Olvasói: Amíg nem tudsz kanyarodni, ne szólj be!

Olvasói: Amíg nem tudsz kanyarodni, ne szólj be!

- Kategória: Vélemény
55

Így fest egy hétvégi motorozás a térdkoptatók szemszögéből… Anélkül, hogy egyetértenénk vele, szívesen adunk helyet Gábor írásának – halljuk a másik oldalt is! Hozzászólni szabad, de kérem, csak kulturáltan.

Szöveg és képek: F. Gábor

„Elnézem a mazsolákat, poros útról, szűkülő ívekről meg egyéb, unalomig ismert ürügyekről beszélnek, pedig néhány pályanappal gazdagabban rájönnének, hogy ezek átlátszó kifogások…”

Bocsánat, ha kicsit vitriolos lesz, amit írok, de muszáj keményen fogalmaznom, hogy az amőbákhoz is eljusson az üzenet… Kapom az ívet úton-útfélen, fórumokon, hogy az utca nem versenypálya, miért száguldok, és miért koptatom a térdem a 24-esen, amikor erre ott a Hungaroring. Nos, kedves andalgók, tájat bambuló, feldobozolt sorstársaim: nekem ez a tempóm. És bármilyen hihetetlen, én ennyivel fordulok el biztonságosan, míg te feleennyivel is lesodródsz az ívről, mert (hála a balfék oktatási, képzési rendszernek) fogalmad sincs az ellenkormányzásról, a motorozás fizikájáról vagy az eltűnési pontról.

Motorbaleset Kerecsend közelében. Egyszerűen besokallt a srác a rosszul megválasztott sebesség miatt, de szerencsére „csak” a gép tört össze, ő kisebb sérülésekkel megúszta (Kép forrása: Egriügyek.hu)

Más a biztonságos sebesség Neked és nekem

Tegnap szemtanúja voltam, ahogy Kerecsendnél árkot fogott szegény srác, pedig az egy szabad szemmel alig látható kis kanyar. Nem mondom, hogy mindenki Kakucson töltse az összes hétvégéjét, de az kiveri a biztosítékot, amikor rámripakodnak, hogy száguldok, miközben ők sokkal lassabban is önveszélyesek…

Mit tesznek, ha benéznek egy kanyart? Elkezdik mereven bambulni szemben az árkot meg eszeveszetten markolják az első féket, mint az a szerencsétlen pár hete, fent a Mátrában.

Gratulálok: mindkettő azt szolgálja, hogy tuti elessenek, pedig mélyebbre döntött géppel, hátsó fékkel meg helyes nézőponttal menthető lenne a helyzet. Persze másnap a fórumon elkezdik szajkózni, hogy nem ők cseszték el, a bolygók rossz állása volt a hibás. Elnézem a mazsolákat, poros útról, szűkülő ívekről meg egyéb, unalomig ismert ürügyekről beszélnek, pedig néhány pályanappal gazdagabban rájönnének, hogy ezek átlátszó kifogások…

Pályázok, ne ítélj el!

Nem vagyok Buddha, sem pedig Teréz Anya, hogy megmondjam, kinek mi a jó. Ellenben láttam már pár kanyart közelről, nem tagadom, néha a sóderágyból is, és nyugodtan kijelenthetem, hogy tudnék újat mutatni sok utcai motorosnak. Vetkőzzük már le az előítéleteket, ne kiabáljunk kígyót-békát arra, aki a Mátrában-Pilisben-Cseszneken lapon fordul, főleg ne, ha a saját motorunkon meg akkor a majrécsík, hogy egy pótos IFA elférne rajta…

suzukigsxr-600
Nekem Dobogókőnél is lent a térdem, Te meg vászonra koptatod a gumi közepét, de a szélén még haptákban állnak a szőrök – melyik a rosszabb? Megsúgom, egyik sem, de amíg így van, kérlek, ne is kritizáld, ahogy motorozom…

Ahogy költesz a corduraruhádra, meg a csajod Bluetooth-os sisakmikrofonjára, igenis áldozz néhány pályanapra is, ahol megtanulhatod, amit jogsiszerzés során elfelejtettek közölni Veled. Ha nem is leszel gyorsabb utána, azt biztosan eléred, hogy magabiztosabban kezeled a gépet, nem szarod össze magad, mikor az átlógó busz miatt ívet váltasz vagy nedves foltra futsz a kanyarban. Szóval éljünk egymás mellett békében: nem szóllak meg, mert hatszögletű minden kanyarod, Te meg ne gondold, hogy önkéntes rendőrként el kell magyaráznod nekem, mennyi is a 90 km/óra.

S utoljára: csak ajánlani tudom, hogy menj el végre egy pályanapra! Kezdj élni, kezdj el valóban motorozni – hidd el, nagy élmény lesz!

Béke veletek,

F. Gábor

  • András Bán

    Jó írás.

  • Tucsok

    Az utca nem versenypálya, továbbra sem.
    Az, hogy ki hogyan motorozik, az mindenkinek a saját döntése.
    Nem mindenki motorral a segge alatt jön a világra, mint “nagy arcok”.

    Szegedi révén az M5 menti pályákat preferálom, de attól függetlenül dinamikusan vezetek. Ennek ellenére nem fikázok senkit sem…

    Üdv,
    Norbert!

  • Szabó Gábor

    Tudok kanyarodni, nincs majrécsíkom, beszólhatok??

    Utcán “lapon” kanyarban? Nem veszélyes? Az idióták szerint nem az! A másik állatfaj, az évi 1500km-t megyek típus meg nem tud egyáltalán motorozni.

  • Jó pár pályázással eltöltött év után most is azt mondom, hogy a közút nem versenypálya. Amennyiben te lapon fordulsz Visegrádon akkor a saját életedet és főleg másokét kockáztatod. A közút nincs takarítva, bármelyik pillanatban egy adag sóderen vagy homokon találod magad miközben lapozol. Ugyanolyan közveszélyes vagy mint aki csetlik botlik az úton. Ők nem annyira elitélendőek mint aki motoros tudással felvértezve kockáztatja mások életét. Igenis a pályán mutathatod a tudásodat és ott könyökkel lefele is foroghatsz. Azért a kakucsi ring nem éppen a nagymotorok pályája. Amennyiben ott szerezted a versenytapasztalatodat, akkor próbálkozz az Euró, vagy pannon esetleg a Hungaroringen.

    • ThomAce

      Én nem voltam még pályán. Motorozom 10en X éve. A tudásomat nem tartom nagyra. Nekem is volt már lent a térdem még városban is, kétszeméllyel is, no hát aztán akkor mi van?! Addig – addig csináltam, mígnem egyszer lekoccoltam a térdem farmerban (igen, én vagyok a barom), mert én annyira f@szán tudok kanyarodni. A következőben pedig mentem egyik ismerős után, nem vettem észre az ideális ívre felhordott temérdek sódert. Igen, megfogtam a gépet, nem estem el, a záróvonalig csúsztam kétkerékkel. Majré helyett ellenkormányzással, de megfogtam a gépet. No de kérdem én… 50 körül mentem. Ha 70 – 80-al megyek rá, akkor hogyan fogom meg? Pont amit írtál Te is. Lapon akartam volna fordulni és elkapom ezt, akkor mi lett volna? Szerintem nem beszélgetnénk itt. Na, azóta van 1 – 1 centi majrécsík a gumin. Peremen motorozva ívet váltani? Szájjhősök tudják hogyan kell, csak aztán még Rossi meg Perosa meg a többiek sem biztos, hogy tudnak ott menteni, ha beütne a gebasz… Pedig ők aztán tudnak menni. Láthattuk már jó-párszor, hogy hova vezet a kivagyiság és a “majdénjólmegmondomnektekmazsolák”. Csesznek-ring, Mátra-ring, Mecsek-ring? Ugye nem kell senkit emlékeztetni rá, hogy a hasonló “vérprofik” hol tologatják a bringát?

      A megmondogatás helyett szerintem inkább segítsünk egymásnak. Segítsük azokat akik most kezdtek motorozni, vagy még haladók, ahogy én is annak számítok. Mindenki motorozzon a stílusának, motorjának és a körülményeknek (út minősége, környezeti tényezők) megfelelően úgy, hogy ne veszélyeztessen másokat. Ha ez lassabb mint a Te tempód, akkor miért fáj neked? A közút nem versenypálya!

      Sokféle motoros van, de nem az a jó motoros, aki előbb ér oda a célhoz, hanem aki mindig.

  • S.

    Szar írás. “Vetkőzzük már le az előítéleteket”, előtte pedig a feldobozoltak vannak szídva. Mesélj még. Gratulálok a technikai tudásodhoz. Mindent te sem tudsz kivédeni, erre majd csak rájössz előbb utóbb, mert elfelejted hogy az úton nem csak te vagy ott. Lehet ott előtte egy baleset, olajfolt, egy lerobbant autó a kanyarban, vagy éppen nézelődő autós is lehet, aki 50-el megy az úton, vagy csak épp lassít, mert berepólt egy darázs, vagy akármi? Ő szabálytalan? NEM! Te vagy az, és vagy fát fogsz , vagy belemész hátulról, és itt csak remélni tudom, hogy nem kisgyerekes család ül benne. Az út nem versenypálya, írom ezt századszor.

    • Orosz József

      Ha nem versenypálya ami ugye veszélyes üzem, akkor ugye nem is rutinpálya ami még inkább az(megtett kilométerek / esések törések száma). Mindezt írom úgy hogy(reményeim szerint) egyik klubbot sem bővítem tagságommal.

  • gabimany

    Tipikus nagyképű fasz! Ő húde hogyan tud motorozni, mindenki más meg béna. Azért elárulhatnád, hogy lapon elfordítva a motort mi a lófaszt csinálsz, ha a kijáraton ott áll két összecsattant teherautó (tudom ritkán fordul elő, de azért van rá esély)?

    • Csaba Debreczeni

      Vagy Bodi Gusztiek a kacsatollas szekerrel Nyirbator és Vallaj közt az erdőben kanyar után rögtön 140-nel 2 szemellyel,mint ahogy én jartam, szerencse hogy nem jott semmi szemből mert úgy lett volna mint a sakkba…2 ló 2 paraszt…azóta a kecskék jól laktak volna párszor a sirunkrol….nem kell nagykepuskodni mert a baj megtörténik egy pillanat alatt rajtunk kívül álló okok miatt is.

  • Sárközi Antal

    ” Csak a hülyék tudnak mindent, a többiek életük végéig tanulnak!
    Albert Einstein” Szerintem ennyi.

  • gesszti

    Legutóbb, mikor egy ilyen bátor “lent a térdem” motorostársunkkal motoroztunk, 30 km-ként meg kellett állni “pihenni”, mert olyan fáradt szegény a sok tornázástól. Jópofa volt, ahogy lógott a motorról, és kotorta a térde az aszfaltot, mi meg kényelmesen gurultunk utána 6-ban a nagy túragépekkel aliggázzal. 🙂

    Miért kell minősíteni azt, aki nem száguldozik? Nem lehet, hogy neki nem az adrenalinvadászat, hanem a túrázás a hobbija? Ha elmégy egy 2-3000 km-es Alpok túrára. Fel tudod sorolni a hágók neveit, és kb. magasságát ahol jártál? El tudod mondani fejből, hogy a Dolomitok hány fő részből áll, és melyik részén milyen stílusú motoros utak a jellemzőek? Tudod fejből, hogy a Glockner úton mennyi kilátó, vízesés mellett mentél el, és tudod a nevét a 2 gátas tónak a Gleccser alatt? Biztos a Gleccser nevét is tudod…

    Szóval fordulj csak lapon nyugodtan, mi addig elhúzunk a hegyekbe majrézni. 3000 km múlva találkozunk. 🙂

  • Tipikus hülyegyerek magyarázza a matekleckéjét.

    Még ekkora baromságot! “Nekem ez a biztonságos tempóm” – És akkor ez a féleszű mazsolázza a másik arcot, aki szegény betenyerelt az árokba. Ha alacsony (kultúrált) tempóval nem tudsz a motoron maradni, akkor felsőbbrendű seggednek bizony a tanpályán van a helye és nem közúton.

    Az a helyzet, hogy ez a pár sor kreténség nem több öncélú (és maximálisan megalapozatlan) arcfuttatásnál. A röhej az egészben, hogy ezt a látványosan vegytiszta baromságból felépülő böffentést lehoztátok.

    A keretes szerkezet és a lényeg kiemelése kedvéért: Tipikus hülyegyerek magyarázza a matekleckéjét.

    UI.: Biztos, hogy ez olvasói levél és nem csak beszórtatok egy zacskó chipset a disznók közé?

  • Ati Fodor

    Bárki is vagy F. Gábor, szívemből szóltál. Ne törődj a fakezű fikázókkal. Előzd meg őket, és ennyi. Savanyú nekik a szőlő 😃

  • Peter Kovacs

    “…..Kapom
    az ívet úton-útfélen, fórumokon, hogy az utca nem versenypálya, miért
    száguldok, és miért koptatom a térdem a 24-esen, amikor erre ott a
    Hungaroring. Nos, kedves andalgók, tájat bambuló, feldobozolt
    sorstársaim: nekem ez a tempóm…”

    De tele van a tököm ezekkel a szezonális alkalmi motorosokkal! Mert csupán szemlélet kérdése, hogy én is beskatulyázzalak.

    Ha
    ez a tempó a pályára való, több mint aminél együtt, okosan, egymásra
    vigyázva tudunk tartani, akkor menj a pályára mert ott a helyed.
    Ha biztonságosan, nyugodtan elférünk, hát csináld! De egyébként….
    A faszért hiszitek, hogy az évi egy-két úton töltött hónapotok alatt másnak nincs helye az úton.

    Ak kanyartechnika és a tennivalók persze más dolog. Illik megtanulni a vérmérsékletnek megfelelő tempónál biztosan vezetni.

    (a jelenlévők persze kivételek)

  • Polemius

    A szerző arrogáns és nagyképű.

    Lapon kanyarodik a pályán? Ahol nincs zavaró tényező, tiszta, hibátlan az aszfalt?
    És a közúton is. Anélkül, hogy bárkit veszélyeztetne.
    Miközben saját állítása szerint is esett már a pályán…

    De közúton ezek szerint simán megoldja, ha
    – olaj van az úton, hosszában végiglocsolva 100 méteren
    – szarvas ugrik elé
    – túrázók/futók/kerékpárosok vannak az úton, a kanyar nem belátható részén
    – két tucat fenyőtoboz borítja az úttestet (lerázta a szél vagy szétdobálták a mókusok)
    – szinte lépésben halad a sávban egy mopedautó vagy kerékpáros boly netán traktor
    – erdei útról felhordás, keresztben a kanyarban
    – felhordás bárhol, akár bokáig érő vastagságban, mert 15 perce ott éppen esett az eső
    – úton álló kamion/útkezelő/akárkinek a nehézgépe vagy teherautója
    Mindezt úgy, hogy szemben is van forgalom, bármikor jöhet egy, a sávot teljesen kitöltő jármű (pl kamion), a szembejövők levágják a kanyart, és a kanyarok nem beláthatóak.
    Nos, szívesen megnézném, van itt felénk egy szép, kanyargós út, jó minőségű burkolattal, kb 10 km-en kb 80-90 kanyarral, és 500 m szintkülönbséggel.

    De inkább ne, járnak ide elegen, bár a többség azért ésszel csinálja, nem veszélyeztet másokat. Meg nem is köpködnek, ha valaki lassan kanyarog végig ugyanott. Biztos van köztük is cihopata módra közlekedő, mert az út mentén van pár emlékhely is…

  • Simon Sándor

    Tisztelt térdkoptató ! Igaz a mondás: ” Ha nem szóltál volna, bölcs maradtál volna” Bocsáss meg nekem Utak Királya,ha ezt mondom, de egy seggfej vagy!

    • Csaba Debreczeni

      Vagy Bodi Gusztiek a kacsatollas szekerrel

  • Demír Ali

    Én csak annyit szeretnék kérni, hogy ne akkor vállald túl magad amikor a családommal vagy a feldobozolt romhalmazunkkal bénázunk az úton.
    Nem mellesleg a dobozainkba belefér egy komoly eü készlet/hullazsák/koszorú kombó, felhasználásuk akár ebben a sorrendben…
    Egy fakezű.

    • LaciK

      És mit jelent a “túlvállalás”?
      Olyat nem tudsz elképzelni, hogy jóval alacsonyabb tempóval menő rutintalan vállal többet mint amire képes lenne biztonsággal?
      A cikk erről szól, bár a stílusa előbb felháborított téged is mint hogy felfogtad volna a lényeget.

      De mondok mást. Haver egy lapukkant Jawaval, mögötte egy másik, új CB500-al, ugyan azon a kanyaron a Jawa elment az őt követő CB-s srác kicsúszott. Jawas tudott kanyarodni a CB-s pedig túlvállalta magát a képességeihez mérten, mert azt hitte a jobb technika elég hogy kövessen egy vacak Jawa-t.

  • Sanka600

    Amíg nagyképű vagy ne írj cikket…

    Elolvastam az alább írt cikket és rögtön az előttem szólókhoz csatlakoznék, hogy mi ez a lekezelő nagyképűség?!? Mazsolák, meg túradobozos bámészkodók??? Igen ők ebben a stílusban motoroznak így kapcsolódnak ki.
    Írod itt, hogy te lapon fordulsz meg nem használják nagyon sokan az ellenkormányzást. Miért nem erről írtál egy lépésről lépésre cikket, hogyan is kell helyesen véghezvinni. (Annó az egyik magazinban „Hogyan tanuljunk meg egykerekezni” cikket Big Dave Sonsky vagy 4 oldalon keresztül írta le részletesen mindenről ha egy légy száll rád menetközben mit tegyél és mit ne. Nem osztott senkit sem, hogy mekkora béna…)
    Nem, te írtál egy cikket, hogy az Eger Gyöngyös TT Koronázatlan, kupázatlan helyi Jorge Lorenzo-ja vagy és tűnjön az utadból mindenki aki csak „„andalogni”” mer az utakon. Komolyan a majrécsik szélessége a meghatározó tényező ki a nagyobb ász a fagyizó parkolójában? És akinek meg szélesebb egy kicsit azzal nem állunk szóba? Valami itt nagyon nincs rendben lelkileg…
    A tréningezés meg tényleg egy fontos dolog, ha beüt egy váratlan dolog ne pánikoljunk be és helyesen döntsünk. DE utcán (bármelyiken) mindig lehet valami nem várt dolog ami miatt lehet rosszul elsült manőver. Gondolom hallottál már Nicky Hayden-ről (nyugodjon) egy pár dolgot letett a motoros asztalra és sajnos közúti baleset áldozata lett egy kerékpár nyergében.
    Úgyhogy egy kicsit rosszul látod a dolgokat, mert senki nem szól meg, hogy pályázol ellentétben veled aki szerint „amőba” mindenki aki nem lapon vereti… Érdemes egy kicsit átgondolni a dolgokat.

    kép: nincs. szöveg: H.S.

  • Lbx

    Nem az a baj a fickóval, hogy lapon fordul. Még csak nem is a tempója a probléma.
    Az a gáz, hogy Ő versenypálya HELYETT használja a 24-est. Hogy miért mondom? Mert a köcsög feldobozolt, a puhapöcs interkomos, a puhány cordurás elmegy egy helyre pl. a 24-esen), végigmegy rajta (mindegy, milyen tempóban, és nézelődik-e, vagy sem), majd megy TOVÁBB. Esetleg este ugyan erre megy haza, de ennyi.
    Az írás szerzője viszont oda-vissza ezerszer, látástól vakulásig ingázik ugyan azon a szakaszon, tolja a többieket, mintha övé lenne a KÖZÚT, mindezt többnyire a hét végén, mikor egyébként is sokan járnak arra. Menjen végig egyszer a szakaszon, és álljon tovább, de nem! Ő ott pályázik, ahol más közlekedik!

    • LaciK

      Ha betiltanánk hogy élvezzük a vezetést, akkor te sem mehetnél arra túrázni. Vagy azt mondod hogy te kényszerből motorozol? Bár ismerek ilyet, de még ő is szereti a motorozást.
      Innentől kezdve meg rohadtul semmi közöd, hányszor megy ott akárki élvezetből.

      • Lbx

        Hogyne volna közöm hozzá! Azért nyávognak a “térdlógatók”, mert minduntalan eléjük keveredik egy szerintük nem elég képzett, lassú motoros (vagy bármilyen jármű), és zavarja őket a kiteljesedésben. Aki egy adott szakaszon nyomul oda-vissza, az éppen azt teszi, amire a pályázást kitalálták. De ő inkább húzza magát a “sok mazsola” miatt, miközben egyre fogy a türelme (mindeközben természetesen fárad is), majd olyat is bevállal, amit már nem lenne szabad, vagy amiből baj lesz.

        • LaciK

          Én csak egy “dobozost” látok aki a térdlógatók miatt nyávog hogy elkoptatják az ő kis különbejáratú útját amit csak a dobozosok használhatnak mert szerinte csak arra való amire ő azt mondja.
          Ezen felül nem tudom feltűnt e, de itt fikázod a térdlógatókat, de elvárod hogy ők toleránsak legyenek veled…hát az any………t

          • Lbx

            Éppen fordítva áll a dolog! Azok tekintik különbejáratú pályának az utat, akik oda-vissza nyomulnak rajta naphosszat, és nem tolerálják azok jelenlétét, akik elébük kerülnek – legyen az bárki.
            Nem várom el, hogy toleránsak legyenek, csupán azt, hogy hagyják élni a többieket is, ne tolják, aki eléjük kerül, és ne a majrécsík alapján alapján ítéljék meg, ki ülhet motorra és ki nem.
            Megjegyzem, nem én minősítem KÖZútnak az utat.
            A legvégső részben kipontozott megjegyzésedet nem minősítem!

      • gorcsevivan

        Többnyire egyetértek a véleményeddel, de szerintem ezt most rosszul értelmezted. Nekem az jött le, hogy Lbx írásának a lényege, ne közutat használja versenypályának a cikk szerzője (se).

  • Megmondóember

    Nektek meg mi bajotok van? A cikk írójának igaza van, akinek meg nem inge, ne vegye magára. A közveszélyes jelző használata egyenesen demagóg. A sok szentéletű kommentelő még soha nem ment gyorsabban a megengedettnél, ugye? Itt meg osztjátok az észt. Ez képmutatás.
    Arra nem gondoltok, hogy Gábor sem akar meghalni az úton, ő is félti a családját is, és esetleg tényleg jobban meg tudja oldani a hirtelen eseményeket, mint ti vagy én?
    Ja, és gondolkodjatok már el azon, hogy a sportmotoros jampijanik mondjuk az elmúlt 10 évben hány embert öltek meg (magukon kívül), közúti balesetben? Na?

    • Sandor Pap

      Nyilván mindenki lépte már át lakott területen az 50km/h-s korlátozást, de attól még nem hirdetem fennhangon, hogy ez a helyes, és nem verem rá a nyálamat! Azt pedig pláne nem hangoztatom, hogy aki nem lépi át a sebességhatárt az lagymatag puhatestű! Jampizás van itt vastagon, csak nem kéne mondjuk.

    • gabimany

      “és esetleg tényleg jobban meg tudja oldani a hirtelen eseményeket, mint ti vagy én?”
      Mindenki azt gondolja magáról, hogy ő az átlagnál jobban tud motorozni! Ettől még az “író” egy nagyképű hülye fasz, aki úgy kezdi, hogy ne skatulyázunk be senkit, majd mindenkit lehülyéz magán kívül.

      • KutyaZX14

        „Mindenki azt gondolja magáról, hogy ő az átlagnál jobban tud motorozni!”

        Akkor én vagyok a kivétel, mert azt gondolom, hogy életem végéig se tanulom ki ezt a motorozás nevű csodát… Rossit, Lampkint meg Goncalvest elnézve az előszónál tartok a „könyvben” 🙂

        • gabimany

          Nem azt mondtam, hogy mindenki azt gondolja, hogy teljesen tud motorozni, hanem azt, hogy jobban tud, mint mások. De igazad van, úgy kellett volna írnom, hogy szinte mindenki:) Mielőtt valaki megszól, én is azt gondolom, hogy az átlagnál jobb vagyok:)

    • Polemius

      “az elmúlt 10 évben hány embert öltek meg (magukon kívül)”

      Szerinted mennyi az elfogadható?
      100 áldozat?
      10?
      Szerintem egy is sok.
      Ha nem halt meg, “csak” megsérült, az is sok.

  • Gábor Olajos

    egy dolgot azért ne feledj el! a pályán nincs szembe forgalom.

  • Roland Tamás

    Kicsit túl nagyképű a cikk írója.
    Ha lapon fordul határon és korrigálni kell, mely tartalékhoz nyúl ha már nincs vagy túl kevés az akadály elkerüléséhez? Akár milyen csávó a fizikát nem baxa át és egyszer pórul jár aztán majd vissza vesz, röviden ennyi.

    Egy dologban egyetértek vele, aki tudja menjen pályára, hogy bővítse megrögzött határait, hogy mikor beüt a kraft magabiztosabban tudjon korrigálni.
    De legjobb ha inkább részt vesz egy vagy több motoros vezetéstechnikai oktatáson ha már.
    Ez az én szerény véleményem.

  • M.Arpi

    Hát annak aki ennyire nagyképűen előadja magát, nyugodtan ajánlom hogy menjen ki a pályára és ott tegye a szépet.
    Az hogy, ki hogyan motorozik mindaddig amíg nem ön és köz veszélyes(ahol az ön le van szarva) addig megkérném ne ócsárolja a többieket.
    Mi van akkor hogy valakit nem vonz a pálya? sőt még nem is olyan motorral motorozik amit pályára találtak ki? Abban teljesen egyetértek hogy az alap motoros oktatás lótúrót nem ér és majdhogynem kötelezném a népeket 1-2 vezetéstechnikai tréningen való részvételre és nem egy pályanapra! Maradok tisztelettel Egy motoros

  • Nitro500

    Nem tudok lapolni, a bükköt átlag 80-al nyomom végig, de évi 12 ezret megyek. “Nem tudok motorozni” csak szeretek, de nem is akarok úgy menni mint mások, mert nem érdekel. Engem haza várnak.

  • Krieg Zsanett

    Ócsárolás! Az kurván megy!!! Az egész világ erről szól! Legalább mi motorosok tartsunk össze! Ne szidjuk a másikat!!!! És ha mazsola,mimóza,amőba?!?! Na akkor mi van???? Lehet hogy az első 500km-n sincs túl… Vagy van esetleg valaki, aki motorral a picsája alatt született???? Na ugye!
    Van aki gyorsabban tanul, van aki bátortalan, de egy közös minden motorosban! Mi mindannyian két keréken élvezzük az életet! És ezt tartsuk már a szemünk előtt!!!! Aki balfasz módon, 6szögletben veszi be a kanyart 50km/h-val, az ugyanúgy élvezi a szabadság illatát a gépen, az ugyanúgy szereti kikapcsolni az agyát a szar stresses hétköznapokon, az ugyanúgy szerelmes a benzingőz illatába…. Hahó!!! Nyissàtok már ki a szemetek!!! Mi egyek vagyunk!!!!!
    MI MINDANNYIAN MOTOROSOK VAGYUNK!!!!!!

  • egyember

    Ismertem pár ilyen motorost, nyugodjanak békében!

  • LaciK

    Na megint mindenkinek sikerült magára venni az inget, a cikk lényegét meg 1-2 embert leszámítva nem érti senki, csak hőbörög.
    Na meg persze a cikk írója is nagyarcú, de ez a lényegen nem változtat.
    1. A profilképen én vagyok, szóval úgy érzem jogom van beszólni 🙂
    2. Cikket is írtam a biztonságos motorozásról és kanyarodásról közúton, és bár már elavult, de akkor is írtam, szóval duplán jogom van beszólni 😀
    3. A közút szerintem sem versenypálya!
    4. A cikk írója sem ezt írta, hanem azt hogy azzal van teli a tö..e amikor mások ezzel oltják! És ebben egyetértek vele. Nekem se okoskodjon olyan aki nem ért hozzá.
    5. Nem leszólta a más stílusban motorozókat, sőt pont azt mondta teljesen jól megfér velük, és ő sem kritizálja a saját stílusuk miatt, pedig pont azok lehetnek veszélyesebbek a rutintalanságuk miatt.
    6. Én is mindenkit biztatok pályázásra, akár milyen stílusban is motorozik, mivel ott viszonylag veszélytelen körülmények között elég jó gyakorlatra lehet szert tenni, amire közúton esélye sincs senkinek, hiszen az nem versenypálya.
    7. Igen én is fordultam lapon közúton, de aki pályán motorozik a lehetőségeinek a közelébe sem megy forgalomban. Ugyanis lapon fordulás és lapon fordulás között is óriási különbség lehet. Van amikor, mindent kiprésel az ember magából és a gépből, van amikor csak lazán döntöget az ember, bőven a határok alatt, de más stílusú motorosok szemében durvának tűnik, sőt számukra, a gyakorlatlanságuk miatt lehetetlen is, az ami nekünk könnyed kanyargás.
    8. A homok meg úthibák sem játszanak. A pályák sem tökéletesek. Az ember betanulja az összes nehezítő tényezőt és azzal együtt tervezi a kanyarokat és nem is egyből mennek a kanyarvadászok lapon, én legalább is mindig felmérem az adott utat, mert nem vagyok hülye hogy vakon belemenjek helyzetekbe. SŐt igazából most kifejezetten mazsola vagyok mert 2 év gyakorlatilag kimarat. Olyan ordas nagy majré csíkom van hogy még a formaleválasztó is ott csillag rajta 🙂 de nem izgat, úgy motorozok ahogy nekem biztonságos, és tudom hogy pár tank benzin kell mire újra jól tudok menni.

  • Hermina

    A közúti ledöntésnél csak egy bibi van. Amikor az ívet kéne javítani, és már nincs hová tovább lerakni, csak a villanypózna elé…

    • LaciK

      És ezzel demonstráltad, hogy miért is vagy veszélyesebb mint az aki ugyan ledöntve de úgy kanyarodik hogy tudja mit csinál 🙂
      Az hogy le van döntve a motor, az egy állapot. Azt bárki meg tudja csinálni, csak gumi és bátorság kérdése. Amitől biztonságos lesz a motorozás az, hogy ha tudod hogyan kell helyet hagyni magadnak a korrekciókra és mentésekre.
      Pl. lapravágott motort még mindig fel lehet venni egyenesbe, vagy tágabb ívre, akkor pedig már lehet is fékezni és más ívekre lépni. Persze ehhez megfelelő rutin és előre látás kell, hogy legyen lehetőséged a tágabb íven menekülni egy váratlan helyzetből.

      De hagyjuk a kanyarvadászatot. Túristáknak jobban bejöhet az általam is nagyon kedvelt “sétamotorozás”. Ennek a lényege, hogy egy kanyargós útszakaszon úgy menjél végig hogy lehetőleg ne kelljen féket használni. Kanyarok előtt motorfékkel visszaváltással lassíthatsz, kigurulhatsz, eleve fel sem gyorsítasz annyira egyenesbe, hogy a következő kanyarnál ne tudj lassítani.
      Nagyfokú előre látás, és rutin kell ehhez is, ugyan akkor ha van egy váratlan helyzet, még mindig előveheted az adu ászt, és meghúzhatod a féket amiről a móka kedvéért lemondtál. Na pontosan ugyan ezt csináljuk, ha úgy kanyarodunk ahogy te nem tudsz, hagyunk lehetőséget a mentésre.

      • Hermina

        Ok, taníts mester. Lapon vagy, balra kanyarodsz, felbukkan a lovaskocsi a kanyarban a te sávodba, szembe távolsági volán busz érkezik. Hely a kettő közt álló motornak se sok. Mi a megoldás lapról, ahol jóval szélesebb vagy, füled-farkad kilóg a motorból?

        • LaciK

          Felállsz és fékezel, index ki, lovaskocsi nagy kerülővel megelőz, hogy ne ijeszd meg a lovakat.
          Ja hogy te kapásból feltételezed hogy vakrepülést művel aki ledönti a motorját? Pedig nagyon nem. Vakvezetést alacsony sebességgel is bőven el lehet követni.
          A felvetésed azért is vall amatőrre, mert pont a balkanyarban lehet sokkal jobban belátni, és van lehetőség az útpadka irányába korrigálni.
          Jobbkanyar veszélyesebb, és ösztönösen mindenki óvatosabban kanyarodik a rosszabb beláthatóság, és az útszéli akadályok miatt, de jobbkanyarban is külső ívről indítasz, kanyar felénél belsőt érinted, tehát itt is van lehetőség felállni és fékezni, csak ugye az a fránya kanyarodási rutin, amiről szól a cikk is, szükséges ahhoz, hogy ne rámarkolj a fékre ijedtedben, ne az akadályt bámul, sőt, el tudd dönteni töredék pillanat alatt, hogy fékezni vagy kanyarodni érdemesebb e, hanem azt a rést nézd amerre tudsz menekülni.

          És kiemelem. Ez nem a csak a lapon döntésre igaz, hanem az összes motorozási stílusra. Aki tud lapon dönteni csak annyi, hogy szélesebbek a határai.

        • LaciK

          Amúgy a pálya motorozás már erre is jó, hogy megtanuld használni precízen az út teljes szélességét, és ne azon görcsölj, hogy a sávodban maradj.
          Pl. ami nekem nagyon tetszett, hogy a sikanban, úgy is lehet teret nyerni, hogy megcélzod a padkát, ledöntve, majd amikor átfordítod a motor, akkor a gumik jó méterrel is beljebb kerülnek, úgy hogy a súlypontod gyakorlatilag egyenesen megy.

          Persze ehhez meg kell tanulni a precíz kormányzást. Ajánlott a cikkben is említett ellenkormányzást tökéletesen elsajátítani, mert az biza életet ment. Nekem legalább 3 alkalommal mentette meg az életemet, amikor autósok figyelmetlenségéből teljesen szabályosan haladva, elkerülésre kényszerültem.

  • Antal Attila

    Nos naponta legalább kétszer járok arra,tegnap a baleset után is arra jártam,láttuk a roncsot az árokban.Az a”szabad szemmel alig látható kis kanyar.” igen becsapós,ugyanis két törés van az ívében.Többen elrepültek már ott. (nem véletlen a kereszt sem kicsivel a mostani becsapódás után) Azt a helyismeret nélkül erre járók nem tudják,hogy a kanyar külső és belső ívén is van egy-egy mezőgazdasági lehajtó,ebből adódóan legtöbbször sáros is a burkolat.Autóval is kb 90km/h a max amivel el lehet fordulni,a kanyar levágása nélkül.Abból az irányból ahonnan a kolléga érkezett még kifelé is dől az út,és a vége szűkül!Mindenesetre sikerült lenullázni a technikát,a kollégának.Abban pedig csak erősen reménykedem,hogy a cikk írója nem akkor fog térden fordulva besokallni abban a kanyarban amikor én a családommal megyek hazafelé!

  • mlui

    Tesókám, ha úgy érzed, hogy a környezeted nem értékel téged eléggé akkor ne benzinre és gumira költsél, hanem jelentkezz be egy pszichológushoz. Az ilyen segélykiáltások mint ez az iromány, szerintem nem fognak segíteni. 😀

  • Peti

    Nem tudom hogy a kedves iro motorozott-e mar egy megpakolt bameszkodasra kivalo motoron?
    voltam mar az alpokba a kis vfr-mel megpakolva 2 szemellyel es a vegen majrecsik nelkul tavoztam egyetlen terderintes nelkul! Akkor en nem is tudok kanyarodni?
    Volt szerencsem Szardinian berelni egy BMW gs1200, eletembe eloszor vezettem ilyen motort. Elso par oraba hozzaszoktam a motorhoz,probalgattam hogy hol a hatar. Elso nap vegere dobozolva 2 szemellyel eltunt a majrecsik az uj gumirol. Szinten terderintes nelkul!
    Nem a lapon fordulas meg a gimnasztika a lenyeg hanem a megszerzett tudas es technika.
    Ja, eletembe nem voltam palyan, viszont erdekel a tema es utana olvastam es atultettem a gyakorlatba. Viszont ahhoz ido kellett es turelem. Szoval emlekszem amikor meg en voltam mazsola es lassu, biztos te is voltal!
    Ha latsz ilyen motorost es van lehetoseged beszelni vele, inkabb add at a megszerzett tudast es batoritsd hogy tanuljon uj dolgokat!

    • LaciK

      Majrécsíkot eltüntetni sokkal egyszerűbb ha nem ülsz ki. Azért ül ki az ember, mert felakadna a lábtartó, vagy valamelyik része a motornak ha nem rakná így kijjebb a súlypontot. A másik, hogy csökkenti a rugók terhelését, ezzel jobb marad az úttartás, főleg ha mondjuk elkezd sodródni, valamint a térdeddel tudod kontrollálni a döntést. Plusz ha mégis kiesik alólad a motor, gyakorlatilag nem esel, hanem egyből csúszol, míg a nyeregben ülve csúnyán oda tud vágni, esetleg alászorulni a lábad.

      Az hogy valaki kiül és közben nem is megy gyorsan, vicces lehet, meg lehet fikázni valakit ezért, de a kiülést is meg kell tanulni és gyakorolni, amit meglepő módon nem éles helyzetben szokás.

  • four-four-two

    ‘Azért nyávognak a “térdlógatók”, mert minduntalan eléjük keveredik egy szerintük nem elég képzett, lassú motoros (vagy bármilyen jármű), és zavarja őket a kiteljesedésben.’

    Bámulatos, egy szociológus napokig csemegézhetne a hozzászólások között… Taps. Mindenki panaszkodik, hogy milyen lekezelő ez a Gabi gyerek, közbe’ meg alpári stílusban olyanokat vetnek a szemére, amiről itt egy szó el nem hangzott, de nyomja a begyüket.

    Pont mint a bicajoshíreknél: ha elgázolnak egy nyomorult bringást, azonnal beírja alá nyolc-tíz tufafejű, hogy “mer’ áthajtanak a piroson a gyökerek.”

    De mondhatnám a motorbaleseteket is. Mikor közületek valaki pórul jár a bamba, telefonáló autós miatt, a civilek rögtön odahányják, hogy biztos száguldozott a hülye donor.

    Egy szó mint száz: nem vagytok jobbak a Deákné vásznánál, de legalább az öntudat az egekben.

  • Atashark

    Nekem is tetszett a cikk, Gábor ne foglalkozz a molyokkal,hanem éld meg a kanyarokat úgy ahogy Te szereted. Én pont így látom ezt a motoros dolgot mint Te és ennyi. Nem vagyunk egyformák és kész, de aki nem így halad az ne irogasson azután a forumokon,hogy ment mint a távirat,meg hasonló gyors vagyokdemégsem hülyeségeket. Van aki beszél róla és van aki csinálja, ennyi

  • találd ki

    Szevasztok.
    A kerecsendi srácról tudom hogy nem kisebb sérülésekkel úszta meg sajnos.
    Másodszor legyél szíves ne kommentálj olyan hírt amiről nem tudsz biztosat mert a tempója se volt nagy kb 90 km/h, sajna ö sem emlékszik semmire. Mi történt pontosan valószínűleg nem tudjuk meg. Az viszont tény hogy a srác egyébként nagyon jól motorozik, ott akkor a társasággal akikkel volt amúgy sem mentek tempót, túratempóban mentek. A cikk egy részét amit írtál megértem és jogos de előbb a tények és utána írj amit jól esik. További szép napot és jó motorozást mindenkinek.

    • LaciK

      …te sem olvastad a cikket…vagy ha igen, tagadd le, mert a funkcionális analfabétaság, nagyon elterjedt, de nem menő.

  • Felméri András

    Aki ezt magára veszi, az a saját fejében keresse a hibát… Gábor egyszerű, mint a faék, de 99%-ban igaza van, még ha ez ki is veri a biztosítékot pár embernél.

  • Jeges

    https://hegylakok.hu/2017/07/baleset-mecsek/

    Kell még hülye gyerek aki csapatja, mert Ő neki ez a természetes?

  • Benedek Imre

    @Jeges
    Ez elég nagy kapufa lett: az alig sérült motorokat elnézve itt pont F. Gábor szavai igazolódnak be…. Hiába nem ment 200-zal a jógyerek, neki ez a tempó is sok volt, hogy bevegyen egy kanyart. Az, hogy nem elcsúszott (besokallt), hanem egyszerűen átment a szembe sávba, tökéletesen igazolja, amit a térdkoptatós, nagyarcú Gábor írt.