Olvasói: megéri télre kivonatni vagy sem?

Olvasói: megéri télre kivonatni vagy sem?

- Kategória: Kiemelt cikk
22

Minden ősszel újra és újra felmerül, ezért most olvasónk, Zsolt példáján keresztül bemutatjuk, mikor és hogyan érdemes kivonatni a motort.

Sziasztok! Szerintem nem új keletű a téma, ami miatt írok nektek, mégsem találtam rá konkrét választ. Ez nem más, mint a nagymotorok téli, ideiglenes kivonatása a forgalomból. Van egy 2001-es Suzuki SV650N-em, és azt kérdezném, hogy mennyire éri meg egy ilyen “kisteljesítményű” motort kivonatni télire? Illetve milyen költségekkel és utánajárással kell számolni, ha ezt meg szeretném lépni?

Válaszotokat előre is köszönöm!

Üdv,

Zsolt

Kedves Zsolt!

Mivel a kérdés sokakat érint, a Te példádon túlmenően leírjuk az általános információkat, röviden, pontokba szedve.

  1. Mikor éri meg kivonatni egy nagymotort a forgalomból?

Ez egyszerű matek: ha a spórolt összeg nagyobb, mint az eljárás díja, 2300 Ft. Ehhez egy átlagos (600-as, 15 éves, soros, négyhengeres) motorkerékpárt veszünk alapul, melynek a havi adója és biztosítási díja együtt hozzávetőleg 2500 forint. Ebből kiderül, hogy már egy hónapra is érdemes kivonni, még a ha 200 forint megtakarítás nem is túl sok. Ellenben ez négy hónap alatt már tízezer, fél év alatt 15 ezer – annak már van értelme.

Segítünk, hogy könnyebben eligazodj! A rovat támogatója a legnépszerűbb hazai túramotoros alkalmazás, az RBiker

Egy nagy teljesítményű, ötéves sportmotornál ez – szintén fél év alatt – 21 000 + 17-19 ezer, azaz összesen 38-40 ezer forint  megtakarítás. Hogy a Te motorodnál mennyi idő alatt térül meg, azt az alábbi módon számolhatod ki:

Teljesítményadó + kötelező biztosítás havidíja, szorozva a téli kivonatás időtartamával (hónapban), mínusz 2300 Ft ügyintézési díj.

2. Mindegy, mikor indul és mikor ér véget a kivonatás?

Korántsem. Mindig a kivonatás utáni hónap első napjától „indul az óra”, már ami a teljesítményadót illeti. Vagyis októberben már ne kapkodj, ugyanannyi szerepel a csekken, ha október 20-án vagy 30-án intézed, szóval ráérsz november előtt 1-2 nappal bemenni vagy rákattintani. A kivonatás akkor ér véget, amikor Te szeretnéd, de legkésőbb 180 nappal a kezdet után.

+1 kérdés: Muszáj leadnom a rendszámot?
Nem, az marad a motoron, csak a forgalmit és a személyes okmányaidat vidd magaddal, no meg egy meghatalmazást, ha nem a Te neveden van a gép

3. Elveszítem a KGFB-bónuszomat?

Nem. Ha az évben legalább 180 napon át rendelkezel érvényes szerződéssel és rendben vannak a befizetéseid, akkor nem változik semmi. Mivel a kivonatás legfeljebb 180 nap, a fennmaradó 185 teljesíti ezt, nem lesz belőle gondod. Viszont ez azt jelenti, hogy nem is nő a bónuszod – ahhoz 270 nap folyamatos szerződésre van szükség.

4. Muszáj bemennem az okmányirodába, és sorba állni?

Nem, otthonról, számítógépen is megteheted (regisztráció után).

5. Milyen egyéb, rejtett költségek merülhetnek fel?

Ha a globális felmelegedés révén – tegyük fel – februárban már 25 fok lesz (nem lesz), de Te március 15-ig vonattad ki a gépet, akkor újabb 2300 Ft-ért módosíthatsz az eredeti dátumon.

Röviden tehát: két-három hónap alatt egy tank benzin árát megspórolhatod, sőt egy fiatal motornál akár 30-40 ezer forintot is, de érdemes jól kigondolni, milyen dátumot jelölsz meg a visszaállításra, a kivonatással pedig várd meg a hónap utolsó napjait, hisz’ úgyis elsejével indul a játék.

  • Kocsis Sándor

    Én is kivonatom minden évben a Gixxeremet! (Gsx-r 1000) Azt mondom hogy ezen többet lehet spórolni a teljesítménye miatt is!. De jobb ha tudod a kivonatás a biztosítás szüneteltetésével jár ami azt jelenti, hogy nem lesz folytonos biztosításod! Azaz nem számít bele a bónusz ugrásba. Sajnos nekem már 6éve meg van az ezredes de még mindig A0 ba vagyok! Ezt jobb szem előtt tartani. Persze azért nem vészes a bizti de nyilván jobb lenne ha olcsóbb lenne! 😀
    Ha Ocsmány irodába kivonatod akkor ők közlik a biztosító fele (Győrött Így működik)
    De azért menjél be a biztosítódba és közöld velük!

  • Robi

    Üdv. Azt tudja esetleg valaki, hogy hány napig kell rendelkezni biztosítással, hogy következő évben emelkedjen a bonusz fokozatom? Én 9 hónapot hallottam, lehet benne ráció? Köszönöm

    • KutyaZX14

      Ott van a cikkben, 180 nap folyamatos biztosításra van szükség hozzá.

      • Lbx

        Ez biztos?
        Nem szeretnék akadékoskodni, de úgy tudom, nem ugyan az, hogy elvész a bonus fokozat, vagy emelkedik is.
        Lentebb Kocsis Sándor is ezt írja.

      • zsotyoo

        Érdemes utánajárni mert nem egyforma, ez a cikkben szarul van írva. Az én biztosítómnál is a megfogalmazás úgy szól, hogy fizetett tárgy évben való egyhuzamban 9hónap forgalomban eltöltött időszak esetén…… Az kurvára nem 180 nap..

        • KutyaZX14

          A cikkben az szerepel, hogy „nem változik”, de hogy tiszta legyen, kiegészítjük azzal, hogy 270 nap egybefüggő szerződés esetén már igen – akkor nő.

  • Szlejer

    Igazi magyaros fillérb*szó játék… A legendásan kemény és hosszú hazai telek (nem röhögni!) ismeretében kivonatod, majd jön egy-két napsütéses hét, amikor nyugodtan motorozhatnál egy jót. Rágod a kefét, amíg a többiek kint vannak. Visszahelyeztesd, majd megint kivonasd? Nem-nem, mert akkor buksz pár sztotyinkát (felhördül a tömeg). A lényeg, hogy végül tiéd a morális és nem utolsósorban anyagi győzelem, spóroltál pár ezer forintot (lassú taps). És mennyit spórolnál, ha egész évre kivonatnád!

    Ha több forgalmis motorod is van, akkor talán még megértem…

    • Galambos Tibor

      Amíg otthonról, számítógépről kivonathatom és vissza, ki nem szarja le? (Amúgy neked miért fáj, hogy mások nem szórják a pénzt?!)

      Nekem a Fireblade biztije, adója 33-34 öt hónapra. Hogy ebből elbukok 2300-at, mikor februárban meleg van, és motorozni szeretnék? Igazad lehet, Szlejer, hülye vagyok – így csak 31 ezer marad nálam…

      • Szlejer

        Nem fáj, röhögök rajta… Azon különösen, aki 5-6 hónapra leteszi a motort. Remélem neked sem fáj. 😉

        • gesszti

          Amióta van jogsim, azóta nem fordult elő, hogy ne motoroztunk volna újév napján, pedig már 21 éve… Jó, előfordult, hogy csak a csapatós Mz-vel a határban, de benzinszag nélkül nem múlhat el tél. Tudod milyen jól fog a kerékre tekert apró szemű kutyalánc a félig fagyott sárban? 🙂

    • zsotyoo

      Sport és túrasport motorosok is léteznek akik telibe leszarják azt az 1-2 napot amikor tényleg napsütés lenne, ellenben a bokáig érő taknyos falevél tengerben és tavaszodáskor a síkosságmentesítőből visszamaradt kavics kupacokon egy jót motorozni nem lehet… Esetleg faszt méregetni és kínlódni rajtuk 1-2 órát szelfikkel bizonygatva a keménységet. Akinek 2MFt fölött van befektetve a hobbiba az nem “fillérbaszóskodik” szimplán mérlegel…

      • Szlejer

        Túrasport motorom van, 2mft fölött fektettem a hobbiba, szelfit még sosem csináltam, sőt, faszbúkon sem vagyok, télen is motorozom és nem 1-2 órát, hanem az igazán szar időjárást (hó, jég, latyak, nagyobb eső) leszámítva naponta annyit. Külön élvezet, hogy nincsenek tele két keréken száguldozó donorjelöltekkel az utak. Egyéb satnya kifogás? 😉

        • Blade_RRunner

          “Kemény vagy, Csoki!” Legyél rá büszke!
          Aztán majd egyszer lehet, hogy te is eljutsz oda, hogy az amúgy is szar utakon a napsütés ellenére végképp szar viszonyok közt, idiótákkal hadakozva (lsd. közlekedési morál), a már töbszázszor bejárt, megunt helyi utakon nem szopatod magad, hanem inkább csinálsz mást, amivel előrébb jutsz, és a megspórolt időt meg pénzt (is) kihasználva igazi szezonban plusz egy alkalommal elmész motorozni a horvát tengerpartra vagy az Alpokba, stb., ahol van is értelme. Arról már nem is beszélve, hogy amit én megspórolok most, abból két Hringes nyílt nap belépője kijön, aminek szintén sokkal több motoros értéke van, mint a dzsuvás utakon eszkimónak öltözve az alacsonyan sütő napba hunyorogva fostorogásnak.
          De az is lehet, hogy nem ebbe az irányba visz az utad. Akkor élvezd úgy, ahogy neked jól esik! De hidd el, hogy nem “fillérbaszás” vezet sok embert, hanem már túl van azon, hogy az mozgassa, hogy 379-edszer elguruljon Nagymarosra lángosért, vagy Dkőre a Matyi nénihez. Amire meg vágyik, az nem megy úgy sem télen. Innen nézve sokkal inkább mondható, hogy józan, racionális döntést hoz.

          • Szlejer

            A fillérbaszás garantált a túlnyomó többségnél egy alapvetően csóringer országban, ahol a járművek átlagéletkora tizenvalahány év. Abban sem vagyok biztos, hogy a Hungaroringen, ideális körülmények közötti 1-2 napos kerengésnek több értéke van, mint a több hónapnyi téli motorozás és a téli tanfolyamok alatt szerzett rutinnak. 😉

            Nem keménynek kell lenni hozzá (mivel pár hetet leszámítva még igazán hideg sincs), hanem a nyári tapló tempó helyett a körülményeknek megfelelően, a megfelelő gumival közlekedni.

          • Blade_RRunner

            Nem rutinról volt szó, hanem élményről. 🙂
            De van egy olyan érzésem, hogy te még egyetlen kört sem nyomtál le úgy, hogy 160-nal térdelted a gyors kanyarokat, hogy minden kanyar és kigyorsítás libabőrös élmény. Hogy 5-6*20 perc után napokig csak vigyorogsz. Ahogy a “hemzsegő túristaparadicsomokban”-t olvasva azt is sejtem, hogy még azokon a helyeken sem jártál jól megtervezve/megszervezve, amikor tized akkora forgalom sincsen, mint amiben te itthon fostorogsz az autók közt hétvégén.
            Szóval te olyanról mondasz véleményt, amit nem ismersz, így összehasonlítási alapod sincsen, ellenben akik ezeket ismerik, azok már túl vannak az itteni szar utakon való balfaszkodáson, azaz ismerik, így össze tudják hasonlítani a kettőt.
            Szóval motorzgass tőlem nyugodtan télen a ködben meg a hidegben, sötétben, de hátrább a proli öntudattal, amikor olyat fikázol, amit (még) nem is sikerült megtapasztalnod! 😉

          • Szlejer

            Csak egy prolinak nem esik le, hogy az élmény szubjektívum. Én olyan helyekre és körülmények közé járok nyaralni, ahova más akkor sem menne, ha fizetnének neki. Nekem a Te Alpok/Horvátországod egy túristaparadicsom, tucatnyaralóhely. A 160-nál térdelgetésed bazári, értelmetlen majomkodás. Van egy olyan érzésem, hogy még sosem motoroztál igazán szar körülmények között, igazán nehéz terepen, hetekig nem mosakodva, fossá ázott sátorban alvással egybekötve, fülig szarosan is vigyorogva. Hogy is mondtad? Csak egy proli fikáz olyasmit, amit nem ismer? 😉

  • Tony

    Nem tudom mit rugóztok ezen a Bonus-Malus témán… Nekem az FJR-re 13 az éves biztim. Eggyel nagyobb bonusban 11 lenne. Így meg telente visszajön 24 ropi. Kérdés?

  • Dénes

    Nekem olyan kérdésem lenne, hogy ha az éves biztosítást egy összegben fizetem akkor ha kivonatom a forgalomból pl. novembertől februárig végéig akkor hogy alakul a kötelező? Vissza tudom igényelni vagy ilyenkor annak már lőttek?

    Én még kezdő vagyok de se novemberben nem mentem még motorozni se februárban, bármennyire is sütött a nap attól még nekem hideg van. Valahogy nem is vagyok irigy ilyenkor ha meglátok valakit kint motorral. Az első gondolatom mindig az hogy “hogy az istenbe nem fázik?” ( Jó tudom fel van öltözve rendesen.) De hát ha valakinek ez esik jól akkor hajrá. 🙂

    • Zsolt

      Visszautalja a biztosító a maradék összeget.

      • Dénes

        Köszi! 🙂

  • amatoregy

    21/2011. (VI. 10.) NGM rendelet

    a bonus-malus rendszer, az abba való besorolás, illetve a kártörténeti igazolások kiadásának szabályairól

    4 §. (3) A besorolás a következő biztosítási időszakban egy osztályt
    emelkedik, ha a szerződéssel érintett gépjármű az új biztosítási
    időszakot közvetlenül megelőző biztosítási időszak és az új biztosítási
    időszak kezdő napjai közötti időtartam során legalább 270 napig
    biztosítási fedezettel rendelkezett és ebben az időtartamban az üzemben
    tartónak az érintett gépjármű vonatkozásában – a károkozás időpontjától
    függetlenül – kártérítési kötelezettsége (az első kárkifizetés vagy a
    biztosítóval szemben hozott jogerős ítélet dátuma) nem vált ismertté.

  • amatoregy

    Egyébként a biztosítást napra számolják, a teljesítmény adó esetén pedig (ahogy a cikk irja) az a lényeg, hogy a hónap első napján forgalomban volt-e. Ha igen akkor arra a hónapra kell fizetni,ha nem akkor nem.

    Vagyis október utolsó napján kivonatod és március 02-án helyezed forgalomba. Ha ezt hó közepén teszed meg (október 10-én vonatod ki és március 30-án helyezteted vissza) akkor ugyan annyi teljesítmény adót fizetsz, viszont biztosítási dijat (KGFB) a napok miatt kevesebbet.