A hangos kipufogó életet ment! És az életünkre tör…

A hangos kipufogó életet ment! És az életünkre tör…

- Kategória: Baleset-megelőzés, Cikkek
44

Remek összefoglaló arról, hogy hová vezet, ha mindenki hangosabb akar lenni a másiknál. Lám, így válnak a motorosok törvényen kívüli, mindenhonnan kitiltott áldozatokká.

Mindannyian láttuk már a kissé demagóg feliratot: A hangos kipufogó életet ment. A fizikát legalább alapjaiban ismerők persze azonnal cáfolnak, a hangterjedés alapvető szabályai is az ő igazukat erősítik, mégsem tudják meggyőzni a kiherélt sportdobbal közlekedőket. Mi a megoldás? Úgy tűnik, a döntéshozók már meglelték – zajtraffipax és a motorosok teljes kitiltása hozott eredményt.

Attól, hogy sportkipufogó, még nem hangos!

Mielőtt mindenki kígyót-békát kiált a vaskalapos politikusokra, szögezzük le: ők nem a motorok ellen ágálnak, mi több, nem is a sportkipufogók ellen. Aki feltesz egy Akrapovič-ot vagy Remus-t és bepattintja a dB-killert, az továbbra is szabadon motorozhat. Viszont a garázsban barkácsolt, üvöltő, üres csövek nem valók az utakra, s főleg nem a belvárosba, ahol éjjel egykor kölykök tucatjai riadnak fel, csak mert valaki élvezi, hogy egyesben tiltásig húzza a körúton.

Loud pipes save lives? Hát persze, ez is egy remek ürügy, hogy miért van feltétlenül szükség az ordító csőre…

Nemrég átfogó írás született arról, hogy a kanadai döntéshozók miként szüntették meg az európai utakra is jellemző, áldatlan állapotot. Edmontonban elfogadták az úgynevezett zajtraffipax bevezetését, vagyis innentől rejtett kamerák fotóznak majd.

Pont, mint a sebességmérők, csak éppen a túl hangos autók és motorok gazdái kapnak csekket.

Quebec vezetői ennél is tovább mentek: olyan sok volt a lakossági bejelentés, hogy nemes egyszerűséggel kitiltották a motorokat egyes városrészekből, így büntetve a szabályosan közlekedő többséget a – szó szerint – hangos kisebbség miatt.

Úgynevezett közeltéri hangnyomásmérés az egyik német szerpentinen. Ilyenkor nem számít a palást E-jelzése – ha a gép 5 dB-lel túllépi a gyári értéket, már jön is a bírság (Kép forrása: Der Motorradblog)

Kanada messze van, mondhatnánk, de az Európában egyre szaporodó útszéli zajmérések arra utalnak, hogy lassan bealkonyul a sufnituning kipufogóknak. Ráadásul ez nem csak a kontinens nyugati felére érvényes. Tavaly ősz óta ugyanis Romániában is azért kampányolnak, hogy a jogosítvány bevonásával büntessék, ha egy jármű hangosabb az előírtnál.

Inkább a bírság, minthogy elüssenek!

Számtalanszor kiderült már, hogy a hangos kipufogó nem előny, sőt a baleset-megelőzés legkevésbé hatékony módja. Abban egyetértenek a szakértők és a motorosok, hogy rendkívül magas a figyelmetlenségből eredő ütközések száma, vagyis, hogy a sofőr nem látja a motorost, ezért kanyarodik elé. Ezen viszont nem az üvöltő dobbal, hanem a minél feltűnőbb ruházattal és hatékony világítással segíthetsz – szögezik le több tanulmányban -, hiszen azt szeretnéd elérni, hogy meglássanak, nem azt, hogy megijedjenek a hangorkántól. Nem mellesleg a motoros reflexei is tompulnak az állandó zajtól, szóval a  túl hangos cső legalább annyit árt, mint használ.

Címkézzük fel a csúf alkatrészt „azonnal cserélendő!” felirattal!  Nem csodálom, ha valaki elégedetlen az új vas hangjával, de nem az a megoldás, hogy felpattintjuk helyette az első szembe jövő üres csövet

Röviden tehát mehet a sportkipufogó, sőt tökéletesen megértem, ha nem szívesen hallgatod az Euro 4-es, csoffadt hangú dobot, de a szétberhelt csöveknek egyszerűen nincs helye az utakon. Aki egy kicsit is belegondol, hogy üvöltő motorjával mennyi ember pihenését, szórakozását rontja el éjszakánként vagy az erdei szerpentineken, az magától is önmérsékletet tanúsít, és nem hergeli őket.

Ha pedig a motoros a saját biztonságáért aggódik, inkább kiegészítő lámpákra, fényvisszaverő mellényre és a lehető legjobb védőfelszerelésre költ, nem pedig Aliexpress-ről beújított kamu-Akrapovič-ra.

Lássuk be, bármennyire is „menő” egy lángcsóvát lövellő kipufogó, ettől még egy autós sem lett előzékenyebb vagy körültekintőbb. Legfeljebb még jobban utált minket, ha frászt hoztuk rá az utakon.

Kedves Motorosok! Ti hogy látjátok: a hangos dob tényleg életet ment, vagy egyszerűen csak jobban szól tőle a motor, és ezért ragaszkodunk hozzá?