Interjú: helyetted vigyázok rád!

Interjú: helyetted vigyázok rád!

- Kategória: Kiemelt cikk

Hogyan lesz a bírsággal sújtott motorbalesetedből nyertes ügy, melyben végül még kártérítést is kérhetsz? A különbség csupán egyetlen döntés: a szakértő bevonása…

A motoros is csak olyan, mint a többi ember – a hasonló érdeklődésű társakkal közösséget alkot, egymást segítve. Ki ebben, ki abban erős, az orvosként végzett motoros meggyógyítja az asztalos motoros gyerekét, mint bárki másét persze, de a közös szenvedély okán mégis van egy kis összekacsintás közöttük.Összeköti őket, hogy kétkeréken közlekednek, élnek, ezért szinte bármilyen motorostémában van tapasztalatuk, egy-egy jobb vagy rosszabb ötletük. Persze akad olyan is, aki ezt az életformát választja munkájaként: minden tudását és erejét arra teszi fel, hogy kétkerekű társain segítsen. Ilyen Zoli és Ferenc is, akiket már idejekorán megfertőzött a járgányok világa.

A barikád két oldalán

Már február közepén beköszöntött az idei tavasz, a hónap utolsó napjaiban 18-19 fokos meleg kényeztette az útra kelő motorosokat. Magam is nyeregbe pattantam, hogy találkozzam egy hiánypótló motoros érdekképviseleti rendszer főszereplőivel – Csapó Zoltánnal, az ötletgazdával, illetve Ozsváth Ferenccel, vagy ahogy többen ismerik, Ozsival, akik arról meséltek, milyen hosszú út is vezetett az első géptől jelenlegi, szakértői állásig, érdekképviselet felépítéséig.

– Kezdetben, mint a legtöbben, hobbiként éltem meg a motorozást, mindenféle géppel gyűjtögettem a kilométereket, amiket persze néha javítani is kellett – kezdte elbeszélését Ozsi. Adta magát az ötlet, kitanultam hát a motorszerelés csínját-bínját, végül Közlekedés Műszaki Szakértőként helyezkedtem el. Ha úgy tetszik, egyszerre állok a barikád két oldalán, mert ugyan kiélvezem a motorozás minden percét, de akkor is jelen vagyok, amikor beüt a krach, és képviselni kell a szerencsétlenül járt társakat egy-egy eljárásban.

 

Fogadatlan prókátorok országa

Találkozásunk apropója egy új, és nem feltétlenül szerencsés jelenség: a közösségi média térnyerésével ugyanis egyre gyakrabban látjuk, hogy a bajba került motorosok nem szakértőtől, hanem online, ismeretlenektől kérnek vagy a éppen sarki hentestől kérnek tanácsot, hogy mitévők is legyenek.

– Zolival már számtalanszor beszélgettünk az egyén saját felelősségi szintjéről és kötelező feladatairól – kezdi összefoglalni a lényeget Ozsi. – A feladat nem más, mint azonnal szakemberhez fordulni a baj során és nem próbálkozni össze-vissza valamiféle „helyi legenda” elmondása szerint, mert a kibic nem véd meg téged a tárgyalóteremben és valószínűleg máshol sem…

– Érdekes dolog hallgatni a laikusok és az önjelölt „szakértők” magabiztos véleményét, tanácsait a motorbalesetek, káresemények hozzászólásai között – vág közbe Zoli. – Persze a vak tyúk is talál szemet, és a tapasztalat fontos dolog, így akadnak helyes, hasznos válaszok, de a nagy számok törvénye alapján sajnos hemzsegnek a helytelen, semleges és a roppant káros megjegyzések is. Komoly döntéseket a Facebookon olvasott kommentek alapján meghozni? Őszintén, ha az ember gyereke beteg lesz, megkérdezi a Face-en, hogy mit kell tenni a vakbéllel vagy inkább megmutatja egy orvosnak? Nem kérdés, hogy profikra bízza, miként a fogtömést sem oldja meg otthon egy kis amalgámmal, hiába van spaklija meg UV-lámpája hozzá – egyszerűen vannak dolgok, amikben nem érdemes barkácsolni.

Az ötletgazda, Csapó Zoli
Az ötletgazda, Csapó Zoli

Az érdekképviselet pont ugyanilyen, hiszen nincs „egyértelmű helyzet”, bármikor beüthet a krach, és az addig jól festő ügyben is születhet számodra kedvezőtlen ítélet.

– Mi az, amiben egy motoros szakértő többet tud nyújtani, mint egy „sima” ügyvéd – kérdezem Zolit.

– Igyekeztem olyan szakembereket összeszedni, megtalálni, akik tisztában vannak a motorozás fizikájával és gyakorlatával, hiszen a motorosok érdekképviselete alapvetően nem csak jogászkodásról szól, hanem a fizika és motorozás művészetének és reális következményeinek kommunikációjáról, érthető, egyszersmind jogi formában. Ezt csak egy profi szakértő és egy erre nyitott közlekedési szakjogász tudja átadni a bírónak, aki így már nem a bulvárlapok által festett képet, a száguldozó motorost látja, hanem a valós, tényeken alapuló helyzetet. Minden ügyben fontos szerepet kap a szakértő, esetünkben Ozsi, aki komoly szaktudása és lelkiismeretessége révén egy valódi kincs számunkra, és így ügyfeleink számára is.

– A szakértői tudás és tapasztalat segít elkerülni a buktatókat, ez a lényeg – kapcsolódik be Ozsi -, hiszen ez gördülékennyé teszi az ügymenetet, egyben megóv a felesleges köröktől, melyek jellemzően plusz költséggel járnak. Ezek nem üres szavak, sajnos bőven van rá példa: a minap éppen egy olyan motoros kopogtatott be hozzám, a sokadik képviselőt „fogyasztotta”, mindhiába, és az utolsó határidő előtti percekben járt már az ügye… Kiadott egy rakás pénzt, nagy részét feleslegesen, ráadásul vesztésre állt.

Ozsváth Ferenc (Ozsi), akit már jól ismerhettek a hazai motoroséletből, de azt már kevesebben tudják, hogy milyen komoly szaktekintély is
Ozsváth Ferenc (Ozsi), akit már jól ismerhettek a hazai motoroséletből, de azt már kevesebben tudják, hogy milyen komoly szaktekintély

– Milyen esetekben érdemes bevonni egy motorozásban jártas szakértőt? Csak a balesetek utáni jogi herce-hurca az, amiben van értelme a profi segítségnek?

– Korántsem, hiszen a motorozásban ezernyi – műszaki és jogi – buktató rejlik – vágja rá egyből Ozsi. Az alábbi esetekben bármikor jól jöhet a szakértelem és a tapasztalat, hiszen ezzel megúszható a későbbi csalódás és veszteség. Tapasztalataim, szaktudásom alapján nagy biztonsággal nyújtok segítséget ügyfeleimnek az alábbi tárgyakban:

  • Közlekedés műszaki szakvélemény készítése, balesetelemzés bekövetkezett káresemény vagy kárrendezés kapcsán
  • Járműállapot felmérés

Vétel-eladás

Javíthatósági vizsgálat

Műszaki, gazdasági totálkár számítás

Javítás utáni műszaki állapot ellenőrzése

  • Forgalmi érték meghatározás

Kárkori érték meghatározás

Értékcsökkenés számítás (sérülés, baleset, javítás kapcsán)

  • Javítási, karbantartási tanácsadás

Szakszerűségi vizsgálat

Szükségesség vizsgálat

  • Járművizsgálat közlekedésbiztonsági, hatósági előírások alapján

Közúti alkalmasság vizsgálata

Behozatal, honosítás, exportálás

Vizsgáztatás

  • Jótállási és szavatossági körbe tartozó ügyek intézése
  • Teljes körű biztosítási ügyintézés
  • Átépítés, teljesítménycsökkentés és -növelés

Engedélyeztetés, dokumentumok készítése, beszerzése

  • Ügyfélképviselet hatóságoknál, társaságoknál
  • Kapcsolatfelvétel, kapcsolattartás gyártóművekkel

 

A haszon kézzelfogható

– Ozsi, tudnál mondani egy konkrét példát, ahol teljesen más kimenetele lett volna az ügynek, ha nem segítesz benne?

– Hogyne, több ilyen is akad a tarsolyban, de a legtanulságosabb talán a körforgalomban történt eset volt, amit a mototrosbiztositas.hu posztolt a publikumnak egyfajta etalonként. Motorostársunk barátaival egy túrára indult. Felkészült, tapasztalt bájker, makulátlan, karbantartott gép – mi baj történhetne? Teltek a kilométerek, állandósult a mosoly az arcon, ahogy a csapat robogott távoli célja felé.

Teljes tanácstalanság: vajon mi okozta az elcsúszást az éppen csak nedves aszfalton?
Teljes tanácstalanság: vajon mi okozta az elcsúszást az éppen csak nedves aszfalton?

A Rétság utáni körforgalmat sok motoros ismeri – jól belátható, feltűnően nagy átmérőjű, széles útpálya- Ide behajtva főszereplőnk egyszer csak elveszítette a tapadást, az első kerék úgy csúszott meg, olyan hirtelen, hogy reagálni sem volt ideje. A gép nekicsapódott a védőkorlátnak, de a vezető szerencsére megúszta karcolásokkal, és már szaladt is vissza, hogy megnézze – vajon mi történhetett? Gyorsan jött? Nem. Túldöntötte? Nem. Nedves volt az útfelület? Igen, de motorozott már sokat esőben, ez önmagában nem indokolná az elcsúszást.

Lehajolt oda, ahol látszott az első gumi csúszásának nyoma, és egyből rájött, hogy mi volt a baj: egy kb. 15-20 cm széles sávban gázolajjal locsolták fel az aszfaltot, a nyom majdnem teljesen körbefutott a körforgalmi útpálya közepén. Szerencsére megtalálták az eredetét is:egy nemrég a közeli kúton tankoló kamionhoz köthető, mely a túltöltés vagy a rosszul záródó nyílás miatt kilocsolta üzemanyagát a körforgalomban…

Emberünk jelez a rendőrségnek és a közútkezelőnek, akik kiszállnak helyszínre, végzik munkájukat …és itt álljunk is meg, mert erről igazán eshetne pár szó, de ennek minősítése meghaladja a kompetenciakörömet – mondjuk úgy, nem vagyok rendőr, nem vagyok közútkezelésben jártas szakember, de a laikus is felfedezi az alapvető hibákat.

Közelebbről megnézve már tisztán látszik, hogy nem a víz, hanem a teherautóból kifolyt gázolaj a ludas, mégis a motorost bírságolták meg. Mármint első körben, azután jött a szakértő, és minden megváltozott....
Közelebbről megnézve már tisztán látszik, hogy nem a víz, hanem a teherautóból kifolyt gázolaj a ludas, mégis a motorost bírságolták meg. Mármint első körben, azután jött a szakértő, és minden megváltozott….

Akárhogy is, lezajlik a helyszínelés, a rendőrségtől ön is pár hét múlva a határozat. Ebben motorostársunkat elmarasztalják a KRESZ 25§ 1. megsértése miatt, azaz (ugye kitaláltátok, melyik gumiszabály lesz?) „nem a forgalmi, az időjárási és látási viszonyoknak, továbbá az útviszonyoknak (az út vonalvezetésének, az útburkolat minőségének és állapotának) megfelelően közlekedett.”

A többség ilyenkor azt mondja: ők a hatóság, megmondták, buktam a dolgot. Befizetem a bírságot, amit küldtek, és újíthatom fel saját pénzből a motort, már ha jut rá…

Az életmentő segítség

Szerencsére hősünk nem adta fel, megkeresett minket, a motorosbiztositas.hu-t, mi pedig azonnal akcióba lendültünk. Először is, mivel a határozat a motoros meghallgatása nélkül született, egyből meghallgatást kértünk. Bár a motoros tudta, érezte, hogy nem vétett a szabályok ellen, és az elvárható körültekintéssel vezetett, muszáj volt felkészítenünk, hiszen egy laikus tényleg apró szavakon is elcsúszhat egy ilyen meghallgatáson. Elég egy félreérthető kifejezés, ami alatt mást ért, és máris megint ő a hunyó…

Szakosan, emészthetően elmagyaráztuk neki, hogy ez a szakma a „varázsszavak” megtalálásáról és a „csapdák” elkerüléséről szól. Ha világosan, lényegre törően fogalmaz, elmondja, mi történt, nem lehet hiba. Nem is maradt eredmény nélkül: a határozatot azonnal visszavonták, az elmarasztalást megszüntették, így nem kell bírságot fizetnie, ráadásul a kártérítés jogalapja is megvan, hiszen ő nem vétett a szabályok ellen, szemben a gázolajat szétlocsoló sofőrrel.

Innen ez már egy másik asztal, vagyis a jogászoké a terep, akik ez alapján a jogos kártérítést kiharcolják, ezért a siker után át is adtam az ügyet jogász végzettségű társamnak.

Ezer meg egy oka lehet a motorbalesetnek, de egy vonásuk mégis közös: ha már helyszínelésre kerül sor, minden bizonnyal jogi segítségre is szükséged lesz (Kép: Lakatos Péter/MTI)
Ezer meg egy oka lehet a motorbalesetnek, de egy vonásuk mégis közös: ha már helyszínelésre kerül sor, minden bizonnyal jogi segítségre is szükséged lesz (Kép: Lakatos Péter/MTI)

Tiszta ígéret: veled vagyunk, segítünk!

– Nagyon fontos elfogadni és megérteni – mondja Zoli -, hogy nem egyszerűen érdemes, hanem kötelező hallgatni a szakértőre!

– Így van – teszi hozzá Ozsi -, hisz’ alapvetően azt vállaljuk, hogy képviseljük a motorosok érdekeit, és megteszünk mindent, harcolunk, ha ezek sérülnek. Próbáljuk áttörni az előítéleteket minden oldalon. Orwell után szabadon: „Négy kerék jó, két kerék rossz” mondja mindenki, aki nem motoros. A motoros pedig azt mondja: „A két kerék jó, de az egykerék a legjobb” – akárhogy is, van baj mindkettővel…

Az üzenetünk lényege: keress bennünket, hogy segíthessünk! Bármiben segítünk, de leginkább abban tudunk, amihez értünk, amit tanultunk és amiben gyakorlottak vagyunk. Ha megbízol minket, és hallgatsz ránk, nem leszel egyedül a problémáddal – megmozgatunk eget-földet az igazad védelmében.

Persze fordítva is megeshet, vagyis előfordulhat, hogy az ügy részleteinek ismeretében szembesítünk tévedéseddel, és megóvunk attól, hogy veszett ügyért harcolj. Elsőre bármennyire is elkeserítően hangzik, valójában ez is egy hasznos jótanács…

Csak szólj nekünk, ha összetört a motorod vagy ha úgy érzed, átvertek a kereskedésben, esetleg a szervizben. Nem fizet a biztosító? Nem egyértelmű a felelősség? Nem tudod, kihez fordulj? A Protektor Motorosbiztosítás érdekvédelmi, képviseleti, szakértői bázisa rendelkezésedre áll! Folyamatosan bővítjük, fejlesztjük képviseleti pontjainkat az ország különböző részein. Képviselőinket weboldalunkon is megtalálod, és a legközelebbit nyugodtan hívhatod, ha bármilyen kérdésed van. Vagyis semmi más dolga nincs a bajba jutott motorosnak, mint eljuttatni hozzánk az információkat az info@motorosbiztositas.hu-ra, hogy profin, szakszerűen és hatékonyan képviseljük őt.

Jegyezd hát meg az elérhetőséget, hogy bajban kéznél legyen: Motorosbiztosítás.hu – a motoros érdekvédelem szakértője!

Continental 2019

Facebook Comments

1 Comment

  1. Virago-s Jani

    Bárcsak néhány évvel korábban is létezett volna “Ozsi és bandája…” Megspóroltam volna pár év idegeskedést és az elbukott pert a gyökér autóssal szemben 🙁

Válasz