Mindenkit hazavárnak! – a városi motorozás rejtelmei

Mindenkit hazavárnak! – a városi motorozás rejtelmei

- Kategória: Kiemelt cikk
24

A motorozás savát-borsát a végtelen országutak és a trükkösen kanyargó szerpentinek adják, ám a legnagyobb veszélyt mégsem ezek jelentik, hanem a saját környezetünk, ahol a megszokás miatt magabiztosabban, egyszersmind kicsit lazábban, rutinból vezetünk, ami gyakran megbosszulja magát…

A járművek kiugróan nagy mennyisége és a gyakori keresztirányú forgalom miatt különösen nagy figyelmet igényel a városi motorozás, különös tekintettel lakóhelyünk környékére, ahol hajlamosak vagyunk ellazáskodni egy-egy helyzetet, gondolván „mindjárt otthon vagyok, mi baj történhetne…”

Az első és legfontosabb lépés az általad nyújtott, illetve megköszönt előzékenység. Ez – mint az elvetett mag – előbb-utóbb elterjed, visszaköszön rád, hosszú távon pedig élvezetesebbé, biztonságosabbá és élhetőbbé teszi a közlekedést. Légy hát kedves és előzékeny, példát mutatva a többi sofőrnek, legyen az autós vagy motoros!

Arányaiban több agresszív és figyelmetlen sofőrre kell számítanunk a lakott területen, mint az országúton, akik különösen a karosszéria nélkül közlekedőkre, például a motorosokra, gyalogosokra és bringásokra veszélyesek. Közhelyes, hogy „közlekedj úgy, mintha vadásznának rád”, sőt ezt a gyakorlatban aligha valósíthatod meg, hiszen így nem élvezet, hanem idegőrlő feszültség lenne minden egyes kilométer, de tény, hogy az előrelátás és óvatosság megmentheti a bőröd.

Araszolás az autók között

Bár a KRESZ 2010 óta megengedi, hogy motorral, segédmotorral előresoroljunk az ÁLLÓ autók között, de ezt csak bizonyos esetekben tehetjük meg, amiről sokan és gyakran megfeledkeznek.

Tehát a feltételek egyszerűen, röviden:

36. § Párhuzamos közlekedés

36. § 12: az első és legfontosabb, hogy csak párhuzamos közlekedésre alkalmas úton sorolhatsz előre, mégpedig a következő feltételek mellett:

  • téves az a közhiedelem, hogy csak balról haladhatsz el mellettük, ugyanis a rendelet egyértelműen kimondja – álló járművek mellett vagy között is előresorolhatnak a motorkerékpárok és a segédmotoros kerékpárok, míg a bicajosok kizárólag jobbról, az úttest szélén tehetik meg ezt.
  • ez csak akkor szabályos, ha az előrehaladáshoz elegendő hely áll rendelkezésre (ez hozzávetőleg fél méter oldaltávolságot jelent), és az irányváltoztatási szándékot jelző járműveket az irányváltoztatásban nem akadályozod

Tehát egy- és többsávos úton, ott viszont dugó, baleset, piros lámpa vagy bármilyen egyéb ok miatt álló – tehát nem araszoló – járművek között előregurulhatsz, ha a sofőrök ehhez elegendő helyet adnak neked.

Ha van buszsáv, akkor ott az autók mellett jobbról-balról is előremehetsz, de legyél fokozott figyelemmel a sávváltásnál, hiszen a kereszteződések közelében a négykerekűek is használhatják ki- és besorolásra a buszsávot! Mindig csökkentett sebességgel, körültekintően sorolj előre, számítva arra, hogy valaki nem néz a tükörbe és sávot vált vagy kinyitja az ajtót, s a figyelmetlen gyalogosok is kiléphetnek a járművek takarásából (Kép: Máthé Zoltán, MTI)

Emellett a kereszteződésekben gyakoribbak a víz- és olajfoltok, főként a kánikulában, amikor a kicsöpögő klímakondenzvíz teheti csúszóssá az aszfaltot. Benzinkutak környékén a teherautók túltöltött üzemanyagtartályából kicsöppenő gázolaj keserítheti meg az életedet, s nincs ez másként a buszokkal sem. Sajnos személyesen megéltük egyszer, hogy a robogós nyáron, városban – a robogósok szokásos nyári viseletében, vagyis edzőcipő, póló, rövidnadrág kombinációban – busz után haladva betakarózott a motorjával, mert a kanyarban araszoló autók klímaberendezéséből kifolyt víz miatt csúszóssá vált az addig száraz és remekül tapadó aszfalt. Szerencséje volt, mert a hátán csúszott és közben a pólója valahogy beakadt a dereka alá, így szinte karcolások nélkül úszta meg a kalandot…

Tankolás közben is veszélynek vagyunk kitéve, ezért egyre több motorosbarát benzinkutat üzemeltet a MOL, ami a teherautók által látogatott kútfejektől távol esik, így kisebb az esélye, hogy áthajtunk egy-egy gázolajtócsán. Ezeken a kutakon egyéb szolgáltatásokat (pleximosás, keréknyomás-beállítás) is igénybe lehet venni, sőt a mosdóban is sok hasznos, sőt motorosoknak nélkülözhetetlen felszerelést találunk – igazán figyelmes tőlük!

Sajátos gondok, különös megoldások

A nagyobb forgalom miatt figyelnünk kell a nehéz járművek által felgyűrt aszfaltra is. Ezek jellemzően a szélső sávban, illetve a buszmegállók környékén okozhatnak veszélyt – az egyenesekben a nyomvályúk, míg a lámpák előtt a keresztirányú barázdák nehezíthetik meg a motorosok életét. Persze van nekünk is teendőnk, kötelezettségünk, tartsuk hát tiszteletben a korlátozásokat, mint például a villamossíneket védő kőbuckákat – nem véletlenül kerültek oda! A síneknél maradva fontos megemlíteni, hogy áthaladáskor ügyelj azok minél nagyobb szögű keresztezésére, eszedbe se jusson fékezni, amikor áthajtasz rajtuk, esőben pedig különösen legyél óvatos a vasúti átjárók, villamosvonalak keresztezésekor! Az útburkolati jelek, csatorna fedlapok, vízátereszek, szintén mind csúszósak, kiváltképpen esőben, így ha teheted, kerüld el őket, ha nedves az aszfalt!

Ne feledd: Ha villamossínt keresztezel, tedd azt minél nagyobb szögben, és eszedbe se jusson fékezni közben! Esőben mindez hatványozottan igaz…

A kátyúkba senki sem szeret belehajtani, ezért tarts mindig megfelelő oldaltávolságot a többi járműtől, és mindig úgy helyezkedj mellettük, hogy a sofőr szemmel tarthasson téged (pl. ne haladj folyamatosan a B és C oszlop között a holttérben), így elkerülheted, hogy hirtelen irányváltása közben összekoccanjatok. Bár nem mostanában készült, ma is érvényesek az alábbi filmben bemutatott tanácsok:

Nem véletlenül szabnak alacsonyabb sebességhatárokat lakott területen belül, elvégre a védett útra kihajtó autós arra számít, hogy a keresztező járművek 50-60 km/h közötti sebességgel közelednek, és így fogja felmérni a közeledő motoros tempóját is. Ha gyorsabban, mondjuk 80-90-nel mész, a bizalmi elv alapján nem számít ilyen gyorsan közeledő járműre, és könnyen baleset lehet a találkozás vége, arról nem beszélve, hogy a fékutad a sebesség növelésével arányosan, de négyzetesen nő, vagyis amíg 50-ről 12-15 méter alatt megállsz, 80-ról már 30-40 méterre lesz szükséged! A motoros sebességét – a kis méret és a jellemzően egy szál fényszóró miatt – amúgy is nehezebb megbecsülni, szóval adjunk csak esélyt neki az észlelésre, és magunknak a túlélésre!

Egyszer úgyis megállsz…

Sok féligazság és városi legenda kering az interneten a motoros parkolásról, ezért igyekszünk ezt is tisztába tenni. Kezdjük az áruházak motorosparkolóival, melyekből szerencsére egyre több található itthon. Ha egy autós bunkó módon odaparkol a verdájával, zsörtölődhetsz, de kár ennél több időt fecsérelned rá – ez nem a KRESZ-ben rögzített jelzés, vagyis csak a sofőrök figyelmességén múlik, hogy tisztelik-e a felfestést, szankció nem érheti őket miatta. Ellenben a motorok parkolását egyértelműen szabályozzák, mégpedig nekünk igencsak kedvező módon. A fizetős parkolókban bármikor szabadon, ingyen parkolhatsz a kétkerekűvel, sőt a járdán is, amennyiben legalább 150 centi marad a géped és a fal vagy a járda túlsó széle között. Így hát azt javasoljuk, bármennyire ingyenes, ne állj be motoroddal egy autó helyére, főleg a parkolóhelyekben amúgy is szűkölködő belvárosban vagy a bevásárlóközpontoknál a bejárat közelében, hisz’ Te szinte akárhol máshol megállhatsz, ne szúrj hát ki másokkal. Ha több motorral vagytok, akkor viszont akár négyet is be tudtok passzírozni egy autó helyére, ha máshol mondjuk zavarná a gyalogosforgalmat.

Bárki bármit mond, a Kormányrendelet egyszerűen felülírja a helyi parkolótársaságok előírásait, vagyis közterületen – kétkerekű – motorral bármikor ingyen parkolhatsz, ahogy a járdán is leteheted a gépet, ha van elég hely

Ha hangos vagy, nem ütnek el?

Ahány motoros, annyi indok létezik a sport kipufogó használatára. Mindegy, te melyik álláspontot képviseled, nem biztos, hogy mindenkinek ugyanúgy tetszik a motorod hangja, mint neked, főként, hogy ezt te és a mögötted jövő hallja igazán, az eléd hajtó autóból, pláne ha szól bent a zene, aligha fogják észrevenni. Legyél hát tekintettel másokra, ne hangoskodj feleslegesen, főleg ne az amúgy is elképesztő zajterhelésű belvárosokban, napnyugta után, amikor az emberek pihenni szeretnének! Gondolj csak bele: hosszú távon ez a kivagyiság csak ellenségeskedést szül, míg biztonságunkat azzal növeled leginkább, ha nem szerzel újabb ismeretlen ellenségeket a lakók közül, akik zsigerből gyűlölik majd a motorosokat…

Loud pipes save lives? Hát persze, ez is egy remek ürügy, hogy miért van feltétlenül nagy szükség az ordító Akrára a gépen…

S ha már szóba került, hogy észrevesznek-e minket, érdemes tudnod, hogy ezért Te is sokat tehetsz, és nem, nem egy újabb sportdobbal… Nem lehet elégszer ismételni: ha nem látod az előtted haladó jármű vezetőjének tekintetét a tükrében, akkor ő sem lát téged! Kerüld a holttérben motorozást, és mindig ügyelj a világítás felkapcsolására, ha ez nem automatikus a gépeden! A járművek holtterének mérete függ az adott négykerekű típusától, de főként a teherautók, zárt furgonok esetében jellemző, hogy egy vagy akár több motor is „eltűnhet” a holttérben. Ez persze nem mentesíti a sofőröket a tükrök állandó és helyes használata alól…

Ha esik, minden megváltozik

A nagyobb a városokban számítsunk arra, hogy a polgárok gyakran esőkabátnak használják az autójukat: akik egyébként tömegközlekedéssel utaznak esőben inkább autóba ülnek, ezért nagyobb lesz a forgalom és a nagy számok törvénye alapján több lesz a gyakorlatlan sofőr is. Ilyenkor nekünk is nehezebb dolgunk van, hiszen a csekély menetszél miatt a plexiről nehezebben futnak le az esőcseppek, sőt az autók is felverik ránk az útról a vizet. Ezen segíthetsz a praktikus, kesztyű ujjára húzható, vízlehúzó gumival, amivel mindig tisztán tarthatod a plexit. Van pár márka, aki alapból is varr ilyen gumilapkát a kézvédőjére, s legyen szó bármelyik megoldásról, ezek mindegyike jobb, mint a kesztyű tenyerével maszatolni a plexit: nem is lesz olyan tiszta és még jól össze is karistoljuk vele.

motor-raincoat-esőruha-harley
Esős időben nagyobb a levegő páratartalma is, így főleg araszolásnál könnyen bepárásodik a plexi. Ezt megelőzhetjük, ha résnyire nyitva hagyjuk vagy párataszító réteggel védekezünk ellene.

Ezzel végigértünk a városon, pontosabban a városi közlekedés legfontosabb veszélyhelyzetein, így legközelebb tempót váltunk, és belekóstolunk az országúti motorozás rejtelmeibe. Tartsatok velünk akkor is!