Olvasói: Kösz, én nem fordulok lapon…

Olvasói: Kösz, én nem fordulok lapon…

- Kategória: Vélemény
12

Ahogy várható volt, megérkezett a reakció is Gábor írására. Nem tisztünk igazságot tenni – sem rávilágítani a két gondolatmenet hiányosságaira -, ezért ThomAce levelét is változatlan formában adjuk közre.

Számtalan gondolat kavarog a fejemben a legutóbb beküldött levél kapcsán, ezért hozzád szólok most, ki mindig lapon fordul, mindig biztos saját tudásában, szentül meg van győződve arról, hogy rajta kívül mindenki más csak mazsola a közúton. Hozzád, ki gyakrabban cserél térdkoptatót, mint más az alsóneműjét. Nem foglak megszólni, nem foglak minősíteni, még akkor sem, ha Te ezt teszed azokkal, kik nálad óvatosabban vagy más stílusban motoroznak.

Sok baleset, kevés tanulság

Az elmúlt években láthattuk, hogy a kivagyiság hová vezet. Az önjelölt versenyzők, akik közúton szeretnék motoros tudásukat legmagasabb szintre emelni – illetőleg azt csillogtatni -, hajlamosak elfelejteni pár apró-cseprő, ámbár végzetes tragédiához vezető dolgot. Az első, hogy közúton korántsem ideálisak a körülmények a térdgyakorlataidhoz. Elég egy kis felhordott por, korábbi vízátfolyás által okozott hordalék, olaj. Elég hozzá az, hogy kicsit hidegebb, párásabb az aszfalt a beárnyékolt, fás területen. Elég hozzá egy eltévedt közlekedő, aki egy beláthatatlan kanyarban megfelelő tempóval megy, és te hátulról érkezel.

Látod? Máris elkottáztad. Itt nincs mentési lehetőség. Nincs bukótér, csak a fájdalmas árok, szalagkorlát, vagy rosszabb esetben: a szemből érkező.

Láthattuk már, hogy hova vezet a kivagyiság. Pécsi szerpentin, alias Mecsek-ring? Csesznek-ring? Mátra? Apropó, Mecsek: Ugye olvastátok, hogy pár órája két motoros ismét szemből ütközött, mert az egyik elkottázta és áttért a szembe sávba, ahol csattant a szemből érkező motorossal?! Valamelyikük 100%-ig biztos lehetett saját tudásában – vagy éppen fordítva: alaposan túlvállalta azt -, esetleg éppen ott igyekezett kiteljesedni. Nem kívánok pálcát törni fölötte sem.

Két egymással szemben közlekedő motoros haladt a Mecsekben július negyedikén, kedden, s egyikük a rosszul megválasztott sebesség miatt átsodródott a másik sávba, ott pedig frontálisan ütközött a szembe jövő kétkerekűvel. Egy 41 éves férfi könnyű, egy 25 éves férfi pedig súlyos, életveszélyes sérüléseket szenvedett. Az életveszélyes sérüléseket szenvedő fiatal volt, aki szabálytalankodott, és áttért a menetirány szerinti bal sávba

De most őszintén, játssz el a gondolattal: Mi van, ha lapon fordulásnál kicsúszik alólad a vas? Vagy fordított helyzetben: Lapon fordulva, végig határon motoroznál? Hova tudnál korrigálni, ha szemből érkezne egy másik jármű? Megsúgom: Sehova. Példa kell? Ja, hogy 100%-ig biztos vagy mindenben? Tudod, az öreg motorosok, kik levezettek több 100 ezer km-t, még mind a mai napig nem 100%-ig biztosak semmiben. Annyi ismeretlen tényező van közúton. Ne Te legyél az egyik!

Szabó Tamás Gábor:

Szerintem a két cikk elbeszél egymás mellett, nincs sportmotorom, lapon sem tudok motorozni, de a legtöbb kisodródás azért történik mert a motoros megijed és elfelejti hogyan kell kanyarodni (tovább dönteni a motort, akár lapra, de amíg nem csúszik ki a motor addig tuti nem tett meg mindent, hogy jobban kanyarodjon), helyette ösztönösen fékezni kezd ami csak tovább ront a helyzetén, 1 másodperc alatt megvan a baj. Ez a cikk is tele van feltételes móddal és bár egyetértek, hogy mindenki legyen tudatában milyen felelősséggel tartozik, ha részt kíván venni a forgalomban. De ha felmérnénk mennyi motoros jár legalább évente 1-2 alkalommal vezetéstechnikai trainingre, nagyon ijesztő képet kapnánk mennyi közúton járó, felkészületlen motoros van. Attól, hogy valaki tud lapon motorozni még nem lesz közveszélyes, vagy meggondolatlan, máskülönben már kihalt volna az a réteg egy szezon alatt.

Több toleranciát, hiszen mindketten motorosok vagyunk!

Ahelyett, hogy leszóljuk a másik tudását vagy akár stílusát, inkább segítsünk neki, ha nagyon kezdő! A tapasztaltabb motoros tanítsa kezdő társát, mintsem belehajszolja életveszélyes szituációkba! Ha pedig nem bírod ki, hogy ne határon motorozz, akkor bizony a közút nem neked való! Veszélyeztetni mások testi épségét pedig – már ne is haragudj -, de nincs jogod. Szervezz motoros vezetéstechnikai tréninget, taníts másokat, építs, és ne rombolj, ha annyira biztos vagy tudásodban!

A saját felvételem múlt hétről. Ha gyorsan hajtok, valószínűleg most nem lenne mivel írnom e sorokat…

Nem attól leszel jó motoros, hogy le tudod dönteni a gépet padlóig és nincs majrécsíkod, hidd el! Ha a haveri körödben ez a mérce, akkor rossz híreim vannak számodra, de úgysem értenéd meg, hiába koptatnám a billentyűzetet. Nem az a jó motoros, aki közúton hamarabb ér célba, hanem aki mindig odaér. Tudásodat csillogtasd a versenypályákon! Előtted is nyitva a lehetőség, hogy világbajnok legyél. Hajrá! A többieknek pedig minden jót és kellemes motorozást kívánok!

  • Szivemből szóltál. 🙂

  • Wez

    Én adom a papagáj ruhás kolléga írását. Csak remélem lesz benne ugyan ennyi belátás amikor engem tart fel a körúton, mert ott meg én vagyok az ügyesebb.

    • LaciK

      Én félre szoktam állni a robogósoknak 🙂 merthogy ők a leggyorsabbak a kocsik közt. 125-össel jobban fekszik mint a nagyobb motoroknak.

      • Wez

        Nem robogó:) most éppen cbf 250. És nem kaját szállítok.
        Persze van aki félreáll, de hülyét kapok tőle amikor látom, hogy nézeget a tükörben és inkább vergődik két kocsi között, ahol én oldaltáskával lendületből elmegyek, minthogy elengedjen.
        Gróf Mikinek volt erről egy írása a totalbikeon, meg is volt sértődve mindenki:)

        • LaciK

          Hát én úgy vagyok ezzel, hogy sértődjön meg akárki ahogy akar szíve joga 🙂
          De ha zavarja ahogy vezetek, akkor takarodjon a járdáról! :))))))))
          Ha nem érzem hogy be tudnék menni biztonsággal akkor nem megyek.

          Azért nagyobb gépekkel nem olyan kellemes a kocsik között lavírozni. Szimplán fárasztó. Van több motorom. Városban én a 125-öst jobban szeretem, az való oda. Persze a CBF250 is bőven jó. CBR650-esem is elég keskeny és mozgékony, azzal már majdnem úgy éreztem magam mintha 125-össel mennék, de alapvetően az is jobban fáraszt, és a “rohadék” (aranyos, kedves) futárok így is bőven előznek, míg 125-ös MZ TS-el esélyük nincs erre 🙂

          • Wez

            Ez van, a címek nem várnak:) Amúgy csak egy kis fricska akart lenni a levélírónak.

  • gabimany

    Azt mondják az okosok, hogy nem gyorsan kell a célhoz érni, hanem mindig!

  • LaciK

    Ez is csak okoskodás.
    A beszúrt megjegyzéssel értek egyet.
    Alapvetően igaza van, de úgy osztja az észt hogy közelítőleg sem fogta fel mit írt Gábor a másik cikkben. Feltételezi nem lehet ésszel menni, “térdlógatás” közben, és feltételezi, hogy aki lassan megy az egyben biztonságos is.
    Beszúr egy 10 éve történt esetet, ahol egy tök tapasztalatlan kivagyi hülyegyerek okozott balesetet. Lazán menthető lett volna ha van egy kis pálya rutinja és tudja hogy kell kanyarodni. Ezen felül frissebb nem volt?

    A közút nem versenypálya, ez tény, aki ezzel nincs tisztában az veszélyes, de attól hogy valaki jobban tud nálad kanyarodni, nem azt jelenti hogy veszélyesebb hanem hogy jobban tud nálad kanyarodni, még akkor is ha, nehéz elhinni hogy nem te vagy a tuti tudója.

  • Kis Turul Károly

    Egy statisztikai adat azért érdekelne. Még pedig az,hogy miként oszlik meg a halálos motoros balesetek száma a lapon fordulók és a dobozzal andalgók között. Én az utóbbi csoportba tartozom,és kikérem magamnak azt a fajta kioktatást amit rutinos társunktól kaptam. Nem beszélve arról,hogy egy alkalommal – a nagy számok törvénye alapján – esetleg ő veszi el tőlem a következő “dobozos andalgás” lehetőségét,vagy kényszerít kerekes székbe. “Akinek Isten nem adott -a kovács nem csinál!

    • LaciK

      Pont az volt az eredeti cikk értelme, hogy nem tetszik neki, hogy a dobozosok oktatják a lapon fordulásról. Erre felháborodtak a dobozosok, hogy nekik ne mondja már egy térlógatós. 😀

    • LaciK

      Megjegyzem nem is tudom hova tartozok. Szoktam térdet lógatni, de szeretek dobozos túrázni is. Jártam a Grossglockner is dobfékes Jawa350-el utassal és csomagokkal. Na az sokkal durvább volt, főleg lefelé, mint amikor Pilisszentlászló felé kanyarvadászok a Hondával.

  • Gergő Velekey

    Én sem értem. Ez a levél nem válasz az előzőre. Egyik cikk sem mondja azt hogy így vagy úgy kell motorozni. Valójában mindkettő ugyan arról az alapról szól. Tudd hogy hol a tudásod határa és mikor nem megfelelő a körülmény ne lépd át.
    Ez a lapon fordulás meg majrécsíkozás valójában egyik oldalnak sem lényeg. Vannak olyan cimboráim akik igenis már-már profi szinten mennek, de ha úgy adja ki a lépés hogy ráérnek simán megkérem őket hogy álljanak be mögém pár kanyar erejére és olvassák a mozgásom adjanak tanácsot.
    Az előző cikk sem arról szolt hogy “Mindenki hülye csak én vagyok zseni”. Sajnos sokak a cikk stílusán nem láttak át. De az is csak arról szólt hogy ismerd a saját határaidat.
    Ebben a cikkben is ez van. Csak az egyik oldal nem látja a másik motivációját.
    ebben a cikkben is azt imádom mikor “mi van ha határon motorozva akadály jön”
    Könyörgöm határon motorozás nem azt jelenti hogy minden irányból határon megy. Hiszen lassítani ívet változtatni lehet, igen a kérdés csak az hogy a zsoké képes e erre. Ezért kell tisztában lenni a saját határaiddal.