Olvasói: Tegnap balesetünk volt…

Olvasói: Tegnap balesetünk volt…

- Kategória: Vélemény
14

Drago Dras videója fontos tanulságot tartogat minden motorosnak: helyzetfelismerés, reakció, vezetéstechnika – van itt minden…

Tegnap, Esztergomban balesetet szenvedtünk… Ugyan észleltem a bajt, vészfékeztem, látva azt, hogy a sofőr nem fogja megadni az elsőbbséget, de sajna a motor így – a balos kanyar miatt – jobbra át is dobta a súlypontját, nem lehetett megfogni. Éppen eldőltünk, elestünk, mikor ő megállt (Ha nem így teszek, oldalba ver minket):

Legrosszabb a sofőr reakciója: állítja, ő nem volt hibás, mi mentünk gyorsan stb. Per lesz belőle – áll Drago leírásában.

Többet mond ezer szónál…

Ilyen helyzetben kincset ér a blokkolásgátló, igaz, az sem mindenható – ha hirtelen irányváltás közben belemarsz a fékkarba, még ugyanúgy eldobhatod a motort – leszámítva, ha ún. kanyar-ABS van a gépeden. Itt tehát a pilótán múlik a dolog, s hasonló helyzetben jobban teszed, ha megpróbálod kikerülni az akadályt, ahogy a fenti helyzetben is lett volna rá hely és idő. Mielőtt valaki félreérti: ettől még a motoros felelőssége konkrétan elhanyagolható, hisz’ nem adták meg neki az elsőbbséget, ő pedig igyekezett mindent megtenni, hogy ne csapódjon a kocsinak – tízből kilencen ugyanígy jártak volna el, még ha lenne hatékonyabb megoldás is.

Persze könnyű ezt fotelból, a videót nézve leszögezni, élőben minden gyorsan történik, és tizedmásodpercek alatt kell döntened. Ugyanakkor éppen ezért fontos, hogy pontosan tudd, mi a teendő ilyenkor. A sebesség minél drasztikusabb csökkentése, majd amikor látod, hogy nem tudsz megállni az akadály (ez esetben a kihajtó autó előtt), akkor a féket felengedve ki-, majd visszatérő manőver – a vezetéstechnikai oktatásokon vészfékezés és kikerülés „néven fut” ez a gyakorlat:

Ahogy azt sorozatunk korábbi főszereplője, Benyó Sándor is elmondta: az egész hétvégés pályázás legnehezebb feladata volt az ún. álló autó kikerülése, amit itt is kapóra jött volna. Az ember ösztönei azt súgják, mielőbb fékezzen, de a valóságban csak a gyors, hirtelen irányváltásra kell koncentrálnia, amihez egyszerűen nem megoldás, ha a klasszikus, sportmotoros mozdulatokat alkalmazza, azaz a gépről „lelógva” próbál elfordulni. Itt csak a tudatos és határozott ellenkormányozás segít, ezzel gyorsabban és hatékonyabban végrehajtható a kikerülés, majd a visszatérés a saját sávba. Érdemes hát mindenkinek gyakorolni – akár most, szezon végén is – hogy hasonló, éles helyzetben egyszerű kikerülés, no meg némi bosszankodás, és ne baleset legyen az ilyen forgalmi helyzetek vége.