Olvasói: tilos a kocsik mellett előregurulni?

Olvasói: tilos a kocsik mellett előregurulni?

- Kategória: Kiemelt cikk
25

Hét éve kihirdették az új rendeletet, melynek szövege parádésan egyszerű, mégis sok a kétely és a tévesztés. Őszintén, mit várunk el az autósoktól, ha mi magunk sem tudjuk, milyen szabályok vonatkoznak ránk?

Nem szűnik a kérdések áradata, már ami a közlekedési szabályokra és azok értelmezésére vonatkozik. A leggyakrabban felmerülő gond, hogy  a vezetők innen-onnan hallott, fals információkat jegyeznek meg – s ami ennél is rosszabb – szívesen megosztják „tudásukat”, mintha bármikor is alaposabban utánanéztek volna.

Minap éppen arra biztatta egy tapasztaltabb motoros a Facebook-csoportban érdeklődő társát, hogy meg ne próbáljon balról vagy jobbról elgurulni az álló autók mellett, mert ő látta egy videóban, hogy az szabálytalan, és bírság jár érte…

Nem olyan bonyolult ez

Hogy elkerüljük az efféle bakikat, most egy helyre összeszedünk minden lényeges tudnivalót a szabad előregurulás szabályairól és azok gyakorlati alkalmazásáról. Nyugi, nem lesz paragrafus meg száraz jogi duma – négy hétköznapi példán és a leggyakoribb kérdéseken keresztül tökéletesen összefoglalható, amit tudnod kell. Felkészültél? Vágjunk is bele!

A motor elmehet az álló autók mellett, pont. Az irány nem lényeges, korlátozás csak a kerékpárosokra vonatkozik
A motor elmehet az álló autók mellett jobbról és balról, pont. Az irány nem lényeges, korlátozás csak a kerékpárosokra vonatkozik
  1. Jobbról tilos! Ha ott gurulsz el, megbírságolnak!

Osszuk rögtön két részre! Előzni tényleg tilos jobbról, ahogy a haladó kocsisorok között, mellett elmenni is – ez korábban is így volt, semmi nem változott. Ellenben az álló kocsisorokat 2010 óta jobbról, balról, középen, azaz a záróvonal érintése nélkül bárhonnan kikerülheted, ha ehhez elég helyed van. Ha valakit érdekel a 7-8 soros szószaporítás, a hosszas jogi sallang az új KRESZ-ben olvasható.

2. Ezek szerint, ha megáll a sor, bármikor kikerülhetem a kocsikat?

Nem. A KRESZ 36. paragrafus minden egyes pontja a párhuzamos közlekedésre vonatkozik, vagyis egyszerű országúton, például a vasúti átjáró előtti sornál már hiába hivatkozol erre. Ha többsávos az út, és torlódnak a kocsik, akkor az álló verdák mellett, s között gurulhatsz előre.

3. Mivel a segédmotoros kerékpár nem valódi motor, ezért arra is vonatkozik a bicajosokra érvényes tiltás?

Nem, a jogalkotó szerencsére látott már közelről fürge robogót, és tudja, hogy az a városi közlekedés leghatékonyabb formája, ezért nem is bünteti szegény robeszosokat. Ők egy csoportba tartoznak a nagymotorosokkal, vagyis (idézem) a forgalmi okokból álló járművek mellett vagy között a motorkerékpárok és a segédmotoros kerékpárok előrehaladhatnak, míg az álló kocsisorok mellett a kerékpárosok csak az út szélén, jobb oldalon tehetik meg ugyanezt.

4. Hallottam, hogy országúton tilos alkalmazni ezt. Ezek szerint a szabály csak a városban érvényes?

Nem tesznek különbséget, vagyis a rendelet az autópályákra is igaz, ott a motorosok akár a biztonsági folyosót (ti. a torlódás miatt lehúzódó autók közötti szabad sávot) is használhatják, ha ezzel nem gátolják a megkülönböztető jelzést használó járműveket. Amikor a nyári forróságban az M7-esen az autós üvölt veled, hogy mit képzelsz, nyugodtan mondd meg neki: a minisztériummal veszekedjen, 2013-ban ők engedték meg – nagyon helyesen -, hogy az autópályán is kikerüljük a sort.

+1. Mire hivatkozzak, ha valaki kételkedne ebben?

KRESZ 36/12 2010 január 1-től életbe lépett módosítása:

(12) Ha a járműveknek útkereszteződésben, útszűkületekben, szintbeni vasúti átjárónál vagy egyéb forgalmi okból meg kell állnia, – előre sorolás céljából – motorkerékpárral, illetve segédmotoros kerékpárral az álló járművek mellett vagy azok között, kerékpárral az úttest szélén, az álló járművek mellett jobbról szabad előrehaladni, ha

a) az előrehaladáshoz elegendő hely áll rendelkezésre, és

b) az irányváltoztatási szándékot jelző járműveket az irányváltoztatásban nem akadályozzák.

Sajnos a lehúzódás nem kötelező, egyszerűen csak kedves emberi gesztus, így muszáj kivárnod, míg helyet adnak az előrehaladáshoz

Röviden tehát: motorral és segédmotoros kerékpárral bármelyik oldalról, míg kerékpárral jobbról haladhatsz el az álló kocsisorok mellett, de csak párhuzamos közlekedésre alkalmas úttesten. Ilyen szempontból mindegy, hogy városban, többsávos országúton vagy autópályán történik a manőver, a szabály egyaránt lehetőséget ad a motorosoknak, hogy ne kelljen a dugóban rostokolniuk.

Ha pedig legközelebb valaki felteszi a kérdést, hogy mi is a helyzet a kétkerekűek szabad előregurulásával, már nem kell ezt mondanod: hát, szerintem… Itt a paragrafus és az összes gyakorlati példa, elég, ha megmutatod neki.

  • Szabó Csaba

    Köszi az összefoglalót! Ha jól értem a lényeg, hogy csak párhuzamos közlekedésnél lehet ezt alkalmazni, normál egy-egy sáv esetén nem, még városban sem?

    • szabop

      Egy a lényeg: hagyd a motorost, ne gecizz vele!!!!!!!

    • Bajnai András

      A megfogalmazás nem említi, viszont a 36. paragrafus (amiben ez is van) kizárólag a párhuzamos közlekedés szabályait taglalja, így igen, csak irányonként többsávos úton szabad.

    • LaciK

      Így van. Viszont 2*1 sávosnál meg simán az előzés szabályait alkalmazva tudsz előre menni. Ha jönnek szembe akkor természetesen nem szabályos, de annyiszor volt, hogy komótosan pöfögök egy ilyen sorban, aztán elkezdenek lehúzódni az autók had menjek, pedig annyira nem szeretem erőltetni ezt a dolgot, de ha ilyen előzékenyek akkor mit tehetek? 🙂

  • Madarász Bánhegyi

    Mondjuk két kocsisor között csak akkor lehet előregurulni, ha ezzel nem haladsz folyamatosan a felező, vagy záróvonalon. Márpedig szinte mindig ez történik. Nem a kereket kell nézni, hogy hol van, hanem a motoros, biciklis űrszelvényét, és ha ezzel nem haladsz a felező, vagy záróvonalon, hanem az adott sávban maradsz, akkor haladhatsz előre.

    • LaciK

      Ez talán azért van mert az egyik súlyos veszélyeztetés a másik nem.
      Kérlek idézd a kresz-ből hol van ez az űrszelvényes dolgot.

      • Madarász Bánhegyi

        Szerinted igy van, de szerintem autósként nem. Te a túl közeli elhaladással hirtelen irány változtatásra kényszeríthetsz, amivel kimerítetheted akár a veszélyeztetés fogalmát is. Valamint lehet, hogy újdonságnak számít nálad, de a magyar jog szerint magadat sem veszélyeztetheted. Kérlek idézd a KRESZ-ből, hogy hol van az, hogy csak a kerékre, de a vezetőre nem vonatkozik a KRESZ.

        • Kopasz #SanyiDeSzépMacskaVagy

          Nyilván hirtelen iránytváltoztatsz az álló autóddal, amikor közel megy hozzád egy bringás, mi? 😀 Na persze…

        • Kopasz #SanyiDeSzépMacskaVagy

          Egyébként meg amikor motorozom, csak akkor szoktam előremenni, amikor normális autósok között tehetem ezt, nem a magadfajták között. Vagyis akiken látom, hogy elengednek, mert látják, hogy jövök. De aki direkt paraszt, vagy csak a szájával néz, ezért nem lát, azt nem szoktam így előzni…

    • Nickmack

      Próbáld ki, és magadtól is rájössz a különbségre. Amikor egy kétkerekűn az ember bemegy egy szűkebb résbe, akkor annak megfelelően választ sebességet és egyensúlyoz. Amikor az autós csinál neki egy ugyanakkora rést, akkor egyáltalán nem biztos, hogy ott is biztonságosan tud haladni. Plusz az egyik esetben bő egy tonna mozgási energiáját kapná meg, ha ütköznének, a másikban meg csak a sajátját. Ehhez még hozzátartozik, hogy a tíz centit hagyó autósok 99%-a nem merne átmenni hatvannal egy olyan betonkapun, ahol csak annyi helye lenne.

      • Madarász Bánhegyi

        Gratulálok. Te leírtad azt amit a közlekedési szakemberek egyöntetűen hangoztatnak, hogy a kerékpárok nem valóak az autók “közé”. Csak azért mehettek a közúton mert a politikusok nem merik felvállalni a szakemberek véleményét, bár tudják, hogy pont a te általad leírt menetdinamikai különbségek miatt sok kerékpáros farag rá. Egyébként tudják ezt a kerékpáros egyesületek is, de őket a kerékpár üzletek szponzorálják, igy ezt az infót ők is mélyen elhalgatják. Ha megfigyelitek a bírósági ítéleteket, akkor pont a menetdinamikai különbség miatt mentik fel az autósokat, sok olyan baleset után, ahol egyébként hibásnak látszanak.

        • Nickmack

          Te valamit keversz. Én nem szoktam autók között bringázni, szinte mindig motorral járok, de ha autóban ülök, akkor valahogy mindig az autóktól nem tudok haladni. Én ismerek azért pár szakembert, ezt a marhaságot még nem hallottam egyiktől sem. Meg tudnád nevezni azokat, akiknek szerinted az a véleménye, amit itt hangoztatsz? Én nem beszélek menetdinamikai különbségekről. Kizárólag mozgási energiáról.
          Én egy ilyen esetről sem tudok, erre van egy példád legalább?

  • József Szamuráj Szilágyi

    A csókának van pár tíz ilyen mindennapi videója, ahelyett hogy az autóvezetők naponta dudálnának vagy óbégatnának rá, mindenki tudomásul veszi a helyzetet, amiért nálunk a rendőr kiállítaná a sorból és a helyszínen megbaszná, a jogosítványát összetépné, ott inkább kedélyesen dumálnak vele.

  • Tóth Kareszka

    undorító a magyar rendőrség bárki bármit mond… undorító aljas, kétszínű hatalom fitogtató, hatalommal visszaélő emberek… egy normális nincs köztük, mert évente egyszer habira segít xyn-nak , mert arra vágyik hogy médiába szerepelhessen hogy ö milyen jótét lélek ! köcsög police… emberségből 0

    • Galambos Dániel

      gratulálok. Ez most mire is komment?

    • István József

      Igaz, hogy az írásban szó sem esik rendőrről, vagy rendőrségről, de te ügyesen ide csempészted a bánatodat velük kapcsolatban! Biztos nagyon csúnyán megcsinálhatták a kakilódat, ha ennyira pipa vagy rájuk! xD

    • nagyember

      Ez most hogy jön ide? Ezzel a fejjel mondjuk nem csoda ha rá vannak kattanva a rendőrök… :/

    • Tóth Kareszka

      kit érdekel hogy nem esik szó rendőrről 😀 mindenki azt szid akt akar, és azt kommentel amit akar . Többnyire ezt látom mindenhol.
      én a kékeket szidom mert megérdemlik 😀 ez a hozzászólásom 😀
      ha valakinek nem tetszik, lehet tovább lépni 🙂

    • LaciK

      Fura velem soha nem genyóztak, pedig nem vagyok szent.
      Jogos büntetést persze kaptam, de valljuk meg, az az én saram, amit egy igazi férfi emelt fővel vállal, nem kezd el hisztizni, meg másokat hibáztatni.

    • Tóth Kareszka

      már írtam, csak törölték :
      🙂 🙂 mindenki arról ír kommentbe amiről akar,gondoltam csatlakozok én is.. én a kékeket szidóm. 🙂

  • krokkó

    szeretem az ilyen ismeretterjesztő cikkeket (szerencsére nincs túl sok újdonság, bár emlékeinket nem árt frissíteni 😉 ) de még jobban szeretem a hozzászólásokat 😀

    természetesen az lenne az ideális, ha minden forgalomban résztvevő tisztában lenne a kötelezettségeivel, lehetőségeivel, illetve nem csak ami rá vonatkozik, hanem más járműkategóriákra is. félre téve a versenyszellemet, az izmozást, a bunkózást, a tudatlan tétovázást, a tötymörgést. de mint tudjuk egy egy utópikus lehetetlenség 😀

    az van ami van 😀 ha a kapaszkodó sávot nem használva főútvonalon a belsőben 50-el parton felfelé suhan az öreg alfa az szerinte oké, persze én már bunkó vagyok amiért a fazerrel villogok meg dudálok mögötte, és közben azon filózok, hogy legyek-e szabálysértő, és a külsőből előzzem, mert balról dupla záróvonal van…

    de visszatérve az előreguruláshoz, amikor nekem először nagyvonalakban elmondták akkor az úgy volt, hogy nagyon figyelmesen mérjem fel a helyzetet, hogy lehetséges-e a művelet, van-e elég helyem, kukkantsak be futólag az autókba, nem-e akar valaki épp kiugrani megnézni bezárta-e a csomagtartót, meg persze ha kereszteződés akkor én merre meg hogy előttem ki merre szeretne továbbhaladni. gyors matek fejben, és ha nyerő, akkor előre, jobbról-balról 🙂

    de aki nem ismeri a kresz ezen részét, és nem gyakorlott vezető az nem is fog előre gurulni pont a büntetéstől illetve a helyzetszituációtól való félelem miatt, aki ismeri és tiszteletben tartja, az meg úgyis eldönti, hogy érdemes-e illetve biztonságos-e

    és persze van olyan is aki ismeri és pont nem érdekli az hogy másokat mi zavar, mert 20 másodperc mulva a tükrében már nem is látja 😀 (meglehet érteni őket is, én is voltam már így, persze nem ez a helyes út)

    • LaciK

      Valahogy így. Azt imádom a városi motorozásban, hogy az autók számomra semmilyen szinten nem jelentenek akadályt 🙂
      Kicsit érdekesebbé teszik a motorozást mint mozgó háttér elem, de könnyedén tudom kerülni a necces szituációkat a motor mozgékonysága miatt, ennek folytán soha eszembe se jut villogni, vagy bosszankodni miattuk. Ha meg véletlenül nem tudok elmenni, akkor kibírom azt a max 30 másodperces késlekedést amíg lehetőségem adódik rá. Motorral mindig ki simulnak a ráncaim, míg autóval a fejem szétdurran az autósok hülyeségei miatt. Autóval sem volt még gondom motorossal. Egyszerűen más dimenzióban mozognak. Nem képeznek akadályt vagy problémát, legfeljebb irigységet okoznak, hogy én nem tudok úgy menni mint ők 🙂

    • Nóri

      Csatlakozom: 90 %-át tudtam, de kell a felhomályosítás – sok a tudatlan az utakon 🙂

  • LaciK

    Vicces az az ilyen észosztókkal, hogy kb 3 perc alatt találok egy online KRESZ gyűjteményt a googleval, és találom meg benne az odavágó paragrafust, mivel szerencsére nem túl komplikált.

    Miért kell akkor tévhitek alapján a hülyeséget terjesztenie bárkinek is, ha utána nézhet könnyedén?

  • Lajos Tóth

    Többek között ezért kellene mindenkinek aki a közlekedésben részt vesz, megtanulni az alapvető KRESZ szabályokat! Különös tekintettel a kerékpárosoknak!! Ezelőtt 40 évvel még létezett, nekem is volt kék színű kerékpár vezetői igazolványom! Komolyan!!!