Olvasói: hogyan ne törd bele a kulcsot?

Olvasói: hogyan ne törd bele a kulcsot?

- Kategória: Karbantartás
6

Robi levele hasznos lehet a motorjukat (télen) ritkán használó tulajdonosoknak. Olyan praktikára akadt, ami komoly kiadástól és bosszúságtól kímélheti meg a többieket.

Sziasztok Hegylakók!

A minap megpróbáltam a téli pihenő előtt teletankolni a motort, de a hosszú ideje (2-3 hónapja) álló bringa tanksapkájába alig tudtam beledugni a kulcsot, elfordítani pedig egyszerűen lehetetlen lett volna. Szerencsére nem a benzinkúton, hanem még itthon, indulás előtt akartam ellenőrizni, amúgy szimszonosan 🙂 , hogy mennyi benzin is van benne. Mikor nem nyílt, a telefonon elkezdtem keresni megoldásokat és erre jutottam:

Nekem annyival bonyolultabb volt a helyzet, mint a fenti kollégának, hogy a párás hidegben álló motor “kupakja” lenyomva is éppen csak megmozdult, de feszült a kulcs, és féltem, hogy eltöröm. Levettem hát a polcról fater régi olajozóját, amiben vékony varrógépolaj volt, azzal beitattam és pár perc múlva újra megpróbáltam

Olvasónk észrevétele: szakemberek általában nem javasolják a zárak olajozását, mert az csak jobban belemossa a koszt, és jó kis taknyot képez benne, ami idővel beleszárad. Helyette grafitport szoktak javasolni…

Tádám, az olajozást követően a tanksapkát lenyomva és a kulcsot megmozgatva már nyílt is. Remélem a sorstársakhoz is eljut a videó, mert szerintem sokaknak hasznos lehet, akik hasonló cipőben járnak.

Széles utat és rövid telet!

  • Polemius

    Nem akarok minden olvasói levélhez hozzászólni, de.. 🙂
    Szakemberek általában nem javasolják a zárak olajozását. Azért, mert gyakran a koszolódás miatt akad, és az olaj ha ideiglenesen segít is, csak jobban belemossa a koszt és jó kis taknyot képez benne, ami idővel beleszárad. Aztán csak rosszabb lesz.
    Helyette grafitport szoktak javasolni, na meg sokat segíthet egy szétszerelés-tisztítás.
    Sürgető esetben esetleg használhat a kulcs megmelegítése.

    • KutyaZX14

      Kösz az infót – be is másoljuk, ha nem bánod, hadd okuljanak a többiek is.

  • Én is így jártam, amikor baleset miatt a Kawics kb. egy évet állt, csak én sajnos a kúton döbbentem rá, hogy nem kerek a világ. Durván beállt a zár. Jobb híján élesítettem a túradobozba fetrengő, WD-40 lánckenőt, és telibesprickoltam. Kicsit vár, kicsit megmozgat, és szezám tárulj!

    A grafitpor (kösz, Polemius) érdekes felvetés, valószínűleg beszerzek belőle, mert most ugye tavaszig megint nem megy a paripa sehová.

    UI.: Kutya, neked külön riszpekt a RoadcraftNottingham anyagért, már egy ideje figyelem a srácot, zseniális videói vannak.

  • lbx

    A PTFE (teflon) kenőanyagok szerintem (többek között) éppen ide jók: hengerzárak, bovdenek, kapcsolók, stb.
    Ugyan kicsit drága megoldás, de nem gyűjti a koszt, taszítja a vizet, mégis ken.

  • Andreana

    Nekem is a wd-40 vált be, legutóbb a tárcsazárral jártam így, szerencsére még otthon.. 🙂

  • Cider

    Én is WD-40-et kaptam a benzinkúton, amikor behányt a tanksapkám. Aranyosak voltak, kérés nélkül hozták, amikor látták, hogy szenvedek.