GumiGuru: Mi számít – a DOT szám vagy a kopás?

GumiGuru: Mi számít – a DOT szám vagy a kopás?

- Kategória: Gumiguru
6

DOT-szám? Helyes guminyomás? Eltérő méretek? Minden kérdésre válaszolnak az R17.hu szakértői, Szabó Roland és Soltész Norbert!

Szeretnél Te is kérdezni tőle? ITT megteheted – Hamarosan jelentkeznek a részletes, mindenre kiterjedő válasszal!

KÉRDÉS

 

Kedves Gumiguru! A következő a kérdésem: adott egy 2005-ös Yamaha FZ6N. A gumi Pirelli Diablo Rosso 2, DOT szám szerint 2011-es. A hátsó megérett a cserére, de az első még jónak tűnik. Pirelli Angel ST-t szeretnék rá. Cseréljem párban (a kora miatt), vagy csak a kopás számít, és elég a hátsót cserélni?

Köszönöm a választ!

VÁLASZ

Kedves Kérdező! A DOT szám visszatérő kérdés, sokszor a gyártási év mindenek előtt szerepel a fontossági listában, mikor valaki gumit választ. A hátsó abroncs elmondásod szerint csereérett, itt ebből a szempontból lényegtelen a gumi gyártási ideje, viszont az elsőnél annál inkább. Mivel nem ugyanazt a mintázatot szeretnéd felszerelni ismét a motorra,

így azt mondom, hogy mindenképp párban cseréld le őket az Angel ST-re.

Ne csak azért cseréld, mert öreg…

A Rosso II egy sportabroncs, kétlem hogy kibírna egy új hátsót, ami ráadásképp még tartósabb is. Nem egyforma jellemzőkkel rendelkeznek, más a melegedési fázis időtartama, az üzemi hőmérsékletük, illetve a száraz és nedves tapadásuk.

Yamaha FZ6

Persze nem eszik ezt ennyire forrón, mint ahogyan ezt most leírom, tehát nem életveszély két különböző abroncsot használni, de az biztos, hogy ront a vezetési élményen, s biztonságosabb is két egyforma gumival útra kelni. A konkrét esetben mégis azt mondom, feltétlenül cseréld le párban, mert ebben a szezonban már 7 éves, használt első gumival én nem szívesen motoroznék, s Neked sem javaslom. Kétségtelen, hogy jobban jársz hosszabb távon, ha előre és hátra is új abroncsot szereltetsz.

  • Joco

    Mikor megvettem a ’07-es ER-6n-t 2016-ban, elöl 2007-es (talán még a gyári Dunlop) és hátul 2008-as gumi volt. Kopás az elsőn minimális, a hátsón kicsit több – szögletesre volt kopva. Érzésre olyan volt, mintha jégen mentem volna. Rakattam rá Michelin Pilot Road 3 szettet és mintha odaragasztották volna az útra. Párszor intenzív fékezésnél talán az életemet mentette meg a csere. Nem olcsó felgumizni egy motort, de megéri a befektetés.

    • foldlako

      Hasonló tapasztalatom volt a gyári er-6n-es Dunlopokkal. Én 2009-ben BT023-at vettem a 2006-os kawámra, óriási előrelépés volt, sokkal magabiztosabban és élvezetesebben tudtam utána motorozni. Mondjuk én 3 éves korukban dobtam ki a Dunlopokat, de már akkor sem értek el kalap sza@rt se.

  • Kismillió helyen, megszámlálhatatlan alkalommal el lett már mondva, le lett már írva feketén-fehéren, hogy gumit csakis párban cserélünk. Ennek ellenére még mindig szinte hetente bukkan fel valaki a neten, aki csak az egyik abroncs cseréjében gondolkozik, vagy megkérdezi, hogy tényleg párban cserélje-e. Esküszöm, néha nem tudom hová tenni az embereket.

    • Szlejer

      Csóringer az ország és a nép. Ha fillér, akkor megb****uk, ha szar akkor gondosan megr**juk… Nem kell megköszönni.

    • Gábor

      egy év alatt tövig kopott a hátsóm, az első csak félig. Mondj egy éppkézláb okot arra, hogy ne csak a hátsót cseréljem ugyanolyan típusra!

      (más kérdés, hogy a gyakorlatban azért cseréltem le mindkettőt, mert más típusú gumi lett feltéve. De, ha ugyanolyan menne vissza, akkor miért kéne cserélni az egy éves elsőt is?)

      • – Ha fele-felében cserélgetsz, sosem lesz egy teljesértékű gumiszetted
        – Máshogyan viselkedik a vadonatúj, a bekopott és a már kopottas gumi (a szálonfutást most hagyjuk). Egy remek állapotú abroncsot persze feltehetőleg nem kell a kukába kivágni, csak mert elkopott a párja, de ha ekkora a különbség az orra és a vége között, az – hacsak nem gumifüstöléssel múlatod felesleges idődet – intő jelnek tűnik; normális esetben meg ilyenkor már az első is azért “jócskán” kopott, a mérnökbácsik meg úgy találják ki a szetteket, hogy együtt kopva összedolgozzanak, így friss egyikhez viseltes másikat személy szerint nem szívesen használnék
        – Többnyire úgy kerül elő a kérdés, hogy a minta is eltérő (mint a kérdező esetében is). Magad is lecserélted épp emiatt mindkettőt, így felteszem, belátod, hogy ez nem a legelőremutatóbb ötlet
        – Mint szinte minden alól, ezen szabály alól is vannak kivételek, de ahogyan a jelző is mutatja, ezek kivételes esetek, a döntő többség a másik táborból kerül ki