Motorosok: Miért haladunk gyorsabban az átlagosnál?

Motorosok: Miért haladunk gyorsabban az átlagosnál?

- Kategória: Baleset-megelőzés
27

Nem, egyáltalán nem mentegetőzésnek szánom ezt az egészet, tudom hogy szabályt szegek, ha gyorsan hajtok, továbbá nem vagyok mindenható és tévedhetetlen, ezt a minap megesett elcsúszásom is bizonyítja…

Szerző:  Ogerg – Velekey Gergő

Mielőtt két-három mondat alapján száguldó donornak lennék titulálva, muszáj leszögeznem: igenis van különbség gyorshajtás és gyorshajtás között, arról nem beszélve, hogy a laikusok gyakran esnek abba a hibába, hogy

a motorkerékpárok feltűnő gyorsulását a gyorshajtással azonosítják, pedig előbbi nem szabálytalan, egyszerűen csak adottsága a fürge kétkerekűeknek.

Szóval ideje itt is rendet tenni, és kamuhírek meg féligazságok helyett tények alapján gatyába rázni, miből is táplálkozik a „száguldó motoros” mítosza…

Mi az a gyorshajtás?

Száz meg százféle statisztikát lehet olvasni, de jómagam szkeptikus vagyok, ezért inkább rászántam pár órát, és utánajártam, hogy ne újságírók kedve szerint torzított kivonatokból formáljak véleményt. Beszereztem mindent az elsődleges forrástól, azaz KSH rendszeréből. Bebizonyosodott, hogy motorozni igenis jó, ráadásul más összegzésekkel szemben igenis biztonságos. Tavaly az összes baleset csupán 18,47 százalékában vett részt egynyomsávon futó jármű, amiben persze motor, segédmotor, illetve a bringás is akad. Ennek mindössze ötöde volt rendszámmal ellátott nagymotor, vagyis a teljes egésznek csupán 4%-a.

Időszak Személyszállító járművek Ebből: Teherszállító járművek Gyalogosok Egyéb balesetek Összesen
motor-
kerékpár
személygépkocsi kerékpár segédmotoros kerékpár
2016. J 882 4 803 54 9 116 82 8 1 088
F 855 14 724 82 21 117 68 14 1 054
M 890 37 701 104 33 99 66 22 1 077
Á 1 031 57 706 173 84 116 80 22 1 249
Mj 1 257 85 869 206 72 120 70 22 1 469
1 331 80 923 220 87 141 73 25 1 570
Jl 1 391 96 998 190 96 152 66 37 1 646
Au 1 402 109 1 001 211 67 140 72 31 1 645
Sz 1 381 93 965 215 84 160 76 27 1 644
O 1 276 36 1 020 148 50 149 99 26 1 550
N 1 064 22 893 101 30 126 83 16 1 289
D 1 129 6 1 003 74 21 106 98 14 1 347
2016. J–D 13 889 639 10 606 1 778 654 1 542 933 264 16 628

Forrás: KSH

Szerintem ez az arány elég távol áll attól, amit a laikusok gondolnak rólunk. Jóllehet, ez nem is az ő hibájuk: az egyoldalú híradások és a szenzációhajhász cikkek ügyesen torzítják a valóságot, ők meg csak ezt látják, hiszen az Éjjel-Nappal Kamuvalóságshow előtt ez meg a színes, zajos dobozban… Teszem hozzá rögtön: az eredmények egy cseppet sem vigasztalják meg azokat, akik úgymond érintettek a fenti statisztikában, szóval bármilyen szépek a számok, akad még tennivaló.

gyorshajtás
Hiába mentél a megengedettnél lassabban, ha annyival sem tudtad bevenni a kanyart. Igen, ez is gyorshajtás…

Úgy hiszem, hogy a remek adat nem véletlen: sokat teszünk ezért, beleértve, hogy a KRESZ szabályait betartva vagy legalább tisztelve közlekedik a motorosok nagy többsége, amit a legutóbbi, átfogó rendőrségi razzia is bizonyított. A kanyarvadászok kedvelt útjain is alig akadt olyan motoros, akivel szemben intézkedniük kellett, az arány jellemzően 1:20-hoz. Hogy néha többet mutat a sebességmérő, mint ami a piros karikában a táblán áll? Álszent lennék, ha tagadnám, ahogy mindenki más is az, ki a szemembe nézve azt mondja: napi rendszerességgel vezet, s még soha nem vétkezett.

Gyorsulás vagy gyorshajtás?

Például sűrűsödő forgalomban jómagam, és velem együtt még sokak nem szeretnek együtt haladni a forgalommal. Ennek oka, hogy ilyenkor óhatatlanul hosszú másodperceket töltenek a holttérben, azaz a sofőrök a tükörből nem láthatják őket. Személy szerint ezért haladok gyorsabban valamelyest, ilyenkor ugyanis csak egy-egy másodpercre tartózkodom a veszélyes zónában, jellemzően a kocsik B és C oszlopa között (kívülállóknak: a hátsó ajtó környéke).

Igen, ez is rejt veszélyeket, hiszen a magasabb sebességtartományban kevesebb idő marad egy esetleg probléma lereagálására. Az adatokból az is látszik, hogy ez sem veszélytelen, hiszen a baleset 87%-ban a balesetben részvevők valamilyen – ugyancsak mozgásban lévő – tárgynak vagy személynek ütköznek. Azaz járműnek vagy gyalogosnak, esetleg magát az útburkolatot hagyják el, azaz kicsúsznak vagy megpördülnek.

Időszak Haladó járművek ütközése Álló járműnek ütközés Szilárd tárgynak ütközés Farolás, felborulás, a pálya elhagyása Gyalogos elütése Egyéb baleset Összesen
2016. J 488 25 46 262 228 39 1 088
F 545 23 35 169 237 45 1 054
M 583 30 49 165 176 74 1 077
Á 711 32 38 182 169 117 1 249
Mj 858 41 58 231 166 115 1 469
945 31 71 233 188 102 1 570
Jl 944 35 76 279 172 140 1 646
Au 994 47 72 244 166 122 1 645
Sz 979 43 58 241 209 114 1 644
O 867 33 45 252 263 90 1 550
N 682 31 63 190 281 42 1 289
D 616 41 65 281 297 47 1 347
2016. J–D 9 212 412 676 2 729 2 552 1 047 16 628

A balesetek fő oka a tempó, de jelen számok nem a megengedett legnagyobb sebesség túllépésének következményei tükrözik- nagyrészt arra utalnak, hogy a vezető nem a tudásának megfelelő sebességgel haladt

Tegyük fel, az autósok szabálytisztelők, ötvenes táblánál 45-telefon mennek, jómagam 55-tel mellettük – máris elkövettem egy kihágást. Vállalom, ennyit „megér”, hogy ne legyek egy a fenti számokból, a mozgó jármű és másik mozgó – ez esetben motor – találkozásának áldozata.

Ugyanakkor szögezzük le: ez nem felmentés. Ha nemcsak az előírt sebességet léped túl, hanem nagy sebességkülönbséggel érsz egy kocsi mellé, akkor nem jut időd kivédeni az ő manőverét, legyen az szabályos vagy sem.

Tehát ne „utazz” a holttérben, de erre hivatkozva ne is mentegetőzz, hogy ezért száguldasz 80-nal, százzal városban – hahó, ez üres kifogás, nem valódi indok.

gyorshajtás
Amikor nincs mentség: a valós gyorshajtásért kapott csekk mindig nagy érvágás, de ezért bárkit okolni egyszerű önmentegetés…

Amire nincs mentség?

Másrészt muszáj megvédenem társaimat, akik a lámpánál kilőnek, a zöld jelzés után két másodperccel már hetvennel robognak a Hungárián. Igen, ő már hetvennel megy, míg a bealvó sofőr még a Facebookot pörgeti a kocsiban, magasról letojva, hogy mögötte száz embert tart fel. A nagy hanggal a semmiben eltűnő motorra persze kiabál:

Őrült száguldozó! Elmebeteg donor, utána meg csodálkozik, ha felkenődik valahova! Pedig szegény pára a sisakban semmit nem tett, csupán hamarabb érte el a megengedett tempót, mint Te, aki még mindig egy helyben állsz, és azt keresgéled, merre van az egyes…

Mi a megoldás? Először is mindenkinek saját portáján az alapos söprögetés, mert ha figyelsz magadra és a körülötted élőkre, haladókra, máris jobb hely lesz a világ. Kérem hát, mindenki vigyázzon magára és másokra is, hisz’ csodálatos lenne, ha a KSH ide évre szóló adataiban csak úgy sorakoznának a nullák a motorkerékpárok mellett.

gyorshajtás
Hogy mindig a motorok lőnek ki elsőként a lámpánál? Igen, ez a gyorsulás, ami nem szabálytalan, és korántsem azonos a gyorshajtással

Igen, ez utópia, de küzdeni érdemes érte, mert minden egyes megmentett élet számít – legyen az autós vagy motoros. Remélem, ezzel a pár gondolattal kicsit magam is hozzátehettem ahhoz, hogy elérjük a célt, és tovább csökkenjen a motorbalesetek egyébként is évről-évről csekélyebb mennyisége.

Széles utat mindenkinek!

  • talaber011

    Én csak elvétve látok olyat hogy szabályosan a megengedett legnagyobb sebességgel haladó kocsisort ne előzné meg több motoros is A legjobb az amikor vagy harmincan mint a kígyó( ki be ) úgy mennek el a sor mellett. Azt még talán el is tudnám fogadni hogy valóban nem jó az autók közt menni De azt mi magyarázza mikor nincs egy darab autó sem mégis egy egy csoport 120- 130 as utazó tempóval halad Sőt sokszor kihangsúlyozzák hogy a túrához ne is csatlakozzon akinek 400 ccm alatti gépe van Pedig azt hiszem hogy egy négyszázas itt az országban bárhol tudja a megengedett maximumokat . magyarul már úgy szervezik a túrát hogy szabályt fognak szegni Elhiszem hogy egy 180 – 200 lóerős géppel nem túl jó 90 el haladni de ez még nem ok a gyorshajtásra Illetve lehet hogy számukra ok de akkor meg ne próbáljuk ezt megmagyarázni .

    • Gergő Velekey

      Notórius szabály szegők mindig lesznek. Ezt nem vitatom. Azonban az már más tészta mikor kikötik hogy X ccm alatt ne jöjjön túrázni. Az nem feltétlenül a gyorshajtás miatt van. Egyszerűen a motorok karaktere olyannyira távol esik egymástól hogy az senkinek nem jó. A kis ccm-en ülő is fusztrált mert egyenesben mikor elnyúlik a boly akkor lemarad, lassabb tempónál a nagy ccm-esek szenvednek a hűtés hiánya végett. Egyszerűen senki nem érzi olyankor jól magát. Alapból csak erről szól ez. Persze lehet benne tempózás is mert ilyen is van, de ezen kikötés egy jó része ezért van. Egy része meg persze azért mert száguldás lesz. Ez is igaz.

      • ThomAce

        Ez mondjuk nettó hülyeség egyébként. Mármint, amikor kiírják azt, hogy 4 – 500ccm alatti motorokkal ne menjen senki túrázni. Én a 600-as GSX-R-el sem mennék túrázni, mert hegynek felfelé kb. az 1-es fokozatot használnám, talán néha a kettest…

        • gorcsevivan

          Sajnos a túrázások zöme nem a túrázásról szól. Legalábbis nem az én fogalmaim szerinti túrázásról. Nyilván nem csigaként kell haladni, de ha már kiszakadok a városból – és nem a pályán, hanem szép helyen megyünk, bizony szeretek/szeretnék kicsit nézelődni gurulás közben. Ehelyett…

          • ThomAce

            Teljesen egyetértek. Volt már olyan “túrázásban” részem, ahol 160 alatt nem nagyon akart menni az élmezőny. Ez az én szótáramban az eszelős csapatás közúton című történet. Okés, hogy nem 60-al kell közlekedni, de azért a 90 (olykor 60-as korlátozásnál) 120 – 160-as tempókat menni azért valljuk be, nem a kényelmes túrázás fogalmába tartozó cselekedet… A motorozás élvezete pedig nem sebesség függvénye. Lásd: 125-ös Yamahával is lehet túrázni, ha az ember kompromisszumokat köt, illetve ez jön be neki.

    • nemgyorsmotoros

      Nem azért kell nagy ccm-es motor, hogy száguldozzanak. Nekem sem azért van 100LE-s motorom hogy kihasználjam hogy tud 200-zal menni, hanem azért, mert nem kell hosszú ideig a szembe sávban haladni előzéskor. Hogy ha emelkedőn elkapsz egy kamiont ne fél percig üvegeld mellette a szembe jövőre a frászt hozva, hogy vajon elférsz-e – hanem csak sutty, egy gázfröccs (és egy rövid ideig fennálló gyorshajtás) de sokkal hamarabb kikerülsz a veszélyes zónából (a szembe sávból) és ennyi.

      • talaber011

        Tudod én motorozok autózok kamionozok sőt buszt is szoktam vezetni de érdekes módon még negyven tonnával is feltudom mérni hogy be tudom e fejezni az előzést vagy sem .

        • nemgyorsmotoros

          Csak itt nem erről van szó. Hanem az általad írt túra leírásról, hogy mondjuk vannak 5-en 600-1000ccm-es motorral, amivel lazán tudnak még folyamatos szembe forgalom mellett előzgetni lassabban menő autókat / kamionokat veszélytelenül, míg a 400-as “kisgépen” ülő FEL TUDJA MÉRNI hogy az neki nem fér bele, ezért ott ragad mögötte, és várhatnak rá, vagy ami rosszabb, frusztrált emiatt és belemegy kétes szituációkba. Ehhez nincs kedve sokaknak és ezért írják ki a ccm korlátot. Ennyi lenne a lényege a korábbi mondandómnak, nem a helyzetfelmérés képességének a hiánya.

    • LaciK

      Nekem a 125-ös MZ TS-em is megy 107,6km/h-tt. De azért elég nehézkesen tudtam tartani a tempót 80-as tempóval haladó csapattal is. Előzéseknél ahol kell a dinamika csak útakadály az a motor minden imádatom ellenére. Olyan is volt hogy beállt elém egy nagymotor hogy fogja a szelet, mert másként nem tudtam volna előzni 😀

      Szóval értelmezd újra a fenti cikket mert az is erről szólt 🙂

      • talaber011

        Ha te a 80 as tempót nehezen tudtad tartani akkor dobd el azt az ócskaságot egy jobb 50 es robogó megy annyit .

  • Ferenc Kovács

    “Tavaly az összes baleset csupán 18,47 százalékában vett részt egynyomsávon futó jármű, amiben persze motor, segédmotor, illetve a bringás is akad. Ennek mindössze ötöde volt rendszámmal ellátott nagymotor, vagyis a teljes egésznek csupán 4%-a.” Azért ha nem az esetszámok, hanem pl. a különféle járművek által megtett kilométer arányában számolnátok a százalékot nem biztos hogy a motorosok számára a 4% jönne ki, hanem véleményem szerint jóval több! De ugye a statisztikákat sem mindig a megfelelő szemszögből nézik, vizsgálják!

    • József Szamuráj Szilágyi

      lehet ezt variálni, de minek?
      akkor azt mondhatnánk hogy az autósok a négy kerék és a törésteszteken vizsgázott karosszéria, öv és légzsák ellenére is hatosával pusztulnak rakásra az utakon.
      ha valaki így vezeti az autót, akkor hozzá képest a motorosok művészek.

      • Ferenc Kovács

        Úgy látom nem sikerült értelmezned az általam leírtakat, de sem időm sem kedvem elmagyarázni! További szép napot!

  • Kertito:rpe

    Vagy én értem félre a cikkben szerepeltetett statisztikát, vagy egyáltalán nem veszi figyelembe a T. cikkíró, hogy a motorosok / autósok aránya a forgalomban közel sem egyező (kb. 20szor több az autós KSH szerint). Ha ezt figyelembe vesszük közel sem olyan jó arány, ha a balesetek 4%-ában érintettek a nagymotorok.

    • Larry G.

      20 x 4 az 80, tehát stimmel, de nem is ez a jó szám.
      Inkább azt érdemes nézni, hogy az autók száma negyedével nőtt, ahogy az autósbaleseteké is, míg ezalatt megduplázódott a motorok száma, de a kétkerekű balesetek csökkentek.
      Sokkal több motoros, lényegesen kevesebb galibát okoz, és ezt egyik kategória sem tudja felmutatni a bukósisakosokon kívül

    • ThomAce

      Az, hogy hány autó van forgalomba helyezve nem explicit definíciója közlekedésnek. Ez igaz némileg a motorokra is, de egy motoros sosem hagyja ott porosodni motorját, ellenben Józsinénivel, aki hétvégente az 500méterre lévő sarki közértbe setleg elgurul suzuki swiftjével. Tehát igen, Te érted félre a cikkben szereplő statisztikát.

      • dihidrogénoxid

        Csakhogy amíg Józsinéni télen is Swifttel jár a boltba, sőt, olyankor csak igazán, addig a motorosok télvíz idején nem nagyon tolonganak az úton. Egyébként meg nem a forgalomba helyezett járművek számáról, hanem a forgalomban résztvevő járművek számáról volt szó. Ezt cifrázhatnánk még az évente megtett kilométerek számával is. És ne felejtsük, hogy a kétnyomon futó járművek nem csak a személygépkocsikat, hanem teherautókat, autóbuszokat stb. is jelenti. 😉

        • ThomAce

          Egyrészt Józsinéni nem fog télen boltba menni a Swiftjével, mivel hóban, hidegben fagyban, ködben pont ők azok akik nem ülnek volán mögé. Motorosok pedig szép számmal vannak még télvíz idején is. Én is nemegyszer motoroztam be munkahelyemre télen. Túlnyomórészt azonban robogóval közlekedtem. Az évente megtett km-eket meg ne vegyük ide, mert lehet meglepődnél, ha a személygépkocsikat néznénk meg, arányosítva a motorkerékpárok futásával. A forgalomban résztvevő járművek meg pontosan a forgalomba helyezett járművek száma. Vagy szerinted kiálltak minden útra, mindenhova és számlálták a forgalmat Magyarország 600000 útszakaszán? Ugye, hogy nem?! A kétnyomon futó járművek érvelésed meg megintcsak nem állja meg a helyét, ha kicsit is rápillantassz a táblázatra. “személygépkocsi”, “Teherszállító járművek”, “Személyszállító járművek”. Szóval ponthogy szét van szedve a táblázatban ez is… 😉

          • dihidrogénoxid

            Balesetek részesei jellemzően a forgalomban résztvevő járművek szoktak lenni. Irreleváns, hogy eközben hány forgalomba helyezett jármű van tartósan leállítva.
            A futásteljesítmények nagyon jól összehasonlíthatóak járművek adásvételével foglalkozó portálokon. Egyértelműen látszik, hogy a motorok kevesebbet futnak.
            És bár van, aki télre leállítja az autóját, de arányaiban sokkal több motort állítanak le, szinte mindet. Ezt tökéletesen látom szépszámú motoros ismerősöm körében, akik télen autóval járnak, tavasszal viszont zajos népünnepélyt rendeznek, amikor előveszik a gépsárkányt, és személyes támadásnak veszik, ha később például esik az eső. 🙂
            Idegenforgalmilag/turisztikailag frekventált, üdülőhelyen átvezető országos főút mellett lakom, és annak bő 100 kilméteres hosszán dolgozom. Nem szükséges elmagyarázni, hányan vannak és hogyan közlekednek a motorosok. 😉

  • Gabor

    Valószínűleg forgalomszámlálási adatok alapján lehetne igazán megállapítani a forgalomban valósan résztvevő gépjárművek arányát. Ezzel korrigálni kellene ezeket az eredményeket. Ekkor lehetne látni, hogy az a 4% pl. az összes motoros közül mennyi is. Hiszen most csak azt tudjuk megmondani, hogy aki balesetet szenved, azoknak a 4%-a motoron szenved balesetet. De minket talán jobban érdekelne, hogy azok közül, akik motorra ülnek, statisztikai alapon hány százalék szenvedett, előrevetíve ennyi fog várhatóan balesetet szenvedni. Így lehetne pontosan felmérni, hogy milyen kockázatot vállalunk, amikor a motort választjuk közlekedési eszközként.

    • József Szamuráj Szilágyi

      nem törvényszerű hogy aki motorozik, balesetet kell szenvedjen.
      1972 február óta közlekedési balesetem nem volt, elcsúszás kettő, elborulás egy.
      De használom is , régen munkábajárásra, túrázásra, napi mászkálásra, mindenre.

      • Gabor

        Ha az jönne ki a statisztikában, hogy minden motorra ülésnél 1 ezrelék az esély a balesetre, az nem pontosan nem azt jelenti, hogy törvényszerű lenne a baleset. Hiszen ez pontosan azt jelenti, hogy 99,9% valószínűséggel nem történik baleset. Evvel azért át lehet motorozgatni néhány évtizedet akár baleset nélkül is.
        Egyébként nekem mindig olyankor volt balesetem, amikor siettem. Itt jegyzem meg, egyik esetben sem én voltam hibás . “Érett” pirosba behajtó autóval ütköztem, illetve álltam és felborított egy mixerkocsi. De tény, hogy mindkét esetben siettem és nem voltam elég elővigyázatos. Első esetben a zöld jelzésnek hittem, és nem néztem körbe. Második esetben annyira koncentráltam a közlekedési lámpára, hogy nem hallottam meg, ahogy mögöttem elindult a mixer. Szóval az biztos, hogy a sietés, a “bevállalósabb stílus” jelentősen növeli a veszélyeket.

  • Németh Zoltán

    Én mindig gyorsabban megyek mint az autós forgalom – nem sokkal, de gyorsabban… Azért hogy én irányítsam mikor és hogyan előzőm meg biztonsággal a többi autót; és ne az legyen, hogy az autós előz meg engem, akkor amikor ő gondolja, hogy számára biztonságos az előzés.

  • István Tokány

    Olvasom itt az érveket pro és kontra. Ezekhez én csak annyit fűznék hozzá, hogy ha megyek kocsival 95-100-al, akkor egyszer csak előrobban mögülem egy köcsög motorosgeci vagy 160-180-al, és mennydörgésszerű robajjal meg előz. EZT mi a jó facom indokolja? Megmondom: semmi. Csak a kis pöcs, és nagy motor.
    Viszont a másik oldal, aki hasonlóan előz, de előtte bevillant kettőt, hogy ne hugyozzak magam alá mikor mellém ér. Respect!
    Vagy ha látom hogy jön szembe valami, és azt épp előzi egy motoros. Én lehúzódom hogy kényelmesen elférjen, és a biztonság érzete is meglegyen előzés közben. 10-ből jó ha ketten köszönik meg. Mert motorjuk az van, de arcuk nincs.

  • Zsolt Mezei

    Ez nagyon jó cikk és lefed nagyon sok dolgot, elég csak osztani. Én is dinamikusan haladó fajta vagyok.

  • József Szamuráj Szilágyi

    én még a nyamvadt 60 lóerős autómmal is, ha normálisan, a sebességhatárokat betartva megyek.

  • József Szamuráj Szilágyi

    Ez a helyzet , hogy egy mai motorosnak egy némasági fogadalmat tett karthauzi szerzeteshez méltó önuralmat kell tanúsítania, hogy a Porsche-Ferrari gyorsulásával rendelkező motorral betartsa a sebességhatárokat.

    Azt lenne érdemes megtudni, hogy hány ilyen jobb sportkocsi van az országban amely hasonló menetdinamikával rendelkezik mint egy mai motor, és azok mennyire tartják be a Kreszt!
    Megmondom:semennyire.