Olvasói: villogó féklámpát vennék – szabad?

Olvasói: villogó féklámpát vennék – szabad?

- Kategória: Karbantartás
3

Fontos, hogy lássanak minket, amikor útra kelünk, főként motoron. Persze ettől még nem szerelhetünk fel bármit a gépre…

Valaki tudja, hogy az aktuális szabályozásban mi a helyzet a féklámpa villogatóval? Saját véleményem szerint fenomenális találmány, főleg autópályán, de akár nagy forgalomban is ahol elég monoton a sok piros lámpa. Mostanság ha jól tudom néhány felső kategóriás autóba gyárilag is szerelik. Aki nem ismerné úgy működik, hogy a fékezés megkezdésekor a féklámpa adott számú és adott időtartamú villogásba kezd, majd folyamatosan világít mint alapból, tehát 3-4 villogás után rendesen világít, ha megállsz a pirosnál és fogni kell a féket nem villogsz a mögötted álló arcába feleslegesen. Szabad, nem szabad, elnézik? A véleményetekre is kíváncsi lennék, hogy szerintetek jó-e vagy sem.  Pulai László – mi a véleményed? – állt olvasónk, Kocsis Dániel Facebook-bejegyzésében.

Kedves Dani,

sajnos ismét muszáj kettéválasztani a kérdést. “Néhány felsőkategóriás autóba gyárilag is szerelik” – ez esetben semmi gond, bátran használható. Itt az engedélyezés minden bizonnyal úgy zajlott, mint például sok nagymotornál, hiszen a régi magyar szabályozás szerint hazánkban csak olyan kétkerekű állítható forgalomba, melyen elöl egy lámpatest van, míg sok japán vasat látni gyárilag kettős fényszóróval. Ekkor a forgalmazó kéri, kérheti, hogy az adott típus – a kinti engedélyek után – az adott országban is típusengedélyt kapjon.

Gondolom kitaláltad, ez az, amit utólag soha nem kapsz a motorodra, ha rábiggyesztesz egy villogó féklámpát, mely eltér a hazai szabályozástól. Szerencsére ilyen téren nincs nagy kalamajka a jogrendben, a 6/1990 KÖHÉM egyértelműen fogalmaz.

“65. § (1) Járműre csak jóváhagyási jellel ellátott féklámpát szabad felszerelni. (4) A féklámpa elektromos kapcsolásának olyannak kell lennie, hogy… mindaddig világítson, amíg a fékrendszer… működik.

Vagyis röviden összefoglalva világítson, és ne villogjon, valamint legyen európai minősítése, mégpedig a közúti közlekedésre vonatkozóan (mert ebből is volt már hiba). Ha valaki rávállal, hogy szabálytalan lámpa beépítésével nagyobb vélt biztonságra vágyik, lelke rajta, tökéletesen megértem, hiszen az épségünk az első. Viszont számítson rá, hogy műszaki vizsgán és egy sima közúti ellenőrzéskor is bajba kerülhet miatta.