Ha ilyen felkészültséggel kerül ki egy motoros a suliból, kezében a jogsijával, akkor ott a nem a vezetővel, hanem képzési rendszerrel van valami súlyos probléma.
Az egymás mellett haladó motorok beérnek a kanyarba, a külső íven futó kicsit lassít, mire a belül haladó társa, látva, hogy túl közel került, belemar az első fékbe… A történet vége innen már egyértelmű, hacsak nincs spéci kanyar-ABS a motorjában.

Több ponton is menthető lett volna a VIDEÓN ITT LÁTHATÓ esés, ami tanulságos lehet a hasonló helyzetbe kerülő motorosoknak:
- a cipzár alakzat természetesen szükséges és hasznos, de kanyarban nem kell ragaszkodni hozzá, pláne, ha ismeretlen motorosok haladnak egymás mellett
- a felezővonal mindig jobban csúszik, mint a festetlen aszfalt, érdemes ezt elkerülni, főként a féktávon
- amint azt látja az ember, hogy a külső íven haladó motor lassú, így túl közel kerül hozzá, ösztönösen lassítani akar, az első fék azonban nem éppen jó választás, ha éppen kanyarodsz
- hatékonyabb, ha az első helyett a hátsó fékkel és a motor határozott ledöntésével szűkíted az ívet, amihez elengedhetetlen, hogy szemeddel ne az akadályt – azaz a másik motort -, hanem a menekülési utat, vagyis a kanyar ívét pásztázd!
- bár sokan, sokszor bírálják a blokkolásgátlót, mondván, néha hosszabb fékutat eredményez, mint a hagyományos fékrendszer, de az tagadhatatlan, hogy ilyenkor szó szerint életmentő, hiszen megőrizhető vele a motor irányíthatósága
A probléma gyökere abban rejtőzik, hogy a motorosiskolák többségében SOHA nem hangzanak el a fenti információk, pedig a vezetéstechnikai tréningek egyik alapvető feladatáról van szó. Ideje lenne ezt is integrálni a tananyagba, vagy egyenesen a vezetéstechnikai képzést beilleszteni a jogsiszerzés folyamatába, hogy valóban felkészült(ebb) motorosok kerüljenek ki a sulikból.
Szabó Csaba
Nagyon hasznosak ezek a vezetéstechnikai tanácsok is, csak ezeket is gyakorolni kell önállóan is, hogy reflex szinten is megjelenjenek előbb-utóbb. Belém is annyira belém verték anno mikor a jogsit szereztem motorra, hogy hátsóféket kanyarba ne, soha nem is használtam. Most nincs motorom már egy ideje, de ha lesz esetleg, akkor az első dolog lesz barátkozni a hátsó fékkel 🙂
Cservak MarchorDie István
Elsőt kanyarba ne.
Orosz Pál
Sziasztok! A legnagyobb problémát én abban látom, hogy nincs meg a fokozatosság elve. Nagyon sokan friss jogsival már a nagy vadakkal akarnak menni holott még nincs meg a kellő rutinjuk, hogy kordában tudják tartani. A friss jogsisoknak hiába végezte el a tanfolyamot és szerzett jogosultságot a nagy “A” kategóriára korlátoznám minimum 1 évre “A2” kategóriára. Lehet, hogy ez egy kicsit radikális, de sokkal kevesebb lenne az 1 járműves baleset rutintalanság miatt. Az oktatók rendesen felkészítik a jelölteket a vizsgára, de utána már nem lesznek ott, hogy koordinálni tudják a mozgásukat és tanácsot adjanak. Arról, meg nem is beszélve, hogy sokan megszerzik a jogsit és évekig nem ülnek utána motorra, ilyen- olyan okból. Amikor meg fel ülnek nem veszik a fáradtságot, hogy elmenjenek 1- 2 tréningre. Lehetne még ötletelni, de az emberi tényezőt sajnos nem lehet kizárni, főleg a rátermettséget.