Olvasói: Nincs olyan, hogy álló kocsisor!

Olvasói: Nincs olyan, hogy álló kocsisor!

- Kategória: Vélemény
9

Komoly előnyünk, előjogunk van az európai és a tengerentúli motorosokkal szemben, mégsem vagyunk elégedettek? Krisztián írása érdekes kérdést feszeget.

– Sziasztok Hegylakók! Tegnap olvastam róla: az Egyesült Államokban azért küzdenek, hogy a motorosok előremehessenek a kocsisorok között. Elkezdtem keresgélni, és tényleg nem sok országban engedik ezt. Végre egy szabályozás, amiben élen járunk, és ránk irigykedhetnek 🙂

Viszont a kinti szövegezésben találtam valamit, amit itthon is hasznosíthatnánk. Ott úgy terjesztették elő, hogy a kocsik mellett legfeljebb 40-nel suhanhatsz el, hozzátéve, hogy a sebességkülönbség maximum 15-20 km/óra. Tanulság? Nálunk úgy szól a KRESZ, hogy „álló járművek mellett vagy között”, de tudjuk, hogy ilyen nem létezik. Ha lejt az út, és a sofőr egy pillanatra lelép a fékről, máris mozdul a kocsi. Mozdul, nem áll, mi pedig nem kerülhetjük ki.

Tudom, nincs gyakorlati jelentősége, mivel ilyenért aligha bírságolnak meg bárkit (hogyan is bizonyítanák, hogy bemozdult-e az autó, mikor mellette haladtam?). Mégis érdemes lenne ezért lobbizni, hogy legyen egy kiegészítés: sorok között előregurulhat, mégpedig legfeljebb 40-nel (ha már ezt számolták ki biztonságosnak az USA-ban), de legfeljebb 20 km/h tempókülönbséggel. Mit szóltok hozzá?

Széles utat!

Krisz

Kedves Krisztián!

A számunkra oly’ fontos KRESZ-módosítás immáron 7-8 éves, azóta többször felmerült, hogy változtatnak rajta, legutóbb éppen az NKH képviselője jelezte, hogy szigorítana a kétkerekűek előjogain. Mint említetted is, elméletben fontos kitétel, hogy az araszoló kocsik miatt ne legyen tilos előresorolni, ugyanakkor abban is igazad van, hogy ennek a gyakorlati jelentősége szinte nulla, szóval nem egyszerű a kérdés, s nem is törnénk lándzsát egyik vagy másik mellett álláspont mellett.

Kedves Olvasók! Ti hogy gondoljátok: érdemes ezért síkra szállni, és módosítani a KRESZ-t, vagy örüljünk, hogy ilyen kivételezett helyzetben vagyunk, s jó a szabály így, ahogy van?

  • gabimany

    A baj az, hogy ha mozog a kocsisor, akkor mondjuk 20-al csorgó autó minimális kormánymozdulattal bezárhatja a helyet, és ha nem lépi át közben a sávhatárt, akkor nem ő lesz a hibás a balesetért. Én, ha megmozdul a kocsisor (nem arra gondolok, hogy 10 centit előre gurul 1 autó), akkor beállok a sorba, és akkor megyek újra előre, ha megállnak.

    • Ez a helyes gyakorlat, ebben igazat adok. De mit mond a szabály?
      Nagyvonalakban erről szól a felvetés: Ésszerűsíteni és kvantifikálni a szabályozást.

      Te pl. nem arra gondolsz, hogy 10 centit előregurul egy autó, de vajon mire gondolt a törvény megalkotója? Biztos lehetsz benne, hogy ilyenkor nem büntethetnek meg? (A gyakorlatban persze többnyire nem fognak, de ez – legalábbis amennyire én tudom – nem több, mint gentlemen’s agreement)
      Meddig tekinthető a sor állónak? Mikor és milyen elvek mentén kell valamelyik sávba besorolni?

      Ott van aztán még az érem másik oldala is, tudniillik elég sok olyan kollégát látni, akik a lassa(bba)n haladó autók között kódorognak, szabad szemmel is jól látható tempóval. Teszik ezt nyilvánvalóan teljesen szabálytalanul, ám az ilyesmi jól érzékelteti, mennyire ingoványos is ez a terület.

      Személy szerint nemigen tudom megítélni, hogy szerény jogállamkánkban érdemes lehet-e emiatt megkongatni a harangot, avagy csak magunk alatt vágnánk-e vele a fát, pedig alapesetben mindenképpen fontos volna tisztázni az ilyen, mindenki biztonságába vágó kérdéseket.

      Esetleg Valmont elvtárs ismételten megoszthatná velünk gondolatait a témában 🙂

      • gabimany

        Szerintem nem érdemes kapargatni a dolgot, mert még ezt is megtiltják. Amúgy sokkal érdekesebb kérdés, hogy ezen az oldalon már többször megjelent, hogy a bírói gyakorlat szerint úgy kell értelmezni a szabályt, hogy az csak többsávos úton érvényes. Na most ezt jó lenne tisztázni, mert a jogszabály szövegéből nem jön ez le, és a KRESZ vizsgán még ma is van olyan kérdés, ahol kétszer egysávos úton is előre mehet a lámpánál, a jó válasz szerint.

        • LaciK

          Ez egyértelműen kiderül a kreszből, hogy álló kocsisor mellet bármelyik oldalon elgurulhatsz. Kerékpárra csak jobb oldalon a padka mellet.

  • gebumano

    Álló kocsisor mellett elhaladni veszélyesebb mint araszoló autók mellett. Ha áll a kocsisor minden előrejelzés nélkül előfordulhat hogy valaki kivágja az ajtót. Ha halad a sor akkor ez ki van zárva. Ekkor ugyan előfordulhat hogy valaki “lekormányoz” de ez azért ritka és ha figyel az ember akkor az esetek többségében előre látható és kivédhető ellenben az ajtó nyitással. Ezzel csak azt szeretném mondani hogy ha a biztonság a szempont akkor nyugodtan engedhetnénk az araszoló kocsisor melletti elhaladást is.

    • gabimany

      Ha kellően óvatosan mész előre a kocsisorok között, és kellően lassan. Akkor a kinyíló ajtó nem akkor veszély, de 20-al menő kocsik, közöttük te kb. 40-el mész, és meglöknek, akkor elég nagy a baj (jó eséllyel kocsi alá kerülsz). Amúgy nem olyan ritka, legalább annyiszor előfordul, mint a kinyíló ajtó. De szerintem legsűrűbben az első és második kocsi között átszaladó gyalogos a leggyakrabb (legalábbis az én tapasztalatom szerint), azt pedig csak úgy tudod kivédeni, ha figyelsz, és kellően óvatosan mész.

      • Tibi

        Csak álló kocsisor mellett huzodhatsz előre ugyanis a mozgó jármű melletti elhaladás már előzésnek minősül mindegy mennyivel megy vagy gurul a másik. De inkább fejben kéne változni mert az autók 10 cm jobbra balra huzodasa a sávon belül sokat segítene. Nem a motoros okkal van gond hanem a kerékpárosokat akinek fogalmuk sincs a szabályokról én kötelező tennem nekik a KRESZ vizsgát

        • LaciK

          Ez is csak egy buta ellenség keresés.
          Bringások jó része nem kizárólagos bringás.
          Nekem is van jogsim, és úgy szoktam bringázni, de ettől még a hozzád hasonlók nem fognak szeretni….mondjuk ez engem nem is izgat túlzottan.

  • Avalaki

    A szabályozás és a jelenlegi alkalmazási metódus számunkra kedvező, de sajnos a motoros társadalom jelentős része visszaél ezzel. Mi éppen olyan részesei vagyunk a közlekedésnek, mint bármely más járművel résztvevő. Mégis nagyon sok rossz tapasztalat fakad abból – mint itt is tapasztalható – hogy előjogokat próbálunk kierőszakolni magunknak. Többször járok tőlünk nyugatra “bezzeg” országokban, ott lehet nyugodtan motorozni, nem esek le a mellettem elhaladó bődületes hangjától a motorról, használják az irányjelzőt, beengednek sávváltáskor, és persze én is így vagyok vele viszonzásképpen. Téma volt a pályán álló kocsisor miatt “húzódj le mert én jövök” , de valahogy ott ez sem így vetődik fel. A biztonsági folyosót nagyon óvatosan, hogy úgy mondjam csak csipkedve használják motorostársaink. Lehet, hogy rosszul látom, de rajtunk múlik a kulturált közlekedés, nem a szabályokon.