Akarsz szárnyat a motorodra?

Akarsz szárnyat a motorodra?

- Kategória: Hírek
4

Csak idő kérdése volt, mikor rukkolnak elő vele…

A MotoGP-ből származó fejlesztés most már bárki számára elérhető, ugyanis a noalei mérnökök a sokat sejtető „aerodinamikai csomagot” is felvették az Aprilia RSV4 RF  extralistájára, azaz mostantól bármelyik önjelölt Rossi (pardon: Espargaro) megrendelheti új V4-esét a jól ismert szárnyakkal.

Aprilia RSV4 RF winglet
Aprilia RSV4 RF

Noha ez egy kimondottan pályára szánt modell, innentől már tényleg csak idő kérdése, hogy az utcán is felbukkanjanak világbajnokság gépeiről ismert plusz idomok. Persze a Mátra – és az Alpok – szerpentinjein aligha lesz érezhető hatása egy ilyen apró módosításnak, ám látványos kiegészítőnek megteszi, s biztosak vagyunk benne, hogy kereslet is lenne rá.

Mi ez a szárny-mizéria a MotoGP-ben?

Ahogy Valentino Rossi találóan mondta: „Az egykerekezés a versenyzők egyik legnagyobb ellensége…” Nos, a szárnyak pont ezt akadályozzák meg, mégpedig azáltal, hogy a menetszél – a Formula-1-es autók hátsó szárnyához hasonlóan – leszorítóerőt generál.

Ennek mértéke csak nagy tempónál jelentős, ahol egyébként sem jellemző, hogy elemelkedne a kormányzott kerék, szóval a lassabb kanyarok kijáratain inkább dekákban, mintsem kilókban mérhető a terhelés. Próbaként azért megvizsgálták a maximális terhelést: a leggyorsabb pályákon, 340-350 km/órás végsebességnél 20-21 kiló (azaz 200-205 newton) mérhető a szárnyakon. Idén változtak a szabályok, és a 2016-ban látott, különálló szárnyakat betiltották, de az – Aprilián is látható – integrált megoldások maradtak, nagy segítséget nyújtva az egyebek mellett tapadással is küzdő Jorge Lorenzónak.

Néhány év(tized)e a tükrös plexikkel kezdődött, majd jöttek a GP-stílusú kipufogók, hogy a fékkarvédőket és a hasonló nyalánkságokat ne is említsük – így sorakoztak a versenysportból érkező, trenddé vált fejlesztések. Vajon a nagyobb leszorítóerőt biztosító szárny lesz a következő utcai  divathóbort?