Akarsz szárnyat a motorodra?

Akarsz szárnyat a motorodra?

- Kategória: Hírek
4

Csak idő kérdése volt, mikor rukkolnak elő vele…

A MotoGP-ből származó fejlesztés most már bárki számára elérhető, ugyanis a noalei mérnökök a sokat sejtető „aerodinamikai csomagot” is felvették az Aprilia RSV4 RF  extralistájára, azaz mostantól bármelyik önjelölt Rossi (pardon: Espargaro) megrendelheti új V4-esét a jól ismert szárnyakkal.

Aprilia RSV4 RF winglet
Aprilia RSV4 RF

Noha ez egy kimondottan pályára szánt modell, innentől már tényleg csak idő kérdése, hogy az utcán is felbukkanjanak világbajnokság gépeiről ismert plusz idomok. Persze a Mátra – és az Alpok – szerpentinjein aligha lesz érezhető hatása egy ilyen apró módosításnak, ám látványos kiegészítőnek megteszi, s biztosak vagyunk benne, hogy kereslet is lenne rá.

Mi ez a szárny-mizéria a MotoGP-ben?

Ahogy Valentino Rossi találóan mondta: „Az egykerekezés a versenyzők egyik legnagyobb ellensége…” Nos, a szárnyak pont ezt akadályozzák meg, mégpedig azáltal, hogy a menetszél – a Formula-1-es autók hátsó szárnyához hasonlóan – leszorítóerőt generál.

Ennek mértéke csak nagy tempónál jelentős, ahol egyébként sem jellemző, hogy elemelkedne a kormányzott kerék, szóval a lassabb kanyarok kijáratain inkább dekákban, mintsem kilókban mérhető a terhelés. Próbaként azért megvizsgálták a maximális terhelést: a leggyorsabb pályákon, 340-350 km/órás végsebességnél 20-21 kiló (azaz 200-205 newton) mérhető a szárnyakon. Idén változtak a szabályok, és a 2016-ban látott, különálló szárnyakat betiltották, de az – Aprilián is látható – integrált megoldások maradtak, nagy segítséget nyújtva az egyebek mellett tapadással is küzdő Jorge Lorenzónak.

Néhány év(tized)e a tükrös plexikkel kezdődött, majd jöttek a GP-stílusú kipufogók, hogy a fékkarvédőket és a hasonló nyalánkságokat ne is említsük – így sorakoztak a versenysportból érkező, trenddé vált fejlesztések. Vajon a nagyobb leszorítóerőt biztosító szárny lesz a következő utcai  divathóbort?

  • Szlejer

    Már látom is magam előtt, ahogy a pólóban, gumiszandiban versenymotrozó halhatatlan józsikát berántja a hetesbusz alá a beakadó szárnyacska… Ej, be szép lesz.

    • Szvoba

      Hülyeség =D a kormány kijjebb van pluszba láttál már kawasaki h2r-t? annak durvább az idomzata mint egy ilyen szárny.

      • Szlejer

        Persze, ezt majd magyarázd meg a halhatatlan józsikának, aki felszereli a 2x akkora aliexpresszes, kamukarbon szárnyacskát. A kormányvégsúly helyére is.

        • Gergő Velekey

          ugyan ugyan Szlejer. Hülyék és halhatatlan Józsikák mindig is lesznek. Ők maguk segítség nélkül is tudnak hülyék lenni. Ehez semmi köze nem lesz a szárnyaknak. Egyszerű placebó hatás. az meg hogy a kínai fröccsöntő üzemek rárepülnek az alap. Mindenki csak olyat gyárt amit meg is vesznek más különben semmi értelme nincs. De ez Józsika végén nem változtat ős ha akar szárnyal meg anélkül is bekacsázik majd a hetesbusz alá.