A bajnokoktól tanultam

A bajnokoktól tanultam

- Kategória: Kiemelt cikk
2

Aligha kerülhettem volna jobb helyre, mint Európa legkiválóbb motorosrendőrei közé. Megizzasztottak, mégis a mosolyom arról árulkodott, hogy a közös motorozás minden percét élveztem.

Mint egy rossz házasságban, idén tavasszal a ZZR kapcsán is azt éreztem: elhidegültünk egymástól. Úgy alakult, hogy tavaly augusztus óta nem használtam, így 2015 nyaráig szinte egy teljes év telt el, mire újra nyeregbe ültem. Nem éreztem jól magam, a hosszú kihagyás rányomta a bélyegét a kapcsolatunkra. Talán Ti is ismeritek az érzést, amikor minden egyes tempós kanyarért izzadni kell, nem jönnek ösztönösen, könnyedén a fordulók, a bonyolult manőverek – például meredek emelkedőn lendületből megfordulás – pedig rendesen megizzasztanak. Így aztán jobbkor nem is jöhetett volna a két oktató, Sági Tibor és Lackzó István meghívása, hogy a megjelent srácokkal – és néhány motoroshölgy kollégám társaságában – vegyek részt a Dunakeszin tartott késő tavaszi bemotorozáson.

A legjobb kezekben

A németországi Hemer városban nemrégiben lezajlott a 68. nemzetközi (Eb-szintű) motorosrendőr-verseny, amely magyar diadalt hozott. Az összesített Európa-bajnokságban a HRE versenyzői az egyéni I. (Frecskó Krisztián) és III. (Frecskó Sándor) helyen végeztek, míg az összesített Európa-bajnoki csapatversenyben a HRE csapata szintén az első helyet hódította el. Az ötfős alakulatot erősítette a Hungária Rendőregylet titkára és csapatvezetője, Sági Tibor is, aki ezen a hétvégén – munkatársaival – mentorálta, segítette az egylet tréningjén megjelent motorosokat.

A pálya 3500 négyzetméteren fekszik - mindegyik gyakorlatra jut hely bőven
A pálya 3500 négyzetméteren fekszik – mindegyik gyakorlatra jut hely bőven

Rövid bemutatkozást követően egyből a lényegre tértünk, azonban a motorok ekkor még nem jutottak “szóhoz”, nem úgy a jelentkezők, akik az első órában elméleti tudásukról tehettek tanúbizonyságot. Fontos a feltételes mód, ugyanis nem kikérdezés, sokkal inkább motorosok közötti baráti beszélgetés zajlott, kezdve az alapokkal, mint például az üléshelyzet, eljutva az összetett manőverek, mozdulatsorok teljes elemzéséig. Gyorsítás, kanyarodás, vészfékezés és műszaki ismeretek – ezek mind szóba kerültek, mielőtt elfordíthattuk volna a kulcsot a gépekben.

Rendhagyó feladatok

A bemelegítés a szokásos módon zajlott, tisztáztuk, hogy a motor vagy a vezetője az “úr”, melyhez néha dámaülésben, a menetirányra merőlegesen foglaltunk helyet a nyergen, míg máskor jobb lábbal álltunk a bal lábtartón, illetve meredek emelkedőn haladtunk a motor mellett sétálva, a tengelykapcsolóval szabályozva a sebességet. Ezek után laza szlalomozással folytattuk, amit később kötelező irányjelzés és egy könnyűnek tűnő, mégis vicces és sok fejtörést okozó feladat tett nehézzé. Nem lövöm le a poént: aki esetleg ellátogat Tibiékhez, lepődjön meg maga is, milyen könnyű kizökkenteni a motorosokat egy hétköznapinak tűnő feladat közben…

Még hogy egy nagyibb parkolónyi területen nem lehet tempót menni... A bójázás nem csak egyensúlyozásból és lassú irnyváltásokból áll, legalább is a Hungária Rendőregylet képzésein biztosan nem
Még hogy egy nagyobb parkolónyi területen nem lehet tempót menni… A bójázás nem csak egyensúlyozásból és lassú irnyváltásokból áll, legalább is a Hungária Rendőregylet képzésein biztosan nem

Ezek után végre belecsaphattunk a lecsóba. Az az igazság, hogy jó pár képzési technikát kipróbáltam már, mégis számos újdonságot tartogatott számomra a Hungária Rendőregylet pályája. Például a bójákat kézzel érintve ismét megbizonyosodhattam róla, hogy milyen fontos is a megfelelő fókuszálás, a tekintet irányának megválasztása. Szintén sok újat tanultam a folyton változó, “mozgó” pályán, ahol nem tudhattam előre, hogy milyen kanyarív is vár rám a következő másodpercekben, holott már vagy ötödször mentem végig a nagyjából egyperces körön.

Lám, egyesben, lépésben haladva is le lehet dönteni a motort, még ha ez elsőre ijesztőnek is tűnik
Lám, egyesben, lépésben haladva is le lehet dönteni a motort, még ha ez elsőre ijesztőnek is tűnik

Miért is fontos ez? Országúton, ismeretlen helyen motorozva ugyanez történik: csak a pillanatnyi felismerés segít eligazodni, milyen szűk ív is áll előttem, miként arra is kiváló, hogy a jól ismert útvonalon történt változásokra gyorsan és hibátlanul reagáljon az ember. A fenti feladatok háromórás etapját követően a közeli csárdában fogyasztottuk el ebédünket, hogy erőtől telve térjünk vissza a technikásabb gyakorlatok közé.

Hogyan akarsz gyorsan kanyarodni, ha lassan sem tudsz?

A kanyarodás technikáját az összetett, különböző sugarú, egymásba illeszkedő körökben gyakorolhattuk. Ezek íve leginkább az európai hágók visszafordítóira emlékeztetett, vagyis éppen az a méret volt, ahol már nem suhanhatsz át lendületből, ugyanakkor nem olyan lassúak, hogy a lábat letéve kéne szerencsétlenkedned bennük. Ismét fontos szerep jutott a megfelelő tekintetválasztásnak, a könnyed kormánykezelésnek, illetve – ezzel összefüggésben – a motor testtel irányításának.

Idősebbek is elkezdhetik! Sági Tibor és csapata kortól, nemtől és motortípustól függetlenül minden motorost szívesen lát a pályán
Idősebbek is elkezdhetik! Sági Tibor és csapata kortól, nemtől és motortípustól függetlenül minden motorost szívesen lát a pályán

Mert bármennyire is furcsa, a gépeden a kormány jobbára a kezelőszerveket tartja: ha azt izomból markolva akarsz irányt váltani, csak megnehezíted a dolgod. Gázzal, fékkel, lábtartókkal és a tankot szorító combjaiddal is irányváltásra kényszerítheted a motort, egyszersmind könnyedebbé teheted a mozgást. Persze igaz ez fordítva is: ha a lábad lógatod, az alkarodon van a testsúlyod és nem megfelelően bánsz a gázzal, illetve a fékkel, akkor a kormánnyal hiába is próbálnál gépészkedni, aligha jön össze a tökéletes forduló. Az alábbi videóban azt hiszem remekül látszik, milyen mosolyt csal az arcra, mikor felismeri az ember, hogy a nehéznek hitt, gyors, de szűk ívek ilyen szórakoztatóak is lehetnek:

“Van egy feladatod!” – igen, a gyors kanyarodáson kívül… Ez is egy valóban egyedülálló, máshol nem látott feladatsor

Síkvidéki szerpentin

Ezzel az élményteli motorozással búcsút is intettünk az oktatóknak, megköszöntük a fáradozásaikat, majd a hétvégi tréning második napján már reggel nyolckor ott sorakoztunk, hogy folytassuk a jó hangulatú körözést. Ezúttal a teljes pályát bejártuk, szó szerint, mégpedig beleértve a szűk szerpentinezésre hasonlító, frissen felépített bójasort, illetve az aszfaltburkolat nélküli, murvás részt is. Előbbin a kanyarok összefűzése, a megfelelő gondolkodás és ívválasztás jutott szerephez, míg “terepen” a hajtás fontossága, illetve annak hiánya ütközött ki.

A hirtelen irányváltás nem mindig sikerül tökéletesen, de a tévesztés nem okoz kárt sem a bójában, se m a motorokban
A hirtelen irányváltás nem mindig sikerül tökéletesen, de a tévesztés nem okoz kárt sem a bójában, sem a motorokban

A hosszúra nyúlt napon egyre nagyobb tempójú vészfékezés, hirtelen irányváltás, meredek emelkedőn – és lejtőn – megfordulás, valamint a beszédes nevű “Erős Pista-pálya” fárasztotta a pilótákat, akik előbb bátortalanul, majd a feladat buktatóit kiismerve egyre határozottabban vágtak neki az egymásra épülő, folyton csak nehezedő formációknak. A trénerek minden kör után részletes, személyre szóló jó tanácsokkal látták el őket, így a félszegebb motorosok is egyre magabiztosabban köröztek, a sokat látott bájkerek pedig tovább csiszolhatták az utakon megszerzett tudásukat.

sagitibor-hungariarendoregylet
Nem csak üres szövegelés: Sági Tibor, ha úgy adódik, maga is nyeregbe pattan, hogy bemutassa a gyakorlatot. A fizikát meghazudtoló mozdulatai mindig lenyűgözik a motorosokat…

Akárhogy is, a kezdeti ellenérzéseim elmúltak, és a kétnapos gyakorlás végére igencsak összecsiszolódtam a rég nem látott ZZR-rel. A bizonytalan, billegő kanyarvételek helyett immáron egy gázon suhantam át a kanyarokon, és nem csak a pályán, mert a megszerzett tudás az utcai motorozásom minden egyes méterén is érződött. Elkezdtem újra élvezni a tempós íveket, és végre a Dolomitok legkeményebb szerpentinjein is jutott időm a tájra, illetve az egyéb látnivalókra, mert tempózás közben sem kötötte le teljesen a figyelmemet maga a kanyar és a gépészkedés.

A változatos oktatóprogramban szerepel kimondottan motorosoknak összeállított elsősegély betétprogram, klubok számára kiírt házi és tájékozódási verseny, valamint a többnyire utassal túrázóknak páros gyakorlás is
A változatos tréning része – alkalmanként – a kimondottan motorosoknak összeállított elsősegély betétprogram, klubok számára kiírt házi és tájékozódási verseny, valamint a többnyire utassal túrázóknak páros gyakorlás is

Ha mindehhez hozzávesszük, hogy ez a tényleg komplex, elméleti és gyakorlati tudást is nyújtó képzés naponta mindössze 12 500 forintba kerül, melyben az ebéd és a frissítők is benne vannak, bátran állíthatjuk, hogy egy színvonalas és páratlan ár/érték arányú szolgáltatást kaptunk a pénzünkért. Ha Te is kedvet kaptál hozzá, hogy Európa legjobbjaitól lesd el a motorozás csínját-bínját, a Hungária Rendőregylet elérhetőségein jelentkezhetsz a következő, szeptemberi tréningek egyikére.