokkal/ és be is indult mentem is vele aznap és másnap is és akkor sem hallatszott ez a hang csak tegnap…Vezérmű lánc vagy szelepek? Ebben a kérdésben szeretnék némi felvilágosítást kapni. Előre is köszönöm!
Üdv.Zoli

kawasaki_z750_1
Nem biztos, hogy atomjaira kell szedni az első hiba miatt a motort...

Szia Zoli,

látatlanban nehéz lenne megmondani, mi az a csattogás, továbbá felelőtlenség is volna azt mondanom, ne foglalkozz a hanggal. A legbiztosabb, ha meghallgattatod egy szervizben, ahol azt is megállapítják, hogy VALÓJÁBAN honnan jön a hang, hiszen a forrás nem mindig ott található, ahonnan füllel, a motor mellett állva halljuk. Mechanikai zörejeket ki tudnak adni a szelepek, vezérmű, csapágyazás… vagyis bármi, ami mozog, és főleg forgó mozgást végez a blokkban. Lehetséges megoldás a hipochonderség – nem te lennél az első, aki “hangokat hall”, ha pl. a téli pihenő alatt egy olyan helyen indítod be a motort, ahol nyaranta jellemzően nem jársz vele – egy közeli fal, vagy szűk folyosó simán felerősíti a szabad térben alig hallható zörejeket. Az eldőlésnek – mivel nem közvetlenül utána jelentkezett a hang – nem valószínű, hogy köze lenne a problémához. Érdemes bemelegíteni, mert van, hogy üzemmelegen már nem produkál olyan hangokat, mint a hidegindítást követően. A ZZR vezérműlánca középen fut, két-két henger van mellette jobb illetve bal oldalon. A hang forrása lehet a  jeladó és környéke (kis dekni) illetve a kuplung (nagy dekni). Érdemes meghallgatni, hogy a kuplungkar behúzásakor (de még mindig üresben!) változik -e a hang?

A téli leállítás kérdése már sokkal egyszerűbb: kapható a boltokban egy adalék, ami megakadályozza, hogy a benzin alkotóelemei tavaszig eltömítsék a karburátor fúvókáit, ám ez sok-sok évre elegendő csomagolásban található, így elég költséges móka. Egyszerűbb és olcsóbb, ha sokáig nem használod, célszerű kijáratni az üzemanyagot, de mindet nem tudod valószínűleg az utolsó cseppig. Választhatod az úszóház leeresztését is, a karburátorokon van alul egy leeresztő csavar, de macerás hozzáférni, a tankot le kell szedni hozzá. Vagyis az egyszerű, otthon is elvégezhető megoldás a kijáratás. Ettől is fontosabb, hogy ha olyan helyen van a motor, amit érhet a kinti, hideg, párás levegő, akkor a Ram-Air nyílásait és a kipufogókat tömd be, hogy a nyirkos levegő ne juthasson a blokkba, ott esetleg korróziót okozva (főleg hosszabb pl. féléves, vagy hosszabb pihenő alatt.)

A tavaszi indításhoz pedig egy titok, ami sokat segíthet: egyesbe berakod, ráadod a gyújtást, kuplung nélkül nyomod az önindító gombját. Halk kerregést fogsz hallani az üzemanyagpumpától – ekkor tölti fel üzemanyaggal a karburátor úszóházakat. Így nem kell majd hosszú másodpercekig önindítóznod, terhelve ezzel az akksit és az elektromos részeket. Persze némi óvintézkedés nem árthat, mint a közép állványra emelés, annak hiányában a fék húzása nyomása, hátha valami balul ütne ki.

üdv,

Doki

 

Facebook Comments

4 Comments

  1. soldierbear

    Szia Doki!

    Köszönöm szépen a számomra hasznos tanácsokat,ígérem megfogadom :)Remélem nem lett komolyabb baja a gépnek…Azért aggódom kicsit de hát mit tudok tenni Szeretem!! :)!Köszönöm szépen az egész csapatnak a közreműködést,hogy választ kaptam a kérdéseimre és bocsi ha türelmetlen voltam…Nagyon jók vagytok!A fél óra nyár című videó pedig hát hogy is mondjam irigyé tett.Jók vagytok csak így tovább!!

    Üdv

    Zoli

  2. Nekem is csattog alapjáraton a motor, talán hidegen jobban, mint melegen. Ezeréves GPX600, volt már az asztalomon a blokk, szelepeket is belőttem, kuplung behúzásra nem igazán változik. Azt hallottam, Kawa betegség, de azért én már hallottam gyönyörű halkan muzsikáló gépet, hogy a szívem fájdult bele. Nagyon filózom, hogy szétkapom, és gépmunkázni elviszem, csak nem tudom, megéri-e belefektetni a gép árának felét, ha egy év után megint kopogni kezd…

  3. Ha a drágábbik benzint veszem, ami tele van adalékkal, tisztító cuccokkal azzal eláll a motor tavaszik?

  4. Robi / 2012/01/09 – még nem próbáltam a drágább benzint (épp elég drága így is…), de ismerve ennek az adaléknak az árát, nem hiszem, hogy a többi adalék mellett erre is telik a cégeknek a keverék előállításakor.
    a korai ZZR/ZX sorozatok egyébként is könnyen megmakacsolják magukat a hosszú pihenő alatt, szóval jobb az óvatosság.

Válasz