Az öt leggyakoribb motoros sérülés

Az öt leggyakoribb motoros sérülés

- Kategória: Baleset-megelőzés, Cikkek
6

Úgy mesélték anno, hogy maga a motorozás logikai úton nem levezethető, és aki a közlekedés tisztán racionális oldalát nézi, az bizonyára másik járművet választ…

Abban mindenképp igazságuk van, hogy egy autóban lényegesen nagyobb biztonságban utazhatunk, hiszen bármilyen kis sebességgel is haladsz, kétkeréken könnyen összeszedhetsz egy súlyos sérülést, akár araszolva is. Nagyobb tempónál már jönnek a súlyosabb traumák, név szerint égések, törések és egyéb anomáliák – ezekkel akár több hét nyugodt pihenést is biztosíthatunk magunknak a rendkívül vidám hangulatú egészségügyi intézményekben…

Íme, az öt leggyakoribb kórkép, amivel az ambulancián motorostársainkat regisztrálták, illetve a megelőzés legbiztosabb módjai:

1. Aszfaltallergia

“Csak ide ugrom le a sarokra! Nem gondolod hogy a robogóra is felveszem a bőrruhát? Kabát? Harminc fokban?” Ugye mindannyian hallottuk már a fentieket? Amikor a fehér lepedőn fekszünk, és az ápoló negyedszer szól ránk, hogy ne mozogjunk, mert szeretné a farmer roncsolódott szálait kiválogatni a bőrünkről, már inkább választanánk a bőrruhát…

Megoldás: a legrövidebb útra, a legnagyobb melegben is teljes motoros ruházat, kesztyűvel és magas szárú bakanccsal vagy csizmával. Ha nem akarsz beöltözni arra a három kilométerre, sétálni is lehet – ahhoz tényleg praktikus viselet a rövidgatya és a strandpapucs, de GSX-R-hez már kevésbé ajánlott. Az ideális ruházat összeállításáról itt olvashatsz bővebben: Motorossá válok – az öltözködés.

2. A kipufogó-tetkó

“Mennyi van beleírva?” kérdeztem vagy huszonöt évvel ezelőtt a cimborámat, aki pipiskedett, hogy a müncheni rendszámú R 80 G/S műszerfalát meglesse. A művelet nem sikerült, a számokat nem látta meg, viszont a tűzforró kipufogó nyoma pár évig emlékeztette arra, hogy ő bizony megérintett egy igazi BMW-t…

A megoldás: akár szerelsz, akár motorozol, a zárt ruházat hatásos védelem az ilyen incidensek ellen. Egy újabb ok, hogy a harminc fokban is beöltözz…

3. Mónikashow-mosoly

“Nézd, milyen frankó az új bukóm! Csak egy gombnyomás, és az egész eleje felnyílik! Tudod milyen jó ez ilyenkor, városban?” Nem tudhattuk meg, mert a következő kanyarban egy gázolajfolton megcsúszott, és mire a mondat végére ért volna, már két foggal kevesebbel büszkélkedhetett. Végül az új sisak árának dupláját hagyta ott a fogászaton, hogy ne úgy nézzen ki, mint egy kiélt ózdi simagöröngyösi valósághős…

Megoldás: zárt bukósisak, amivel nagy tempó mellett is teljes védelmet élvezhetünk – csúszás után sokkal könnyebb a bukót kidobni, mint a fogainkat. S hogy milyen a tényleg ideális bukósisak, az megtudhatod a Városi legendák: a fejvédő összeállításunkból.

4. Végtagtörés

Motorozni tudni kell, de a versenyzők azt is hozzáteszik egyből: esni is tudni kell. Amikor látod, hogy minden mindegy, ne ess pánikba, próbálj az esésre koncentrálni.

Megoldás: Ha már a földön csúszol, és nem kell tovább tompítanod az esés lendületét, igyekezz a kezeket-lábakat zártan, magad mellett tartva lelassulni, megakadályozva, hogy a végtagok elakadjanak valamiben. Inkább a ruha menjen a kukába, mint hogy te hordj csinos, fehér gipszruhát a nyár közepén. A motorba se kapaszkodj, ha már csúszik, úgy is törik, aminek törnie kell – ne a te csuklód tompítsa az idom és az irányjelző fájdalmát…

5. Ne törd a fejed!

Amerika, a szabadság hazája! Hát persze… A kint élők tudnának mesélni erről, de most egy bizonyos szabadságról van szó: a bukó mellőzéséről. Néhány államban engedélyezett, hogy sisak nélkül motorozz, ezért innen, Európából szemlélve ez egyfajta menő, lázadó magatartásnak tűnik, és egyben csábító is. Azonban a kendő és a siltes sapka nem védi meg a koponyádat, ha hússzal lefejeled a padkát…

Megoldás: Mindig viselj sisakot! Ha nem kötelező – mert épp a bicajodon, vagy muter elektromos robogóján ülsz -, akkor a saját, jól felfogott érdekedből csatold fel…

+1: Hallod, van még egy komoly veszélyforrás!

Ha nem hallod, akkor már meg is tapasztaltad, hiszen a halláskárosodás minden egyes motorost fenyeget, ráadásul ez – ellentétben a fentiekkel – egy kimondottan alattomos, alig észrevehető “sérülés”, és legtöbbször akkor tűnik csak fel, amikor már visszafordíthatatlan a folyamat. Megoldás: Pontos méretezésű bukósisak, és hosszabb utakon füldugó is. Mert bármennyire is profi a zajcsillapítása a fejvédődnek, a 80 dB+ zajérték napi 8-10 órában bizony végzetes lehet…

Csak hat apróság, amivel könnyedén megelőzheted, hogy a nyári vakációt a négy fal között töltsd. Beöltözni mindössze öt perc, és komoly haszna lehet a protektoros ruhának, amikor bizonyítania kell – jön a jó idő, jusson eszedbe, mielőtt motorra pattansz.

 

4sr HUngary