Csak idő kérdése volt, mikor rukkolnak elő vele…
A MotoGP-ből származó fejlesztés most már bárki számára elérhető, ugyanis a noalei mérnökök a sokat sejtető „aerodinamikai csomagot” is felvették az Aprilia RSV4 RF extralistájára, azaz mostantól bármelyik önjelölt Rossi (pardon: Espargaro) megrendelheti új V4-esét a jól ismert szárnyakkal.

Noha ez egy kimondottan pályára szánt modell, innentől már tényleg csak idő kérdése, hogy az utcán is felbukkanjanak világbajnokság gépeiről ismert plusz idomok. Persze a Mátra – és az Alpok – szerpentinjein aligha lesz érezhető hatása egy ilyen apró módosításnak, ám látványos kiegészítőnek megteszi, s biztosak vagyunk benne, hogy kereslet is lenne rá.
Mi ez a szárny-mizéria a MotoGP-ben?
Ahogy Valentino Rossi találóan mondta: „Az egykerekezés a versenyzők egyik legnagyobb ellensége…” Nos, a szárnyak pont ezt akadályozzák meg, mégpedig azáltal, hogy a menetszél – a Formula-1-es autók hátsó szárnyához hasonlóan – leszorítóerőt generál.
Ennek mértéke csak nagy tempónál jelentős, ahol egyébként sem jellemző, hogy elemelkedne a kormányzott kerék, szóval a lassabb kanyarok kijáratain inkább dekákban, mintsem kilókban mérhető a terhelés. Próbaként azért megvizsgálták a maximális terhelést: a leggyorsabb pályákon, 340-350 km/órás végsebességnél 20-21 kiló (azaz 200-205 newton) mérhető a szárnyakon. Idén változtak a szabályok, és a 2016-ban látott, különálló szárnyakat betiltották, de az – Aprilián is látható – integrált megoldások maradtak, nagy segítséget nyújtva az egyebek mellett tapadással is küzdő Jorge Lorenzónak.
Néhány év(tized)e a tükrös plexikkel kezdődött, majd jöttek a GP-stílusú kipufogók, hogy a fékkarvédőket és a hasonló nyalánkságokat ne is említsük – így sorakoztak a versenysportból érkező, trenddé vált fejlesztések. Vajon a nagyobb leszorítóerőt biztosító szárny lesz a következő utcai divathóbort?