Olvasói: tilos a kocsik mellett előregurulni?

Olvasói: tilos a kocsik mellett előregurulni?

- Kategória: Kiemelt cikk
50

Hét éve kihirdették az új rendeletet, melynek szövege parádésan egyszerű, mégis sok a kétely és a tévesztés. Most a jogászok és bírók állásfoglalásaival, valamint javaslataival bővítjük kiskáténkat, hogy minden helyzetben felkészülten közlekedhess és védd az igazad.

Nem szűnik a kérdések áradata, már ami a közlekedési szabályokra és azok értelmezésére vonatkozik. A leggyakrabban felmerülő gond, hogy  a vezetők innen-onnan hallott, fals információkat jegyeznek meg – s ami ennél is rosszabb – szívesen megosztják „tudásukat”, mintha bármikor is alaposabban utánanéztek volna.

Minap éppen arra biztatta egy tapasztaltabb motoros a Facebook-csoportban érdeklődő társát, hogy meg ne próbáljon balról vagy jobbról elgurulni az álló autók mellett, mert ő látta egy videóban, hogy az szabálytalan, és bírság jár érte…

Nem olyan bonyolult ez

Hogy elkerüljük az efféle bakikat, most egy helyre összeszedünk minden lényeges tudnivalót a szabad előregurulás szabályairól és azok gyakorlati alkalmazásáról. Nyugi, nem lesz paragrafus meg száraz jogi duma – négy hétköznapi példán és a leggyakoribb kérdéseken keresztül tökéletesen összefoglalható, amit tudnod kell. Felkészültél? Vágjunk is bele!

A motor elmehet az álló autók mellett, pont. Az irány nem lényeges, korlátozás csak a kerékpárosokra vonatkozik
A motor elmehet az álló autók mellett jobbról és balról, pont. Az irány nem lényeges, korlátozás csak a kerékpárosokra vonatkozik
  1. Jobbról tilos! Ha ott gurulsz el, megbírságolnak!

Osszuk rögtön két részre! Előzni tényleg tilos jobbról, ahogy a haladó kocsisorok között, mellett elmenni is – ez korábban is így volt, semmi nem változott. Ellenben az álló kocsisorokat 2010 óta jobbról, balról, középen, azaz a záróvonal érintése nélkül bárhonnan kikerülheted, ha ehhez elég helyed van. Ha valakit érdekel a 7-8 soros szószaporítás, a hosszas jogi sallang az új KRESZ-ben olvasható.

2. Ezek szerint, ha megáll a sor, bármikor kikerülhetem a kocsikat?

Nem feltétlenül, de legtöbbször igen. A KRESZ 36. paragrafus pontjai a párhuzamos közlekedésre vonatkoznak, sőt maga a szabály is úgy szól, hogy „álló járművek mellett, vagy azok között szabad előrehaladni”, ebből arra lehet következtetni, hogy például a kétszer egysávos úton, önmagában álló kocsi már nem tartozik ide, hiszen többes szám szerepel a szövegben. Ezt a kételyt oszlatja el – szerencsére – az ún. KRESZ-kommentár, melyet bírók írtak a joggyakorlat alapján, s ez segít eligazodni a KRESZ gyakorlati alkalmazásában.

Mint jogász szakértőnk, Valmont megállapította, a kommentár alaposan tisztázza a kérdést, kiemelve:

annak ellenére, hogy a párhuzamos közlekedésről szóló részben szerepel, a megfogalmazásból következően nem csak többsávos útra vonatkozik. Sőt még azt is megjegyzik, hogy egyes vélemények szerint nemcsak az álló járművekre kell vonatkozzon, hanem egy maximált sebesség – azaz lépésben haladó sor – esete lenne életszerű, de ez nem több véleménynél, szóval erre hiába is hivatkozol a forgalomban vagy akár egy balesetnél.

Akad azonban ránk nézve egyfajta szigorításként értelmezhető rész is, miszerint – adott kommentár szerint – az előrehaladáshoz szükséges elegendő hely, melyet a szabály említ, az véleményük szerint legalább fél méter a többi járműtől, tehát ennek hiányában megint csak kétsége, hogy előregurulhatunk-e.

Itt azt is figyelembe lehet venni, hogy párhuzamos közlekedésre alkalmas úton egy forgalmi sáv tulajdonképpen az útfelület egy kocsisor biztonságos haladásra alkalmas szélességű része. Ez alapján

olyan helyen is kialakulhat párhuzamos közlekedés, ahol nincs kimondottan forgalmi sávokra osztva az útfelület, azonban a forgalom ezt létrehozza az útszélesség alkalmassága miatt.

Akár ilyennek is tekinthető a motoros előrehaladása is, ha elegendő hely áll rendelkezésre. Szóval bonyolultabb a helyzet, mint az a rövidke szabályból levonható, mindenesetre az biztos, hogy ha torlódnak a kocsik, és elegendő helyed van hozzá, akkor az álló verdák mellett, s között előregurulhatsz, igaz ez a városon belüli és azon túli részekre is, beleértve az autópályákat.

3. Mivel a segédmotoros kerékpár nem valódi motor, ezért arra is vonatkozik a bicajosokra érvényes tiltás?

Nem, a jogalkotó szerencsére látott már közelről fürge robogót, és tudja, hogy az a városi közlekedés leghatékonyabb formája, ezért nem is bünteti szegény robeszosokat. Ők egy csoportba tartoznak a nagymotorosokkal, vagyis (idézem) a forgalmi okokból álló járművek mellett vagy között a motorkerékpárok és a segédmotoros kerékpárok előrehaladhatnak, míg az álló kocsisorok mellett a kerékpárosok csak az út szélén, jobb oldalon tehetik meg ugyanezt.

4. Hallottam, hogy országúton tilos alkalmazni ezt. Ezek szerint a szabály csak a városban érvényes?

Nem tesznek különbséget, vagyis a rendelet az autópályákra is igaz, ott a motorosok akár a biztonsági folyosót (ti. a torlódás miatt lehúzódó autók közötti szabad sávot) is használhatják, ha ezzel nem gátolják a megkülönböztető jelzést használó járműveket. Amikor a nyári forróságban az M7-esen az autós üvölt veled, hogy mit képzelsz, nyugodtan mondd meg neki: a minisztériummal veszekedjen, 2013-ban ők engedték meg – nagyon helyesen -, hogy az autópályán is kikerüljük a sort.

5. Miért nem húzódnak le a dugóban álló autósok?

Sajnos a motorosok elengedése nem egyértelmű előírás, egyszerűen csak kedves emberi gesztus, így többnyire muszáj kivárnod, míg a későn ébredő vagy egyszerűen csak figyelmetlen sofőrök helyet adnak az előrehaladáshoz. Más kérdés, hogy a KRESZ 25. paragrafusa szerint kötelező a lehetőséghez mérten az úttest jobb szélére húzódniuk, azaz tényleg szabály kötelezi őket arra, hogy ne a felezővonalat centizve, össze-vissza sorakozzanak fel a lámpák előtt, de a többség ezt mintha elfelejtette volna… Akárhogy is, lehetőségeikhez mérten jobbra húzódniuk kötelező, de az sehol nincs leírva, hogy muszáj segíteniük a motorosok szabad előrejutását.

+1. Mire hivatkozzak, ha valaki felháborodik azon, hogy elsuhanok a sorok között?

KRESZ 36/12 2010 január 1-től életbe lépett módosítása:

(12) Ha a járműveknek útkereszteződésben, útszűkületekben, szintbeni vasúti átjárónál vagy egyéb forgalmi okból meg kell állnia, – előre sorolás céljából – motorkerékpárral, illetve segédmotoros kerékpárral az álló járművek mellett vagy azok között, kerékpárral az úttest szélén, az álló járművek mellett jobbról szabad előrehaladni, ha

a) az előrehaladáshoz elegendő hely áll rendelkezésre, és

b) az irányváltoztatási szándékot jelző járműveket az irányváltoztatásban nem akadályozzák.

Sajnos a motorosok elengedése nem előírás, csak kedves emberi gesztus – akibe szorult egy csöppnyi tolerancia és együttérzés, illetve figyel a körülötte élő, közlekedő embertársaira, annak ez egyszerűen természetes

Röviden tehát: motorral és segédmotoros kerékpárral bármelyik oldalról, míg kerékpárral jobbról haladhatsz el az álló kocsisorok mellett, legyen szó két vagy többsávos útról. Ilyen szempontból mindegy, hogy városban, országúton vagy autópályán történik a manőver, a szabály egyaránt lehetőséget ad a motorosoknak, hogy ne kelljen a dugóban rostokolniuk – szabadon előresorolhatnak, már ha van elég helyük hozzá.

Ha pedig legközelebb valaki felteszi a kérdést, hogy mi is a helyzet a kétkerekűek szabad előregurulásával, már nem kell ezt mondanod: hát, szerintem… Itt a paragrafus és az összes gyakorlati példa, elég, ha megmutatod neki.