Mindenkit hazavárnak! – csapatban motorozás

Mindenkit hazavárnak! – csapatban motorozás

- Kategória: Események, Kiemelt cikk, Túra
3

Az utolsó részben az egyik legösszetettebb kérdést, a csapatban motorozást vesézzük ki: igyekszem biztatni azokat, akik csak most barátkoznak ezzel, és próbálok újat mondani a tapasztalt, öreg rókáknak is…

A közúton tapasztaltak alapján úgy vélem, a csapatban motorozással kapcsolatban elég nagy káosz van a fejekben, legalább is gyakran futok bele olyan csapatokba, ahol egyből szemet szúr, hogy ki nem érti pontosan, miként is kell vagy inkább érdemes viselkedni ilyen helyzetben. A csapat azért csapat, mert együtt, egy cél felé haladnak, s minden brigádnak van egy vezetője, aki elöl, a felezővonal mellett halad – ez nem öncélú magamutogatás, praktikus okokat szolgál. Így ő könnyebben átlátja a forgalmat, egyszerűbben megkezdheti az előzéseket, tehát hatékonyabban vezetheti a csoportot.

Nincs helye a versenyszellemnek: ha előzöl, csak balról tedd, és vedd figyelembe, hogy ezzel zavarod-e a körülötted haladókat!

A többi motoros őt követi cikkcakkban, azaz a második a sáv jobb szélén halad, a harmadik megint a felezővonal mellett és így tovább. Ez azért praktikus, mert a csapat így sokkal kisebb helyet foglal el – rövidebb lesz a sor hossza -, mégis megvan mindenkinek az előtte haladóhoz mérten a megfelelő követési távolsága. A cikkcakk alakzatot csak kanyargós úton illik, sőt gyakran muszáj elhagyni, ekkor jobb libasorban közlekedni, ugyanis az előttünk haladó – feltételezhetően – por- és kavicsmentes úton halad, tehát az ő nyomvonala nekünk is valószínűleg jó lesz. Ráadásul, ha ne adj’ Isten az előttünk haladó elesik, a fizika törvényei miatt érintő irányban kicsúszik, így kisebb eséllyel fogjuk elütni és mi is követni.

Az azonban szót érdemel, hogy rendkívül gyakori probléma a csoportos esés, ami abból a rendkívül profán okból következik, hogy az elcsúszó motoros mögött haladó gyakran szemével a szikrázó gépet és pilótáját nézi, s mint azt már tudjuk

oda mész, ahová nézel, ez esetben pedig pontosan utána fogsz menni, azaz követed a padkára, rosszabb esetben az árokba.

csapatban motorozás
Csapatban motorozás? Miért ne? A motorok és a pilóták eltérőek, mégis harmonikusan mozognak – a kulcs a szervezettségben rejlik

Csapatban motorozás? Csak a rutin számít…

Minden csapatban vannak tapasztaltabb és kevésbé tapasztalt, illetve gyorsabb és lassabb motorosok. A túravezető után mindig a tapasztalatlanabb, szerényebb hengerűrtartalmú motorral rendelkező, illetve utassal motorozók menjenek! Tévhit, hogy a lassúaknak kell a sor végén haladni, hiszen ott kell a legkomolyabb tempót diktálni!  Ha egy előzés után leszakadnak a sereghajtók, muszáj tempózniuk, hogy beérjék a többieket, ezért indokolt, hogy ott, vagyis a zárómotoros előtt a legfürgébbek haladjanak. A gyakorlatban ez annyit tesz, hogy az első és a leghátsó pilóta sebessége között 30-40 km/h eltérés is lehet, miközben a csapat – némi szórást követően – gyakorlatilag egyforma tempóban szeli a kilométereket.

Legfontosabb tanácsok csapatban motorozáshoz

– Minden szakasz előtt egyeztessetek, hogy hol a következő találkozó pont, s hogy ez a táv megfelel-e minden résztvevőnek!

– Ha szükséges, a túravezető ossza egy gyorsabb és egy lassabb csoportra a brigádot, úgy, hogy mindkettőnek legyen felvezetője, s lehetőleg zárómotorosa is!

– Figyeljünk egymásra, várjunk be mindenkit, s a visszapillantóban időről-időre ellenőrizd, hogy a mögötted haladó rendben követ-e!

– A sort záró tagok tartsák szemmel, hogy nem érkezik-e gyorsabb jármű mögöttük, s lehúzódással, illetve szabad hely biztosításával segítsék a könnyebb, gyorsabb előzést!

– Tekints legalább egy-két motorral előre, hogy időben reagálhass! A csoportos motorozás alatt bekövetkezett esések többsége azért következik be, mert nincs idő vagy hely lassítani, illetve kikerülni a többieket. Remek példa erre sussexi zsaruk által közreadott videó: összevágták egy baleset során bekért belső kamerák felvételét, ezzel rekonstruálva, hogyan is nézett ki az eset a motoros és a szembejövő furgonos szemszögéből:

– Ne feledd: nem ciki és kicsit sem égő csak azért kiválni egy csapatból, mert a tempójuk sok Neked. Persze ez nem úgy működik, hogy útközben eltűnsz mögülük, hanem a pihenőnél elbúcsúzol, hogy szerencsétlen többiek a szabadidejük többi részét ne a mi keresésünkkel töltsék.

Remélem sikerült hasznos tanácsokat is fellelni ebben a sorozatban, mindenesetre köszönöm, hogy időt szántál rá és elolvastad! Örömmel tölt e, ha csak egy-egy baleset megelőzésében szerepet játszhattam, és hozzájárulhattam a biztonságos hazaérkezéshez.

Széles utat mindenkinek!

Emese

A sorozat korábbi részei elérhetők: Mindenkit hazavárnak 1-8. rész

  • gesszti

    Egy fontos dolog kimaradt:
    A csapat sebessége nem mindig gyorsabb, mint néhány bátor autós sebessége. 3-4 motornál hosszabb sornál figyelni kell hátrafelé is, és ha bátor négykerekű tolakszik, akkor 3-4 motoronként hagyni kell neki helyet, hogy be tudjon sorolni. Mindenkinek jobb, ha lehető legrövidebb időn, és úton belül áthámozza magát a csapaton. Neki úgy is sietősebb.

    • NoRb1

      Ott van az: – A sort záró tagok tartsák szemmel, hogy nem érkezik-e gyorsabb jármű mögöttük!”

      • gesszti

        ott-ott, csak a teendő nem volt leírva. A gyorsabb járművel nem csak a záró motorosnak lesz dolga, hanem minden tagnak.