Olvasói: Tegnap balesetünk volt…

Olvasói: Tegnap balesetünk volt…

- Kategória: Vélemény
14

Drago Dras videója fontos tanulságot tartogat minden motorosnak: helyzetfelismerés, reakció, vezetéstechnika – van itt minden…

Tegnap, Esztergomban balesetet szenvedtünk… Ugyan észleltem a bajt, vészfékeztem, látva azt, hogy a sofőr nem fogja megadni az elsőbbséget, de sajna a motor így – a balos kanyar miatt – jobbra át is dobta a súlypontját, nem lehetett megfogni. Éppen eldőltünk, elestünk, mikor ő megállt (Ha nem így teszek, oldalba ver minket):

Legrosszabb a sofőr reakciója: állítja, ő nem volt hibás, mi mentünk gyorsan stb. Per lesz belőle – áll Drago leírásában.

Többet mond ezer szónál…

Ilyen helyzetben kincset ér a blokkolásgátló, igaz, az sem mindenható – ha hirtelen irányváltás közben belemarsz a fékkarba, még ugyanúgy eldobhatod a motort – leszámítva, ha ún. kanyar-ABS van a gépeden. Itt tehát a pilótán múlik a dolog, s hasonló helyzetben jobban teszed, ha megpróbálod kikerülni az akadályt, ahogy a fenti helyzetben is lett volna rá hely és idő. Mielőtt valaki félreérti: ettől még a motoros felelőssége konkrétan elhanyagolható, hisz’ nem adták meg neki az elsőbbséget, ő pedig igyekezett mindent megtenni, hogy ne csapódjon a kocsinak – tízből kilencen ugyanígy jártak volna el, még ha lenne hatékonyabb megoldás is.

Persze könnyű ezt fotelból, a videót nézve leszögezni, élőben minden gyorsan történik, és tizedmásodpercek alatt kell döntened. Ugyanakkor éppen ezért fontos, hogy pontosan tudd, mi a teendő ilyenkor. A sebesség minél drasztikusabb csökkentése, majd amikor látod, hogy nem tudsz megállni az akadály (ez esetben a kihajtó autó előtt), akkor a féket felengedve ki-, majd visszatérő manőver – a vezetéstechnikai oktatásokon vészfékezés és kikerülés „néven fut” ez a gyakorlat:

Ahogy azt sorozatunk korábbi főszereplője, Benyó Sándor is elmondta: az egész hétvégés pályázás legnehezebb feladata volt az ún. álló autó kikerülése, amit itt is kapóra jött volna. Az ember ösztönei azt súgják, mielőbb fékezzen, de a valóságban csak a gyors, hirtelen irányváltásra kell koncentrálnia, amihez egyszerűen nem megoldás, ha a klasszikus, sportmotoros mozdulatokat alkalmazza, azaz a gépről „lelógva” próbál elfordulni. Itt csak a tudatos és határozott ellenkormányozás segít, ezzel gyorsabban és hatékonyabban végrehajtható a kikerülés, majd a visszatérés a saját sávba. Érdemes hát mindenkinek gyakorolni – akár most, szezon végén is – hogy hasonló, éles helyzetben egyszerű kikerülés, no meg némi bosszankodás, és ne baleset legyen az ilyen forgalmi helyzetek vége.

  • Szlejer

    Innét a kényelmes fotelből okoskodva a motoros figyelme megosztott volt a baleset előtti másodpercekben (nézelődés mindenhova), a kihajtó balfaszra nagyon megkésve reagált… Nem egy veszélyes vagy rosszul belátható útszakasz.

    Ez legyen a legrosszabb, amit elszenved.

    • gesszti

      Kb. gyök 2-vel ment a motor. Amikor reagált az autósra, még lett volna idő érdemben fékezni. Amennyire látszik a videón egy mm-t nem ült meg a motor eleje, azonnal csúszott. Utassal ment. Volt hátul súly, állni kellett volna azon a hátsó féken. Örülhet, hogy az oda nem figyelése, és gyakorlatlansága miatt nem lett baja az utasának.
      Ami még feltűnt, hogy túl korán kezdi meg a kikerülést, és még az autó előtt visszafordítja a kormányt az autó felé, és a motor is az autó felé dől.

      300 Ft egy db. bója. Kell venni 10 db-ot, keresni egy elhagyott területet, és kipróbálni, hogy 50-ről milyen rövid úton meg lehet állni úgy, hogy közben még ki is kerültél valamit. Azt is érdemes gyakorolni, hogy milyen az, amikor fékezés közben az utas átmegy hátizsák üzemmódba, és az ő súlyát is meg kell tartani.

      • “Ami még feltűnt, hogy túl korán kezdi meg a kikerülést, és még az autó előtt visszafordítja a kormányt az autó felé, és a motor is az autó felé dől.”

        Utasunk abban a pillanatban jobbra löttyen, amint hősünk a fékbe csap. A megváltozott súlypont pedig visz magával mindent.

        Az ügyre azért nem tennék ilyen egyértelmű pontot.
        Ha én – rutintalanul ugyan, de – egy szabálytalan hülye miatt elpihenek, akkor az bizony jellemzően annak a sara, aki a szabálytalanságával a veszélyhelyzetet kiváltotta. Ugyanaz a helyzet, mint ha autóval hatolok az M1-en, és valaki kilónyolcvannal becentizi magát elém, aminek következtében megijedek és felegyengetem magam valamint kedves családom a szalagkorlátra.
        Azért mindenesetre nem dícsérik meg főhősünket, ahogy elbaltázta, azért meg pláne nem, hogy nem hívott rendőrt. Ezutóbbi miatt mondjuk minden további nélkül el tudom képzelni, hogy elhajtják…

        Egyébként maximálisan igazat adok neked, ez a megoldás 100% blődség volt a kolléga részéről.

  • bocc

    Oda kéne figyelni, meg állva kéne maradni vészfékezés közben.

    • LaciK

      Ez nem odafigyelés hanem gyakorlás kérdése.

      • bocc

        Igen, erre gondoltam. Az odafigyelés a fékezés előtt hiányzott.

      • Nickmack

        Mondjuk neked egyrészt eleve sem lehet hinni, másrészt annyit nem vezethesz, ha még nem futottál porra vagy olajos felületre nagy fékezés közben (különösen városban). És ilyenkor nagyon jól jön az ABS, rendes vészfékezéskor meg főleg.

  • Ember Magyar

    Az autós köcsög volt ,a motoros meg béna!
    Számtalan ilyen helyzet adódott már mikor majdnem kijöttek!
    Itt is látszik,hogy a gyökér elindul,de nem padlón,majd meg is áll!
    Simán kilehetett volna kerülni,sajnos a srác rosszul döntött,de legalább jó vége lett!

  • babeneba

    Mielőtt megszólnátok, ne felejtsétek el: egy nagyon meredek lejtőn ment lefelé. Ott minden sokkal nehezebb…

  • Nagy Kalman

    Sziasztok,szerintem keressetek fel Csapo Zolit az erdekvedelmi kepviselettol is a biztonsag kedveert

  • Pingback: A Drago Dras-baleset: „Köszönet az esztergomi golfos hölgynek...” - Hegylakók()

  • gesszti

    Szépen “optimalizáljátok” folyamatosan a cikk szövegét, és mosdatjátok a motorost. 10-bő 9 motoros? Ennyire bénának nézitek a motorosokat? Gratulálok! 10-ből 9 motoros térképet nézeget kereszteződés előtt, ami még ráadásul kanyarodik is? Már fényévről lehetett látni, hogy az a kocsi gyanús. Nem kitérést, meg “átdobott a motor”-t kell magyarázni, hanem elismerni, hogy el lett amatőrködve az eset. Kényelmesen, vészfékezés nélkül meg lehetett volna állni a kocsi előtt, majd miután megállt az autó, kényelmesen el lehetett volna gurulni előtte.

    • KutyaZX14

      A 10-ből 9 csak kedveskedés volt. Érdemes elnézni egy ingyenes tréningre, hogy ott 100-ból hány motoros megy végig elsőre hiba nélkül, s rögtön kiderül, hogy a tudatos motorkezelés gyakorlatilag nem létező fogalom. Jó, ha százból 4-5 ilyen akad…

      • gesszti

        Nyár közepe óta szervezek heti szinten ingyenes “tréningeket”. Összegyűlünk páran, megbeszéljük, hogy ki mit érez gyenge pontnak, annak megfelelő pályát építünk, és addig gyakoroljuk, amíg nem megy. Látom, hogy vannak hiányosságok, viszont az, hogy kereszteződésben előre nézünk, és keressük a veszélyforrást, és esetleg időben reagálunk rá valamit, az nem ennyire misztikum.