Budapest: viselhető rendszám kerékpárra, robogóra

Budapest: viselhető rendszám kerékpárra, robogóra

- Kategória: Baleset-megelőzés

Mivel rendkívül sok személyi sérüléssel járó balesetet okoznak, egyre nagyobb tüske a közlekedők szemben az azonosítatlanul suhanó kerékpárosok és segédmotorosok tábora. Most megoldás születhet a filléres, egyszerű, mégis kiváló megoldás révén.

 

Még 2014-ben, egy motorostúra alkalmával vetődött fel az ötlet, hogy egy motorosklubba kénbe tömöríteni a rendőrökből, határőrökből, mentősökből, illetve egyéb rendvédelmi dolgozókból álló csapatot. Ez lett a világ számos országában működő Blue Knights MC magyarországi csoportja, melynek legfontosabb célkitűzése, hogy személyes példamutatással segítse a biztonságos közlekedést, illetve a tagok baráti beszélgetésekkel, programokkal próbálják a már régóta kialakult ellentéteket csökkenteni a civil közlekedők, motorosok és a hatóságok között.

A Blue Knights MC tagjai a II. Mentőmotoros napon
A Blue Knights MC tagjai a II. Mentőmotoros napon

Ez a csapat – a Gój Motoros Egyesülettel karöltve – kidolgozott egy javaslatcsomagot, melyről utóbbi szervezet tagjai pénteken egyeztettek a budapesti városvezetéssel.

Nagyon magas hazánkban a kerékpárosok, gyalogosok és segédmotorosok által okozott személyi sérüléses balesetek aránya. Az incidensek 20,8 (!) százalékát okozzák a fenti kategóriák résztvevői - ezen változtatnának a most benyújtott javaslatcsomaggal
Hazánkban nagyon magas a kerékpárosok, gyalogosok és segédmotorosok által okozott személyi sérüléses balesetek aránya. Az incidensek 20,8 (!) százalékát a fenti kategóriák résztvevői okozzák – ezen változtatnának a most benyújtott javaslatcsomaggal

Közleményük szerint az alig félórás megbeszélésen kiderült, hogy ötleteik igencsak szimpatikusak a döntéshozóknak, ezért a általuk a motorosok is képviselve lesznek abban a munkacsoportban, mely a kétkerekűek közlekedésére, illetve annak új szabályaira tesz javaslatot.

A csapat a következő pontokat terjesztette a városvezetés elé:

  1. Mint Önök előtt is ismert, a kerékpáros társadalom túlnyomó része, bár ismeri a közlekedési szabályokat, azt rendszeresen és balesetveszélyesen durván megszegi. Ennek felszámolásának az érdekében azt javasoljuk, hogy Budapest közigazgatási határain belül ez év folyamán kötelezőzővé kell tenni a kerékpárosok beazonosítását.

    2. A láthatósági mellénnyel (ami most is kötelező este)  sorszámot (0 000 001) és ezzel együtt biztosítást is vállalna a kerékpáros. Minden évben más-más színű lenne a mellény színe. Egyúttal egy tájékoztatót is kapna a mellény átvételekor. Így a rendőrség szemmel láthatóan is tudná ellenőrizni őket, továbbá szabályszegések esetén,  a beazonosításuk révén, a szabályszegési bírság is kiszabhatóvá válna, így álláspontunk szerint rohamosan javulna  a közlekedési morál Budapest közútjain.

    A kerékpáros- és robogós azonosító minden évben más színű lenne, így első ránézésre kiderülne, hogy az illető rendelkezik-e érvényes biztosítással. A nagyméretű számok alapján könnyen, akár egy telefonnal készült fénykép alapján is azonosítható lenne a szabálytalankodó vagy kárt okozó bringás
    A kerékpáros- és robogós azonosító minden évben más színű lenne, így első ránézésre kiderülne, hogy az illető rendelkezik-e érvényes biztosítással. A nagyméretű számok alapján könnyen, akár egy telefonnal készült fénykép alapján is azonosítható lenne a szabálytalankodó vagy kárt okozó bringás

    3. Segédmotorosokra is ugyanez a szabály lenne érvényben azzal a különbséggel, hogy nekik az azonosításuk a rendszámtáblán szerepelne.

    4. Ahol a kerékpárút ki van jelölve ott kötelező érvényű a kerékpárosnak közlekednie, ahol pedig a buszsávban  ott a jobbra tartás szabálya az irányadó,  (minimum 40 km/óra) ahogy az úttesten is.  Mi nem javasoljuk a buszsávban a haladásukat, ugyanis sokszor feltartják a tömegközlekedési járműveket (busz – taxi).

    5. Az egyirányú utcában való behajtást is csak ott engedélyeznénk, ahol a kiegészítő tábla engedi, de  az a tapasztalatunk,  hogy ezt is úgy értelmezik, ahogy a közlekedési szabályokat,  azaz sehogy. Igen balesetveszélyes ennek a szabálynak a fenntartása. Továbbá javasoljuk az egyhetes alapfokú képzést 6 éves kortól mindazoknak, akik igénylik, ennek elvégzésekor kerékpárvezetői engedéllyel rendelkeznének.

    A javaslatoktól összességében azt remélik, hogy jelentősen javulna a közlekedési morál a főváros útjain.

Continental 2019

Facebook Comments

21 Comments

  1. Rendszám a hátamra??? Jó lenne, ha a milliós motorokon szaladgálók nem akarnák megmondani, mennyit költsek és mit viseljek a bringán!

    1. Örülök, hogy te ilyen marha önérzetes vagy, de valami okból nekünk is megmondják, hogy kötelező a bádoglap hátulra.
      Nyilván nem szeretnéd, ha a szabályok sajátos érelmezése, vagy épp leszarása közben beazonosítanak, de ezesetben pont rólad szól ez az egész: Nincs helyed az utakon!
      Jó lenne, ha a bringások együttélésre nem hajlandó, nagypofájú kisebbsége nem akarná megmondani nekünk, jogszerűen közlekedőknek – ideértve a számos szabályosan és körültekintően operáló kerékpárost is, – hogy milyen anyagi és testi kockázatokat vállaljunk úri kényük érdekében. Vagy vállalod a közlekedési szabályok betartását, és ezek megszegése esetén a beazonosíthatóságot, felelősségrevonást, vagy mész szépen gyalog.

    2. A bringák között is akad bőven olyan érték, mint egy korosabb moci – hogy a robogókról már ne is tegyünk említést. És gondolom, köztük is akad kivagyi, és “nehogymárnekemmegmondják” alak.

      1. Orosz József

        Az első itt van egyből feletted … 🙂 Milyen érdekes a polgárőröket sem a munkába járók ellenezték . 😛

    3. TattooedAngel

      Akkor járjál gyalog, köcsög! Napi szinten motorozok át Budapesten, átlag napi 2 biciklis marad életben csak azért, mert én odafigyelek és nem vágom tele, amikor átmegy a piroson, illetve onnan jön ki elém, ahonnan nem is jöhetne… sorolhatnám. Kibaszott unalmas, hogy Európa szent tehenei azt hiszik, rájuk semmiféle szabály nem vonatkozik, aztán ha telivágják őket, még meg vannak sértődve. Nekem ott a rendszám, engem meg lehet találni, meg lehet büntetni. Talán félsz, hogy te is erre a sorsra jutnál?

  2. Meglehetősen idillista és átgondolatlan kezdeményezés. Meglepne, ha volna bármi foganatja.

    Nem így kell ezt, Béláim!
    Vannak azok a biciklisek, akik nem érzik úgy, hogy bármit megtehetnek, akik nem gondolják, hogy csak a többi közlekedőnek kötelessége hozzájuk alkalmazkodni, akiket szintén zavar, hogy ordenáré kihaénnem majmok miatt őket is kinézik. Velük kellene első körben valamiféle konszenzusra jutni a beterjesztendő, lehetőleg a földtől kevésbé elrugaszkodott szabályozást illetően.

    A segédmotoros kerékpárokról egy jóideje már – tapasztalatból is – az a véleményem, hogy nem a rendszámozásukat, hanem a kiszorításukat kellene szorgalmazni, mert a már szabad szemmel is látható forgalomban alkalmatlanok a közlekedésre; amelyik minimálisan alkalmas, az nem felel meg a szabályozásnak, így hiába 50-es, jogosítvány- és rendszámköteles (hivatalosan).

    A buszsáv kérdése elég kellemetlen, mert bár valóban feltartják a tömegközlekedési eszközöket, az attól eggyel balra eső sáv jobb szélén, tehát balról a hömpölygő forgalom, jobbról pedig az eldübörgő tizenhuszontonnás vasdarabok közé szorulva kerekezni biztos halál; ezt én nem kényszeríteném senkire, és nem is támogatom.
    A helyes megoldás (talán) elsőbbséggel rendelkező bicikliútvonalak kijelölése volna a kevésbé forgalmas mellékutcákban, így a gerincvonalak forgalmát sem akadályoznák, valamint a kisebb forgalomban való közlekedés számukra is nagyobb biztonságot jelentene. Ennek megvalósulására azonban vajmi kevés esélyt látok, bár valamiért úgy vélem, az 1600-as népességű Felcsút Traktorgöröngyös 3500 fős stadionja helyett itt volna jobb helyen a közpénz (de ne kalandozzunk vadvizekre). Egyébként vajon mivel foglalkoznak uborkaszezonban a forgalomszervezők?

    A mellény talán azért lehetne jó ötlet, mert egy kalap alá vehető vele a biztosítás, az azonosító és a láthatóság kérdése, ráadásul a bicajt sem kellene elcsúfítani rendszámtartó konzolokkal.

    Az azonosító, kötelező biztosítás és minimum KRESZ vizsga szükségessége nem kérdés, de a hogyanra még nem érkezett biztos válasz.

    Mindenekelőtt azonban a legfontosabbak jelenleg a már meglevő szabályozás szigorú betartatását gondolom, mert amíg a rendőr nem szedi ki a szabálytalankodó bringást, segédmotorost (in fact, akárkit) hogy átnyújtsa neki a jól megérdemelt “ösztöndíjat”, addig hiába bármilyen szabályozás, kezdeményezés, kedvezmény, vagy szigorítás, nem fog változni semmi, és maradnak a közlekedésben való részvételre alkalmatlan, életveszélyes, ámde rendkívül nagypofájú pojácák is az utakon, a normális cangások közé vegyülve.

  3. Azért van egy-két dolog, ami megütötte a szemem, mint pl.:
    – “Az egyirányú utcában való behajtást is csak ott engedélyeznénk, ahol a kiegészítő tábla engedi,…” Ez most is így van! Olvasni kellene a KRESZ-t, mielőtt tanácsot akarunk adni a döntéshozóknak…
    – “Továbbá javasoljuk az egyhetes alapfokú képzést 6 éves kortól mindazoknak, akik igénylik, …” Botorság! Szerintem az általános iskolai tanrendbe kellene kötelezően felvenni a bringás szintig terjedő KRESZ oktatását MINDENKI számára, osztályozva, mint a matekot, vagy a bioszt – van annyira fontos ismerni a KRESZ-t, mint kitalálni, mire gondolt a költő…
    -Mellény I.: Mellényt a bringásra? Őrület! Ők bezzeg nyomják pólóban és bőrmellényben, pedig még csak nem is kell tekerniük a bringát. Nyáron, 40 fokban bármilyen mellény egyenlő a szarrá-izzadással. És mégis mekkora mellény járna; olyan, ami egy póló főlé jó (hogy ne cibálja a menetszél), vagy esetleg kabátot is lehessen venni alá? És hogy bírná a mosást (mert ha nyáron beleizzad a tekergő, csak ki kell mosni, ráadásul úgy, hogy az azonosító olvasható maradjon). Hány éves kortól lenne kötelező a mellény? Sok motoros sem hajlandó mellényt felvenni, akkor hogy várjuk el ezt a bringásoktól?
    – Mellény II.: Mi lesz a nem Budapestiekkel? Ott nem számít mindez? És ha egy külföldi hoz magával a nyaraláshoz bringát, és azzal járná a várost. Vagy mondjuk egy kecskeméti bicajos feltéved Budapestre? Országosan egységes szabályozás kell minden közlekedőre egyaránt érvényes hatállyal!

    Nagy szavak, hangzatos javaslatok, de nem sok van mögöttük – bár egyet kiérzek: a bringás renegát, meg kell törni… Nem így van!
    Persze tenni kell valamit, mert a helyzet valóban nem rózsás, de ahogy a motoros vs. autós háború is lecsengett, és ma már lényegesen együttműködőbbek az autósok a motorosokkal, úgy ez a probléma is kezelhető; pl. információ közléssel, figyelemfelkeltő kampányokkal (pl. TV-ben egyperces, vagy óriásplakát, vagy közös autós-bringás napok rendezésével, stb.).
    Egyébként nem vagyok bringás (persze néha bemerészkedek a városba bicajjal), sokkal többet motorozom és autózom.

    1. Orosz József

      A mellény az azonosítás miatt kellene, a plusz a már “elvileg” amúgy is kötelező láthatósági mellényen egy számsor, de ha ekkora probléma legyen rendszám a biciklin ugyan úgy mint a motoron, probléma megoldva.

      1. A mellény lakott területen kívül, korlátozott látási viszonyok között, illetve éjszaka kötelező; lásd KRESZ 54. § (6) bek. b) alpont. Ennél fogva az egész mellény egy új kötelező elem lenne, nem csupán a rajta szereplő számsor.

  4. Gábor Kovács

    Jogos, bár a mellény helyet a rendszámot preferálom. Továbbá én mint olyan aki mind 3 közlekedési eszközt rendszeresen használom kérném azt, hogy azon motoros társaimat legyen az pizza futár, hobbi motoros vagy bármi kivéve rendőr és mentő motoros aki a kijelölt kerékpár sávra megy a gyorsabb előre haladás végett mocskos mód büntessék meg. pl Múzeum krt. vagy Károly krt.

    Elfogadhatatlan hogy a kijelölt kerékpár úton ledudáljon a robogós vagy a motoros mert igen van köztük különbség és nem is kicsi!

  5. Most próbál mindenki úgy tenni, mintha nem lenne százszámra kutatás, kipróbált infrastruktúra, többtízévnyi alkalmazott gyakorlati háttér a kerékpáros közlekedés ilyen stílusú átalakítása ellen? Ha valakinek szar, akkor legyen a másiknak is szarabb? Komolyan mellény, rendszám? És megint felbukkan ez a “nem ádózik bele a közüsbe” primitív hülyeség. De most komolyan, utoljára 6-8 éve találkoztam ugyanezekkel a baromságokkal valami eldugott fórumon. Minden, ami itt van, az egész ki lett vesézve többszázszor a Critical Mass oldalán, a kerékpáros klub oldalán, hogy miért hibás ez az elképzelés. Az összes közlekedésszakmai szakértő támogatja a kerékpározást.
    Ami fontos: ne látszatintézkedéssel, azaz nevetséges mellényaggatással, meg rándszámtáblásdival próbálkozzanak, mert ezzel csak csökkentik a bringások számát, hanem azzal, hogy aki szabálytalankodik, azt meg kell büntetni. Ezt a rendőrségnek kéne megtennie, de nincs rá pénz, ezért inkább rávarrják MINDEN kerékpárosra ezt a költséget.
    Aki most is szabálytalankodik, az fel fogja venni a mellényt, láthatóvá teszi és nem hamisítja meg a rendszámot? Ha nem, akkor hogyan róják ki rá a bírságot? Utánamegy a rendőrautó a járdán? Van fogalma bárkinek, hogy mekkora apparátus kell és milyen adatnyilvántartási infrastruktúra ahhoz, hogy a bringákat és tulajdonosaikat nyilvántartsák rendszámostúl, mellényestől, nem beszélve a forgalmiról, mert ugye, hogyan máshogyan adnád el, vagy vásárolnál (15e-ért!) másik bringát? Ezután illeték stb. Ki fogja ezt adminisztrálni, amikor évente több bringa cserél gazdát, mint autó? Kidobott pénz.
    Amire a pénz kell: oktatni kell a KRESZ-t, tanítani az embereket, hogy nincs olyan, hogy bringás, meg autós, meg motoros, hanem emberek vannak, akik közül vannak olyanok, akik nem tartják be a szabályokat.
    Én mindegyik említett járművel közlekedem és nekem a legtöbb veszélyes helyzetet a szabálytalankodó, vagy figyelmetlen autóvezetők okozzák bármin is van a seggem.
    Büntetni kell, de ha lehet, akkor ezt bízzuk rendőrségre, és kérjük a rendőrséget, hogy többet legyen az utakon, jobban ellenőrizze a közúti forgalomban résztvevők mindegyikét, hiszen itt mindenki szabályosan közlekedik, tehát nincs okunk félni attól, hogy minket megbüntetnek, viszont nagyon is érdekünkben áll mindannyiunknak, hogy a másikat veszélyeztető, szabálytalankodó közlekedőket kiszűrjék és megbüntessék.
    …önbíráskodás kizárva, mert azt tudjuk, milyen, amikor valaki egy terepjáróval próbál meg “tanítani”, hogy ne menj előre a sorok között.

  6. Én motorozom ,robogózok és kerékpározok is.
    A kerékpárt azért használom mert munkába járni pont megfelel, sajnos azonban néha be kell menjek a városba. Arrol nem is beszélek ,hogy mennyi zebrán kéne áttoljam, illetve hány helyen tolni mert hirtelen megszűnik a kerékpárút és kivezetnek az útra vagy egyszerüen innen járda amit nem használhatok.

    Rendszám:Azért bicajozok mert csóró vagyok és nincs pénzem autóra,mert rendszám,műszaki,forgalmi,biztosítás(meg hirdetik ,hogy élj egészségesen…)[10óra munka után kinek van kedve hazagyalogolni?NEM irodai munka:( ]
    Bicajra számsor:oké,de adjanak egy táskát amit használ is az ember max 5000Ft körűl biztosítással Nem kell éves csere mert akkor bukott a rendszer. Hogyha van egy adatbázis már az is nagyon jó!

    Robogó feltartja a forgalmat: Kresz, max 45km/óra maximális sebességgel haladhat!Űm a többi szabály rá is vonatkozik!

    Nagymotor: Én 650cc vel óvatosan autósbarát hozzáállással nem kerűltem még bajba. Inkább lassan ,de biztosan odaérek. Inkább megpróbálom szebbé tenni az autósok napját. Egyszerű dolog, látom előttem piros a lámpa az auto ki szeretne fordulni villantok neki, meglepődik integet és kifordul. Én nem vesztettem egy másodpercet sem ő meg ki tudott fordulni..

Válasz