Instant nyár – Teszteltük a Moto Hotweart

Instant nyár – Teszteltük a Moto Hotweart

- Kategória: Cikkek, Teszt
3

Már múltkori bemutatónk óta furdalt minket a kíváncsiság, hogy a megnyerő tulajdonságokkal büszkélkedő, fűthető motorosruha vajon miként teljesíthet a gyakorlatban, ezért egy hideg téli reggelen próbára tettük a magyar találmányt.

Jómagam a terepmotorozás bűvöletében nőttem fel, talán ebből adódóan – vagy egyszerűen csak azért, mert nem vagyok az a kényes fajta – azok közé tartozom, akik a rosszabb idő beköszöntével sem teszik le a vasat. Ha tekintélyes mennyiségű hó hullik a városra vagy minden lefagy, nyilván nem küszködöm feleslegesen, de ha nincsenek különösebb nehezítő körülmények, önmagában a hideg nem zavar, főleg, hogy a hobbi mellett közlekedési eszközként is használom a bringákat.

Az évek során kialakult egy jól bevált rutinom arra vonatkozóan, miként öltözzek fel úgy, hogy a zimankó se okozzon gondot – noha eléggé fázós vagyok –, ámde hazudnék, ha azt mondanám, hogy ilyenkor is pont ugyanolyan élvezettel pattanok nyeregbe, mint nyáron, a kellemesen simogató meleg időben. Ennek rendkívül egyszerű oka van, nevezetesen az, hogy egyszerűen utálom a téli öltözködéssel járó macerát… Zavar a száz réteg, a már otthon leizzadás és hogy Michelin-baba módjára topogok ki melegíteni a gépet. Ismerős a szituáció, ugye? Na ezért kutatok minden új lehetőséget, ami kevesebb hercehurcával nyújt meleget télvíz idején…

fűthető motorosruha
A Moto Hotwear ruházatai folyadékfűtéssel működnek, a képen az a cső látható, amelyben az úgynevezett biofagyálló kering

Mikor kiderült, hogy alkalmunk nyílik élesben kipróbálni a korábban már bemutatott, magyar gyártmányú Moto Hotwear ruházatot, nagyon megörültem. A tesztnapon ragyogó napsütésre, ám csípős, hideg reggelre ébredtünk, aminek általában nem örülök, ám most kivételesen előnynek bizonyult, ugyanis 1-2 Celsius fokban, mondhatni, ideális körülmények között faggathattuk tudásáról a remek kis felszerelést.

Ingázóknak és kirándulóknak is ajándék

A termékeket készítő Karsai Holding rendelkezésünkre bocsátotta Piaggio maxirobogóját, amelynek ülése alatt már ott figyelt a konstrukció lelkeként szolgáló, hőcserélő panel és szivattyúkat rejtő műszaki egység. Mikor felnyitottuk a kétkerekű nyergét, kellemes meglepetésként szembesültünk vele, hogy a modult tartalmazó doboz relatíve kis helyet foglal el, vagyis nem kell feláldoznunk az ilyen jellegű gépeken oly fontos és hasznos, öblös tárolórekeszt.

fűthető motorosruha
A rendszer egyik legfontosabb eleme ez a kis doboz, ami a szivattyúkat és a hőcserélő panelt rejti. Méretéből fakadóan kis helyen elfér, így nagymotorokon sem okozhat gondot az elhelyezése

Még mielőtt egy lépést tettünk volna, a vállalat megjelent szakemberei készségesen elmagyarázták, miként működik a szisztéma, megmutatták, hogyan kapcsolható be a szerkentyű és szabályozható a hőmérséklet a kormányra rögzített vezérlőpanel segítségével. Kiderült, hogy rendkívül egyszerűen használható rendszerről van szó, tulajdonképpen percek alatt megszereztük az üzemeltetéshez szükséges tudást.

Az öltözék overálként és kabátként is elérhető, jómagam – tekintettel a robogóra – az utóbbit választottam. Aki kevésbé hatékony időjárás-védelemmel felvértezett kétkerekűn vagy hosszabb távon motorozik, a kezes-lábassal egyértelműen jobban jár.

fűthető motorosruha
Nagyon kényelmes viselet a Moto Hotwear, a csövek nem okoznak semmiféle kényelmetlenséget, tulajdonképpen nem is lehet érezni őket

A ruhadarab már tapintásra meggyőzött, hiszen rendkívül minőségi benyomást kelt, látszik, hogy nagyon ügyeltek az alapanyagok kiválasztásánál és a részletek megtervezésénél. A textil erős, mégis kellően finom, nem gyűrődik sehol, s a varrások is szépen eldolgozottak. Próbáltam előre kitapogatni, hogy vajon mennyire lesz bonyolult belebújni a „csőrendszerbe”, de rögtön feltűnt, hogy nagyon praktikusan alakították ki a konstrukciót, egyáltalán nem okozott fennakadást a megszokott öltözködési műveletben.

No, de nem is a felvétel miatt aggódtam, hanem inkább azért, hogy a normál dzsekit rávéve a csövek itt-ott – mondjuk a könyökhajlatnál vagy a vállaknál – nyomnak, ebből fakadóan menet közben zavarnak majd, esetleg rendellenesen merev és furcsa tartást kap tőlük a ruha. Szerencsére hamar kiderült, hogy ilyesmiről nincs szó, ha nem tudtam volna, mit viselek, fel sem tűnnek a csövek.

Melegség jár át

Miután bebugyoláltam magam az öltözékbe, a hasrészen előbújó, gyorscsatlakozóval ellátott csövet a robogóból kikandikáló ellendarabjával összedugva bekapcsolódtam a keringésbe, s nekivágtam a város meghódításának, hogy kiderüljön, meddig tart a felszerelés tudománya.

fűthető motorosruha
A felhasználó feladata indulás előtt mindössze annyi, hogy összeillessze a gyorscsatlakozókat, majd a vezérlőegység gombjának megnyomása után indulnak is a szivattyúk

Nem kellett túl hosszú utat megtennem, az elindulást követően alig néhány perccel már emlékeztetett rá a szétáradó kellemes meleg, hogy bizony nem szokványos aláöltözőt viselek. Fenomenális érzés volt, pont olyan, mint mikor egy forró nyári napon várakozol a pirosnál és hevít a nap – ami akkor átok, egy pocsék téli reggelen áldás.

Csak illúzió

Furcsa, már-már megtévesztőnek mondható érzés, hogy míg a ruha alatt kellemes meleg lazít, az ember szinte el is felejti, hogy „odakint” koránt sincs nyár. Márpedig attól, hogy mi nem fázunk, az aszfalt még hideg, a gumi nem úgy tapad, mint nyáron, ezért fontos az elővigyázatosság. Ne hagyjuk, hogy hamis biztonságérzet uralkodjon el rajtunk, mert annak könnyen bukfenc lehet a vége!

Én nagyon jól viselem a meleget, harminc fok felett vagyok igazán elememben, emiatt aztán jó magas fokozatra állítottam a szabályzót, hadd szóljon! Hamar kiderült, alulértékeltem a dolgot, ugyanis – nem gondoltam volna, hogy ilyen valaha előfordulhat – néhány kilométerrel később már melegem volt, ezért visszavettem a hőmérsékletet a vezérlőegységen található gomb segítségével.

fűthető motorosruha
Magyarországi viszonylatban gyakorlatilag nincsenek olyan időjárási körülmények, melyek kifoghatnának a hatékony rendszer teljesítményén

A városi etap után kimotoroztam egy gyorsabb szakaszra, hogy nagyobb terhelésnek vessem alá a berendezést. Itt is pikk-pakk kiderült, hogy a szerkezet simán bírja a mínuszokat, azaz nem tudtam olyan helyzetet teremteni, amivel ne birkózott volna meg a két-háromezer wattnyi energia, sőt közelében sem voltam a csúcsteljesítménynek. Hatékonyság tekintetében ez annyit tesz, hogy a rendszer kapacitásának mindössze 50-60 százalékát használtam ki (városban még ennél is kevesebbet), egészen egyszerűen nem volt szükség ennél többre. Mindenesetre nem nehéz megtippelni, hogy bőséges tartalék áll a tulajdonosok rendelkezésére, vagyis keményebb mínuszokban is kitart a Moto Hotowear.

fűthető motorosruha
A vezérlőegység gombjainak segítségével az adott körülményekhez igazíthatjuk a fűtés intenzitását. A kütyü nem túl szép, viszont könnyen és gyorsan használható

Apropó, kezelőszerv! A kormányra rögzített vezérlőpanel rendkívül egyszerűen használható, mindössze négy gombbal szabályozhatók a funkció, beleértve a fűtőkörök elindítását és a hőmérséklet beállítását is. További előnye, hogy egy szempillantás alatt leolvashatók az aktuális adatok, ennélfogva kezelése nem vonja el a figyelmet a vezetésről. Noha funkcionalitását tekintve nem lehet panaszunk rá, egyszerűen nem lehet szó nélkül kívül hagyni, hogy egy formás, új motoron idegenül fest ez a méretes doboz, illetve a túlontúl egyszerű kijelző. Véleményem szerint érdemes lenne módosítani rajta, főleg, hogy a ruha többi része modern, profi felszerelés benyomását kelti, azaz csak ez hiányzik, hogy a Moto Hotwear ötös osztályzatot kapjon.

Nem csupán kényelmi kérdés…

Testünk melegen tartása korántsem csak a komfort miatt lényeges, tudniillik jelentős egészségügyi kockázattal jár, ha hagyjuk kihűlni szervezetünket. Tudjuk, unalomig ismételt téma, de tényleg igaz, hogy az ízületek nagyon könnyen megfázhatnak, s ezt nem feltétlenül érezzük meg azonnal, a recsegő-ropogó végtagok és fájó térdek csak később emlékeztetnek majd a hidegben megtett kilométerekre.

S akkor még nem is beszéltünk az azonnali hatásokról, mely szerint a didergés bizonyítottan elvonja a figyelmet a vezetésről, dekoncentrálttá válunk és nő a reakcióidő, továbbá átfagyott ujjakkal a kezelőszervek működtetése is nehézkesebb, magyarán nagyobb eséllyel tesszük ki magunkat balesetveszélynek.

Gyakori ellenérv a fűthető ruhák kritikusai részéről, hogy egy jó minőségű, réteges öltözékkel ugyanúgy elérhető a kívánt védelem. Ez részben igaz, ugyanakkor egy súlyos, vastag szerkó viselésének megvannak a maga hátrányai. Nevezetesen a fel- és levétel olykor macerás lehet, mivelhogy sok réteget kell magunkra venni, s ha út közben betérünk valahova, hamar egy sütőben érezhetjük magunkat.

Természetesen egy alkalmi örömkarika esetében ez talán kevésbé fontos tényező, hiszen akkor úgyis végig fent marad a szett, de azoknak, akik például munkába járáshoz, ingázáshoz használják a kétkerekűt, ergo megérkezéskor le kell vetniük az ancúgot, azoknak korántsem mindegy, hogy egy könnyed kabátkát kell lehámozniuk magukról, vagy három-négyféle holmit. A Moto Hotwear legnagyobb csábereje abban rejlik, hogy mindezt a hercehurcát megúszhatjuk.

Gondosan megtervezett részletek

Az első hosszabb karika után többféle összeállítással, mégpedig bőrruhával és textil kétrészessel is kipróbáltam tesztalanyunkat, s mindegyikkel jól vizsgázott, bár – ahogyan az előre sejthető volt – ez utóbbival a legjobb barátok. Egy-két apróság tűnt fel csupán, amit felhasználóként módosítanék, az egyik ezek közül, hogy érdemes lenne nagyobb darabra váltani a cipzár húzókáját, mert jelenlegi formájában úgy tűnik, inkább csupasz kézhez méretezték, kesztyűben túl kicsinek tűnik és nehéz fogást találni rajta.

Ezen felül a ruhából kikandikáló cső alkalmi rögzítésére egy deréktájon elhelyezett, tépőzáras akasztó szolgál, ám egyből szembe ötlött, hogy a kis fityegő nem túl masszív. Ezeket leszámítva csak szuperlatívuszokban nyilatkozhatok a Moto Hotwearről, igényes kivitelezés, kényelmes kialakítás és remek használati érték jellemzi.

fűthető motorosruha
Egyetlen rendszeres karbantartási feladatot szükséges elvégezni csupán – pár hetente egy fecskendő segítségével egy-két deci biofagyállót kell tölteni a csövekbe. Az egész néhány mozdulat, s nem vesz többet igénybe fél percnél, tehát az üzemeltetés nem ró plusz terhet a felhasználóra

Végül, néhány hölgynek esetleg hátrányt jelenthet, hogy unisex modellről van szó, azaz egyelőre nincs kifejezetten nőkre szabott fazon. A későbbiekben érdemes lehet rájuk is gondolni és esetleg elkészíteni a felsőt az általuk kedvelt, hosszított derékrésszel, karcsúsított kialakítással is. De ez már tényleg csak apróság, mivel S-től XXL-es méretig, vagyis elég széles méretskálában kínálják a portékát, valószínűleg most is mindenki megtalálja a számára megfelelő méretet.

Összességében tehát módfelett pozitív tapasztalatokat gyűjtöttünk a fűthető motorosruháról, hiszen elmondható, hogy kialakításában és funkciójában is prémium termékről beszélhetünk, amely kétkeréken közlekedők széles táborának tehet jó szolgálatot. Noha vételára elsőre borsosnak tűnhet, más gyártók is hasonló összegekért kínálják felszereléseiket, ráadásul a Moto Hotwear teljesítményben messze felülmúlja azokat. Elvégre, ha az autónkat olyan utólagos extrákkal szereltetjük fel, mint az ülés-, kormány- vagy állófűtés, akkor miért számítana pont egy ilyen – szó szerint életmentő – cucc luxusnak?

fűthető motorosruha
A markolatfűtés csak a tenyeret melegíti, a szett részét képező folyadékfűtéses kesztyű viszont teljes egészében óvja az érzékeny testrészt

A Moto Hotwear fűthető motorosruha műszaki adatai

Beépítés alapfeltételei: 12 V-os elektromos rendszer, folyadékhűtés, tárolórekesz
Csúcsteljesítmény: 3000 watt
Alapanyag: poliészter
Rendelhető méretek: S-XXL
Alapár: 59 000-199 000 Ft