Garázsmenet: a fékbetétcsere

Garázsmenet: a fékbetétcsere

- Kategória: Karbantartás
1

Mivel a motor egyik legfontosabb biztonsági kiegészítőjéről van szó, ajánlatos a fékbetétcserét szakemberre bízni. Előfordulhat azonban, hogy a túra előtt órákban derül ki: lassan elkopik a betét, a szerviz pedig éppen nem tudja fogadni a gépet – ilyenkor bizony kénytelenek a tulajdonosok maguk nekiállni. Összeállításunkban nekik segítünk, lépésről-lépésre levezetve a fogásokat.

Kezdésként nézzük át, mit is érdemes tudni a tárcsafékek karbantartásáról! Először is ügyelj rá, hogy a betétet mindig párban cseréld, azaz egyszerre az első kerék jobb és bal féknyergében! Csak azonos gyártmányú, lehetőleg új vagy végső esetben azonos vastagságú és állapotú betéteket használj a cseréhez! Első lépésként távolítsd el a jellemzően a nyereg felső részén található borítást, mely levétele után már láthatod is, milyen állapotúak a betéteid! Gyakran ez elegendő is a cseréhez, hiszen sok motoron éppen azért készítenek nagyméretű “ablakot” a munkahengerekre, hogy a nyereg eltávolítása nélkül is ki- és behelyezhesd az alkatrészeket.

A munka megkezdése előtt győződj meg róla, hogy a motor stabilan áll, mozgatás hatására sem tud feldőlni!
A munka megkezdése előtt győződj meg róla, hogy a motor stabilan áll, mozgatás hatására sem tud feldőlni!

Ha megvan, féktisztítóspray-vel alaposan fújd be a nyerget, hogy megkönnyítsd a betétek kivételét. Ügyelj rá, hogy ne lélegezd be a permetet és nyílt láng se legyen a közelében, s forró kipufogócsőre se menjen belőle, mert a speciális aeroszol kimondottan tűzveszélyes anyag. Ezek után győződj meg róla, hogy a gép stabilan áll, nem tud eldőlni, valamint érdemes a fékkart is kitámasztani, nehogy véletlenül is behúzza valaki, ami – betétek nélkül – a munkahenger dugattyúinak kieséséhez vezethet.

Kezdődhet a műtét!

A stiftet, mely a betéteket a helyén tartja óvatosan távolítsd el, alaposan meggyőződve róla, hogy milyen módon rögzítették azt a nyeregben. Miután eltávolítottad, kiveheted a betéteket, s ezután rövid, célzott (féktisztítóspray) fújással ismét megtisztíthatod a nyereg eddig rejtve maradt belső részeit. Ekkor már gondolom feltűnik, hogy az új betét vastagabb, vagyis nem fér be az elkopott cseredarabok helyére. Muszáj hát visszatolnod a munkahengerek dugattyúit, ügyelve rá, hogy ehhez ne túl kemény és főként ne éles szerszámot használj, ami kárt tehet az alkatrészben!

Mivel ilyenkor a fékfolyadéktartályban emelkedik a folyadékszint, vedd le előbb annak kupakját, s ügyelj rá, nehogy túlcsorduljon a peremén a kimondottan maró anyag, sőt, ha szükséges, engedj is le belőle. Leszívni semmiképpen ne próbáld, mert a fékfolyadék erősen mérgező anyag, szájba jutva és lenyelve súlyos, visszafordíthatatlan sérüléseket okoz! Amennyiben van kéznél, vékonyan kend be rézpasztával a fékbetét hátulját (véletlenül sem a tárcsával érintkező felületét!), majd így helyezd vissza a nyeregbe. Mindig ellenőrizd, hogy a megfelelő sínben, horonyban fut-e a betét, helyén van-e a biztosítórugó, illetve nem került-e bármilyen szennyeződés a betét és a tárcsa közé!

A nyergeket féktisztítóspray-vel tudod letisztítani
A nyergeket féktisztítóspray-vel tudod letisztítani

Miután mindent ellenőriztél, visszateheted a rögzítőcsapot, melyet érdemes előtte alaposan letisztítani, kissé megcsiszolni is, ha szükséges. Rögzítsd azt az adott motorra jellemző módon (stift, lemez vagy anya), majd tedd vissza a nyerget burkoló fedelet! Ha megvan, vess még egy pillantást a fékfolyadékra a felső tartályban, s ha az nem éri el a minimumjelzést, pótold ugyanolyan minőségű (általában DOT4) fékfolyadékkal! Bár sokan megfeledkeznek róla, érdemes alaposan megjegyezni, hogy a fékfolyadék legfeljebb két év után cserélendő, a megtett kilométerek számától függetlenül. Ellenkező esetben erős terhelés (pl. pályázás, szerpentinezés) során az agresszív, a levegő nedvességtartalmát megkötő anyag felforrhat, ami a fékhatás teljes megszűnéséhez vezet!

A betétek cseréjekor, de legkésőbb kétévente a fékfolyadékot is cseréld le!
A betétek cseréjekor, de legkésőbb kétévente a fékfolyadékot is cseréld le!

Tegyük fel, hogy itt is minden rendben, s akkor már nincs is más teendőd, mint visszatenni a felső fékfolyadéktartály fedelét, különösen ügyelve rá, hogy a vékony, idősebb motorokon gyakran megnyúlt tömítést nehogy elszakítsd. Ha megvan, a fékkar többszöri behúzásával “pumpáld” fel a féket, míg az felkeményedik. Ha ez nem jár eredménnyel, semmiképpen ne indulj el a motorral, mert a levegős, kormányig beeső fékkarral már az első lassításkor bajba kerülhetsz!

Gondos bemelegítés

Régen úgy tartották, “össze kell vasalni” a betéteket, vagyis erős, hosszan tartó fékezéssel felhevíteni, hogy jól működjön. Ma már pont fordítva zajlik mindez, szó szerint tilos hosszan, keményen vészfékezni, ha teheted, csak röviden, szakaszosan, a betétet visszahűtve lassíts az első 100-200 kilométeren!

...a gondos munka végeredménye.
…a gondos munka eredménye.

Szépen, lassan a sima felületű, új betét összekopik a használt tárcsával, ezután pedig kiszámítható, határozott, jól adagolható fékerő alakul ki, ami – felhasználástól függően – újabb 15-25 ezer kilométeren át segíti a biztonságos és élvezetes motorozást.