Motorosok: Miért haladunk gyorsabban az átlagosnál?

Motorosok: Miért haladunk gyorsabban az átlagosnál?

- Kategória: Baleset-megelőzés
29

Nem, egyáltalán nem mentegetőzésnek szánom ezt az egészet, tudom hogy szabályt szegek, ha gyorsan hajtok, továbbá nem vagyok mindenható és tévedhetetlen, ezt a minap megesett elcsúszásom is bizonyítja…

Szerző:  Ogerg – Velekey Gergő

Mielőtt két-három mondat alapján száguldó donornak lennék titulálva, muszáj leszögeznem: igenis van különbség gyorshajtás és gyorshajtás között, arról nem beszélve, hogy a laikusok gyakran esnek abba a hibába, hogy

a motorkerékpárok feltűnő gyorsulását a gyorshajtással azonosítják, pedig előbbi nem szabálytalan, egyszerűen csak adottsága a fürge kétkerekűeknek.

Szóval ideje itt is rendet tenni, és kamuhírek meg féligazságok helyett tények alapján gatyába rázni, miből is táplálkozik a „száguldó motoros” mítosza…

Mi az a gyorshajtás?

Száz meg százféle statisztikát lehet olvasni, de jómagam szkeptikus vagyok, ezért inkább rászántam pár órát, és utánajártam, hogy ne újságírók kedve szerint torzított kivonatokból formáljak véleményt. Beszereztem mindent az elsődleges forrástól, azaz KSH rendszeréből. Bebizonyosodott, hogy motorozni igenis jó, ráadásul más összegzésekkel szemben igenis biztonságos. Tavaly az összes baleset csupán 18,47 százalékában vett részt egynyomsávon futó jármű, amiben persze motor, segédmotor, illetve a bringás is akad. Ennek mindössze ötöde volt rendszámmal ellátott nagymotor, vagyis a teljes egésznek csupán 4%-a.

Időszak Személyszállító járművek Ebből: Teherszállító járművek Gyalogosok Egyéb balesetek Összesen
motor-
kerékpár
személygépkocsi kerékpár segédmotoros kerékpár
2016. J 882 4 803 54 9 116 82 8 1 088
F 855 14 724 82 21 117 68 14 1 054
M 890 37 701 104 33 99 66 22 1 077
Á 1 031 57 706 173 84 116 80 22 1 249
Mj 1 257 85 869 206 72 120 70 22 1 469
1 331 80 923 220 87 141 73 25 1 570
Jl 1 391 96 998 190 96 152 66 37 1 646
Au 1 402 109 1 001 211 67 140 72 31 1 645
Sz 1 381 93 965 215 84 160 76 27 1 644
O 1 276 36 1 020 148 50 149 99 26 1 550
N 1 064 22 893 101 30 126 83 16 1 289
D 1 129 6 1 003 74 21 106 98 14 1 347
2016. J–D 13 889 639 10 606 1 778 654 1 542 933 264 16 628

Forrás: KSH

Szerintem ez az arány elég távol áll attól, amit a laikusok gondolnak rólunk. Jóllehet, ez nem is az ő hibájuk: az egyoldalú híradások és a szenzációhajhász cikkek ügyesen torzítják a valóságot, ők meg csak ezt látják, hiszen az Éjjel-Nappal Kamuvalóságshow előtt ez meg a színes, zajos dobozban… Teszem hozzá rögtön: az eredmények egy cseppet sem vigasztalják meg azokat, akik úgymond érintettek a fenti statisztikában, szóval bármilyen szépek a számok, akad még tennivaló.

gyorshajtás
Hiába mentél a megengedettnél lassabban, ha annyival sem tudtad bevenni a kanyart. Igen, ez is gyorshajtás…

Úgy hiszem, hogy a remek adat nem véletlen: sokat teszünk ezért, beleértve, hogy a KRESZ szabályait betartva vagy legalább tisztelve közlekedik a motorosok nagy többsége, amit a legutóbbi, átfogó rendőrségi razzia is bizonyított. A kanyarvadászok kedvelt útjain is alig akadt olyan motoros, akivel szemben intézkedniük kellett, az arány jellemzően 1:20-hoz. Hogy néha többet mutat a sebességmérő, mint ami a piros karikában a táblán áll? Álszent lennék, ha tagadnám, ahogy mindenki más is az, ki a szemembe nézve azt mondja: napi rendszerességgel vezet, s még soha nem vétkezett.

Gyorsulás vagy gyorshajtás?

Például sűrűsödő forgalomban jómagam, és velem együtt még sokak nem szeretnek együtt haladni a forgalommal. Ennek oka, hogy ilyenkor óhatatlanul hosszú másodperceket töltenek a holttérben, azaz a sofőrök a tükörből nem láthatják őket. Személy szerint ezért haladok gyorsabban valamelyest, ilyenkor ugyanis csak egy-egy másodpercre tartózkodom a veszélyes zónában, jellemzően a kocsik B és C oszlopa között (kívülállóknak: a hátsó ajtó környéke).

Igen, ez is rejt veszélyeket, hiszen a magasabb sebességtartományban kevesebb idő marad egy esetleg probléma lereagálására. Az adatokból az is látszik, hogy ez sem veszélytelen, hiszen a baleset 87%-ban a balesetben részvevők valamilyen – ugyancsak mozgásban lévő – tárgynak vagy személynek ütköznek. Azaz járműnek vagy gyalogosnak, esetleg magát az útburkolatot hagyják el, azaz kicsúsznak vagy megpördülnek.

Időszak Haladó járművek ütközése Álló járműnek ütközés Szilárd tárgynak ütközés Farolás, felborulás, a pálya elhagyása Gyalogos elütése Egyéb baleset Összesen
2016. J 488 25 46 262 228 39 1 088
F 545 23 35 169 237 45 1 054
M 583 30 49 165 176 74 1 077
Á 711 32 38 182 169 117 1 249
Mj 858 41 58 231 166 115 1 469
945 31 71 233 188 102 1 570
Jl 944 35 76 279 172 140 1 646
Au 994 47 72 244 166 122 1 645
Sz 979 43 58 241 209 114 1 644
O 867 33 45 252 263 90 1 550
N 682 31 63 190 281 42 1 289
D 616 41 65 281 297 47 1 347
2016. J–D 9 212 412 676 2 729 2 552 1 047 16 628

A balesetek fő oka a tempó, de jelen számok nem a megengedett legnagyobb sebesség túllépésének következményei tükrözik- nagyrészt arra utalnak, hogy a vezető nem a tudásának megfelelő sebességgel haladt

Tegyük fel, az autósok szabálytisztelők, ötvenes táblánál 45-tel mennek, jómagam 55-tel mellettük – máris elkövettem egy kihágást. Vállalom, ennyit „megér”, hogy ne legyek egy a fenti számokból, a mozgó jármű és másik mozgó – ez esetben motor – találkozásának áldozata.

Ugyanakkor szögezzük le: ez nem felmentés. Ha nemcsak az előírt sebességet léped túl, hanem nagy sebességkülönbséggel érsz egy kocsi mellé, akkor nem jut időd kivédeni az ő manőverét, legyen az szabályos vagy sem.

Tehát ne „utazz” a holttérben, de erre hivatkozva ne is mentegetőzz, hogy ezért száguldasz 80-nal, százzal városban – hahó, ez üres kifogás, nem valódi indok.

gyorshajtás
Amikor nincs mentség: a valós gyorshajtásért kapott csekk mindig nagy érvágás, de ezért bárkit okolni egyszerű önmentegetés…

Amire nincs mentség?

Másrészt muszáj megvédenem társaimat, akik a lámpánál kilőnek, a zöld jelzés után két másodperccel már hetvennel robognak a Hungárián. Igen, ő már hetvennel megy, míg a bealvó sofőr még a Facebookot pörgeti a kocsiban, magasról letojva, hogy mögötte száz embert tart fel. A nagy hanggal a semmiben eltűnő motorra persze kiabál:

Őrült száguldozó! Elmebeteg donor, utána meg csodálkozik, ha felkenődik valahova! Pedig szegény pára a sisakban semmit nem tett, csupán hamarabb érte el a megengedett tempót, mint Te, aki még mindig egy helyben állsz, és azt keresgéled, merre van az egyes…

Mi a megoldás? Először is mindenkinek saját portáján az alapos söprögetés, mert ha figyelsz magadra és a körülötted élőkre, haladókra, máris jobb hely lesz a világ. Kérem hát, mindenki vigyázzon magára és másokra is, hisz’ csodálatos lenne, ha a KSH ide évre szóló adataiban csak úgy sorakoznának a nullák a motorkerékpárok mellett.

gyorshajtás
Hogy mindig a motorok lőnek ki elsőként a lámpánál? Igen, ez a gyorsulás, ami nem szabálytalan, és korántsem azonos a gyorshajtással

Igen, ez utópia, de küzdeni érdemes érte, mert minden egyes megmentett élet számít – legyen az autós vagy motoros. Remélem, ezzel a pár gondolattal kicsit magam is hozzátehettem ahhoz, hogy elérjük a célt, és tovább csökkenjen a motorbalesetek egyébként is évről-évről csekélyebb mennyisége.

Széles utat mindenkinek!