Olvasói: tilos a kocsik mellett előregurulni?

Olvasói: tilos a kocsik mellett előregurulni?

- Kategória: Kiemelt cikk
48

Hét éve kihirdették az új rendeletet, melynek szövege parádésan egyszerű, mégis sok a kétely és a tévesztés. Most a jogászok és bírók állásfoglalásaival, valamint javaslataival bővítjük kiskáténkat, hogy minden helyzetben felkészülten közlekedhess és védd az igazad.

Nem szűnik a kérdések áradata, már ami a közlekedési szabályokra és azok értelmezésére vonatkozik. A leggyakrabban felmerülő gond, hogy  a vezetők innen-onnan hallott, fals információkat jegyeznek meg – s ami ennél is rosszabb – szívesen megosztják „tudásukat”, mintha bármikor is alaposabban utánanéztek volna.

Minap éppen arra biztatta egy tapasztaltabb motoros a Facebook-csoportban érdeklődő társát, hogy meg ne próbáljon balról vagy jobbról elgurulni az álló autók mellett, mert ő látta egy videóban, hogy az szabálytalan, és bírság jár érte…

Nem olyan bonyolult ez

Hogy elkerüljük az efféle bakikat, most egy helyre összeszedünk minden lényeges tudnivalót a szabad előregurulás szabályairól és azok gyakorlati alkalmazásáról. Nyugi, nem lesz paragrafus meg száraz jogi duma – négy hétköznapi példán és a leggyakoribb kérdéseken keresztül tökéletesen összefoglalható, amit tudnod kell. Felkészültél? Vágjunk is bele!

A motor elmehet az álló autók mellett, pont. Az irány nem lényeges, korlátozás csak a kerékpárosokra vonatkozik
A motor elmehet az álló autók mellett jobbról és balról, pont. Az irány nem lényeges, korlátozás csak a kerékpárosokra vonatkozik
  1. Jobbról tilos! Ha ott gurulsz el, megbírságolnak!

Osszuk rögtön két részre! Előzni tényleg tilos jobbról, ahogy a haladó kocsisorok között, mellett elmenni is – ez korábban is így volt, semmi nem változott. Ellenben az álló kocsisorokat 2010 óta jobbról, balról, középen, azaz a záróvonal érintése nélkül bárhonnan kikerülheted, ha ehhez elég helyed van. Ha valakit érdekel a 7-8 soros szószaporítás, a hosszas jogi sallang az új KRESZ-ben olvasható.

2. Ezek szerint, ha megáll a sor, bármikor kikerülhetem a kocsikat?

Nem feltétlenül, de legtöbbször igen. A KRESZ 36. paragrafus pontjai a párhuzamos közlekedésre vonatkoznak, sőt maga a szabály is úgy szól, hogy „álló járművek mellett, vagy azok között szabad előrehaladni”, ebből arra lehet következtetni, hogy például a kétszer egysávos úton, önmagában álló kocsi már nem tartozik ide, hiszen többes szám szerepel a szövegben. Ezt a kételyt oszlatja el – szerencsére – az ún. KRESZ-kommentár, melyet bírók írtak a joggyakorlat alapján, s ez segít eligazodni a KRESZ gyakorlati alkalmazásában.

Mint jogász szakértőnk, Valmont megállapította, a kommentár alaposan tisztázza a kérdést, kiemelve:

annak ellenére, hogy a párhuzamos közlekedésről szóló részben szerepel, a megfogalmazásból következően nem csak többsávos útra vonatkozik. Sőt még azt is megjegyzik, hogy egyes vélemények szerint nemcsak az álló járművekre kell vonatkozzon, hanem egy maximált sebesség – azaz lépésben haladó sor – esete lenne életszerű, de ez nem több véleménynél, szóval erre hiába is hivatkozol a forgalomban vagy akár egy balesetnél.

Akad azonban ránk nézve egyfajta szigorításként értelmezhető rész is, miszerint – adott kommentár szerint – az előrehaladáshoz szükséges elegendő hely, melyet a szabály említ, az véleményük szerint legalább fél méter a többi járműtől, tehát ennek hiányában megint csak kétsége, hogy előregurulhatunk-e.

Itt azt is figyelembe lehet venni, hogy párhuzamos közlekedésre alkalmas úton egy forgalmi sáv tulajdonképpen az útfelület egy kocsisor biztonságos haladásra alkalmas szélességű része. Ez alapján

olyan helyen is kialakulhat párhuzamos közlekedés, ahol nincs kimondottan forgalmi sávokra osztva az útfelület, azonban a forgalom ezt létrehozza az útszélesség alkalmassága miatt.

Akár ilyennek is tekinthető a motoros előrehaladása is, ha elegendő hely áll rendelkezésre. Szóval bonyolultabb a helyzet, mint az a rövidke szabályból levonható, mindenesetre az biztos, hogy ha torlódnak a kocsik, és elegendő helyed van hozzá, akkor az álló verdák mellett, s között előregurulhatsz, igaz ez a városon belüli és azon túli részekre is, beleértve az autópályákat.

3. Mivel a segédmotoros kerékpár nem valódi motor, ezért arra is vonatkozik a bicajosokra érvényes tiltás?

Nem, a jogalkotó szerencsére látott már közelről fürge robogót, és tudja, hogy az a városi közlekedés leghatékonyabb formája, ezért nem is bünteti szegény robeszosokat. Ők egy csoportba tartoznak a nagymotorosokkal, vagyis (idézem) a forgalmi okokból álló járművek mellett vagy között a motorkerékpárok és a segédmotoros kerékpárok előrehaladhatnak, míg az álló kocsisorok mellett a kerékpárosok csak az út szélén, jobb oldalon tehetik meg ugyanezt.

4. Hallottam, hogy országúton tilos alkalmazni ezt. Ezek szerint a szabály csak a városban érvényes?

Nem tesznek különbséget, vagyis a rendelet az autópályákra is igaz, ott a motorosok akár a biztonsági folyosót (ti. a torlódás miatt lehúzódó autók közötti szabad sávot) is használhatják, ha ezzel nem gátolják a megkülönböztető jelzést használó járműveket. Amikor a nyári forróságban az M7-esen az autós üvölt veled, hogy mit képzelsz, nyugodtan mondd meg neki: a minisztériummal veszekedjen, 2013-ban ők engedték meg – nagyon helyesen -, hogy az autópályán is kikerüljük a sort.

5. Miért nem húzódnak le a dugóban álló autósok?

Sajnos a motorosok elengedése nem egyértelmű előírás, egyszerűen csak kedves emberi gesztus, így többnyire muszáj kivárnod, míg a későn ébredő vagy egyszerűen csak figyelmetlen sofőrök helyet adnak az előrehaladáshoz. Más kérdés, hogy a KRESZ 25. paragrafusa szerint kötelező a lehetőséghez mérten az úttest jobb szélére húzódniuk, azaz tényleg szabály kötelezi őket arra, hogy ne a felezővonalat centizve, össze-vissza sorakozzanak fel a lámpák előtt, de a többség ezt mintha elfelejtette volna… Akárhogy is, lehetőségeikhez mérten jobbra húzódniuk kötelező, de az sehol nincs leírva, hogy muszáj segíteniük a motorosok szabad előrejutását.

+1. Mire hivatkozzak, ha valaki felháborodik azon, hogy elsuhanok a sorok között?

KRESZ 36/12 2010 január 1-től életbe lépett módosítása:

(12) Ha a járműveknek útkereszteződésben, útszűkületekben, szintbeni vasúti átjárónál vagy egyéb forgalmi okból meg kell állnia, – előre sorolás céljából – motorkerékpárral, illetve segédmotoros kerékpárral az álló járművek mellett vagy azok között, kerékpárral az úttest szélén, az álló járművek mellett jobbról szabad előrehaladni, ha

a) az előrehaladáshoz elegendő hely áll rendelkezésre, és

b) az irányváltoztatási szándékot jelző járműveket az irányváltoztatásban nem akadályozzák.

Sajnos a motorosok elengedése nem előírás, csak kedves emberi gesztus – akibe szorult egy csöppnyi tolerancia és együttérzés, illetve figyel a körülötte élő, közlekedő embertársaira, annak ez egyszerűen természetes

Röviden tehát: motorral és segédmotoros kerékpárral bármelyik oldalról, míg kerékpárral jobbról haladhatsz el az álló kocsisorok mellett, de a gyakorlat szerint csak párhuzamos közlekedésre alkalmas úttesten, igaz, az elmélet gyakran mást mutat. Ilyen szempontból mindegy, hogy városban, többsávos országúton vagy autópályán történik a manőver, a szabály egyaránt lehetőséget ad a motorosoknak, hogy ne kelljen a dugóban rostokolniuk.

Ha pedig legközelebb valaki felteszi a kérdést, hogy mi is a helyzet a kétkerekűek szabad előregurulásával, már nem kell ezt mondanod: hát, szerintem… Itt a paragrafus és az összes gyakorlati példa, elég, ha megmutatod neki.

  • Szabó Csaba

    Köszi az összefoglalót! Ha jól értem a lényeg, hogy csak párhuzamos közlekedésnél lehet ezt alkalmazni, normál egy-egy sáv esetén nem, még városban sem?

    • szabop

      Egy a lényeg: hagyd a motorost, ne gecizz vele!!!!!!!

    • Bajnai András

      A megfogalmazás nem említi, viszont a 36. paragrafus (amiben ez is van) kizárólag a párhuzamos közlekedés szabályait taglalja, így igen, csak irányonként többsávos úton szabad.

    • LaciK

      Így van. Viszont 2*1 sávosnál meg simán az előzés szabályait alkalmazva tudsz előre menni. Ha jönnek szembe akkor természetesen nem szabályos, de annyiszor volt, hogy komótosan pöfögök egy ilyen sorban, aztán elkezdenek lehúzódni az autók had menjek, pedig annyira nem szeretem erőltetni ezt a dolgot, de ha ilyen előzékenyek akkor mit tehetek? 🙂

  • Madarász Bánhegyi

    Mondjuk két kocsisor között csak akkor lehet előregurulni, ha ezzel nem haladsz folyamatosan a felező, vagy záróvonalon. Márpedig szinte mindig ez történik. Nem a kereket kell nézni, hogy hol van, hanem a motoros, biciklis űrszelvényét, és ha ezzel nem haladsz a felező, vagy záróvonalon, hanem az adott sávban maradsz, akkor haladhatsz előre.

    • LaciK

      Ez talán azért van mert az egyik súlyos veszélyeztetés a másik nem.
      Kérlek idézd a kresz-ből hol van ez az űrszelvényes dolgot.

      • Madarász Bánhegyi

        Szerinted igy van, de szerintem autósként nem. Te a túl közeli elhaladással hirtelen irány változtatásra kényszeríthetsz, amivel kimerítetheted akár a veszélyeztetés fogalmát is. Valamint lehet, hogy újdonságnak számít nálad, de a magyar jog szerint magadat sem veszélyeztetheted. Kérlek idézd a KRESZ-ből, hogy hol van az, hogy csak a kerékre, de a vezetőre nem vonatkozik a KRESZ.

        • Kopasz #SanyiDeSzépMacskaVagy

          Nyilván hirtelen iránytváltoztatsz az álló autóddal, amikor közel megy hozzád egy bringás, mi? 😀 Na persze…

        • Kopasz #SanyiDeSzépMacskaVagy

          Egyébként meg amikor motorozom, csak akkor szoktam előremenni, amikor normális autósok között tehetem ezt, nem a magadfajták között. Vagyis akiken látom, hogy elengednek, mert látják, hogy jövök. De aki direkt paraszt, vagy csak a szájával néz, ezért nem lát, azt nem szoktam így előzni…

        • LaciK

          Hirtelen irányváltoztatás amikor éppen állsz a piros lámpánál? 🙂
          Ugyanis csak álló kocsik között szabad előre menni kellő körültekintéssel.

    • Nickmack

      Próbáld ki, és magadtól is rájössz a különbségre. Amikor egy kétkerekűn az ember bemegy egy szűkebb résbe, akkor annak megfelelően választ sebességet és egyensúlyoz. Amikor az autós csinál neki egy ugyanakkora rést, akkor egyáltalán nem biztos, hogy ott is biztonságosan tud haladni. Plusz az egyik esetben bő egy tonna mozgási energiáját kapná meg, ha ütköznének, a másikban meg csak a sajátját. Ehhez még hozzátartozik, hogy a tíz centit hagyó autósok 99%-a nem merne átmenni hatvannal egy olyan betonkapun, ahol csak annyi helye lenne.

      • Madarász Bánhegyi

        Gratulálok. Te leírtad azt amit a közlekedési szakemberek egyöntetűen hangoztatnak, hogy a kerékpárok nem valóak az autók “közé”. Csak azért mehettek a közúton mert a politikusok nem merik felvállalni a szakemberek véleményét, bár tudják, hogy pont a te általad leírt menetdinamikai különbségek miatt sok kerékpáros farag rá. Egyébként tudják ezt a kerékpáros egyesületek is, de őket a kerékpár üzletek szponzorálják, igy ezt az infót ők is mélyen elhalgatják. Ha megfigyelitek a bírósági ítéleteket, akkor pont a menetdinamikai különbség miatt mentik fel az autósokat, sok olyan baleset után, ahol egyébként hibásnak látszanak.

        • Nickmack

          Te valamit keversz. Én nem szoktam autók között bringázni, szinte mindig motorral járok, de ha autóban ülök, akkor valahogy mindig az autóktól nem tudok haladni. Én ismerek azért pár szakembert, ezt a marhaságot még nem hallottam egyiktől sem. Meg tudnád nevezni azokat, akiknek szerinted az a véleménye, amit itt hangoztatsz? Én nem beszélek menetdinamikai különbségekről. Kizárólag mozgási energiáról.
          Én egy ilyen esetről sem tudok, erre van egy példád legalább?

  • József Szamuráj Szilágyi

    A csókának van pár tíz ilyen mindennapi videója, ahelyett hogy az autóvezetők naponta dudálnának vagy óbégatnának rá, mindenki tudomásul veszi a helyzetet, amiért nálunk a rendőr kiállítaná a sorból és a helyszínen megbaszná, a jogosítványát összetépné, ott inkább kedélyesen dumálnak vele.

  • Tóth Kareszka

    undorító a magyar rendőrség bárki bármit mond… undorító aljas, kétszínű hatalom fitogtató, hatalommal visszaélő emberek… egy normális nincs köztük, mert évente egyszer habira segít xyn-nak , mert arra vágyik hogy médiába szerepelhessen hogy ö milyen jótét lélek ! köcsög police… emberségből 0

    • Galambos Dániel

      gratulálok. Ez most mire is komment?

    • István József

      Igaz, hogy az írásban szó sem esik rendőrről, vagy rendőrségről, de te ügyesen ide csempészted a bánatodat velük kapcsolatban! Biztos nagyon csúnyán megcsinálhatták a kakilódat, ha ennyira pipa vagy rájuk! xD

    • nagyember

      Ez most hogy jön ide? Ezzel a fejjel mondjuk nem csoda ha rá vannak kattanva a rendőrök… :/

    • Tóth Kareszka

      kit érdekel hogy nem esik szó rendőrről 😀 mindenki azt szid akt akar, és azt kommentel amit akar . Többnyire ezt látom mindenhol.
      én a kékeket szidom mert megérdemlik 😀 ez a hozzászólásom 😀
      ha valakinek nem tetszik, lehet tovább lépni 🙂

    • LaciK

      Fura velem soha nem genyóztak, pedig nem vagyok szent.
      Jogos büntetést persze kaptam, de valljuk meg, az az én saram, amit egy igazi férfi emelt fővel vállal, nem kezd el hisztizni, meg másokat hibáztatni.

    • Tóth Kareszka

      már írtam, csak törölték :
      🙂 🙂 mindenki arról ír kommentbe amiről akar,gondoltam csatlakozok én is.. én a kékeket szidóm. 🙂

  • krokkó

    szeretem az ilyen ismeretterjesztő cikkeket (szerencsére nincs túl sok újdonság, bár emlékeinket nem árt frissíteni 😉 ) de még jobban szeretem a hozzászólásokat 😀

    természetesen az lenne az ideális, ha minden forgalomban résztvevő tisztában lenne a kötelezettségeivel, lehetőségeivel, illetve nem csak ami rá vonatkozik, hanem más járműkategóriákra is. félre téve a versenyszellemet, az izmozást, a bunkózást, a tudatlan tétovázást, a tötymörgést. de mint tudjuk egy egy utópikus lehetetlenség 😀

    az van ami van 😀 ha a kapaszkodó sávot nem használva főútvonalon a belsőben 50-el parton felfelé suhan az öreg alfa az szerinte oké, persze én már bunkó vagyok amiért a fazerrel villogok meg dudálok mögötte, és közben azon filózok, hogy legyek-e szabálysértő, és a külsőből előzzem, mert balról dupla záróvonal van…

    de visszatérve az előreguruláshoz, amikor nekem először nagyvonalakban elmondták akkor az úgy volt, hogy nagyon figyelmesen mérjem fel a helyzetet, hogy lehetséges-e a művelet, van-e elég helyem, kukkantsak be futólag az autókba, nem-e akar valaki épp kiugrani megnézni bezárta-e a csomagtartót, meg persze ha kereszteződés akkor én merre meg hogy előttem ki merre szeretne továbbhaladni. gyors matek fejben, és ha nyerő, akkor előre, jobbról-balról 🙂

    de aki nem ismeri a kresz ezen részét, és nem gyakorlott vezető az nem is fog előre gurulni pont a büntetéstől illetve a helyzetszituációtól való félelem miatt, aki ismeri és tiszteletben tartja, az meg úgyis eldönti, hogy érdemes-e illetve biztonságos-e

    és persze van olyan is aki ismeri és pont nem érdekli az hogy másokat mi zavar, mert 20 másodperc mulva a tükrében már nem is látja 😀 (meglehet érteni őket is, én is voltam már így, persze nem ez a helyes út)

    • LaciK

      Valahogy így. Azt imádom a városi motorozásban, hogy az autók számomra semmilyen szinten nem jelentenek akadályt 🙂
      Kicsit érdekesebbé teszik a motorozást mint mozgó háttér elem, de könnyedén tudom kerülni a necces szituációkat a motor mozgékonysága miatt, ennek folytán soha eszembe se jut villogni, vagy bosszankodni miattuk. Ha meg véletlenül nem tudok elmenni, akkor kibírom azt a max 30 másodperces késlekedést amíg lehetőségem adódik rá. Motorral mindig ki simulnak a ráncaim, míg autóval a fejem szétdurran az autósok hülyeségei miatt. Autóval sem volt még gondom motorossal. Egyszerűen más dimenzióban mozognak. Nem képeznek akadályt vagy problémát, legfeljebb irigységet okoznak, hogy én nem tudok úgy menni mint ők 🙂

    • Nóri

      Csatlakozom: 90 %-át tudtam, de kell a felhomályosítás – sok a tudatlan az utakon 🙂

  • LaciK

    Vicces az az ilyen észosztókkal, hogy kb 3 perc alatt találok egy online KRESZ gyűjteményt a googleval, és találom meg benne az odavágó paragrafust, mivel szerencsére nem túl komplikált.

    Miért kell akkor tévhitek alapján a hülyeséget terjesztenie bárkinek is, ha utána nézhet könnyedén?

  • Lajos Tóth

    Többek között ezért kellene mindenkinek aki a közlekedésben részt vesz, megtanulni az alapvető KRESZ szabályokat! Különös tekintettel a kerékpárosoknak!! Ezelőtt 40 évvel még létezett, nekem is volt kék színű kerékpár vezetői igazolványom! Komolyan!!!

    • LaciK

      Amikor én voltam iskolás, voltak KRESZ parkok, ahol mini közlekedési rendszerben, táblákkal, jelzőlámpával, kamu rendőrrel, komplett órákat tartottak nekünk a gyakorlati KRESZ-ből. Hasznos volt és élveztük. Később le is lehetett hivatalosan vizsgázni belőle…sajnos csak a tancsi kedvencei mehettek, pedig én is szerettem volna, mert akkoriban már kőkemény utcai bringás voltam Csepel bringával 😀
      Támogatnám hogy 12évesek vizsgázzanak le kerékpáros KRESZ-ből hasonló módon, és ne csak ilyen száraz teszt kitöltéssel, mert az nem ér semmit önmagában.

    • Geser

      Megtanulni megtanulják, a vizsga után talán még pár évig emlékeznek is rá. Inkább az ismétlésen van a hangsúly. Elő kellene írni a 10 évenkénti kötelező ismétlővizsgát. Az első próbálkozást fizetné az állam, ha bukik akkor az ismétlést meg a vizsgázó fizetné.

  • Németh Zoltán

    Engem az is érdekelne, hogy országonként milyen eltérések vannak Európában a sorok közötti előregurulásra. Köszi.

    • KutyaZX14

      Magyarországon kivételezett helyzetben vagyunk, az európai utak nagy részén tiltott a „lane splitting”, leszámítva Francia- és Németországot. Más kérdés, hogy sok helyen nem szabályos, de ha nem vagy pofátlan, akkor nem büntetik, ez viszont már mindig elbírálás kérdése. Korzikán is így volt minden alkalommal, ahogy Ausztriában is előfordult, de mivel nem hivatalos szabály, nem biztatnánk erre senkit nyugodt szívvel…

  • nlacim

    Még valamit nem árt megszivlelni főképp nagy dugó esetén.
    Ha az álló sorok közt megy előre kerékpáros vagy motoros, arra is figyeljen egy-egy kereszteződést megközelítve, hogy keresztbe jöhet a kereszteződésbe beragadt jármű vagy akár egy megkülönböztető jelzést használó jármű. Ezek tuti nem számítanak egy pl. három sávban megálló járművek között kirobbanó kétkerekűre. Nem is látják a megálló járművektől.
    Lehet, hogy jogilag Te vagy a jó, de tudod, “Ne légy bogár!”

    • LaciK

      Sorok között előre mehetünk, de tisztában kell lenni, hogy jogilag sincs senkivel szemben elsőbbségünk. Szóval bármi történik az a mi sarunk.
      Kivétel, az ajtó ránk nyitás, meg a szabálytalanul kóricáló gyalogos.

  • babeneba

    Akárhol is van a törvényben, a Kresz vizsgák kérdései alapján nem csak többsávos úton szabályos az előregurulás. Ezzel minenki szembesülhetett, aki 2010 után rakta le a kreszt…

    • Novák Péter

      Ezt érdemes lenne a jogalkalmazókban is tudatosítani: éppen nemrég veszített pert egy hölgy, aki a sort előzve szenvedett balesetet, amikor kifordult elé az egyik álló autó. Az indoklás szerint szabálytalan volt a kétszer egy sávos, városon kívüli szakaszon a kikerülés, ezért marasztalták el…

      • Peter Kovacs

        Ha az álló autó jelezte az irányváltoztatási szándékát, akkor azért…
        Akkor joggal marasztalták el a hölgyet, mert ebben nem akadályozhatja kikerülés közben a járműveket.
        A másik, hogy ha az autó kanyarodott, akkor mozgott. Ha mozgott, akkor pedig már nem kikerülés hanem előzés.

    • Magyarfalvi László

      Ez így van. Én rendőrautó mellett mentem el egy lámpás útlezárásnál az álló kocsisor mellett (kb. 3-400 méteren keresztül) kétszer egy sávos úton és semmi nem történt. A 36. § /12 említést sem tesz arról, hogy csak párhuzamos közlekedésre alkalmas úton lenne érvényben ez a szabály.

  • babeneba
    • LaciK

      Ezen most felhördültem (hörr, hörr) mert a padka irányából elmenni autók mellet motorral nem éppen okos dolog. Én még úgy tanultam, hogy nem is szabad, csak kerékpárral, de utána néztem és végül is nincs megtiltva. Annyi hogy kerékpárral csak ott lehet menni.
      “36. §
      (12)228
      Ha a járműveknek útkereszteződésben, útszűkületekben, szintbeni vasúti
      átjárónál vagy egyéb forgalmi okból meg kell állnia, – előre sorolás
      céljából – kétkerekű motorkerékpárral, illetve kétkerekű segédmotoros
      kerékpárral az álló járművek mellett, vagy azok között, kétkerekű
      kerékpárral az úttest szélén, az álló járművek mellett jobbról szabad
      előrehaladni, ha

      a) az előrehaladáshoz elegendő hely áll rendelkezésre, és

      b) az irányváltoztatási szándékot jelző járműveket az irányváltoztatásban nem akadályozzák.”

  • Ferenc Baranyai

    Eleg veszelyes torveny es konnyen ad surlodasi pontot autos es motoros kozott.Azt hiszem itt az alapveto probleme hogy a motorosok utaljak az autosokat es viszont. De ha mondjuk ezt a torvenyt udvariasan betartanak a motorosok az autosok sem lennenek felpaprikazva. En most voltam kedves hazankban es bizony a frasxt hoztak ram a tisztelt motorisok amikor balra kanyarodasnal az zarovonalat semmibe veve vagott el mellettem.En is motorozok egy nagy orszag nagy utjain de itt ezt sulyosan buntetik. Igy is sokan csinaljak mert nincs annyi rendor ski megtudna allitani egy rakas agressziv motorost aki ebben eli ki elete hianyosagait. az autosok sem kulonbek. A hetvegen inkabb megfordultam es haza mentem mert oten probaltak kivasalni. Ez egy osi harc akinek sose lesznek gyoztesei csak vesztesek. Azok akik meghalnak,megserulnek vagy bortonbe kerulnek az agresszivitas miatt. Le kellene lassulni(agyba) es nem mindjart a le es felmeno agat emlegetni egymasnak egy zuros szitu utan. Csak egy kis udvariassag kellene nem mas. Szeles utat mindenkinek

    • LaciK

      Tény hogy Budapest közlekedése dinamikus, de szerintem kifejezetten figyelmesek és előzékenyek a budapesti közlekedők. Ezt bringával, motorral és autóval is tapasztalom. Persze ha nem vagy ehhez hozzászokva, akkor tűnhet agresszívnek, de nem az.
      Elsuhanó motoros pedig csak azt tudja megijeszteni aki nem használja a tükrét, vagy az indexét. Elég rövid életűek, ennél fogva nagyon ritkák azok a motorosok, akik balra indexelő autót kezdenek előzni.

      • Zoltán Farkas

        Ritkán de van ilyen is … lakotterületen 90-100km/h sebességgel elsuhan mellettem kikerülés közben 1,5méter széles “útdarabkán” a patkán kisgyermekével sétáló anya és az autóm között 2 rendszám,forgalmi,biztosítás,valószinűleg jogosítvány nélküli krosszmotoros. 5km után tankolás közbe megkérdeztem hogy miért előz ha villog balra az indexem és hogy tudja é mit jelent a balra kitett irányjelző? Nem látta,a gyerekre sem emlékezett és azt se látta hogy mit kerültem ki… Túl gyorsak a motorosok 95%-ban és az az 5 betartja a sebességhatárokat…

    • Geser

      A záróvonal nem figyelésének semmi köze ehhez a törvényhez. Ilyen 2010 előtt is történt. Itt az álló sorok között/melletti haladásról volt szó. Ott te az autóval nem kanyarodsz semerre. Esetleg sávot váltasz, remélhetőleg előtte belenézel a tükörbe és oldalra is fordulsz a vaktér miatt.

  • Bojnovszky László

    Ugye jól értelmezem, hogy az álló sór mellett? Tehát nem a dugóban araszoló kocsisór jobb és bal oldalán kamikaze módjára.

    • Geser

      Autópályán az araszoló sor mellett is. Nem életszerű, hogy arra a 2-5mp-re, amíg mozog a sor, addig besorol az autó mögé, majd mikor megáll a sor, arra a 2-5mp-re, addig meg halad mellettük/közöttük.
      Kamikaze módjára semmilyen helyzetbe nem lehet haladni.

  • Cseh László

    A leírtak rendben vannak. Ezeket viszont a motorosok 90 %-a nem ismeri.

  • csaba

    Szerintem ez szabály alapvetően rendben van, de van pár dolog, ami nem tiszta nekem, és autósként ezek számítanak amikor egy ilyen “álló” kocsisorban araszolok:
    1 – mennyire kis sebesség számít álló kocsisornak?
    (0, 5, 10, 20km/h, esetleg autópályán még ennél nagyobb is?)
    2 – ha az “álló” kocsisorban egy autós sávot vált, kell-e elsőbbséget adnia a középen előreguruló motorosnak? vagy neki kell a sávváltási szándékát indexxel jelző autóst elengednie?
    3 – a szövegben előre”gurulás” van, de saját tapasztalatom, hogy ez szokott előreszáguldás is lenni (láttam már egykeréken bemutatott ilyen produkciót is – jó az nem általános, hülyék minden csoportban vannak). Van-e előírt sebesség, vagy sebességkülönbség? Ha igen mennyi az? Mire kell felelősséggel számítanom, amikor sávváltáskor kinézek (2-es pont válaszától függetlenül), hogy a kis pötty 4-5 sec vagy 0,1 sec alatt ér ide, szabályosan közlekedve?

    • babeneba

      Szerény véleményem szerint:
      1.) az áll, az egyenlő 0 km/h.
      2.) Ha sávot vált, akkor már nem áll, neki van elsőbsége. Tudnunk kell, hogy ez egy nagy szívesség nekünk, motorosoknak, örüljünk, hogy ez megadatott, és tisztelettel éljünk vele. Én például a látványosan félrehúzódó autónak mindig megköszönöm. Aki indexel, hogy sávot vált, mindig megvárom.
      3. No comment.

  • Pingback: Olvasói: ezért ne furakodj előre a lámpánál - Hegylakók()