Olvasói: megéri télre kivonatni vagy sem?

Olvasói: megéri télre kivonatni vagy sem?

- Kategória: Kiemelt cikk
22

Minden ősszel újra és újra felmerül, ezért most olvasónk, Zsolt példáján keresztül bemutatjuk, mikor és hogyan érdemes kivonatni a motort.

Sziasztok! Szerintem nem új keletű a téma, ami miatt írok nektek, mégsem találtam rá konkrét választ. Ez nem más, mint a nagymotorok téli, ideiglenes kivonatása a forgalomból. Van egy 2001-es Suzuki SV650N-em, és azt kérdezném, hogy mennyire éri meg egy ilyen “kisteljesítményű” motort kivonatni télire? Illetve milyen költségekkel és utánajárással kell számolni, ha ezt meg szeretném lépni?

Válaszotokat előre is köszönöm!

Üdv,

Zsolt

Kedves Zsolt!

Mivel a kérdés sokakat érint, a Te példádon túlmenően leírjuk az általános információkat, röviden, pontokba szedve.

  1. Mikor éri meg kivonatni egy nagymotort a forgalomból?

Ez egyszerű matek: ha a spórolt összeg nagyobb, mint az eljárás díja, 2300 Ft. Ehhez egy átlagos (600-as, 15 éves, soros, négyhengeres) motorkerékpárt veszünk alapul, melynek a havi adója és biztosítási díja együtt hozzávetőleg 2500 forint. Ebből kiderül, hogy már egy hónapra is érdemes kivonni, még a ha 200 forint megtakarítás nem is túl sok. Ellenben ez négy hónap alatt már tízezer, fél év alatt 15 ezer – annak már van értelme.

Segítünk, hogy könnyebben eligazodj! A rovat támogatója a legnépszerűbb hazai túramotoros alkalmazás, az RBiker

Egy nagy teljesítményű, ötéves sportmotornál ez – szintén fél év alatt – 21 000 + 17-19 ezer, azaz összesen 38-40 ezer forint  megtakarítás. Hogy a Te motorodnál mennyi idő alatt térül meg, azt az alábbi módon számolhatod ki:

Teljesítményadó + kötelező biztosítás havidíja, szorozva a téli kivonatás időtartamával (hónapban), mínusz 2300 Ft ügyintézési díj.

2. Mindegy, mikor indul és mikor ér véget a kivonatás?

Korántsem. Mindig a kivonatás utáni hónap első napjától „indul az óra”, már ami a teljesítményadót illeti. Vagyis októberben már ne kapkodj, ugyanannyi szerepel a csekken, ha október 20-án vagy 30-án intézed, szóval ráérsz november előtt 1-2 nappal bemenni vagy rákattintani. A kivonatás akkor ér véget, amikor Te szeretnéd, de legkésőbb 180 nappal a kezdet után.

+1 kérdés: Muszáj leadnom a rendszámot?
Nem, az marad a motoron, csak a forgalmit és a személyes okmányaidat vidd magaddal, no meg egy meghatalmazást, ha nem a Te neveden van a gép

3. Elveszítem a KGFB-bónuszomat?

Nem. Ha az évben legalább 180 napon át rendelkezel érvényes szerződéssel és rendben vannak a befizetéseid, akkor nem változik semmi. Mivel a kivonatás legfeljebb 180 nap, a fennmaradó 185 teljesíti ezt, nem lesz belőle gondod. Viszont ez azt jelenti, hogy nem is nő a bónuszod – ahhoz 270 nap folyamatos szerződésre van szükség.

4. Muszáj bemennem az okmányirodába, és sorba állni?

Nem, otthonról, számítógépen is megteheted (regisztráció után).

5. Milyen egyéb, rejtett költségek merülhetnek fel?

Ha a globális felmelegedés révén – tegyük fel – februárban már 25 fok lesz (nem lesz), de Te március 15-ig vonattad ki a gépet, akkor újabb 2300 Ft-ért módosíthatsz az eredeti dátumon.

Röviden tehát: két-három hónap alatt egy tank benzin árát megspórolhatod, sőt egy fiatal motornál akár 30-40 ezer forintot is, de érdemes jól kigondolni, milyen dátumot jelölsz meg a visszaállításra, a kivonatással pedig várd meg a hónap utolsó napjait, hisz’ úgyis elsejével indul a játék.