Független Alkuszok: A robogók 80%-ával gond van

Független Alkuszok: A robogók 80%-ával gond van

- Kategória: Hírek
11

Napjainkban – becslések szerint – több mint félmillió robogóval közlekednek Magyarországon. Ezeknek csupán mintegy 55 százalékára kötöttek kötelező gépjármű-felelősségbiztosítást (kgfb-t), de a Független Biztosítási Alkuszok Magyarországi Szövetségének (FBAMSZ) becslése szerint mindössze 15-20 százalékuk után fizetik ki rendszeresen az átlagosan évi háromezer forint díjat.

Ezzel kapcsolatban elmondták: rendőri igazoltatás során büntetés jár a kgfb fizetésének elmulasztásért, viszont baleset után a kár összegét saját zsebből kell kifizetniük a robogósoknak, ami akkor is elérheti a fél-egymillió forintot, ha nincs személyi sérülés.

Sokszor a tulajdonosok sem tudják, hogy a segédmotoros kerékpárokra kötelező kgfb-t kötni, ha azok részt vesznek a közúti közlekedésben – idézte Papp Lajost, az FBAMSZ gépjárműszekciójának elnökét, aki hozzátette: más esetben pedig szándékosan kerülik meg a díjfizetést, melynek meglétét (rendszám vagy más, jól látható azonosító hiányában) a hatóságok csak közúti ellenőrzéskor tudják megvizsgálni.

robogo
A robogók által okozott átlagos kárérték 350 ezer forint

Nincs biztosítás a legtöbb robogón

A biztosítók a robogókra rendszám híján az alvázszám alapján kötik meg a kötelezőt, melynek díja általában évi 2,5-3 ezer forint. Az MNB statisztikái szerint mind a 12 kW alatti, mind a 13-35 kW közötti teljesítménykategóriába eső motorok által okozott károk átlagos összege eléri a 350 ezer forintot, de személyi sérülés esetén nem ritka a milliós összeg sem. Fontos könnyebbség a károsultaknak, hogy ha a biztosítatlan robogó kárt okoz, a tulajdonosa helyett a MABISZ kártalanítási számlája fizeti ki a kárösszeget, majd ezt utólag behajtja a károkozón – áll az MTI-hez eljuttatott összefoglalóban.

A biztosítási alkuszok szerint gyakori eset, hogy a károkozó robogó elhagyja a helyszínt, és ilyenkor utólag szinte lehetetlen az elkövető beazonosítása. Ezen jelentősen javítana egy olyan rendelkezés, amely kötelezően rendszámmal látná el a robogókat.

A forgalomba helyezés és kivonás lehetőségével sikerülne kiszűrni azokat a robogókat is, amelyek tulajdonságaik alapján (50 köbcentiméter feletti motortérfogat) már nem is a segédmotoros kerékpár kategóriába tartoznak, vagyis a kötelező megfizetése mellett esetükben az első forgalomba helyezéskor regisztrációs adót is fizetniük kellene, emellett használatukhoz külön motoros jogosítványra is szükség van.

Hegylakók különvélemény:

Elkeserítő számok, ugyanakkor az arányok felvetnek egy kérdést: ha ismerjük fizetett biztosítások számát, de rendszám hiányában nem tudjuk, pontosan hány robogó is van az országban, akkor mi alapján jött ki a 20%-os érték? Ha már becsülünk, akkor tegyük hozzá: feltételezésünk szerint, mégiscsak így korrekt… Másrészt abban igaza van a biztosító embereinek (is), hogy a rendszámozás égető feladat, ideje lenne rendezni a robogók forgalmijának kérdését, ha ez Szlovákiában, sőt Romániában is pikk-pakk sikerült.

4sr HUngary