Olvasói: Kösz, én nem fordulok lapon…

Olvasói: Kösz, én nem fordulok lapon…

- Kategória: Vélemény
12

Ahogy várható volt, megérkezett a reakció is Gábor írására. Nem tisztünk igazságot tenni – sem rávilágítani a két gondolatmenet hiányosságaira -, ezért ThomAce levelét is változatlan formában adjuk közre.

Számtalan gondolat kavarog a fejemben a legutóbb beküldött levél kapcsán, ezért hozzád szólok most, ki mindig lapon fordul, mindig biztos saját tudásában, szentül meg van győződve arról, hogy rajta kívül mindenki más csak mazsola a közúton. Hozzád, ki gyakrabban cserél térdkoptatót, mint más az alsóneműjét. Nem foglak megszólni, nem foglak minősíteni, még akkor sem, ha Te ezt teszed azokkal, kik nálad óvatosabban vagy más stílusban motoroznak.

Sok baleset, kevés tanulság

Az elmúlt években láthattuk, hogy a kivagyiság hová vezet. Az önjelölt versenyzők, akik közúton szeretnék motoros tudásukat legmagasabb szintre emelni – illetőleg azt csillogtatni -, hajlamosak elfelejteni pár apró-cseprő, ámbár végzetes tragédiához vezető dolgot. Az első, hogy közúton korántsem ideálisak a körülmények a térdgyakorlataidhoz. Elég egy kis felhordott por, korábbi vízátfolyás által okozott hordalék, olaj. Elég hozzá az, hogy kicsit hidegebb, párásabb az aszfalt a beárnyékolt, fás területen. Elég hozzá egy eltévedt közlekedő, aki egy beláthatatlan kanyarban megfelelő tempóval megy, és te hátulról érkezel.

Látod? Máris elkottáztad. Itt nincs mentési lehetőség. Nincs bukótér, csak a fájdalmas árok, szalagkorlát, vagy rosszabb esetben: a szemből érkező.

Láthattuk már, hogy hova vezet a kivagyiság. Pécsi szerpentin, alias Mecsek-ring? Csesznek-ring? Mátra? Apropó, Mecsek: Ugye olvastátok, hogy pár órája két motoros ismét szemből ütközött, mert az egyik elkottázta és áttért a szembe sávba, ahol csattant a szemből érkező motorossal?! Valamelyikük 100%-ig biztos lehetett saját tudásában – vagy éppen fordítva: alaposan túlvállalta azt -, esetleg éppen ott igyekezett kiteljesedni. Nem kívánok pálcát törni fölötte sem.

Két egymással szemben közlekedő motoros haladt a Mecsekben július negyedikén, kedden, s egyikük a rosszul megválasztott sebesség miatt átsodródott a másik sávba, ott pedig frontálisan ütközött a szembe jövő kétkerekűvel. Egy 41 éves férfi könnyű, egy 25 éves férfi pedig súlyos, életveszélyes sérüléseket szenvedett. Az életveszélyes sérüléseket szenvedő fiatal volt, aki szabálytalankodott, és áttért a menetirány szerinti bal sávba

De most őszintén, játssz el a gondolattal: Mi van, ha lapon fordulásnál kicsúszik alólad a vas? Vagy fordított helyzetben: Lapon fordulva, végig határon motoroznál? Hova tudnál korrigálni, ha szemből érkezne egy másik jármű? Megsúgom: Sehova. Példa kell? Ja, hogy 100%-ig biztos vagy mindenben? Tudod, az öreg motorosok, kik levezettek több 100 ezer km-t, még mind a mai napig nem 100%-ig biztosak semmiben. Annyi ismeretlen tényező van közúton. Ne Te legyél az egyik!

Szabó Tamás Gábor:

Szerintem a két cikk elbeszél egymás mellett, nincs sportmotorom, lapon sem tudok motorozni, de a legtöbb kisodródás azért történik mert a motoros megijed és elfelejti hogyan kell kanyarodni (tovább dönteni a motort, akár lapra, de amíg nem csúszik ki a motor addig tuti nem tett meg mindent, hogy jobban kanyarodjon), helyette ösztönösen fékezni kezd ami csak tovább ront a helyzetén, 1 másodperc alatt megvan a baj. Ez a cikk is tele van feltételes móddal és bár egyetértek, hogy mindenki legyen tudatában milyen felelősséggel tartozik, ha részt kíván venni a forgalomban. De ha felmérnénk mennyi motoros jár legalább évente 1-2 alkalommal vezetéstechnikai trainingre, nagyon ijesztő képet kapnánk mennyi közúton járó, felkészületlen motoros van. Attól, hogy valaki tud lapon motorozni még nem lesz közveszélyes, vagy meggondolatlan, máskülönben már kihalt volna az a réteg egy szezon alatt.

Több toleranciát, hiszen mindketten motorosok vagyunk!

Ahelyett, hogy leszóljuk a másik tudását vagy akár stílusát, inkább segítsünk neki, ha nagyon kezdő! A tapasztaltabb motoros tanítsa kezdő társát, mintsem belehajszolja életveszélyes szituációkba! Ha pedig nem bírod ki, hogy ne határon motorozz, akkor bizony a közút nem neked való! Veszélyeztetni mások testi épségét pedig – már ne is haragudj -, de nincs jogod. Szervezz motoros vezetéstechnikai tréninget, taníts másokat, építs, és ne rombolj, ha annyira biztos vagy tudásodban!

A saját felvételem múlt hétről. Ha gyorsan hajtok, valószínűleg most nem lenne mivel írnom e sorokat…

Nem attól leszel jó motoros, hogy le tudod dönteni a gépet padlóig és nincs majrécsíkod, hidd el! Ha a haveri körödben ez a mérce, akkor rossz híreim vannak számodra, de úgysem értenéd meg, hiába koptatnám a billentyűzetet. Nem az a jó motoros, aki közúton hamarabb ér célba, hanem aki mindig odaér. Tudásodat csillogtasd a versenypályákon! Előtted is nyitva a lehetőség, hogy világbajnok legyél. Hajrá! A többieknek pedig minden jót és kellemes motorozást kívánok!