Olvasói: villogó féklámpát vennék – szabad?

Olvasói: villogó féklámpát vennék – szabad?

- Kategória: Karbantartás
3

Fontos, hogy lássanak minket, amikor útra kelünk, főként motoron. Persze ettől még nem szerelhetünk fel bármit a gépre…

Valaki tudja, hogy az aktuális szabályozásban mi a helyzet a féklámpa villogatóval? Saját véleményem szerint fenomenális találmány, főleg autópályán, de akár nagy forgalomban is ahol elég monoton a sok piros lámpa. Mostanság ha jól tudom néhány felső kategóriás autóba gyárilag is szerelik. Aki nem ismerné úgy működik, hogy a fékezés megkezdésekor a féklámpa adott számú és adott időtartamú villogásba kezd, majd folyamatosan világít mint alapból, tehát 3-4 villogás után rendesen világít, ha megállsz a pirosnál és fogni kell a féket nem villogsz a mögötted álló arcába feleslegesen. Szabad, nem szabad, elnézik? A véleményetekre is kíváncsi lennék, hogy szerintetek jó-e vagy sem.  Pulai László – mi a véleményed? – állt olvasónk, Kocsis Dániel Facebook-bejegyzésében.

Kedves Dani,

sajnos ismét muszáj kettéválasztani a kérdést. “Néhány felsőkategóriás autóba gyárilag is szerelik” – ez esetben semmi gond, bátran használható. Itt az engedélyezés minden bizonnyal úgy zajlott, mint például sok nagymotornál, hiszen a régi magyar szabályozás szerint hazánkban csak olyan kétkerekű állítható forgalomba, melyen elöl egy lámpatest van, míg sok japán vasat látni gyárilag kettős fényszóróval. Ekkor a forgalmazó kéri, kérheti, hogy az adott típus – a kinti engedélyek után – az adott országban is típusengedélyt kapjon.

Gondolom kitaláltad, ez az, amit utólag soha nem kapsz a motorodra, ha rábiggyesztesz egy villogó féklámpát, mely eltér a hazai szabályozástól. Szerencsére ilyen téren nincs nagy kalamajka a jogrendben, a 6/1990 KÖHÉM egyértelműen fogalmaz.

“65. § (1) Járműre csak jóváhagyási jellel ellátott féklámpát szabad felszerelni. (4) A féklámpa elektromos kapcsolásának olyannak kell lennie, hogy… mindaddig világítson, amíg a fékrendszer… működik.

Vagyis röviden összefoglalva világítson, és ne villogjon, valamint legyen európai minősítése, mégpedig a közúti közlekedésre vonatkozóan (mert ebből is volt már hiba). Ha valaki rávállal, hogy szabálytalan lámpa beépítésével nagyobb vélt biztonságra vágyik, lelke rajta, tökéletesen megértem, hiszen az épségünk az első. Viszont számítson rá, hogy műszaki vizsgán és egy sima közúti ellenőrzéskor is bajba kerülhet miatta.

  • talaber011

    Az “idősebbek” még jól emlékeznek hogy ugyan ez a herce hurca volt anno a pótféklámpákkal Büntettek érte ma meg már nem is jön le a szalagról
    úgy autó hogy nincs rajta

  • Szakács Gergely Attila

    Nem lenne rossz, ha szabályos lenne. Amit viszont megtehetsz: mielőtt folyamatosan fékezel, akár kézzel, akár lábbal, egy picit, rövid időre a fékre lépsz vagy picit behúzod, elengeded, majd rendesen fékezel. Ezzel felvillantod először a féklámpádat, majd teljesen világít a fék. Évek óta így fékezek autóban és motoron is. Anno édesapám és az oktatóm is ajánlotta. Egy villanásra majd folyamatos világításra jobban odafigyel a mögöttem jövő. Ha elbambul vagy épp nem figyel, akkor is jobban felfigyel a felillanásra és fékezésre. (Ezt szoktam csinálni akkor is, mikor valaki rám mászik. Egyből észreveszi magát. 🙂 )

  • Ednet

    És ne adj Isten balesetnél simán ráverhetik sajnos az emberre, hogy ez volt a hibás…
    Legalábbis nem lennék meglepve sajna.